schrijven = ontucht zegt Multatuli

29 mei 2009 - 14:15
Wat lees ik me daar nu voor een citaat op Schrijven Online:
Schrijven is ontucht; want of men schrijft wat men meent en gevoelt, en dan is die intimiteit te fijn voor vreemden, of men schrijft anders dan men gevoelt, en 't wordt een laffe flauwe kunstmakerij, als van een lelijke vent met een dikke beurs en een groot geslacht die zich daarmee in lokkend postuur stelt of glimlacht. " — Multatuli
't Is duidelijk dat de ene M de andere niet is, hè. Misschien toch even dat citaat checken? Och, er stond iets heel anders:
Schrijven is ontucht; want of men schrijft wat men meent en gevoelt, en dan is die intimiteit te fijn voor vreemden, of men schrijft anders dan men gevoelt, en 't wordt een laffe flauwe kunstmakerij, als van een gemeene meid die voor geld zich in lokkend postuur stelt of glimlacht." — Multatuli
Ik zei al: de ene M(eid) is de andere M(an) niet. Rara, zoek de verschillen. 't Gaat mij natuurlijk weer om het hoerige beeld dat klakkeloos van een vrouw wordt neergezet. Ik zou de man wel eens in de spiegel willen laten kijken, hoewel het onbegonnen werk is. Maar misschien toch een leuke quote om het weekend mee in te gaan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 14:34
Zou men in dit verband een vergelijking met prostitiuees willen maken; een vergelijking die per definitie ongelukkig en seksistisch is en het vrouwelijk geslacht in een kwaad daglicht stelt, dan zal men onontkoombaar over vrouwen schrijven, omdat het nu eenmaal een van de meest herkenbare beelden is dat kan worden opgeroepen. Even in de stijl van de meester zelf. Het is wel typisch mannelijk ja, zo'n opmerking. Met de man in de rol van slachtoffer, hoe is het mogelijk. Met de 'gemeene' meid bedoelt Multatuli volgens mij immers de meid die puur verleid om het geldelijke gewin. Ik snap het citaat trouwens niet echt. Om welke reden is schrijven nu ontucht? Omdat lezen over de gevoelens van een schrijver een vorm van 'verheven voyeurisme' zou zijn, een geestelijke intimiteit?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 14:43
Het lijkt erop dat het omgekeerde wordt gezegd. Heel simpel... je diepste gevoelens deel je niet met vreemden. Dus schrijf je er niet over. Doe je dat wel, dan zijn die gevoelens vals en een vraag om aandacht. En dat verpak je heel mooi, verleidelijk. En ja hoor, daar wordt de vrouw even voor het gemak gebruikt. Dit is wat ik eruit haal...

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 14:53
Ontucht is toch wat je verricht bij de ander? Hoe kan de schrijver zich daar dan schuldig aan maken als hij het over zichzelf heeft? Of heb ik een te smalle definitie in mijn hoofd?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 15:23
Zou men in dit verband een vergelijking met prostitiuees willen maken; een vergelijking die per definitie ongelukkig en seksistisch is en het vrouwelijk geslacht in een kwaad daglicht stelt, dan zal men onontkoombaar over vrouwen schrijven, omdat het nu eenmaal een van de meest herkenbare beelden is dat kan worden opgeroepen.
Wat bedoel je hiermee, Dargor?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 16:30
Maar je had zelf niet de behoefte het te vragen MJ? :!: :? Ik wilde bewust zo schrijven als Multatuli ;) Ik bedoel er verder niets mee en vind wat hij zegt nergens op slaan. Maar wie zo negatief denkt over prostituees als Multatuli, en die herkenbare want stereotiepe metafoor gebruikt, schrijft automatisch over vrouwen. En schrijft dus automatisch slecht over dergelijke vrouwen, het een is een gevolg van het ander. Wat ik met dat stukje zeg: Wie zoals Multatuli het herkenbare want stereotiepe beeld van de 'gemene' meid wil oproepen, de kwaadaardige prostituee die mannen geld aftroggelt, ontkomt er niet aan zo negatief over vrouwen te schrijven. Prostituees zijn nu eenmaal vrouwen. Door warrig of wollig taalgebruik lijkt er soms meer te staan... Ik wil daar weleens mee spelen :o

29 mei 2009 - 16:44
Er ligt nog een gedachte achter, namelijk de directe koppeling van schrijven ---> ontucht ---> vrouwen - al dan niet prostituee. Wat hij zegt is dat wanneer je schrijft, je je sowieso aan ontucht onderwerpt, want: * óf maak je je intimiteit publiekelijk - en is dat dan voorbehouden aan vrouwen? Swaffelaars, laat eens van je horen! * óf je schrijft anders dan je voelt - en dan is het hoererij. Dus schrijven is linksom of rechtsom een hoerige bezigheid. Maar wat heeft 'de man' te bieden in dit opzicht? In de redenering van M. niets, dus na deze bewering kon hij de pen neerleggen - en heeft dat misschien ook gedaan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 16:46
Dat kan ik als man zijnde niet zeggen. Ik snap toch al niet wat 'jullie' in ons zien :D Dus ik blijf het antwoord schuldig. Hoe meer ik erover nadenk, des te vreemder komt de vergelijking mij voor. Ik snap hem nog steeds amper, die metafoor. Het zal aan mij liggen, dat kan best.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 16:48
Ik denk nog meer dan nu zelfs... Een ander cliché praat immers over 'het oudste beroep ter wereld' toch?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 17:07
Er zou moeten staan: een boek schrijven is per definitie ontucht. Of men schrijft de ware gevoelens, en dan pleeg je ontucht met de lezer. dat is immers een vreemde waarmee je intimiteit deelt. Of men schrijft met valse gevoelens, mooi verpakt om jezelf te verkopen. Hij gebruikt hier inderdaad de vrouw als verleidster, zij is het (onechte) boek. Daar kun je wel talloze andere metaforen voor bedenken inderdaad. De Don Juan bijvoorbeeld, de grote versierder. Maar hoelang is het geleden dat multatuli dit schreef? Inmiddels is dat vrouwonvriendelijke gedrag wel zo'n beetje voorbij dacht ik.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2009 - 20:13
Ja hoor, de vrouw heeft het weer eens gedaan. Rare mensen toch, die mannen! ;) Mutatuli ga ik hem vanaf nu noemen en ik vond zijn verplichte boek toch al niks.