Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijven: voor/door mannen of vrouwen?

Dit citaat van Connie Palmen kwam ik tegen op onze homepagina (lezen jullie die eigenlijk ook altijd?):

Quote:
Tot afgrijzen van menige vrouw schrijf ik in De wetten dat ik schrijven een mannelijk beroep vind. Dat vind ik ook. Alleen mannen hebben daar de tijd voor. Vrouwen moeten kinderen krijgen, veel bij hen zijn, lekker koken.
- Connie Palmen

Ik heb het altijd anders gezien: mannen schrijven niet omdat ze er tijd voor hebben maar omdat ze de wereld beheersen, ze hebben het voor het zeggen, ze hebben iets te vertellen, dus de mededeelzaamheid is aan de man.

En de vrouw? Kinderen krijgen, veel bij hen zijn, lekker koken?
Ja dat wel maar het vertellen begint bij moeder op schoot. Het eerste woord is aan de vrouw, het tweede aan de man en het laatste woord... is weer aan de vrouw omdat zij nu eenmaal langer leeft. Dan is het cirkeltje weer rond.

En wat vinden jullie?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Tot afgrijzen van menige vrouw schrijf ik in De wetten dat ik schrijven een mannelijk beroep vind. Dat vind ik ook. Alleen mannen hebben daar de tijd voor. Vrouwen moeten kinderen krijgen, veel bij hen zijn, lekker koken.

Hier kan ik maar een ding op zeggen: braak.

Quote:
Ik heb het altijd anders gezien: mannen schrijven niet omdat ze er tijd voor hebben maar omdat ze de wereld beheersen, ze hebben het voor het zeggen, ze hebben iets te vertellen, dus de mededeelzaamheid is aan de man.

Daarmee ben ik het niet helemaal eens. Het klinkt mij in de oren als: vrouwen hebben niets te vertellen.
Het is wel zo dat je tegenwoordig nog steeds meer mannen in hoge functies aantreft dan vrouwen. Jammer, want een beetje evenwicht zou geen kwaad kunnen. Veel mannen in hoge functies hebben trouwens wel een sterke vrouw aan hun zijde.

Quote:
En de vrouw? Kinderen krijgen, veel bij hen zijn, lekker koken?
Ja dat wel maar het vertellen begint bij moeder op schoot. Het eerste woord is aan de vrouw, het tweede aan de man en het laatste woord... is weer aan de vrouw omdat zij nu eenmaal langer leeft. Dan is het cirkeltje weer rond.

Dit doet me denken aan het volgende roemeense spreekwoord: De man is het hoofd van het gezin, de vrouw is de nek die bepaalt waar het hoofd heen kijkt. Misschien hebben de mannen toch minder te vertellen dan ze denken :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat Connie Palmen zegt komt me niet geheel onbekend voor.

Regelmatig roep ik, wanneer een van mijn kinderen mijn aandacht vraagt terwijl ik net een briljante passage aan het schrijven ben, quasi dramatisch uit: ‘Denk je dat Harry Mulisch al die meesterwerken kon schrijven als hij zijn kinderen moest helpen bij hun huiswerk, de kots van de kat opruimen, een boterham smeren…’ Vul maar in, een van die honderden taken die je als moeder op een dag voor je kiezen krijgt en die geen uitstel dulden. Om vervolgens braaf te doen wat er van me verlangd wordt.
Harry Mulisch is bij ons een gevleugelde uitdrukking geworden. En uiteraard krijg ik hem dubbel en dwars terug. Laatst zei mijn zoon: ‘Denk je dat Harry Mulisch zijn Gymnasium kon afmaken als hij van zijn moeder de afwas moest doen.’ :D

De zorg voor kinderen ligt in de meeste gevallen nog steeds bij de vrouw.
Wat dat betreft zijn veel mannen in het voordeel wat schrijven betreft.
Wanneer je een aantal kinderen hebt rondlopen kost dat nu eenmaal een heleboel tijd en aandacht, maar ik vind het reuze gezellig en ik heb het er graag voor over. Dan doe ik er maar iets langer over om een verhaal te schrijven en dan is het maar iets minder briljant.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat wordt hier thuis ook vaak gezegd: papa is het hoofd en mama is het 'nekkie'.

