Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

bestaande namen winkels in het boek

Samen met iemand schrijven we een boek, na gaan we die onder eigen beheer laten drukken. Er staan nogal wat namen in van bestaande winkels, café's, automerken... Mag dat echt vernoemd worden in een boek? Groetjes Sandra

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, wat toevallig deze vraag. Ik ben zomaar deze week gestuit op iets leuks, nou ja ík vind het leuk en vraag mij af of ik de bestaande namen die mij opvallen zomaar mag gebruiken in een stukje proza. Ik ben benieuwd wie daar een juridisch juist of correct antwoord op heeft. "Zit er een jurist in de zaal?"

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank Mara. Ik ken deze site al lang, maar een tijdje niet meer langs geweest vandaar

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zie het ja... nu vraag ik me weer af, hoe het met liedjes is, wat daar staat...alle muziek die in het verhaal voorkomt kunnen we een verzamelcd van maken

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik altijd bestaande winkels, merken, straten en soms zelfs mensen in mijn boek. Nooit last mee gehad, op een uitzondering na (boze bordeelbezoekers). Echte namen maakt het alleen maar realistischer, ik raad het iedereen aan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt altijd nog zeggen dat je een andere winkelkeet, persoon, straat of cafe bedoelde. Er zijn meerder hondjes die Fikkie heten, haha

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dnek alleen dat dat niet opgaat, SharonLouisa, want manuscripten worden toch zorgvuldig uitgeplozen op fouten en dan valt zo'n naam denk ik aardig op.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waus: Thieschou zegt dat ze het onder eigen beheer gaat uitgeven. Dan ben je zelf verantwoordelijk voo rje manuscript, toch? Maar serieus, ik denk dat je best bekende namen kan gebruiken, als het hetgeen of iemand niet in een kwaad daglicht stelt. Dan krijg je geheid last. Als je personen uit je omgeving benoemt, vraag het eerst of ze daar geen probleem mee hebben. Laat ze zwart op wit tekenen dat het goed is. Anders kunnen ze nog een probleem maken, ook al hebben ze een mondelinge goedkeuring gegeven. Maar namen zoals Madonna of Herman Brood. Dat soort namen kunnen vast probleemloss worden genoemd. Je moet het zelf een beetje aanvoelen wat je wel en niet kunt maken. bv. Zij kocht een truitje bij de Vroom&Dreesman, maar tjonge wat een waardeloze kwaliteit. Daar moet je dus nooit iets kopen. versus bv. We dronken gezellig een kopje koffie bij La Place. Ondertussen kletsten we ronduit over onze nieuwe belevenissen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tieschou. Ik denk dat dit wel mag. Carry Slee gebruikt soms ook Coca Cola en iPod in haar boeken, dus dit zou ook wel mogen. En meteen reclame voor die cafetaria's enzo. :)