Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe werken jullie?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie schrijven. Wat voor computer, welke tekstverwerker, wanneer, waar, hoe etc. Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe divers (of juist niet) mensen zijn in hun ideeen en manieren.

TS begint is een goed gebruik, dus bij deze:

Overdag zit ik in het kantoortje achter mijn PC. Omdat ik dan te veel wordt afgeleid om te schrijven, doe ik voornamelijk research en wat kleine dingetjes, losse scenes of zo.

Als mijn man thuiskomt, pak ik na het eten mijn laptop, waarmee ik via remote desktop weer gewoon op mijn PC verder ga. Ik gebruik Crimson Editor als tekstverwerker, neemt weinig geheugen in beslag en ik kan zowel aan mijn verhalen als aan mijn html/php-code werken. Om woorden te tellen plak ik een tekst even in word 97 die op mijn laptop staat.

Sindskort gebruik ik open office om aan een bestand (alle verhalen in een) te werken, maar ik baal er wel van. Traag en log, zelfs op mijn PC die pas een half jaar oud is. Maar ik heb geen zin om Microsofts kas te spekken door MS Office te kopen, en word97 past niet op mijn huidige OS.

Het echte schrijven gebeurt na tienen, in bed of op de bank als meneer al in bed ligt. Weinig afleiding dus, dat is belangrijk. Gelukkig is er om 5 uur 'smorgens in Nederland niemand online ;)

Verder gebeurt het nadenken vooral onder de douche en in bed als het licht uit is. Oh ja, en ik heb nog een schrift (dat verdacht veel op Arthurs dagboek lijkt) om ideeen in te noteren, bijvoorbeeld in de auto of zo, als ik mijn laptop niet bij me heb. Maar eigenlijk wil ik gewoon een 12.1" laptopje dat ik overal mee naartoe kan nemen.

En nu jullie ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf het liefst ouderwets op papier. Om de reden die jij al noemt: Achter de computer word ik veel te veel afgeleid. Maar zodra ik een min of meer afgerond stuk heb, typ ik het uit in Word.
Mijn verhaal zit in een grote multomap, zodat ik er blaadjes tussen kan schuiven als dat nodig is.

Alleen schrijf ik de laatste tijd nogal weinig. Ik heb mezelf inmiddels wel een doel gesteld maar volgens mij is het nog wat te ruim: aan het eind van deze maand het hoofdstuk af hebben. Misschien moet ik er maar het eind van de vakantie van maken... Het werkt gewoon niet :? Maar goed, blijven proberen. :P

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:
Ik schrijf het liefst ouderwets op papier. Om de reden die jij al noemt: Achter de computer word ik veel te veel afgeleid. Maar zodra ik een min of meer afgerond stuk heb, typ ik het uit in Word.
Mijn verhaal zit in een grote multomap, zodat ik er blaadjes tussen kan schuiven als dat nodig is.

Alleen schrijf ik de laatste tijd nogal weinig. Ik heb mezelf inmiddels wel een doel gesteld maar volgens mij is het nog wat te ruim: aan het eind van deze maand het hoofdstuk af hebben. Misschien moet ik er maar het eind van de vakantie van maken... Het werkt gewoon niet :? Maar goed, blijven proberen. :P

Waarom gaat het niet dan? Doe je te veel andere dingen, of kom je gewoon niet verder (writersblock) of is er iets anders aan de hand?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen idee :P Ik denk dat het zoals gewoonlijk weer eens de laatste zin is, waar ik niet tevreden over ben. Dat heb ik vaker; als het laatste stuk (zin, pagina, wat dan ook) niet goed is, kom ik niet verder en kom ik er soms pas later achter dat het daar aan lag. Hoewel ik dat inmiddels wel door heb ;)

Ik moet die zin maar gewoon proberen te negeren en verder gaan. Kan het altijd later nog eens overschrijven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:
Geen idee :P Ik denk dat het zoals gewoonlijk weer eens de laatste zin is, waar ik niet tevreden over ben. Dat heb ik vaker; als het laatste stuk (zin, pagina, wat dan ook) niet goed is, kom ik niet verder en kom ik er soms pas later achter dat het daar aan lag. Hoewel ik dat inmiddels wel door heb ;)

Ik moet die zin maar gewoon proberen te negeren en verder gaan. Kan het altijd later nog eens overschrijven.

Dat komt me wel bekend voor ja. De laatste twee regels verwijderen en dan verdergaan wil meestal wel helpen ;) En anders kan Tais Teng je volgende week vast wel helpen ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
En anders kan Tais Teng je volgende week vast wel helpen ;)

Wie weet :)

Het probleem is dat de laatste regels een aanloopje moesten zijn naar een lastig stukje dat ik van te voren ook niet had zien aankomen maar wat ik er wel graag in wil hebben. Het gaat erom dat de hoofdpersoon een ander personage niet mag, maar zonder gegronde reden, en dat wil ik duidelijk laten worden...

