Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een spel in een verhaal?

Hoe vinden jullie het als een (zelfbedacht) spel in een verhaal opduikt? De regels worden helemaal uitgelegd, maar het spel is wel belangrijk voor van het verhaal.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:
Hoe vinden jullie het als een (zelfbedacht) spel in een verhaal opduikt? De regels worden helemaal uitgelegd, maar het spel is wel belangrijk voor van het verhaal.

Zorg ervoor dat het speelbaar is, of in ieder geval zo lijkt.
Mevrouw Rowling heeft toch ook een spel verzonnen? Quiditch?
Ik heb zelf ook en spel "uitgevonden", dat ter illustratie zou moeten worden gebruikt. Doch het was niet zo relevant voor het verhaal. Ik heb het wel omschreven en aan mijn universum toegevoegd. Kan eventueel later gebruikt worden. Het is en soort knikkerspel met "magische" knikkers die van kleur kunnen veranderen. Niet erg uniek (het lijkt veel op een gewoon knikkerspel) maar wel een spel dat in een wereld vol maga's (soort magiërs) gespeeld zou kunnen worden.

Groeten,

Nick

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nbrok wrote:

Zorg ervoor dat het speelbaar is, of in ieder geval zo lijkt.
Mevrouw Rowling heeft toch ook een spel verzonnen? Quiditch?
Ik heb zelf ook en spel "uitgevonden", dat ter illustratie zou moeten worden gebruikt. Doch het was niet zo relevant voor het verhaal. Ik heb het wel omschreven en aan mijn universum toegevoegd. Kan eventueel later gebruikt worden. Het is en soort knikkerspel met "magische" knikkers die van kleur kunnen veranderen. Niet erg uniek (het lijkt veel op een gewoon knikkerspel) maar wel een spel dat in een wereld vol maga's (soort magiërs) gespeeld zou kunnen worden.

Groeten,

Nick


Ik heb het gebaseerd op dit plaatje dat echt daar gevonden is:

Tijdens middennacht heet het :shock:
Dit zegt de tegenspeler erover (de ikpersoon kent het spel niet): "Naam, stel je het volgende voor: het is middennacht. Die grootste pion" - ze houdt haar vinger erop - "is een rijke koopman met veel geld. De pion die dan het grootste is" - ze legt de vinger van haar andere hand erop - "is zijn lijfwacht. Samen lopen ze door de stad tot ze worden aangevallen door vier rovers, dat zijn die vier andere pionnen. Jij speelt voor de rovers. Je moet proberen met die vier rovers de koopman te beroven, dat kan alleen door in het zelfde vakje te gaan staan als hij. Dan heb ik verloren."
"En jouw lijfwacht dan?"
"Die moet de rovers tegenhouden. De rovers mogen niet naast 'm gaan staan, schuin is de meest dichtbije plek voor de rovers om naast hem te gaan staan."
Vind je dit speelbaar?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op zich is het spel duidelijk, maar er vanuitgaande dat elke pion 1 vakje per beurt mag zetten, zou ik denken dat de rovers altijd zullen winnen. En wanneer heeft de koopman gewonnen? Bij elk spel moeten beide zijden kunnen winnen, anders is er weinig aan.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In Thud is bijna iedereen ervan overtuigd dat de dwergen altijd winnen. Maar de écht goede Thud-speler weet dat ze allebei even goed zijn, ze hebben alleen verschillende taktieken nodig. :wink:

Ik vind Aarts spel er speelbaar uitzien. Sowieso hoef je het niet na te kunnen spelen als je het boek leest, je ziet tenslotte het bord niet voor je en als het goed is ken je ook niet alle kleine regeltjes. Het is genoeg als het geloofwaardig is dat de personages het spelen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bedacht ooit het schaakspel voor drie spelers. Metaforisch ging dat mooi bij mijn toenmalig kort verhaal. Bleek het dus al te bestaan:

Het enige vernieuwende en speelbare bordspel van de laatste jaren is trouwens de Kolonisten van Catan. Dus origineel zijn is sowieso moeilijk. Uiteindelijk kom je met een variant, die, zoals in mijn geval, dan ook nog eens reeds kan bestaan. Ik vind het wel een enorme verrijking om een gedetailleerde uitwerking terug te vinden van iets als een bordspel in 'een andere wereld', of een ander element van de couleur locale. Huxley was er meesterlijk in.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Idem dito, ik heb ook een spel in een van mijn manuscripten. Het wordt als test gebruikt, maar ook als bordspel. Later komt het terug in een bloedserieus spel.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En dan hebben we nog Wizard's chess in Harry Potter en 3D schaken in Star Trek en... nou ja, lijkt me dus geen probleem ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een zelfbedacht spel. Dat is toch hartstikke leuk om in een boek te hebben. Wie weet speelt men dit straks over de hele wereld. Dat moet te gek zijn.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ooit eens een spel gemaakt voor een bijeenkomst.

