Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taalvraag

In een van mijn verhalen heb ik het over "tegels leggen". Mijn correctie vriendin maakt er "tegels zetten" van.

Maar ze gaan op de grond?
Dan moeten het volgens haar "plavuizen leggen" zijn.
Bij plavuizen denk ik aan aardewerken tegels van ferme dikte. Deze tegels zien er net zo uit als tegels voor de muur maar dan groter.

Plavuizen leggen en tegels zetten, moet dat altijd zo? :roll:

Hoe zit het dan met de terras tegels buiten? Die leg je toch ook?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij kun je best tegels leggen... Helemaal als ze op de grond zitten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je "legt" de tegels toch op de grond? Of is dat weer te logisch? Ik zou er in ieder geval niet over vallen als ik het ergens tegen zou komen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Je "legt" de tegels toch op de grond? Ik zou er in ieder geval niet over vallen als ik het ergens tegen zou komen.

Kijk maar uit... vóór het weet, lig je tóch...:wink:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Quote:
Je "legt" de tegels toch op de grond? Ik zou er in ieder geval niet over vallen als ik het ergens tegen zou komen.

Kijk maar uit... vóór het weet, lig je tóch...:wink:

Yeah, en dan zit ik twee maanden in het gips en kan ik niet schrijven... *uit de buurt van Eliza's tegels blijf*

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegels zetten is tegen een muur tegels 'plakken'.

Tegels leggen is voor op de grond.
Stoeptegels leggen (op de grond), en plavuizen leggen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zie dat jullie het met me eens zijn.

Dan blijft er alleen nog de vraag over of tegels op de vloer wel tegels heten.

Ik zal in elk geval de tegels "leggen" en ze voor de duidelijkheid "vloertegels" noemen. :)

Tja, valt nog niet mee een tegel op de vloer krijgen. :lol:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:idea: Informeer even bij een tegel / plavuizenspeciaalzaak :?: :?:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha en een Turks antwoord krijgen. :roll: Dat schiet lekker op.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat lijkt me leuk in een verhaal: dan doe je net of iedereen wel weet waar het over gaat als je schrijft over cucok (of zoiets) en dan blijkt aan het eind wat het zijn... denkt niemand meer na over leggen of zetten.

Ja, nu ik erover nadenk: we hebben wel tegelzetters, geen tegelleggers. Een rare zin krijg je dan: 'De tegelzetter kwam de tegels leggen.' :?:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan maak ik van de tegelzetter wel de tegelboer. :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Haha en een Turks antwoord krijgen. :roll: Dat schiet lekker op.

Je Turks is intussen toch net zo goed als je Nederlands? :P

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Dat lijkt me leuk in een verhaal: dan doe je net of iedereen wel weet waar het over gaat als je schrijft over cucok (of zoiets) en dan blijkt aan het eind wat het zijn... denkt niemand meer na over leggen of zetten.

Ja, nu ik erover nadenk: we hebben wel tegelzetters, geen tegelleggers. Een rare zin krijg je dan: 'De tegelzetter kwam de tegels leggen.' :?:

Waarschijnlijk omdat het niet gebruikelijk is om wandtegels op de grond te leggen of zo.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn,
Dat helpt me toch niet om erachter te komen dat vloertegels Döşeme fayansı heet?

Wonderer,
Het zijn echt tegels gemaakt voor op de vloer.

Zucht :?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Sigyn,
Dat helpt me toch niet om erachter te komen dat vloertegels Döşeme fayansı heet?

Wonderer,
Het zijn echt tegels gemaakt voor op de vloer.

Zucht :?

Yeah, weet ik, maar misschien dat daarom het woord niet echt bestaat. Of dat een tegelzetter tegels zet en tegels legt en het dus onzin is om daar twee woorden voor te verzinnen... ;)

Gewoon doen, dat tegels leggen, denk niet dat er iemand nachten van wakker gaat liggen ;)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Behalve wij dan weer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leggen en zetten ze in het Turks dan geen tegels? 8) :P

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Behalve wij dan weer.

Meh, goed punt ;)

Ik hoop alleen dat dit dilemma de creatieve "flow" niet tegenhoudt, dat zou jammer zijn.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis, benoemen werkt het beste als je het mij vraagt.
Voorbeelden:

Karel zette de tegels van de badkamer.
Karel legde de vloer (vloertegels)
Karel legde het straatje (straattegels)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tadaa! De man die de vloertegels komt leggen. :D

En, nee van "Flow" is geen sprake meer ik ben in de herschrijf en weer herschrijf en nog een keer herschrijf fase.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Tadaa! De man die de vloertegels komt leggen. :D

En, nee van "Flow" is geen sprake meer ik ben in de herschrijf en weer herschrijf en nog een keer herschrijf fase.

Ooh, okee, gelukkig ;) Ik weet van mezelf dat ik tijdens het schrijven van deze dilemma's krijg en dan kan ik net zo goed stoppen. Dat wilde ik je niet toewensen ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Het leggen van vloeren of het zetten van wanden met natuursteen tegels is een vak apart. Het leggen, zetten of stellen van natuursteen is echt vakwerk, al was het alleen maar om de tintverschillen en aders, die door de natuur aan de steen zijn geschonken, mooi over het wand of vloeroppervlak te verdelen.

Onze jarenlange ervaring in de tegelzettersbranche zorgt ervoor dat u bij ons aan het juiste adres bent voor het vakkundig laten zetten en leggen van tegelwerken van natuursteen.

De mogelijkheden die wij u kunnen bieden zijn vrijwel onbeperkt en dus is het onmogelijk om deze allemaal op onze website te tonen. Wij maken dan ook graag een afspraak met u om uw specifieke wensen te bespreken'.

Bron: http://www.as-natuursteen.nl/Tegelszetten.htm