Maar het grootste probleem blijft gebrek aan discipline. Ik zeg veel te snel 'het lukt niet' en ga iets anders doen.

Al zijn we volgens mij een beetje off-topic aan het raken :P

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:
wonderer wrote:
En anders kan Tais Teng je volgende week vast wel helpen ;)

Wie weet :)

Het probleem is dat de laatste regels een aanloopje moesten zijn naar een lastig stukje dat ik van te voren ook niet had zien aankomen maar wat ik er wel graag in wil hebben. Het gaat erom dat de hoofdpersoon een ander personage niet mag, maar zonder gegronde reden, en dat wil ik duidelijk laten worden...

Maar het grootste probleem blijft gebrek aan discipline. Ik zeg veel te snel 'het lukt niet' en ga iets anders doen.

Al zijn we volgens mij een beetje off-topic aan het raken :P

Nou ja, discipline is ook een werkwijze.. ;) Ik mis dat ook wel hoor. Als ik geen zin heb, ga ik iets anders doen ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf altijd in word en heb meestal meerdere schermen tegelijkertijd openstaan van internet. Tussen het schrijven door kijk ik altijd op diverse fora, speel ik eens een spelletje of maak ik een praatje op msn.

Het gekke is dat wanneer ik alleen word open om te schrijven, het me niet lukt. Dus daarom doe ik vaak van alles tegelijk, op de één of andere manier krijg ik dan wel de juiste woorden op papier.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Silent Dream wrote:
Het gekke is dat wanneer ik alleen word open om te schrijven, het me niet lukt. Dus daarom doe ik vaak van alles tegelijk, op de één of andere manier krijg ik dan wel de juiste woorden op papier.

Dat herken ik wel. Ik wissel tussen schrijven (Word, verhaal en schema staan open), dit forum, eventuele andere sites, een potje patience en outlook. MSN-en heb ik ooit wel gedaan, maar ben ik niet zo'n chatter.

En gek genoeg, als het verhaal wil vlotten, staan al die dingen open, maar kijk ik nergens naar. Al ik vastloop ga ik eerst naar mijn schema en als dan de inspiratie nog stees ontbreekt ga ik een spelletje doen of internetten of een les bedenken voor mijn hobby-schoolklasje.
Vaak staat de t.v. zelfs nog aan op de achtergrond, ik luister meer t.v. dan dat ik kijk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb altijd even een aanloopje nodig (en dan schrijf ik ook zo twee pagina's per uur) maar elke keer als ik word afgeleid, moet ik weer opnieuw beginnen met het aanloopje. Het kan dus wel, maar het levert niet zoveel op.

Toch grappig dat iedereen weer anders met zoiets omgaat ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb geluk, ik woon alleen en hoef niet te werken op dit moment. Zodoende kan ik lekker rommelen.
Opstaan, uurtje met de hond de bergen in en ontbijten. Dagelijkse klusjes doen om daarna met een bakje koffie forum nieuwtjes te lezen.

Dan aan het werk: Stuk terug lezen en verder gaan. Na een uurtje keer ik terug in de werkelijkheid alsof ik wakker word. Rekken strekken, bakje koffie zetten. Wat rommelen en weer een uurtje verder. Soms langer. Zo keutel ik door tot een uur of drie. Dan doen mijn ogen zeer.

Tijd voor een ferme wandeling in de bergen of wat in de tuin werken.
Eten en weer met koffie het forum op. Afhankelijk van mijn bui dan lezen of verder typen.

Wel is me opgevallen dat ik niet een hoofdstuk af moet schrijven. Op de een of andere manier is het dan lastiger verder gaan. Stoppen midden in tekst gaat het beste.
Dit alles op een laptop die op een gaar tafeltje in de woonkamer staat. Met windows xp en voor tekst gebruik ik word.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op een 2 jaar oude computer met Windows 98 en Word 2000. Of in een schriftje of een los blaadje. Maar nooit heb ik daar iets anders bij aanstaan (behalve als ik op school schrijf, dan zijn er andere leerlingen die me afleiden :P )

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het weekend of 's avonds. Ik kan ook schrijven met drukte om me heen. Meestal werk ik op een laptop in de woonkamer. Ideeen doe ik overal op. Thuis, op straat, in de auto etc etc. Maar het meeste nog tijdens het schrijven. Ik begin aan een verhaal en dan neemt het verhaal mij als het ware bij de hand en leidt mij naar het einde.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zit s'morgens vaak achter de computer en s'avonds achter de laptop (De computer is s'avonds vaak door mijn vriend bezet). Op zowel de computer als de laptop zit windows xp. De computer heeft word op de laptop gebruik ik wordpad. Met beide kan ik op internet.

Als ik iets geschreven heb zet ik het in de bijlage van mijn hotmail en stuur het bestand naar mezelf. Zo kan ik op beide computers aan hetzelfde werken.

