Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leven van de pen

De vraag wie er zou willen leven van de pen is geen onbekende op dit forum.
Schijnbaar heeft iedereen zijn of haar eigen voorwaardes. Er blijven mensen voor wie een goed betaald schrijverschap overbodige luxe is. Voor de meeste schrijvers is er toch een streven dat moet eindigen in een gewaardeerde schrijver zijn. Maar op welk moment zouden jullie je een erkende schrijver voelen? Wie vindt dat hij of zij al iets gepubliceerd moet hebben? Allicht dat jullie een startstipendium van het Fonds voor de Letteren een vereiste vinden. Of zijn er toch waaghalzen onder jullie die gewoon hun baan durven opzeggen om een echte schrijver te worden?
Ik ben verder benieuwd naar de tactiek die jullie gebruiken om tot het schrijfcircuit door te dringen. Zijn er mensen die het via de journalistiek proberen, zijn er onder jullie die hun leermeester in de familie hebben, of hebben jullie heel andere methodes om dit te bereiken?

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:

Bedoel je misschien dat het met een G begint?

Hahahaha! Nee, maar ik weet nu wel wie jíj bedoelt! :D Voldoet ook aan de beschrijving, ja.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat mijn baas mij ontsloeg.Nu schrijf ik fulltime. Deels verhalen en manuscripten, deels sollicitatiebrieven.

Ik verkeer in diezelfde 'gelukkige' omstandigheid. Het ontslagen zijn geeft wel het voordeel van een tijdlang een WW uitkering. Ik vraag me af hoe het verplicht solliciteren te combineren zal zijn met het schrijven.
Het voelt voor mij een beetje alsof ik ga 'profiteren' uit algemene middelen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors en Eufrie,

Ik wil jullie even de hand schudden.
Ik heb een maand geleden mijn ontslag genomen, alleen zal ik het zonder een uitkering moeten doen. Geen probleem.
Schrijven is mijn leven en dus weet ik wat mij te doen staat.
Laten we er gewoon alle drie op onze eigen manier het beste van maken.
Verder vind ik ook dat we trots op ons zelf mogen zijn. We proberen dat te doen wat slechts weinig mensen durven; alle tijd in je passie investeren en volledig geloven in een goede afloop!

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Cobra,

Ten eerste mijn felicitaties voor de beslissing die je genomen hebt. Ik ben vooral benieuwd naar hoe jij je over 3 maanden en 6 maanden voelt. (Ik denk dat jij over mijn ervaringen gelezen hebt...dus dat hoef ik niet te herhalen)

Heel veel geluk...heel veel succes met het schrijven (maar benieuwd ben ik wel wat er in je "koppie" gaat plaatsvinden in de komende maanden.

Groet,

G.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cobra wrote:

Verder vind ik ook dat we trots op ons zelf mogen zijn. We proberen dat te doen wat slechts weinig mensen durven; alle tijd in je passie investeren en volledig geloven in een goede afloop!

Bravo!!!! En die goede afloop komt er!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo / Kim,

Ik heb goed geluisterd en dus geleerd van de verhalen van mensen die hetzelfde meemaakten.
De eerste maand ben ik prima doorgekomen. Ik heb heel veel geschreven en ik weet gelukkig de discipline te vinden om dit vol te houden. Nu nog hopen dat het verdere verloop met de uitgeverij goed uitpakt. Zo niet, dan is het nog geen ramp. Ik schaaf het verhaal dusdanig lang bij dat het uiteindelijk echt glimt.

