Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

website starten

Ik denk erover om een eigen website te starten, domeinnaam is geregeld en ik heb ook iemand gevonden die de technische kant voor haar rekening wil nemen. Ik twijfel of het zinvol is om er nu al één te beginnen. Zoveel heb ik nog niet te melden op schrijfgebied, (nog) geen gepublicerde boeken en zo, dus ik ben bang dat het een beetje voorbarig is. Maar om er alvast over na te denken, de opzet te maken en teksten te bedenken kan natuurlijk geen kwaad. Hoe denken jullie daarover? Brengt me ook op een aantal andere vragen: Natuurlijk heb ik al de nodige sites bekeken, ze zijn erg divers, leuk. Kan iemand me vertellen wat de voor- en nadelen zijn van het schrijven van site-teksten in de eerste of in de derde persoon? Mag je fragmenten van eigen teksten die bij een uitgever zijn gepubliceerd, zomaar op je eigen website zetten of moet je daar ook toestemming voor vragen bij de uitgever? Ik had nog meer vragen, maar kom er zo snel niet op en moet nu echt even thuis aan de bak...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat er ook 'mysites' is. Een gratis website maar met reclame. En zonder reclame is het 5 euro per maand. Is dit te vertrouwen, denk ik dan. Klopt zoiets? Er zitten allerlei voetbalclubs op. En wat te denken van Blogger of Blogeiland? Er zijn er vast een heleboel hier op het forum die het zelf op kunnen zetten (zoals Wonderer, lief aangeboden trouwens) maar zelf moet je dat eigenlijk ook kunnen. Ik kan het niet uitstaan dat ik daar tegenop zie. Ik moet het ook zelf kunnen. Zijn die gratis sites echt gratis (door die reclame)? Met de technische kant bedoel je dat iemand anders voor jou een dergelijke site op gaat zetten, Ing?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet zo'n handige met computertechnieken, dus dat laat ik met liefde aan iemand anders over! Ik neem trouwens niet zo'n gratis gedoe, ik erger me altijd scheel aan al die reclames en die trage pagina-opbouw.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee. Wat bedoel je trouwens precies met te vertrouwen? De inhoud van je website heb je zelf in de hand lijkt me. Maar of ze "in de lucht blijven"...?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ze zijn wel te vertrouwen, tenminste de meesten :P . Maar je hebt zelf vaak geen bijdrage in de soort reclame die op je site komt. Wat als er iets bij komt te staan waar je het niet mee eens bet? dan staat dat wel op je site. Zelf zou ik zo;n site alleen gebruiken voor privé sites, niet als mijn visite kaartje.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk mag je je eigen teksten op je eigen site zetten, Ing. Jij bent de eigenaar van de teksten. Uitzondering is als je in een contract (met uitgever of wie dan ook) hebt vastgelegd dat je ze niet mag publiceren. Of als je aan een wedstrijd deelneemt en ze stellen als voorwaarde dat de tekst nog nergens te lezen is. Ik heb bijvoorbeeld enkele teksten van kinderboekjes 'verkocht'. Ik heb de licentie overgedragen tegen het ontvangen van een sommetje geld. Die teksten mag ik niet meer plaatsen en zij mogen ermee doen wat ze willen, als ze mijn naam maar vermelden en er niet in wijzigen. Verder je vraag: in de ik-vorm of in de zij-vorm. Ik zweer bij de ik-vorm. Ik vind het erg raar om over jezelf te gaan schrijven: 'Ing is een geweldige schrijfster die binnenkort hoopt door te breken'. Zet dan: 'Ik vind schrijven geweldig en ik zweer je: binnenkort breek ik door!' Staat toch een stuk actiever en spreekt mij als lezer meer aan. In de praktijk wordt de zij-vorm het meest gebruikt heb ik het idee. Zal wel te maken hebben met het feit dat je vroeger geleerd hebt dat je niet over jezelf mag lopen snoeven. Nou, van mij mag dat mooi wel.