Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Fonds voor de Letteren/BKR-regeling voor auteurs

Nu heb ik net gehoord dat je -eigenlijk- geen reiskosten bij je uitgever mag declareren omdat je ook zelf ondernemer bent, net als de uitgever. Het is de bedoeling dat je dit als reclame en promotie voor je eigen boek ziet. Dan mogen ze je als schrijver eigenlijk ook best een soort van een salaris geven. Weet iemand of je dit als beroepskosten op mag voeren bij de belastingdienst? En je aanmelden voor een beurs bij Het Fonds voor de Letteren mag pas bij het tweede gepubliceerde boek. Of zou het ook mogen als je met je tweede boek bezig bent? Hoe nauw kijken ze? En is er iemand op het forum die zich bij dat fonds gemeld heeft? Wat zijn je ervaringen? Kun je tips geven?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huh? Als ik mensen detacheer en de factuur stuur naar de opdrachtgever bestaat die uit gewerkte uren, gemaakte onkosten zoals parkeren en luchen (als ze bijvoorbeeld een dagje naar Belgie moeten) en de reiskosten. Ook als ikzelf die gedetacheerde ben. Dus dat jij dat niet zou 'mogen' begrijp ik niet helemaal. Dat de uitgever/uitnodigende partij een instelling heeft als, 'wees blij dat je ergens op mag draven, die kosten moet je dan maar voor lief nemen', tja, dat zou kunnen. En jazeker kan je de reiskosten als beroepskosten opvoeren bij de belastingdienst, er bestaat een kilometer bedrag wat je mag rekenen. Dan moet je wel enigzins bijhouden wanneer en waarom je ergens heen gereden bent voor je werk. Je bewijst dit aan de hand van uitgeschreven nota's of afspraken op papier. Een nul-nota mag ook, zelf gebruik ik een nul-nota als ik allang begrijp dat niemand zin heeft om me te betalen maar ze er wel even op wil wijzen dat ze iets (namelijk mijn tijd) gratis hebben gekregen. Papier, postzegels, cardridges, leerboeken, pennen, je nieuwe laptop ;) , je parkeerkosten, allemaal aftrekbaar. Houd ook je uren bij! Kan handig zijn mocht je ineens gaan bestsellen. Je weet maar nooit. Het Fonds van de Letteren, hoe dat allemaal werkt weet ik niet. www.beroepkunstenaar.nl, ken je die site al?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de site van het FvdL staat het allemaal erg duidelijk. Je kunt een stimuleringsbeurs aanvragen als je een debuutroman hebt geschreven, de beurs is dan bedoeld als opstapje voor boek 2, dat je tijdelijk minder kunt gaan werken om meer te kunnen schrijven, bijv. Je moet wel aan een aantal eisen voldoen. Zo mag het geen boek zijn dat bij een POD uitgever is uitgegeven. Het moet bij een 'echte' uitgever zijn verschenen in een oplage van minimaal 500 exemplaren. Verder moet je al een plan van aanpak hebben voor boek 2, een synopsis, uitleg van genre, verwacht aantal woorden, hoe lang je er over denkt te doen etc., en een intentieverklaring van je uitgever voor dat tweede boek, dat hij dat ook werkelijk wil gaan uitgeven als het eenmaal zo ver is. Je moet alles in vijf- (of zeven?)voud insturen, ook het aanmeldingsformulier, kopie van je contract en je debuutroman. Voor werkbeurzen gaat het grofweg hetzelfde, maar dan moet je al twee uitgegeven boeken hebben die aan de bovenstaande eisen voldoen. (Dus niet een POD boek en een tweede boek bij een uitgeverij, dat telt niet)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ceridwen: Ik ga de site zeker opzoeken! @Eufdrie: Dit zal ik ook uit gaan vissen. Allebei alvast bedankt voor je reactie.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Stimuleringsbeurs is echt een enorme hassle om aan te vragen. Alles in vijf- of zevenvoud, alle krantenknipsels en andere publiciteit die je gehad hebt, en alles wat Eufdrie zegt. Ik heb hem niet gekregen! Alles netjes opgestuurd, echt een enorm pakket was het, en dan krijg je doodleuk te horen dat de 'jury' besloten heeft dat je de beurs niet krijgt. Weet niet of ik nu die Werkbeurs (die je dus aan kunt vragen na je tweede boek) aan ga vragen. Weer al die ellende met opsturen, terwijl de kans dat je hem krijgt maar zo klein is. Ga jij het wel doen, Eufdrie? Wanneer je tweede boek er is?