Ideeen sla ik apart op in wordbestanden. Het ideeen bedenken en ontwikkelen doe ik een hele dag. In bad en tijdens mijn vast baan (ik werk in de schoonmaak) ben ik bezig met het meeste denkwerk. En achter de computer verwerk ik het.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Wel is me opgevallen dat ik niet een hoofdstuk af moet schrijven. Op de een of andere manier is het dan lastiger verder gaan. Stoppen midden in tekst gaat het beste.

Dat ken ik. Meestal ben ik zo lekker aan het schrijven dat ik pas stop als ik niet meer verder kom. Probleem is dan dat ik de volgende keer ook niet meer verder kom :P Beter om halverwege te stoppen, ook al zit de volgende zin al in mijn hoofd. Met een beetje geluk is die er de volgende dag nog steeds.

Ik ben trouwens gisterenavond voorbij dat lastige punt gekomen. Ik was het zat om steeds weer niet verder te gaan. Harde maatregelen getroffen: bureau leeg, zevenarmige kandelaar aan, muziekje erbij... Als ik er op zo'n manier écht voor ga zitten, kan ik het niet maken om het na vijf minuten op te geven :P

Soms schrijf ik ook wel in één keer op de computer met tien andere programma's open, maar dat zijn altijd minder serieuze dingen die niet per se goed hoeven te worden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Calenzia wrote:
Als ik iets geschreven heb zet ik het in de bijlage van mijn hotmail en stuur het bestand naar mezelf. Zo kan ik op beide computers aan hetzelfde werken.

Zou het voor jou niet handig zijn om een USB-stickje te kopen? Dan sla je gewoon daar je bestanden op, en je stopt het stickje gewoon in de computer waar je op dat moment aan werkt. Je hebt op allebei XP dus dat is geen probleem (win98 herkent die dingen niet zonder drivers). Verder heb je dan ook nog een extra kopietje (als je het ook op de computer zelf opslaat) voor als er iets mis gaat. USB-sticks kosten geen drol meer tegenwoordig.

't Is maar een ideetje ;) Je zou eventueel ook een externe harde schijf aan je router (ik neem aan dat je die hebt omdat er twee computers zijn met internet) kunnen hangen en het daar opslaan, dan kun je er ook van beide computers bij. Daarnaast kun je daar bijvoorbeeld films en muziek op zetten zodat je dat ook van beide computers kunt benaderen, heel handig ;)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Verder heb je dan ook nog een extra kopietje (als je het ook op de computer zelf opslaat) voor als er iets mis gaat. USB-sticks kosten geen drol meer tegenwoordig.

Gisteren deed mijn comp nogal raar. Raar? Ik dacht eigenlijk straks ontploft hij.
Affijn hij doet nu weer helemaal normaal, maar ben wel geschrokken.
Ik heb die uitgestelde aankoop vandaag gedaan: USB Stickie en het kostte inderdaad geen drol!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
Calenzia wrote:
Als ik iets geschreven heb zet ik het in de bijlage van mijn hotmail en stuur het bestand naar mezelf. Zo kan ik op beide computers aan hetzelfde werken.

Zou het voor jou niet handig zijn om een USB-stickje te kopen? Dan sla je gewoon daar je bestanden op, en je stopt het stickje gewoon in de computer waar je op dat moment aan werkt. Je hebt op allebei XP dus dat is geen probleem (win98 herkent die dingen niet zonder drivers). Verder heb je dan ook nog een extra kopietje (als je het ook op de computer zelf opslaat) voor als er iets mis gaat. USB-sticks kosten geen drol meer tegenwoordig.

't Is maar een ideetje ;) Je zou eventueel ook een externe harde schijf aan je router (ik neem aan dat je die hebt omdat er twee computers zijn met internet) kunnen hangen en het daar opslaan, dan kun je er ook van beide computers bij. Daarnaast kun je daar bijvoorbeeld films en muziek op zetten zodat je dat ook van beide computers kunt benaderen, heel handig ;)

Een Usb stick is er al. Vind het zelf gewoon met de mail makkelijker. Ziet toch al zo veel op internet en dan hoef ik dat ding niet eerst te zoeken en er in te prikken enz. Gewoon mail binnen halen. Sinds dit weekend hebben we een externe harde schijf die moeten we nog leren kennen wat de opties betreft.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk om te lezen, de verschillen en overeenkomsten!
Ik kan gelukkig ook goed schrijven met drukte om me heen, anders zou ik er nooit toe komen want druk is het hier thuis beslist. Meestal zit ik op de bank, laptop op schoot, bak koffie en de asbak ernaast en m'n mail aangemeld en tussen het schrijven door check ik die (te) regelmatig.
's Avonds ben ik meestal te moe om tot productie te komen, maar dan kan ik wel goed verbeteren, lijntjes uitzetten etc.
Sinds deze maand gaat onze jongste zoon 2 ochtenden naar het kinderdagverblijf en die tijd wil ik ook heel graag alleen voor schrjven gebruiken!