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja website perikelen. Ik heb het zo opgelost. Voor niet zo veel geld per jaar heb ik een domeinnaam met website ruimte (en emailadressen). Met het programma frontpage, lijkt op word, maak ik dan eerst teksten met afbeeldingen e.d. aan. Het programma maakt zelf de html code daarvoor, die hoef ik niet te bedenken. Als ik klaar ben copieer ik het met een ander programma (uploaden) naar mijn directory van mijn domein (even inloggen van te voren) op de juiste plek. Even het programma frontpage leren kennen mbt een boekje van de bieb en je komt een heel eind. Later ben ik met blogger begonnen, ik kan zonder betalen bloggen zonder reclame omdat ik mijn blog op mijn website laat hosten. (ik stel mijn ruimte beschikbaar dus betaal er niet voor) Mijn website kun je op mijn profiel vermeld zien. Ik heb ook nog niet officieel gepubliceerd, schrijf niet zo veel gedichten meer columns en andere teksten, soms een verhaaltje. Toch ben ik begonnen met enkele gedichten er op te zetten. Je bent al een schrijver als je schrijft, niet pas wanneer je publiceert zegt o.a. Julia Cameron. Succes met alle pogingen

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Borstklopperijen, noemen wij altijd van die ego-snoef verhalen. Ik denk ook dat dat precies de reden is waarom er meer sites in de hij/zij vorm zijn. Ik vind het vaak ook zo dagboekerig overkomen in de ik-vorm. Maar of dat nou een bezwaar is? Hangt ook van de doelgroep af natuurlijk, ik weet nog niet of ik 'm specifiek voor kinderen wil maken of algemener. Het is toch een visitekaartje, hè. Momenteel ben ik wat teksten in zowel de 3e als in de 1e persoon aan het schrijven, dan kijk ik straks wat het best bekt en het fijnst overkomt. Zou een combinatie ook kunnen, of is het mooier, prettiger om één lijn aan te houden op je site? Die contracten met die uitgeverijen zal ik napluizen of er iets in staat over plaatsen op web en zo. Ik heb twee 'echte/gepubliceerde' verhalen, maar die zijn dus allebei verbonden aan wedstrijden (heb je Gottmer weer, Zjors :-)). Die wedstrijden zijn "eeuwen" geleden dus voorpublicatie is zeker niet meer van toepassing, maar ik had er nog niet aan gedacht om die contracten eens op te snorren. Dank! Cecile, ik ben echt computerblond hoor, ik begrijp zeer weinig van wat je schrijft over uploaden, frontpage heb en ken ik niet en ik heb geen idee of er bij die domeinnaam ook website ruimte zit. Ik heb 't bij Dootall, ken je die? Je brengt me ook weer op een andere vraag die ik vanmorgen was vergeten: email, gastenboek. Is het handig/verstandig om een apart emailadres te koppelen aan je website of is reageren in een gastenboek beter?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige 'gratis' site aanbieders, zijn gerechtig alles wat jij op je website heb staan tot hun eigendom te rekenen!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe opzettelijk geen gastenboek. Dat moet je dus steeds controleren om te kijken of er niet iemand rare dingen op gaat schrijven. Zulke mensen heb je tenslotte. Die vinden het heerlijk om op een website voor kinderen met een gastenboek erbij lekkere sexverhalen te schrijven. Je hebt dacht ik ook een variant waarbij de tekst pas wordt geplaatst als jij dat fiateert. Maar ook dan moet je er steeds op letten. Ook als je op vakantie bent. Ik heb gewoon een info@ e-mailadres dat gekoppeld is naar mijn eigen mail.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik gebruik zelf voor mijn klanten een gratis gastenboek dat alleen publiceert als je zelf eerst toestemming voor die reactie hebt gegeven. Dat kan ook. Artic King: Dat lijkt me sterk omdat dat in strijd is met de auteurswet? Kun je me een voorbeeld geven van de algemene voorwaarden? Daar moet iemand namelijk iets aan doen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een website door een ander laat bouwen, moet je er zeker van zijn dat diegene er verstand van heeft. Een site bouwen is tegenwoordig niet zomaar iets. De meeste ontwerpers weten bijvoorbeeld niet hoe ze een site moeten bouwen die goed zichtbaar is in allerhande browsers en resoluties. Verder weten veel niet waar google allemaal op let. Als het om een paar pagina's gaat, ben je als de ontwerper met een standaar layout werkt ongeveer 500 euro kwijt. Een programma als frontpage is oud en zeker niet aan te raden. Ik heb er zelfs mee gewerkt en nog steeds, maar ik zal ook moeten overstappen. Het zit vol met onnodige codes, het wordt niet meer ondersteunt door microsoft en meer en meer hostingbedrijven weigeren sites die gemaakt zijn met frontpage. Als je snel een simpele, goedkope site wilt, zou ik je punt.nl aanraden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn site via www.one.com gemaakt. Ik kon kiezen uit een