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij niet gekregen, Kim??? Daar sta ik van te kijken! Of dachten ze misschien dat jij het zonder wel zou redden, dat je ver genoeg komt?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stond er ook van te kijken :s Ik heb geen idee hoe ze tot hun beslissing zijn gekomen, ik had echt enorm veel materiaal meegestuurd (tientallen recensies, interviews, enz) en een heel werkplan voor boek 2, enz. Heb het er maar bij gelaten, ik kan van mijn royalties van mijn debuut precies een jaar leven, tot aan april en dan krijg ik weer nieuwe. Hopelijk kan ik er dan weer een jaar tegenaan, en zo leef ik nu maar gewoon even van jaar tot jaar (dus: van royalties naar royalties). Maar eerlijk gezegd baalde ik er wel van, dan die beurs. Jij veel succes als je hem gaat aanvragen!!!!!!!!! Ik duim voor je.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel maar wel een dubbel gevoel als het mij wel lukt. Ik had hem ook jou graag gegund. (Laat ze maar zien wat je kan met de presentatie op 6 oktober!)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar sta ik ook van te kijken, Kim. Ik had toch zeker wel verwacht dat jij hem zou krijgen. (Ter info: nee, ik ook niet, maar om een heel andere reden). Ben wel jaloers op jou dat jij van je royalties kunt leven zeg. Dat is echt waar ik naar streef. Dat ik niet meer voor een baas hoef te werken en enkel kan schrijven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar mag je best naar streven, Eufdrie. Niks mis mee, hoor. Da's alleen maar eerlijk.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet wel eerlijk zeggen dat mijn royalties worden aangevuld met een maandelijkse (tijdelijke) toelage vanuit de gemeente omdat ik 'kunstenaar' ben hoor! Anders zou ik het ook niet redden! Wat ik trouwens vreemd vond Euf, is dat jij echt maanden (zeker 2 of 3 maanden) eerder dan ik gehoord had dat je hem niet kreeg en ik echt pas op het allerlaatste moment. Net alsof ik een soort twijfelgeval was ofzo. Maar goed. Volgende keer beter dan, voor ons allebei!!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
WERKBEURS De aanvrager van een werkbeurs moet minstens twee literaire publicaties op zijn naam hebben staan, die zijn verschenen bij een professionele uitgeverij.* De aanvrager moet een werkplan indienen. Het Fonds beslist op basis van dit plan en de literaire kwaliteit van het al verschenen werk. De aanvrager moet met een professionele uitgever* een contract afsluiten dat minimaal de voorwaarden bevat van het Modelcontract van de Groep Algemene Uitgevers en de Vereniging van Letterkundigen. Het boek in kwestie moet een redelijke oplage krijgen en verkocht gaan worden in de Nederlandse en Vlaamse boekhandel. Ook moet de steun van het Fonds erin worden vermeld. Nadere informatie over het Modelcontract is te vinden op de website van de Vereniging van Letterkundigen. Er geldt een inkomensgrens; deze is voor 2007 vastgesteld op € 51.000 belastbaar inkomen. * Een professionele uitgeverij wordt als volgt gedefinieerd: De uitgeverij verzorgt een aanbieding aan de boekhandel, hanteert de gebruikelijke leveringsvoorwaarden en maakt minstens één keer per jaar een fondslijst; de uitgeverij beschikt over een professionele en onafhankelijke redactie en de publicaties van de uitgeverij hebben een ISBN-nummer. Boeken waarbij de schrijver zelf in de productie-, promotie- of distributiekosten participeert of waarvan de schrijver een bepaald aantal exemplaren afneemt tegen betaling, komen niet voor subsidie in aanmerking.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
