Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat hoort er allemaal in een soap?

Op mijn weblog wil ik een miniatuursoapvervolgverhaal gaan schrijven, met korte afleveringen van prettig leesbaar weblogformaat.

Nou ben ik aan het brainstormen om te bedenken welke elementen er allemaal in moeten of kunnen. En ik heb tot nu toe
- (onbeantwoorde) liefde
- jaloezie
- familie
- dood (door ziekte of ongeluk, want moord is voor de detectives)
- huwelijk (of iets wat erop lijkt iemand die op een ontroerende manier helemaal voor iemand kiest - want er moet uiteraard gejankt worden!)

Ben ik nog iets vergeten?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Overspel! Hoe kan ik het vergeten?

Maar dan moet ik wel een heeele goeie reden verzinnen waarom personage A niet gewoon zijn/haar partner verlaat om lang en gelukkig verder te leven met personage B. (Werk aan de winkel dus)

En bedrog, hm... een heel oud geheim misschien? (hoe ouder, hoe vervelender en lastiger om alsnog te vertellen)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

-Iedereen doet het met iedereen
-Mensen waarvan je dacht dat ze dood waren, komen toch weer terug (Macy van b&b was overleden in een auto ongeluk met ontploffing. Ze heeft het overleefd een half jaar later is ze er weer om vervolgens na 2 maanden aan kanker te overlijden)
-Er komt nog al eens een tweelingzus ter sprake. Zowel bij b&b en atwt is dit geweest. Het is dan wel een identieke zus waarvan ze niet eens wisten dat die bestond.
-Er zit een slechterik in die om de zoveel tijd de boel eens goed op stelten zet
-Nog een kenmerk bij een soap als je een week de afleveringen gemist kun je het toch nog goed volgen. De verhaallijnen duren heel lang

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tweelingen, perfect!

En mijn duistere kant was zeker nog niet wakker, want een slechterik, daar had ik nog niet eens aan gedacht, oeps. En die zijn meestal nog wel het leukst!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosalinde wrote:
Overspel! Hoe kan ik het vergeten?

Maar dan moet ik wel een heeele goeie reden verzinnen waarom personage A niet gewoon zijn/haar partner verlaat om lang en gelukkig verder te leven met personage B. (Werk aan de winkel dus)

-Daar kun je genoeg redenen voor verzinnen. Houdt van zowel van partner als van B
-Moet de familie eer hoog houden. de partner van A is een geliefd persoon en zou de
hele familie tegen zich krijgen als die relatie verbroken wordt
-Houdt van B maar heeft A zwanger gemaakt, voelt zich verplicht om bij
A te blijven voor het kind
-Wat je ook wel ziet is dat A zijn partner als een erg zwak persoon beschouwt. Heeft al zoveel meegemaakt als ik het nu uitmaakt komt het helemaal nooit meer goed met deze persoon (depressie/zelfmoordneigingen)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Precies dat bedoel ik allemaal ongeldige redenen voor overspel - vind ik.

Hm, zelfmoord van de partner van A is trouwens wel een effectieve manier voor A om van zijn/haar partner af te komen... die hou ik in gedachte.

Maar ik vind er wel wat op, hoor. Ik moet bovendien motieven van twee kanten bedenken van degene met partner en degene zonder partner (als die er niet ook eentje heeft).

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

-Er duiken altijd bergen kinderen op, waar we het bestaan niet van vermoedden.
- De hoofdpersonen kunnen alles. Dokter, fotograaf. Huisvrouw, advocaat.
- En vergeet niet de personages de hele dag door alcohol te laten nuttigen, bij voorkeur met ijsblokjes die altijd bevroren blijven in het bakje in de bar.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een kind blijkt achteraf toch niet het kind van die ouder te zijn. Ook altijd in in soaps. Soms wordt het geheim pas ontrafeld als ze al twintig zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Over kinderen gesproken die niet van die ouders blijken te zijn. Zoiets is nu bij ATWT gaandend.

Jennifer en tienermoeder Gwen hebben op dezelfde dag een kind gekregen in hetzelfde ziekenhuis allebei een jongen en te vroeg geboren. De vader van Jennifers kind Craig wisselt de twee om.

Zijn motief, hij en Jennifer zijn vreemd gegaan. Hieruit is zij zwanger geraakt. Zij is getrouwd met een andere man en heeft een hekel aan Craig die nogal opdringering is en een strafblad van hier tot Tokio heeft. Uiteindelijk krijgt ze het voor elkaar dat er een rechterlijk verbod voor Craig komt om geen contact te hebben met Jennifer en zijn kind voor de komende vijf jaar.

De vrouw van Craig kan geen kinderen krijgen en wilt graag een kindje adopteren. Craig gaat hier uiteindelijk op in. Heel toevallig is het kindje wat zij willen adopteren dezelfde als van Gwen. De twee vroeggeboren kindjes liggen naast elkaar elk in een eigen couveuse. Zo is Craig er om zijn geadopteerde zoon te bewonderen, maar komt er achter dat zijn echte zoon er naast ligt. Acitie hij wisselt de twee om, zo kan hij toch zijn echte zoon zien.

Om alles nog spannender te maken Jennifers zoon (wat dus eigenlijk Gwens kind is) is overleden, de longen waren niet voldoende volgroeid.

Wat soaps betreft, het moet ook nog eens vergezocht zijn en allemaal wel heel toevallig.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat me ook opvalt; ze verzinnen altijd smoezen en verhalen terwijl dat helemaal niet hoeft - zeg nu gewoon dat tegen Phillip dat die bloemen verkeerd bezorgt zijn!