Hmmm, hoe zit het hier thuis? De fase van het baren heb ik gehad (denk ik tenminste, haha!).
Mijn hoofdbezigheid is inderdaad 'er zijn voor de kinderen', ik houd er een fietstaxibedrijf op na (met mijn kinderen en hun vriendjes als klanten) en koken is niet alleen onderdeel van mijn werk maar ook mijn hobby. En ja, het zit regelmatig mijn schrijfarbeid danig in de weg. Zodanig dat ik op zijn vroegst volgend jaar januari (als het hele spul minimaal op de basisschool zit) aan een serieuze carrière kan beginnen.

Dus in mijn geval klopt de stelling van Connie aardig. Al vind ik schrijven geen uitgesproken mannelijk of vrouwelijk beroep. Het is overigens geheel mijn eigen keus geweest om huishoudster en pedagogisch werkster in mijn eigen huis te worden, al was het om medische redenen niet geheel vrijwillig. Ach wat geeft het, ik ben er tevreden mee.
Mijn ega werkt zich een slag in de rondte om in het huishoudgeld te voorzien en voor hem voorzie ik dus ook nog geen schrijfcarrière. Zonder dat werk ook niet trouwens 8) .

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene:

Quote:
Dan doe ik er maar iets langer over om een verhaal te schrijven en dan is het maar iets minder briljant.

Het mag dan iets langer duren voordat het af is, het hoeft er niet minder briljant om te worden. Toch?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Irene:
Quote:
Dan doe ik er maar iets langer over om een verhaal te schrijven en dan is het maar iets minder briljant.

Het mag dan iets langer duren voordat het af is, het hoeft er niet minder briljant om te worden. Toch?

Marriejeanne,

Ik zeg al eerder in het bericht dat ik net een briljante passage aan het schrijven ben. Dat zal ik in serieuze bewoordingen nooit over mezelf zeggen. Ik denk dat de ironie van mijn stukje je is ontgaan.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Onze koningin is een vrouw, de voorzitter van de 2e kamer is tegenwoordig een vrouw, Merkel is een vrouw, Hillary Clinton gaat misschien wel president worden, dus het gaat best de goede kant op denk ik, wat dat betreft.

En schrijven gaat wat mij betreft over gevoel, emoties en/of meningen en die heeft iedereen, man én vrouw.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene:

Quote:
Ik denk dat de ironie van mijn stukje je is ontgaan.

Ja, ik dacht dat je een minderwaardigheidscomplex had... :(

Oscar:

Quote:
Onze koningin is een vrouw, de voorzitter van de 2e kamer is tegenwoordig een vrouw, Merkel is een vrouw, Hillary Clinton gaat misschien wel president worden
En wat dacht je van Condoleeza Rice? Een zwárte vrouw...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Dit citaat van Connie Palmen kwam ik tegen op onze homepagina (lezen jullie die eigenlijk ook altijd?):
Tot afgrijzen van menige vrouw schrijf ik in De wetten dat ik schrijven een mannelijk beroep vind. Dat vind ik ook. Alleen mannen hebben daar de tijd voor. Vrouwen moeten kinderen krijgen, veel bij hen zijn, lekker koken. - Connie Palmen

Zoals Connie Palmen het uitlegt zijn alle beroepen dus eigenlijk mannelijk. Ik kan namelijk geen enkele uitzondering bedenken als ze het zo stelt. Als vrouwen het druk hebben met kinderen krijgen, veel bij die kinderen zijn en lekker koken, dan hebben ze toch nergens anders tijd voor?

Is die uitspraak van haar niet ironisch bedoeld?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze zegt:

Quote:
Tot afgrijzen van menige vrouw schrijf ik in De wetten dat ik schrijven een mannelijk beroep vind. Dat vind ik ook. Alleen mannen hebben daar de tijd voor.