aantal ontwerpen en die zelf bewerken. Het nadeel is dat de lay-out in Firefox niet altijd is zoals ik het wil, maar verder werkt het heel prettig. Er zitten ook onnodige codes in. Bedoel jij dat met frontpage, Eliza? Leuk, Ing, dat je een site begint. Ik heb zelf bij Biografie gekozen voor de zij-vorm. De rest is wel in de ik-vorm. Ik heb net als Zjors geen gastenboek. Ik zou het vreselijk vinden als er vreemde teksten opkomen. Ik erger me nu ook al zo vaak aan reacties van anderen en de fouten die zij maken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tip (www.one.com), marlies! Gratis websites kun je ook krijgen bij "Geocities" van Yahoo. Ik heb die eens gebruikt en was er tevreden over. je kunt een gemaakte website er gemakkelijk op uploaden. Of je kunt kiezen uit diverse ontwerpen en die aanpassen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, jij moet nooit een site beginnen met reclame. Dat is niet professioneel en jij bent wel professioneel met jouw succesboek! Ook al ben je niet zo handig, je kunt echt zelf een hoop doen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt me wel mailen als je vragen hebt (anderen ook), over websites enzo. DAn kan ik wat specifieker ingaan op dingen. Heb ik met iemand anders van het forum ook gedaan en die was er geloof ik wel tevreden over ;)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen die mij suggesties heeft gedaan en die ik info heb gevraagd: dankjewel! Ik laat het even bezinken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik wilde ook nog even toevoegen Ing, dat het echt niet zo moeilijk is als het lijkt. Heel veel van het werk bestaat uit logica, en HTML-of CSS-voorbeelden zoeken op internet, en tenslotte passen en meten om IE en Firefox hetzelfde eruit te laten zien. Daar moet je wel wat tijd voor uittrekken, maar het is super leerzaam en echt je voelt je zo trots als je ziet dat het wat wordt! Ik heb mijn site op aanraden van Wonderer gemaakt met enkel kladblok. Je zit dan aan de basis en leert alles begrijpen. En het kan net zo mooi worden als met welk ingewikkeld website-programma dan ook. Bovendien heb je de codes in de hand. De site die ik nu on-line heb staan is, vanaf mijn allereerste stapje in website-bouw-land, in twee weken (voornamelijk alleen weekenden) gemaakt. Ik heb zeker zeer veel gehad aan de raad van Wonderer af en toe, maar met alle info die je op internet kunt vinden over het bouwen van sites kan je al vrij gauw zelf je weg vinden. Inmiddels ben ik bezig met versie 2.0 van mijn site. Ik wilde een nieuwe, iets speelsere en echt-Siroun-achtige site en teken en fotografeer daarvoor nu heel veel. Daar kun je enorm veel tijd in steken: voordat een tekening van je mooi uitgelijnd en niet te zwaar (kB) op je site staat. Het kost me al 2 maanden ondertussen! Waar ik maar mee wil aangeven: je kunt echt als leek binnen 2 weken een mooie, leesbare, informatieve site op poten zetten. Daarna kun je er (schat ik in) een leven lang aan blijven pielen om het helemaal perfect te maken :wink: Ik heb momenteel de gratis 50MB homepage-ruimte in gebruik die ik van mijn provider bij mijn abonnement heb gekregen (lijkt me dat jij dat ook wel hebt). Als ik echt intensief met de website aan de gang blijf, ga ik dan wel eens nadenken over een domeinnaam. Heel veel succes, en het is echt heel leuk werk om te doen!!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ja. Ik wilde nog even toevoegen dat ik met een eigen site ben begonnen vanwege de beperkingen die gratis weblogs hadden (de redelijk vaste lay-out, en alleen chronologisch kunnen posten bijv.). En de verschrikkelijke reklames natuurlijk, dat moet je echt vermijden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Siroun, dat je er zo'n lol in hebt en dat het lukt! Je brengt me bijna een het twijfelen :-) Maar ik denk niet dat het voor mij verstandig is om er zelf aan te beginnen, ik ben een enorme computeranalfabeet en tijd heb ik nu al chronisch te weinig. Ik kan me niet veroorloven er een nieuwe, tijdverslindende hobby op na te houden. of ik moet stoppen met schrijven en da's niet de bedoeling natuurlijk. Maar wie weet, als ik de opzet laat maken, dat ik -met hulp- wel zelf aan het bijhouden kan beginnen. Dat lijkt me een leuke en reële mogelijkheid.