Maar nee, zij denkt dat hij zal denken dat de bloemen van Tom zijn, die haar aanbid, en zegt snel dat Celia ze gebracht heeft. Maar Phillip weet dat Celia geen bloemen kon brengen. Hij komt net bij haar vandaan. Ze ligt in het plaatselijke ziekenhuis met een acute en mysterieuze allergie! Zooo, denkt Phillip, waarom liegt ze over die bloemen? Ze zijn vast van Tom!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

tja de ene soap is ook de andere niet : Neem nu (voor de belgen) Thuis op TV1 tov Familie op VTM en je ziet wat ik bedoel.

Het verschil ligt vaak bij overdrijvingen. Daarom kijk ik niet graag naar soaps. Ze willen de uitstraling van real-life nabootsing maar het barst er van de overdrijvingen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben niet zo op de hoogte van soaps, na Dallas en Dynasty (hoe schrijf je dat?) ben ik afgehaakt. Maar wat ik me ervan herinner zaten daar testamenten in die betwist worden, allerhande soesa over erkennen/voogdij/vaderschap etc. van kinderen, moordaanslagen, heel veel gedoe om geld, vreselijke ziektes, ruzies en achterbakse streken om functies binnen bedrijven die nagestreefd werden, overspel natuurlijk, ingewikkelde gezinssamenstellingen, een dronken lor, de knappe bink, de slechterik, de mooie meisjes en dit alles gesitueerd in de jet set.

Erg leuk idee trouwens!

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij is de kern - niet alleen van soaps - altijd liefde en dood.
Die twee leveren een eindeloze bron aan inspiratie en intriges op.

Liefde heeft positieve thema's als:
* trouw
* hulp en ondersteuning
en negatieve thema's als:
* ontrouw
* verlating
* jaloezie.

Dood heeft positieve thema's als:
* verwachting van de hemel
* verlossing van ziekte en ellende
en negatieve thema's als:
* moord
* zelfmoord
* ongelukkige samenlopen van omstandigheden
* verdriet en verlangen.

Je kunt het verhaal beginnen met een heel simpele handeling: Moeder en Frank zitten in de kamer. En wie klopt er op de deur?

De ene na de andere persoon verschijnt vervolgens ten tonele:
* een vriend
* een vroegere vijand
* een (oude) klasgenoot
* de buurvrouw
* de bakker
* de leraar.
Ze hebben allemaal positieve en negatieve eigenschappen waardoor je als kijker/lezer je altijd wel op de een of andere manier met hen kunt identificeren.

Bijvoorbeeld:
Moeder (kan natuurlijk ook vader zijn) positief:
* gezellig, altijd thuis
negatief:
* omdat ze thuis is, doet ze niets
probleem:
* ze gaat aan de drank
oplossing:
* ze gaat solliciteren
Maar... dan begint het rijtje van voren af aan:
positief:
* Moeder krijgt zelfwaardering
negatief:
* Frank krijgt onvoldoende aandacht
probleem:
* gezelligheid thuis verdwijnt
oplossing:
* verzin maar wat.

Frank positief:
* knappe jongen
negatief:
* is te aantrekkelijk voor de jongens
probleem:
* hij is geen homo
oplossing:
* hij wordt assertief.

Dus alle personen hebben 'iets':
* een geheim
* een vreemde eigenschap
* te veel of te weinig geld.

Ze komen het verhaal binnen via allerhande toegangen:
* de deur
* de telefoon
* het internet
* het mobieltje
* de reclame
* op straat
* in de winkel
* op et werk
* bij de buren.

Kortom:
Alle personen, situaties en handelingen kun je vantevoren indelen in positief en negatief en ze hebben allemaal met liefde en dood te maken.

Soap = plat, overzichtelijk en herhaalt zijn eigen thema's als een caroussel. Wat in aflevering 1 persoon A overkomt, gebeurt in aflevering 230 persoon B.
Spinnen en uitspinnen, that's the question.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, leuk idee.
Gewoon lekker veel drama gebruiken.
Heb je al aan een player gedacht in het verhaal? Waar alle vrouwen voor vallen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosalinde wrote:
Op mijn weblog wil ik een miniatuursoapvervolgverhaal gaan schrijven, met korte afleveringen van prettig leesbaar weblogformaat.

Wat een geweldig idee!

De manier om mensen aan je blog te binden. Lijkt me ook veel makkelijker vol te houden. In een goede schrijfbui kan je weken materiaal vooruit schrijven.

Het is voor het eerst dat ik denk, ja dat is leuk voor zo'n digitaal dagboek
Want veel meer kan ik er in de meeste gevallen niet van vinden jammer genoeg.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er komt ook altijd een bedrijf voor in een soap waar van alles gebeurt. Er zitten natuurlijk altijd mensen in dat bedrijf die proberen de boel te flessen en hun concurrenten onderuit te halen.

Verder veel verdwijningen, ontvoeringen en bedrog, personen die zich voordoen als iemand anders. Alles gaat in een soap altijd heel snel. Als men een relatie heeft, trouwen ze binnen een maand. Als ze een studie volgen zijn ze binnen no time klaar. Zetten ze een eigen bedrijf op, dan loopt het binnen een paar dagen storm. Schrijven ze een boek, dan ligt het dezelfde week al in de winkel en een week later is het een bestseller. Verder gebeuren er heel ingrijpende dingen die vaak alweer heel snel vergeten zijn, dan is het volgende alweer aan de orde.