Je kunt het ook zó opvatten: Mannen hebben voor alles tijd waar ze zin in hebben en vrouwen niet. Dat vindt Connie. Nu, dat kan ik ook wel vinden.
Alleen of het redelijk is etcetera, is een andere vraag.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene wrote:
‘Denk je dat Harry Mulisch zijn Gymnasium kon afmaken als hij van zijn moeder de afwas moest doen.’ :D

volgens mij heeft Dhr Mulisch nog niet eens middelbare school afgemaakt, heb ik laatst ergens gelezen. een goede motivator is dat; je hoeft geen drs in de nederlandse literatuur te zijn om een boek uit te geven.

dat citaat van connie palmen kan echt alleen van een vrouw zijn :roll:

alsof de mannen na het werk+file niet uitgeput zijn en het liefst op hun gat gaan zitten. ik merk voor mezelf dat als ik een tijdje niet werk, de belangstelling voor literaire zaken (lezen en schrijven) erg toeneemd omdat ik daar dan gewoon energie voor heb.

ik bewonder daarom ook franz kafka, die zijn boeken in de nachtelijke uren schreef, naast zijn kantoorbaan.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn inderdaad best aardig wat vrouwen met hoge functies. Toch blijf ik erbij dat het aantal mannen dat daar tegenover staat schrikbarend groot is. Maar toch mooi dat de grilpower in opkomst is :D

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tisa Pescar wrote:
Maar toch mooi dat de grilpower in opkomst is :D

:lol: :lol: :lol: Ik lag me een breuk! :lol: :lol: :lol:
Koop nu uw barbecue en betaal hem pas als de vrouwen aan de macht zijn! :lol:

Enfin, ik waardeer dat citaatje van dat mens niet helemaal :P

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tisa Pescar :

Mij best wanneer vrouwen een hoge funktie willen. Maar dat vrouwen aan de hand er naar toe geleid worden omdat meer vrouwen, vb in de politiek moeten zodat we van gelijke kansen kunnen spreken, vind ik maar niks. Natuurlijk mag hen ook niks uit seksistische overwegingen in de weg worden gelegd. Dit praktisch gezien in het oog houden wordt natuurlijk moeilijk.

Mijn tante, een echte feministe, vind dat wanneer alleen vrouwen de politiek zouden voeren, onze wereld een betere en mooiere plaats zou zijn.

Ik zie elk mens, man of vrouw als individue en dus staat sekse los van hou elk persoon zich zou gedragen, of wat ze kunnen. Veel vrouwen zijn slimmer dan veel mannen, en omgekeerd. Veel mannen kunnen beter koken dan hun vrouw en omgekeerd. Vrouwen zijn niet beter noch slechter. Mannen kunnen niks beter omdat ze man zijn, en daar blijf ik bij, zelfs vind al plato van niet.

Ik ben voor voruwen , maar ook voor mannen. Ik krijg er rillingen van wanneer er over feminisme word gepraat.
Akkoord, goed dat vrouwen en vrouwfavoriserende individuen voor de vrouw (in nood) opkomen, maar veel mannen zijn ook benadeeld t.ov. vrouwen. Waarom bestaat er dan geen...masculisme of zoiets??? :D
Maar wanneer opgekomen wordt voor de vrouw onder de noemer feminisme, kun je wat mij betreft vergelijk maken met racisme...

Niet?

Wat jullie?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar wrote:
Hillary Clinton gaat misschien wel president worden

En een waardige president ook waarschijnlijk...al moet het presidente worden, me dunkt :wink:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Mij best wanneer vrouwen een hoge funktie willen. Maar dat vrouwen aan de hand er naar toe geleid worden omdat meer vrouwen, vb in de politiek moeten zodat we van gelijke kansen kunnen spreken, vind ik maar niks. Natuurlijk mag hen ook niks uit seksistische overwegingen in de weg worden gelegd.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Quote:
Dit praktisch gezien in het oog houden wordt natuurlijk moeilijk.

Kun je dat uitleggen?

Quote:
Mijn tante, een echte feministe, vind dat wanneer alleen vrouwen de politiek zouden voeren, onze wereld een betere en mooiere plaats zou zijn.

Dat lijkt me onzin. Evenwicht is volgens mij een beter alternatief.

Quote:
Ik zie elk mens, man of vrouw als individue en dus staat sekse los van hou elk persoon zich zou gedragen, of wat ze kunnen. Veel vrouwen zijn slimmer dan veel mannen, en omgekeerd. Veel mannen kunnen beter koken dan hun vrouw en omgekeerd. Vrouwen zijn niet beter noch slechter. Mannen kunnen niks beter omdat ze man zijn, en daar blijf ik bij, zelfs vind al plato van niet.

