Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderboekenweek

Wie gaat er ook iets doen in/met de kinderboekenweek? Vandaag gestart en nog anderhalve week boekenfeest voor de kinderen. Gisteren was ik als gast op het kinderboekenbal waar de Gouden Griffel werd uitgereikt (helaas niet aan mij) : Gouden Griffel voor debutant Marjolijn Hof De Gouden Griffel is dit jaar toegekend aan Marjolijn Hof voor haar boek Een kleine kans. Minister Ronald Plaskerk reikte de Gouden Griffel dinsdagavond 2 oktober aan Hof uit tijdens het Kinderboekenbal, dat het begin inluidde van de Kinderboekenweek. Een kleine kans gaat over het meisje Kiek dat bang is dat haar vader, die als arts werkt in een oorlogsgebied, niet meer heelhuids terugkeert. Kiek probeert haar angst te bezweren en verzint allerlei manieren om de kans dat haar vader ver weg iets overkomt zo klein mogelijk te maken. Marjolijn Hof (1956) werkte twintig jaar als bibliothecaresse voordat zij zich fulltime op het schrijven richtte. Haar debuut Een kleine kans, verschenen bij uitgeverij Querido, werd eerder dit jaar al bekroond met de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs en de Gouden Uil Prijs van de Jonge Lezer. (Bron: ANP) Verder ga ik uiteraard nog voorlezen op verschillende scholen, een radio-interview op zondagochtend (pfff) en misschien naar de kinderboekenmarkt volgende week zondag in Den Haag. Wat gaan jullie doen/zien/meemaken/onderzoeken?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je genoten op het kinderboekenbal, Zjors? Ik schrijf geen jeugdboeken, maar als docente Nederlands besteed ik uiteraard wel aandacht aan de kinderboekenweek. A.s. maandag komt Francine Oomen 's avonds voor liefhebbers uit de brugklas op school vertellen over haar werk. Op 31 oktober, 1 en 2 november komt Maren Stoffels in elke brugklas een uur. Morgen ga ik nog een paar gedichten van Cees Buddingh' voorlezen: ook met het oog op dierendag. Je hebt het druk. Veel succes.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alweer Querido... ;) Ik ga naar de Kinderboekenmarkt in Den Haag, da's echt super. Ook een aanrader voor mensen die een kindermanuscript hebben liggen, er staan veel uitgevers op die markt en je kunt heel makkelijk zien wat hun fonds is. Beetje met schrijvers ouwehoeren, tips krijgen enzo... is erg leuk, veel schrijvers zijn heel aardig :D (en sommige niet :P)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Zjors, ik stond op de wachtlijst ... Maar ik ben blij dat er van het forum aanwezig zijn geweest. Ja, in Den Haag op de 14de oktober, hè?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, mijn zoontje van 10 was er ook. Dikkie dik is achter ons huis begraven, en de schrijfster woont daar nog. Ik ga morgen naar querido en naar rubinstein en nog wat van die dingen. Met een sleep kinderen achter me aan. Activiteiten van school. Vannacht nog de plastic zak leeg gelezen die hij mee naar huis kreeg, met het geschenk ed. Verder gesmuld van de gouden munten, die daar blijkbaar metershoog lagen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die gouden munten heb ik dus gemist. Die waren vast daar waar alleen de kids mochten komen. Ja, ik stond dus bij de champagnedrinkende volwassenen. Nu sta ik vandaag (helaas zuipend) met mijn mooie feesthoedje op in het Boekblad. Jullie weten dat drinken (behalve glaasjes melk) niet mijn gewoonte is. Er was trouwens nog zat plek, Mara. Je had er makkelijk bij gekund. Ik zag om me heen zeker wel 50 lege stoelen. Hoe kwam je zoon daar terecht, Ondine? Ik vroeg me af hoe de kinderen werden uitgenodigd. Alleen als introduce met een schrijver of boekelier? Ja, die zak met leesvoer heb ik ze dus ook afgetroggeld. Als volwassene zonder begeleiding door een kind, had ik daar geen recht op. Toen ben ik me heel kinderachtig aan gaan stellen. Kreeg ik wel een tas met de boekjes.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Via jet boeke dus, die achter ons woont. Hebjijook die superijsjes gegeten. Mis helaas net net jeugdjournaal. Was er nog aandacht voor? En was er een leuk jongetje in beeld;)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga morgen de boekwinkel onveilig maken ;) (en zaterdag ook denk ik :P) en eigenlijk ben ik van plan om zondag de 14e ook naar den haag te gaan, naar de kinderboekenmarkt (als mijn metgezel nog steeds mee wil...)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en zij heeft net toegezegd dat ze nog steeds met me mee wil :D (en ze is niet eens zo'n boekenfreak yeah!)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het was op het jeugdjournaal en er waren leuke jongetjes in beeld. Ik weet niet meer hoe die van jou er ook alweer uitzag, maar ik dacht dat hij net voor me zat op het balkon. Kun je dat eens aan hem vragen? Nee, ik heb geen superijsjes gegeten. Wel schuimpjestaartjes en ook hik champagne.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb iets heel grappigs mogen doen, trouwens. Ik heb het kinderboekenweekthema in een verhaal (lees: toneelstuk) mogen verwoorden! Vijf keer erg ontroerd geweest en ook vijf keer in een deuk gelegen. Echt dankbaar werk, al die lachende en genietende smoeltjes. Daar doe je het dus voor! Ooooo, ik had ook erg graag naar het Kinderboekenbal gewild maar ja, als ze zeggen dat ik op de wachtlijst sta ga ik er natuurlijk vanuit dat er geen plek meer is. Nou ja. Volgende keer beter.