In ieder geval bedankt voor jullie belangstelling!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie van jullie kan leven van zijn schrijven? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Waar komen je inkomsten vandaan? Of wie kan er bijna van leven, dat wil zeggen, wie verdient er pak hem beet rond de duizend gemiddeld per maand? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook wel benieuwd nu dit topic weer omhoog komt. Hoe vergaat het Cobra, Griseo, Zjors en de anderen? Want we zijn nu alweer een aantal jaren verder. In hoeverre is je droom uitgekomen? Was het wat je ervan verwacht had, of heb je veel teleurstellingen moeten incasseren? Heb je (hooggespannen) verwachtingen bijgesteld of zijn ze nog precies hetzelfde?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, hier komen allerlei oude forumgenoten bovendrijven. Leuk! Met Zjors gaat het prima, Judy. Die viert komend voorjaar haar 25e boek :D

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
off topic: Ik ben wel benieuwd of je dan een apart plankje hebt voor eigen werk, Zjors. Of posters van voorkanten, hoewel dat een beetje veel wordt;) 25. Wow. Wordt dat een feestje met 25 kaarsjes? en hondegebakjes? Ik was deze zomer in een stadje waar ze die verkochten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik een apart kastje voor hangen in mijn kamer, ja. :D En ja, dat wordt een feestje. Toen ik startte met schrijven zei ik dat ik er 100 wilde schrijven, dus met 25 ben ik op een kwart. :confused:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe schrijf jij Zjors? Verstop je je om in je eentje in een kamertje wat te schrijven zonder mensen en dingen die je af kunnen leiden, of heb je graag mensen om je heen (die je aan het werk zetten en je kunnen inspireren)? (als ik zulke vragen kan stellen in een ander topic, wil ik graag weten welke)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En - heel brutaal - kun je er nu ook van leven, Zjors?
Ik ben met heel weinig tevreden, Via :D Dat moet dan wel. ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe schrijf jij Zjors? Verstop je je om in je eentje in een kamertje wat te schrijven zonder mensen en dingen die je af kunnen leiden, of heb je graag mensen om je heen (die je aan het werk zetten en je kunnen inspireren)? (als ik zulke vragen kan stellen in een ander topic, wil ik graag weten welke)
Dat lijkt me wat off-topic hier, FS. En daar zijn al veel topics over. Ik heb overigens de grootste zonnigste kamer van het huis als schrijfkamer :D

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, Zjors, gefeliciteerd :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Dus, daarom heb ik dit topic nooit eerder gezien, het is ondertussen al vier jaar oud :confused: . Ik was zo verdiept in heel die discussie, dat ik pas op het laatst naar de datum keek :rolleyes: Om terug te komen op het onderwerp: ja, ik zou heel erg graag willen kunnen leven van de pen. Nee, ik hoef er geen bakken geld mee te verdienen en ik hoef er ook niet stinkend rijk van te worden, ik zou er alleen heel erg graag bescheiden van kunnen leven (dat stinkend rijk worden sla ik natuurlijk niet af hè als het komt :lol: ) En dan zou ik graag ook nog even willen ventileren. Het is helaas maar al te waar dat je, als je de zoon of de dochter bent van een BV of een BN, of je zelf een bekende kop hebt met een schare fans, veel gemakkelijker een boek kunt uitgeven dan dat je een onbekend iemand bent. Het is frustrerend. Zoals iemand hier ook al zei, dan mag je voor geen meter kunnen schrijven, met de juiste redactie erop die de fouten er wel even uitfiltert voor je, heb je zo een boek op de markt gebracht als BV of BN. En het is niet het boek dat verkoopt hoor, nee, het is je naam. Jou fans kopen immers je boek omdat jij jij bent. Wanneer ik een of ander tijdschrift opensla en ik lees daarin dat er wéér een BV een boek heeft geschreven, dan zou ik het kunnen uitschreeuwen van frustratie. Het is precies een nieuwe trend geworden.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk denk ik niet dat je je zo druk moet maken om die bekende mensen die dan ook even een boek schrijven. Sowieso vind ik dat je van jezelf uit moet gaan en je niet te veel moet aantrekken van wat er om je heen gebeurt, maar daarnaast zal zo'n boek waarschijnlijk helemaal niet dezelfde doelgroep aanspreken als jij wilt en is het dus niet eens echt concurrentie. En wie zegt dat een bekend iemand niet het recht heeft ook een boek te schrijven als hij of zij dat leuk vindt? Als ik in die positie verkeerde zou ik ook gebruik maken van het streepje voor dat je dan hebt. Je zou toch gek zijn om dat dan niet te doen?