Daar ben ik het grotendeels mee eens, hoewel er in gedrag (en nu generaliseer ik even, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) wel degelijk verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Dat zal wel door de verschillende hormoonhuishoudingen komen ;)

Quote:
Ik ben voor voruwen , maar ook voor mannen.

Ik ook.

Quote:
Waarom bestaat er dan geen...masculisme of zoiets???

Waarschijnlijk door de patriarchale cultuur die al zo lang heerst. Mannen hebben wat dat betreft nooit masculisme (mooi woord trouwens :wink: ) nodig gehad. Vrouwen daarentegen hebben hard moeten knokken, en moeten dat soms nog steeds, voor gelijke rechten en/of behandeling.

Quote:
Maar wanneer opgekomen wordt voor de vrouw onder de noemer feminisme, kun je wat mij betreft vergelijk maken met racisme...

Ik vind feminisme ook erg ver gaan, als je spreekt over de fundamentalisten onder hen. Dat hoeft van mij niet. De seksen zijn beide waardevol en hebben elkaar volgens mij heel hard nodig.

(zo...en dan ga ik nu mijn mannen maar even op stal zetten. Ze zullen het wel koud hebben in de wei en het zou nog gaan sneeuwen ook :mrgreen: :P)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops:

Quote:
Maar dat vrouwen aan de hand er naar toe geleid worden omdat meer vrouwen, vb in de politiek moeten zodat we van gelijke kansen kunnen spreken, vind ik maar niks.

Mannen zijn er altijd aan de hand naartoe geleid alleen gebruikt men die terminologie niet als het over mannen gaat.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Tisa Pescar

Dit praktisch gezien in het oog houden wordt natuurlijk moeilijk.

Hoe kun je erop letten dat vrouwen niks uit seksistische oeverwegingen in de weg wordt gelegd? Je zult wel moeten kunnen bewijzen dat het omwille van hun vrouw-zijn is (of man-zijn ook eigenlijk) dat ze iets niet mogen.

In België kreeg een gekleurde man een afwijzing via mail van de secretaresse van een bedrijf. Hij mocht er niet werken. Op zich geen probleem, maar in bijlage zat een bericht , ze had het vergeten te verwijderen, gericht aan de secretaresse, met als verzoek die kleurling af te wijzen. Omdat ze nu toch zo iemand niet wilden gebruiken.

Dit is wettelijk bewijs. Maar hoe vlug vind je zo iets...?

Het blijft veelal woord tegen woord. Sommige vrouwen maken er zelfs gretig gebruik van om hun man van iets te beschuldigen. Het komt inderdaad veel voor dat mannen hun vrouwen slaan maar vaak wordt het ook geveinsd, en geloofd...

(zo...en dan ga ik nu mijn mannen maar even op stal zetten. Ze zullen het wel koud hebben in de wei en het zou nog gaan sneeuwen ook )

Ik lach hartelijk met je mee...:lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tisa Pescar wrote:

Dit doet me denken aan het volgende roemeense spreekwoord: De man is het hoofd van het gezin, de vrouw is de nek die bepaalt waar het hoofd heen kijkt. Misschien hebben de mannen toch minder te vertellen dan ze denken :wink:

Het kan wel een roemeense spreekwoord zijn maar voor mij is het nederlands maar dan iets anders :wink:
Mijn vader zei altijd uit de grap: De man is het hoofd van het gezin, maar de vrouw is waar het allemaal omdraaid.

Tegenwoordig is er toch haast geen verschil in de man en de vrouw meer wat dat betrefd. Al zal daar ook weer niet iedereen mee eens zijn. Ik kan mij er niet druk meer over maken ik heb soms het gevoel dat dit onderwerp er altijd zal blijven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De man is het hoofd van het gezin, de vrouw is de nek die bepaalt waar het hoofd heen kijkt.
en
Tegenwoordig is er toch haast geen verschil in de man en de vrouw meer wat dat betreft.
en
Ik kan mij er niet druk meer over maken ik heb soms het gevoel dat dit onderwerp er altijd zal blijven.

