Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muggenziften?

Hoi allemaal, Ik ben relatief nieuw hier, en meteen het eerste wat mij opviel was dat bijna iedereen hier de Nederlandse taal zeer goed schijnt te beheersen. Mijn complimenten hiervoor - op sommige dingen zou ik nooit letten en dus steevast fout blijven doen - maar toch vind ik dat er wel op héél veel gelet wordt. In mijn geval, als ik een komma ergens neerzet doe ik dat bewust, omdat ik 'm daar ook echt wil hebben. Dan maakt het me niet uit of dat tegen 'de regels' is of niet, ik wil dat woord een bepaald gevoel meegeven en ik laat me dan echt niet weerhouden door enkele spellingregels. Ik heb meer van dat soort voorbeelden - ik vind dat als je zó nauwgelet op de spelling let, je je werk geen 'creatief schrijven' meer kunt noemen. Ik schrijf dan wel Engels, maar dat is bij Nederlands hetzelfde. Ik vroeg me af of er mensen waren die hier hetzelfde over denken of juist helemaal niet - reacties zijn uitermate welkom. Groetjes, Miranda

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms ben ik het wel met je eens, bijvoorbeeld als weer eens iemand zegt "er mag NOOIT een komma voor 'en'" of iets in die richting. Maar meestal, en zeker bij spelling, zijn er gewoon regels waar je je aan "moet" (moet tussen aanhalingstekens, omdat niemand je in de gevangenis gooit als je het niet doet) houden. Waarom zou je daar vanaf wijken?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met komma's, doe je dan hetzelfde als met een streepje - ? Spelling is juist belangrijk, vind ik. Goed kunnen spellen is een vereiste voor een schrijver. Maakt niet uit of dat goede al tevoorschijn komt bij de ruwe allereerste versie of bij de uiteindelijke versie ;) Interpunctie is wat anders. Ik maak zelf ook best lange zinnen zonder komma's en dat hou ik het liefst zo. Komma's zijn toch iets persoonlijks, denk ik - meer een gevoelskwestie. Net zoals ik in de zin hiervoor zowel een , als een - heb staan.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap wel dat je de Nederlandse taal tot op zekere hoogte moet beheersen - en dat doe ik ook wel, ook al zeg ik het zelf. Ik erger mezelf ook vaak als iemand iets verkeerd spelt, maar ik bedoelde inderdaad interpunctie en zinsbouw (sorry, mijn fout. Bewijst alweer véél, haha.)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo Miranda, zelf woon ik niet in Nederland en merk toch dat ik het heel belangrijk vind om de regels van de Nederlandse taal aan te houden. Nu raak ik dat gemakkelijk kwijt omdat ik over het algemeen in een andere taal communiceer. Ik vind het heerlijk om op dit forum te zijn en zo, volgens mij, binnen snelle tijd, me weer vertrouwd te raken met de regels van de nederlandse taal. Het lijkt me haast dat het niet aanhouden van de regels toch een zekere besmetting van de taal oplevert (en dat terwijl ik als "buitenlander" merk dat er bv. al enorm veel engelse woorden in de taal geslingerd worden....persoonlijk vind ik dat wel jammer)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Miranda, juist over het gebruik van komma's zijn er geen dwingende regels in het Nederlands.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik de interpuncties op de meest eigenwijze manier hè, Zjors en Aart? Ik vind ook dat je daar vrij in moet zijn, Miranda. Af en toe leg je op die manier het accent zoals jij dat wilt. Werkwoorden verkeerd vervoegen of verbuigen, nee, da's niet goed natuurlijk maar komma's en punten enz. maakt een tekst juist levendig! Jouw stijl gewoon.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Mara, jij gebruikt de interpunctie niet consequent. Dat is een ander verhaal. Dat is lastig voor de lezer, vind ik. Het heeft naar mijn idee minder met eigen stijl te maken, meer met 'slordigheid'. :?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laten we zeggen dat er drie stadia zijn in de ontwikkeling van een schrijver. (Dit is wel een nogal kunstmatig onderscheid omdat de taal zo complex is dat je altijd in alle drie de stadia tegelijk zult zitten.) 1. Je kent de regels niet, of past ze in ieder geval niet zonder moeite goed toe. 2. Je kent de regels en past ze goed toe, zonder dat het nog werkelijke aandacht vergt. 3. Je kunt effectief de regels breken wanneer dat tot betere resultaten leidt. Dat stadium 2 is wel degelijk noodzakelijk! Als James Joyce het Engels niet perfect had beheerst had hij het nooit zo geniaal kunnen vervormen in Ulysses en Finnegans Wake. Dus: elke regel is er om gebroken te worden, maar alleen door mensen die weten wat ze doen!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In alle gevallen lijkt het me belangrijk om aan de lezer te denken. Interpunctie is een middel om je doel te bereiken. Gebruik het! Het doel heiligt de middelen.