Ik heb het zo gemaakt dat je niet kon winnen, dat viel nog niet mee.

Origineel was het niet, maar de prenten en teksten zeer zeker wel.

De niets vermoedende deelnemers hebben erg gelachen toen ze erachter kwamen dat ze niet konden winnen. Dat was de bedoeling. :lol:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet kunnen winnen? Dat is echt gemeen. Alhoewel... dan heb je ook geen verliezers.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

trannel wrote:
Op zich is het spel duidelijk, maar er vanuitgaande dat elke pion 1 vakje per beurt mag zetten, zou ik denken dat de rovers altijd zullen winnen. En wanneer heeft de koopman gewonnen? Bij elk spel moeten beide zijden kunnen winnen, anders is er weinig aan.

Dat stukje was ik vergeten te kopiëren :oops: het is zeker mogelijk dat de koopman kan winnen:
"Kan jij wel winnen?"
Ze lacht en zegt: "Ja, jij mag maar twintig zetten per spel doen. Als je me dan nog niet hebt verslagen heb ik gewonnen." Ze zet de vier rovers op mijn kant van het bord met zes keer zes vakken, de koopman en de lijfwacht komen op twee vakken aan haar kant. "Elke pion mag maar één vakje verschuiven per keer. En jij begint."

Rosali wrote:
Wie weet speelt men dit straks over de hele wereld. Dat moet te gek zijn.

Haha!! Dan moet het verhaal wel eerst af zijn :wink: en wanneer dat zo is... ik zou het niet weten :P

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Ik heb ooit eens een spel gemaakt voor een bijeenkomst.

Ik heb het zo gemaakt dat je niet kon winnen, dat viel nog niet mee.

Origineel was het niet, maar de prenten en teksten zeer zeker wel.

De niets vermoedende deelnemers hebben erg gelachen toen ze erachter kwamen dat ze niet konden winnen. Dat was de bedoeling. :lol:


Ellis jij bent gemeen! :lol: :lol: Maar wel goed bedacht!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:
trannel wrote:
Op zich is het spel duidelijk, maar er vanuitgaande dat elke pion 1 vakje per beurt mag zetten, zou ik denken dat de rovers altijd zullen winnen. En wanneer heeft de koopman gewonnen? Bij elk spel moeten beide zijden kunnen winnen, anders is er weinig aan.

Dat stukje was ik vergeten te kopiëren :oops: het is zeker mogelijk dat de koopman kan winnen:
"Kan jij wel winnen?"
Ze lacht en zegt: "Ja, jij mag maar twintig zetten per spel doen. Als je me dan nog niet hebt verslagen heb ik gewonnen." Ze zet de vier rovers op mijn kant van het bord met zes keer zes vakken, de koopman en de lijfwacht komen op twee vakken aan haar kant. "Elke pion mag maar één vakje verschuiven per keer. En jij begint."

Aha, dat maakt het een stuk interessanter. Dan moeten we goed nadenken over elke zet. Zet er ook nog een klok bij en de rovers worden helemaal zenuwachtig. Leuk spel, ik heb wel zin in een potje. Al denk ik nog steeds dat de rovers het makkelijker zullen winnen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

trannel wrote:
Aha, dat maakt het een stuk interessanter. Dan moeten we goed nadenken over elke zet. Zet er ook nog een klok bij en de rovers worden helemaal zenuwachtig. Leuk spel, ik heb wel zin in een potje. Al denk ik nog steeds dat de rovers het makkelijker zullen winnen.

Valt erg mee hoor :wink: ik heb het gespeeld met mijn broertje (met stukjes papier, dat wel) en je hebt allebei evenveel kans :D