STIMULERINGSBEURS Debutanten kunnen eenmalig een stimuleringsbeurs aanvragen voor het schrijven van een tweede boek. Een stimuleringsbeurs bedraagt minimaal € 3.500 en maximaal € 10.000. Het Fonds voert deze regeling samen uit met het Vlaamse Fonds voor de Letteren. De aanvrager van een stimuleringsbeurs moet één literair werk op zijn naam hebben staan, dat is verschenen bij een professionele uitgeverij.* De aanvrager moet een werkplan indienen, dat, met de kwaliteit van het debuut, dient als basis van de beoordeling. Misschien is dit dan iets voor jou, Mara?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat heb ik gezien, Rudolf. Ik heb een gigantisch werk voor de uitgever gedaan, maar wel leuk! Dan gaat er de helft af?! Heb ik het goed?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ondertussen trek je er eerst wel alles af wat je aan kosten kunt verzinnen. Je nieuwe laptop (kopen voor 31 dec dus), je reiskosten, al dan niet verzonnen, je papier, inkt, noem maar op. Je internetverbinding ook. Tel alles op en je betaalt over wat jij dit jaar hebt verdiend echt geen belasting meer Mara.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik weet niet volgens welke standaard sommigen hier leven maar 2/3 van 10.000 euro, daar kan ik heel wat boodschappen van halen. Benzine voor tanken. Noem maar van alles op. Ik haal mijn neus voor zo'n bedrag niet op. Ook niet voor eenderde van 3.500 euro. En wat Zjors zegt, is waar: alle onkosten opvoeren. Maar internetverbinding en telefoon tellen niet meer mee, geloof ik. Ze gaan ervan uit dat iedereen die heeft. Misschien als je boven een bepaalde grens komt?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal het eens gaan bestuderen. Ik heb de uitgever en het management al gevraagd of het iets voor mij is (inderdaad, de stimuleringsbeurs). Dus ... Ik zal jullie laten weten hoe of wat. Maar als zelfs Kim niets krijgt, tja. Maar als je niet hebt geprobeerd houd je misschien altijd iets van spijt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werden jullie afwijzigingen ook met redenen onderbouwd, Kim en Eufdrie? Of bleef het bij een algemene brief?
Nee hoor, het werd keurig onderbouwd. Ik wil er verder niet al te zeer op in gaan want ik ben er nog altijd een beetje wrokkig over. Het was iets waar ik niets aan kon doen en wat niets met mijn boek te maken had. Een procedurefout, zeg maar. Voor mij (als parttime werkende moeder) zou het ongeveer op een extra jaarsalaris neergekomen zijn wat ik hierdoor misgelopen ben.
Overigens is de meervoudsvorm van royalty in het Nederlands royalty's.
Ja, daar ben ik intussen ook achter. Sorry. Ik houd er niet van om taalfouten te maken en schaam me dan ook kapot dat ik het zo vaak verkeerd heb geschreven. ;)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, je moet het toch gewoon proberen. Niet geprobeerd = zeker nee. Eufdrie, heel spijtig. Kun je niet met de volgende ronde mee proberen te komen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk het niet, want het gaat steeds om debuten uit een bepaalde periode. Ik heb altijd pech met dat soort dingen...:(

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze hebben me van het fonds geantwoord dat ze me op de hoogte zullen houden over de datum van inleveren (die bepaalde periode), in ieder geval ergens in het voorjaar. Ik heb meteen heel enthousiast gereageerd. Helpt dat, enthousiasme? Want dat heb ik een heleboel!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ja, ik had dit jaar een boekhouder - een schat van een man - die zei dat (van het internet). Dus hij voerde het niet op. Anderzijds berekende hij slechts de helft van zijn factuur - nadat hij mijn gegevens allemaal had ingevoerd. We moesten er bijna gezamenlijk om huilen en hebben toen maar een goede bak koffie genomen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom heb ik dus geen boekhouder. Ik heb een manier van creatief boekhouden gevonden waar de belastingdienst en ik me allebei wel bij bevinden. Tot het fout gaat. Tja, dat wel.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het in werking gezet! Nou, ik ben benieuwd wat er voor antwoord komt! Ik ga er gewoon vanuit dat het niks wordt, dan kan het altijd nog meevallen.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes Mara! Mijn afwijzing werd trouwens niet echt onderbouwd. Het was meer een soort 'de beslissing vd jury is negatief uitgevallen' mededeling. En daar kon ik het mee doen. Bedankt ook voor jouw handige tips Zjors. Ik zie jou echt als een soort belasting/freelance goeroe die alles weet.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors heeft de meeste ervaring. Ze heeft zoveel boeken geschreven! Enne, Kim: dank je wel!