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, was vast mijn blondje daar recht voor je. Schatje he Was inderdaad een leuk item op het jeugdjournaal.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren ben ik bij een school langs geweest en heb verteld over mijn boeken (wat klinkt dat stoer, het zijn er ook al twee). Stukje voorgelezen en veeeeeel vragen beantwoord. Gistermiddag de prijsuitreiking gedaan van een prijsvraag in een krant waarbij een aantal boeken te winnen waren. Ook leuk om te doen. Volgende week zit ik nog twee keer op een school en dan natuurlijk de 14e in Den Haag. Ik ben present op de stand van de uitgever en lees voor in de voorleestent. Ik weet nog niet precies hoe laat. Erg leuk om te doen allemaal.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rapid, ben je nooit zenuwachtig als je op een school verteld over je boeken? Het lijkt me zo eng om te doen. (de reden dat ik als mijn boek af is onder pseudoniem wil uitgeven...)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, dat is een kwestie van ervaring. Ik heb ook het voordeel dat ik voor mijn werk regelmatig moet presenteren. Dat gaat op een gegeven moment vanzelf. Trouwens, ga maar eens uit van jezelf. Toen jij op nog op de basisschool zat en er zou een schrijver komen vertellen over zijn/haar boeken, hoe zou jij dan naar hem/haar kijken?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke vraag, Rapid. Ik zou zijn lippen aflikken met mijn ogen en mijn oren. Maar eigenlijk stelde je de vraag aan Aart. Ik ben benieuwd, Aart?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
(Nog even voor Aart antwoordt): Toen wist ik dus zeker dat ik ook schrijfster zou willen worden! En jij, Aart?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht nog even op Aart en dan zal ik vertellen hoe het in die klas ging. Leuk verhaal en dan vooral de vragen die gesteld werden.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gisteren ook weer drie klassen bezocht. Heel leuk om te doen. Deze school had me gevraagd een stukje geheimzinnig verhaal te schrijven en dat voor te lezen. De kinderen moeten in de kinderboekenweek het verhaal afmaken. Ik heb ze verteld hoe ze dat kunnen doen. Plot, personages, show don't tell, ik heb het ze allemaal geleerd en ze snapten het ogenschijnlijk ook nog. Groep 5 en groep 6. :) De beste vijf verhalen worden naar mij opgestuurd en van een daarvan ga ik voor volgend jaar een Vlaams Filmpje schrijven, heb ik beloofd. Kijken of dat lukt. Het leukste was de vraag van een kind of je zonder printer ook schrijver kunt worden. Waarschijnlijk hebben ze thuis geen printer. Hij vond het heel spannend wat ik zou antwoorden. Ik legde hem uit dat ik alle manussen gewoon naar de uitgever kan sturen via mail en dat de drukker de boeken drukt. Dat ik dat niet zelf allemaal uit zit te draaien op mijn printertje. Aan het eind van de les was hij helemaal gelukkig. Hij zou schrijver worden!! Weer goed voor een column van mij, dit ventje. ;) En Aart, spannend is dat allemaal helemaal niet hoor. Het scheelt wel dat ik vroeger jarenlang zelf juf ben geweest. Ik heb weer ongeveer 90 handtekeningen gezet op een papiertje en in agenda's. Pfffffff.....

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rapid: nou als ik nu voor de klas moet gaan staan om iets te vertellen ofzoiets ben ik al vanaf het moment dat ik het hoor gespannen, ook al is dat al een maand van tevoren ofzo. Daarom dus mijn vraag. Vind het dus al doodeng als ik voor mensen die ik ken wat uit moet leggen, laat staan dat het ook nog onbekenden zijn... En hoe ik naar een schrijver voor de klas zou kijken? Pfff, goeie vraag. Misschien net als een nieuwe leraar ofzoiets, denk ik. @Mara: ik wist pas dat ik schrijver wilde worden toen ik dacht van: dit verhaal moet ik opschrijven, ik kan niet anders. Dat is het boek waar ik nu anderhalf jaar mee bezig ben :P @Zjors, Rapid, Mara, marriejeanne: jullie hebben vast veel meer zelfvertrouwen dan mij. Dat zal het zijn waarom ik die vraag stelde :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote Zjors Er was trouwens nog zat plek, Mara. Je had er makkelijk bij gekund. Ik zag om me heen zeker wel 50 lege stoelen. Had je niet gedouched Zjors? :) Hebben jullie het kinderboekenweekgeschenk al gelezen? Leuk verhaal. Nieuw lesmateriaal voor mij.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, balen van die 50 lege stoelen ... Aart: Ik ben helemaal niet zelfverzekerd. Ik doe maar alsof. Ik wil het wel graag zijn maar dat is wat anders.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog niet gelezen, wel gekregen op het kinderboekenfeestje. Ook het prentenboekje van de kinderboekenweek. Dat wel gelezen in de trein terug. Vind ik niet zo bijzonder.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, toen was er het prentenboekje over dieren, getekend door Fiep Westendorp. 'Laika tussen de sterren' was het kinderboekenweekgeschenk van Bibi Dumon Tak.