Misschien moeten man en vrouw zich maar verenigen en hermafrodiet worden. :D

Dat wordt leuke seks.

"Schat !"
"Zin?"
"Nee!"
"Ach wat, dan doe ik het gewoon toch lekker zelf !" :lol: :lol: :lol:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zal altijd verschil zijn in kwaliteiten van mannen en van vrouwen. Hier heb ik dan ook helemaal geen moeite mee.

Wel moet er gelijke waardering zijn voor die kwaliteiten, pas dan is er evenwicht.

Vrouwen moeten niet alles willen kunnen wat mannen doen en andersom. Is dit door talent of karakter wel zo dan moeten de kansen gelijk zijn.
Maar niet iemand op een post waar deze niet geschikt voor is om maar aan het vereiste percentage te komen. Jammer genoeg gebeurt dit te veel.

Zo dat moest ik effe kwijt. :lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Er zal altijd verschil zijn in kwaliteiten van mannen en van vrouwen. Hier heb ik dan ook helemaal geen moeite mee.
Wel moet er gelijke waardering zijn voor die kwaliteiten, pas dan is er evenwicht.
Vrouwen moeten niet alles willen kunnen wat mannen doen en andersom. Is dit door talent of karakter wel zo dan moeten de kansen gelijk zijn.
Maar niet iemand op een post waar deze niet geschikt voor is om maar aan het vereiste percentage te komen. Jammer genoeg gebeurt dit te veel.
Zo dat moest ik effe kwijt. :lol:

Ben het met je eens maar net wat ik zei het zal wel zo blijven. Dat zie je al aan de uitspraak die jij deed waarom niet Mannen moeten niet alles willen kunnen wat vrouwen doen. Maar goed ook dit zal de uitspraak niet worden.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Jeanet,

Waarom mag (en andersom) er niet meer bij? :?

Wil je ook graag in de haven moeten solliciteren als je werkloos wordt? :lol:

Nee die had ik in jou tekst wel vet gemaakt maar in mijn tekst vergeten. 8) Nee laat mij maar lekker mijn werk voor mijn man en ons kind zorgen door doen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops:

Quote:
Misschien moeten man en vrouw zich maar verenigen en hermafrodiet worden.

Dat wordt leuke seks.

"Schat !"
"Zin?"
"Nee!"
"Ach wat, dan doe ik het gewoon toch lekker zelf !"


Het lijkt erop dat Cheops een man is... :wink: Hadden we het over seks, dan???

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik vind het goed dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben en zo, en hoe sommige culturen (ik wil het woord moslim eigenlijk niet in de mond nemen, straks wordt ik hier weer als racist neergezet, maar julie begrijpen het idee wel) met hun vrouwen omgaan is abominabel.

Maar soms is het een stuk te ver doorgeschoten, sommige feministen zijn gewoon verkeerd bezig. van nature is het gewoon zo dat vrouwen en mannen bepaalde rollen hebben. Kortaf gezegd: vrouw zorgt voor de kinderen en het algemeen het gezin. De man jaagt op voedsel, bouwt een huisje voor het gezin en houdt belagers op afstand. Zo is t toch nog steeds? Of slaat mevrouw de zakkenroller in elkaar die in een donker steegje om geld vraagt? :roll:
waarom zou je dat om willen draaien allemaal? ik vind t prima dat vrouwen voor zichzelf opkomen, iets te vertellen hebben en carriere maken. doet mijn vriendin ook, en ik zou niets anders willen. maar vrouwen moeten niet vergeten vrouw te zijn, en dat zie ik bij sommige van die - pardon my french - feministische trutten a la connie palmen niet zo.

daarmee wil ik niet impliceren dat vrouwen minder zijn dan mannen, absoluut niet! ze zijn - godzijdank - gewoon anders! een man kan nog steeds geen kind baren. (met uitzondering van arnold schwarzenegger dan :lol: ) en vrouwen kunnen niet fileparkeren :wink:

mannen en vrouwen zijn zowel fysiek als mentaal verschillend maar in principe gelijkwardig. ook op literair gebied; als ik zo naar de boeken kijk en welke goed waren en niet, kan ik daar geen causaal verband naar het geslacht maken.