Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

muziek-teksten in boek

Overlaatst vroeg ik mij af, of reclame, winkelnamen, plaatsen in een boek mag, daar antwoord op gevonden. Opeens vroeg ik mij ook af, of muziek, nummers...in het boek mag. Omdat de antwoorden verdeeld zijn naar SABAM gebeld... Dit is hun antwoord... Voor songteksten (ook korte stukjes) moet je toestemming vragen Je mag wel schrijven, hij luisterede naar ...naam artiest..titel nummer dat mag dus wel! als je toestmming vraagt, mogen ze er geld voor vragen hier dus behoorlijk wat muziek in het boek maar schrappen dan snif. Groetjes Sandra

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Op tv mag je toch 2 minuten uitzenden van een muziekclip? En geldt het niet voor muziekboeken dat je lyrics met bronvermelding altijd mag afdrukken?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grinnik, dat zou leuk zijn hahaha. Kosteloos clips aan elkaar plakken en uitzenden;) Als je alles legaal en netjes doet, kost dat allemaal geld. Composers/tekstschrijvers/uitgevers moeten ook een boterham verdienen;) Ook al gebruik je 3 seconden/regels van een song of een lied.......navragen bij instanties als buma stemra etc. , opgeven van het muziek/tekst gebruik en dokken! Tenzij er andere afspraken worden gemaakt. Of er bijv. sprake is van creative commons licenties. "Do I have to Choose" www.Asheega.nl

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met dit probleem zat ik ook en ik vond het volgende topic: http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/848 Hieruit dacht ik op te maken dat je geen toestemming hoeft te vragen, mits je de bron duidelijk vermeldt. Maar ik heb nog nooit van SABAM gehoord, dus nu raak ik ook weer aan het twijfelen. En als je toestemming moet vragen, hoe doe je dat dan? Is dat een kwestie van een e-mail naar de platenmaatschappij sturen?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, ik ben Belg:d maar Sabam is hetzelfde als Burma bij jullie denk dat het noemt Toestemming vragen is in mijn geval wat moeilijk...ik kan niet zomaar Rammstein gaan bellen?:)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meende ook dat je in muziek een sampel van maximaal 8 seconden mocht gebruiken, maar blijkbaar zijn de regels veranderd, want nu moet je voor een sample van 1 seconde ook betalen. Ik kon nergens iets over het gebruik van songteksten in verhalen vinden, dus ik ga dit ook nog even goed uitzoeken. Rammstein bellen zou natuurlijk leuk zijn, maar ik denk dat je het beter aan de platenmaatschappij kunt vragen? Mij lijkt dat ze ook vereerd kunnen zijn als hun songtekst in een boek staat (reclame) en er geen bezwaar tegen hebben. Ik hoop tenminste maar dat meneer Meatloaf er in mijn geval ook geen bezwaar tegen heeft ;-).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom willen jullie die teksten en per se inhebben, eigenlijk? Wat voegt het toe voor je verhaal?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Per se is een groot woord, als ik ervoor moet betalen kan het verhaal best zonder (ons bent zuunig ;-). Ik heb gekozen voor 'bat out of hell' van Meatloaf, niet alleen voor de toepasselijkheid voor een vampierverhaal, maar ook omdat het de perfecte muzikale sfeer ervoor neerzet. Daarnaast begint elk deel met een soort cryptische omschrijving uit dat nummer, waar ik best wel trots op ben. En ik heb het nummer grijs gedraaid (ja, ik heb de LP nog ;-) ) tijdens het schrijven en zou het leuk vinden als lezers (al dan niet via illegale downloads, oeps ;-) ) dit nummer herontdekken. In die zin is het ook wel weer reclame voor een nummer uit, ik meen, 1973. Uit wetenschappelijk werk mag je wel citeren, mits de bronvermelding erbij staat, maar in hoeverre muziek wetenschappelijk kan zijn? Ik citeer dan wel uit een song die het ultieme motorongeluknummer moest worden (en is, naar mijn mening) ;-) . Hopelijk weet iemand hoe het precies zit!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag uit songteksten ook citeren, mits het nut heeft. Dus niet om je tekst op te leuken. Het moet iets illustreren.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pieterz, dat zijn allemaal links in NL...misschien is het toch in België anders. In ieder geval nadat ik naar SABAM (bruma bij jullie denk of zoiets) heb ik toch flink wat van muziek uit het boek eruit gehaald, en het gaat nog.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn journalistieke werk heb ik geciteerd uit andermans werk ter toelichting, verduidelijking etc. Nooit problemen mee gehad, noch de uitgever van de bladen waarvoor ik werkte. De NL auteurswet van 1912 laat dat toe, zonder dat je van de rechtenhouder toestemming hebt. Het citaat mag hooguit enkele regels/zinnen bevatten, maar de wet stelt geen exacte grens. De bron/auteur dient in elk geval vermeld te worden, in de lopende tekst of in een voetnoot.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn journalistieke werk
Dat is iets anders dan fictie. Je kunt het niet vergelijken.