Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver als personage

Het valt me op dat als personages een beroep hebben, het onrealistisch vaak dat van schrijver is. Ergens vind ik het begrijpelijk, want je schrijft vanuit je eigen referentiekader en hee - je bent schrijver! In mijn vorige verhaal (niet afgemaakt) speelde schrijven ook een grote rol, maar dat zat me nooit helemaal lekker. Nu schrijf ik over mensen met heel andere beroepen - een kapster, een huismoeder, een architect, een kunstenaar en iemand met een suffe kantoorbaan. Goed, een nogal lange inleiding voor een simpele vraag: komen jullie ook in de verleiding iemand schrijver te maken? En valt het jullie ook op dat andere schrijvers het vaak doen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel een idee voor een verhaal waarin een schrijver de hoofdrol speelt, maar da's een plotpunt, niet omdat ik het zelf ook ben. Verder heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Het zou inderdaad een beetje onrealistisch zijn, geloof ik. Ik moet wel zeggen dat het lastig is als je een hoofdpersoon hebt met een beroep waar je zelf niet zoveel van weet. Dan moet je alles gaan opzoeken enzo.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit iemand als schrijver opgevoerd. Die gedachte heb ik zelfs nog niet eens gehad.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als marriejeanne heb ik daar nooit aan gedacht. Kan wel maar doe ik niet, mijn verhaal speelt zich 3700 jaar geleden af en toen konden de meeste mensen nog niet schrijven :)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom kiezen jullie hier dan voor? Overigens is in een dagboek schrijven natuurlijk anders dan schrijven als beroep, of schrijft ze haar dagboek voor publicatie, Mara?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In boek 1 is mijn protagonist een schrijver, maar de enige reden daarvoor is dat mijn hoofdpersoon thuis moest werken vanwege het begin van het boek. Tja, dan kun je je hoofdpersoon voor een of ander reclamebureau balpennen laten bestickeren, maar je kunt haar ook schrijfster maken. :)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie, ik weet het van jouw boek, want ik heb het gelezen. ;) En ik vind het verhaal fantastisch, maar ik denk dat ik er inderdaad voor had gekozen haar balpennen te laten bestickeren. Of op een erfenis te teren, of een eigen bedrijf aan huis te hebben - dat kan werkelijk van alles zijn, van webdesign tot naaiatelier. Puur om het schrijfster te vermijden. Misschien zit er ook iets in van dat ik bang ben dat de hoofdpersoon of een ander personage teveel op mezelf lijkt, want een grote overeenkomst als die roept denk ik best vragen op. Heb jij die gehad?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou denk ik ook geen schrijver opvoeren. Hoogstens als bijfiguur - zonder in zijn hoofd te zitten. Wat een schrijver doet weet ik al. Een van de leukste dingen aan schrijven vind ik dat ik me door en voor de nieuwe personages tot in detail moet inleven in nieuwe werelden. Dan leer ik weer bij. Dus graag beroepen en hobbies die ik bijvoorbaat nog niet ken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek is een semi-autobiografisch jeugdverhaal. Mara belichaamt drie personen: Het hoofdpersonage (mijn oudste zoon en dan vertaald naar een dochter), de verteller en eigenlijk ben ik het ook zelf, als kind. Ik weet niet of je mijn achtergrond kent, Appel maar ik heb borstkanker en in het boek wordt deze ziekte gezien door de ogen van een kind van tien. Mara dus. Puur een dagboek schrijven was voor mijn benadering niet origineel genoeg en daarom hebben we (redactrice en ik) er andere vormen doorgevlochten. In eerdere verhalen heb ik ze nog nooit schrijfster/schrijver gemaakt.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat ik nou net met een ideetje voor een verhaal rondlopen waar een schrijfster in voor komt. Nog niets op papier hoor, ik zit nog in de 'schrijven in je hoofd fase'. Waarom? Omdat het ideetje dat ik heb alleen maar kan met die schrijfster erin.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ben ik erg benieuwd naar je idee, Draaikever. Een soort Mysery (met Michael Caan) van Stephen King? Of een dagboekvorm?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat breng je het toch mysterieus, zo kunnen we alleen maar gissen! Binnenkort in de boekpresentatie?