Start » Forum » Het schrijfproces » Overig » Vertellen dat je schrijft

Vertellen dat je schrijft

10 reacties [Laatste bericht]
Elin
Laatst aanwezig: 6 dagen 7 uren geleden
Sinds: 26 Okt 2015

Vertellen dat je schrijft

Vertel jij aan mensen dat je schrijft? Ik vind dat lastig. Zelfs aan mijn man.
Niet alleen omdat ik nog nooit iets gepubliceerd heb en niet weet of ik ooit iets zal schrijven dat goed genoeg is om gepubliceerd te worden. Maar ook omdat ik iemand ben die persoonlijke dingen graag voor zichzelf houdt. Ik wil niet dat iemand het weet totdat het verhaal of boek klaar is en zelfs dan wordt het lastig om het aan iemand te laten lezen.
Toch heb ik er behoefte aan dat mensen (in ieder geval degenen die dichtbij me staan) weten dat ik niet de hele dag zit te niksen. Ik kan op dit moment niet buitenshuis werken, maar zie schrijven wel als mijn werk. Als meer mensen dat weten wordt het makkelijker om mijn tijd in te delen, uit te leggen waarom ik nee zeg tegen bepaalde dingen enz.
Maar ik voel het als een last als mensen weten wat ik doe op het moment dat ik het doe. Te veel druk.
Zijn er meer mensen die dat hebben? Hoe los je dat op?

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 31 min 5 sec geleden
Sinds: 8 Nov 2010

Ik kan me niet goed voorstellen wat je precies tegenhoudt. Heb je het ooit aan één iemand verteld? Uit mijn ervaring (hoewel ik er nooit zo diep over heb nagedacht als jij) komen mensen altijd met geïnteresseerde en positieve reacties wanneer je ze vertelt dat je je tijd aan het schrijven van een boek besteedt. Er zijn zo veel mensen met een serieuze, ambitieuze hobby. Zullen je vrienden en familie het niet alleen maar leuk vinden om over de jouwe te horen?

C'est toujours les mêmes qui écrivent...

Meikiepeik
Laatst aanwezig: 1 dag 6 uren geleden
Sinds: 30 Mrt 2015

En als je het echt beschouwt als je werk, zou het helemaal geen probleem moeten zijn, lijkt me...

Ooit zal er een dag komen dat ik meneer Koch de hand mag schudden, en mag zeggen dat zijn werk niets is. http://www.mjvanholsteijn.nl

Martijn H
Laatst aanwezig: 5 uren 45 min geleden
Sinds: 18 Apr 2017

Wil jij zelf dat je werk uiteindelijk bij een uitgever (een 'echte') wordt gepubliceerd? Zo ja, dan is het beter aan iedereen te vertellen dat je eraan bezig bent. Zo bouw je alvast een 'fanbase' op en kun je je 'elevator pitch' alvast oefenen. Daar heb je later profijt van en bovendien maakt het je alvast iets interessanter voor een uitgever als je al wat publiek/fans hebt. En het kan leiden tot proeflezers, ook handig.

Succes!

Elin
Laatst aanwezig: 6 dagen 7 uren geleden
Sinds: 26 Okt 2015
Diana Silver schreef:

Ik kan me niet goed voorstellen wat je precies tegenhoudt.

Dan heb jij er gelukkig zelf geen last van wink
Ik denk dat het met mijn karakter te maken heeft, het is ook niet goed uit te leggen. Het is een gevoel.

Ik heb me nu voorgenomen om mezelf uit te dagen en steeds iets meer te delen. Tot op zekere hoogte, want ik heb toch die vrijheid, of hoe je het ook moet noemen, een beetje nodig om creatief te kunnen zijn, denk ik.

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 17 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Elin schreef:

Hoe los je dat op?

Ik vind dat ook lastig, en daarom lieg ik, ook tegen mijn vrouw.

Elin schreef:

Toch heb ik er behoefte aan dat mensen (in ieder geval degenen die dichtbij me staan) weten dat ik niet de hele dag zit te niksen.

Hier heb ik een tijdje over nagedacht - en uiteindelijk besloten dat schrijven veel op niksen lijkt en het maar zo heb laten lijken.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

krommenaas
Laatst aanwezig: 1 dag 8 uren geleden
Sinds: 9 Dec 2014

Zorg vooral dat je niet met je mond vol tanden staat wanneer ze je vragen wat je aan het schrijven bent smile Erg lastig om iets waar je duizenden uren aan werkt ff in twee zinnen samen te vatten.

Sofia L
Laatst aanwezig: 2 weken 1 dag geleden
Sinds: 15 Sep 2013

Beste Elin,

Ik begrijp heel, héél goed wat je bedoelt. Pas op het moment dat ik een uitgever vond, heb ik het aan andere mensen verteld. Alleen mijn man was tot dan toe op de hoogte. Zolang ik nog een job buitenshuis had, schreef ik 's avonds laat, als mijn kinderen alle vier in bed lagen. Het voordeel hiervan was dat ik nooit moest uitleggen "wat ik overdag eigenlijk deed". Toen ik op die manier twee derden van mijn verhaal had geschreven, besloot ik er voluit voor te gaan. Ik diende mijn ontslag in en schreef het laatste stuk overdag, terwijl de kinderen op school zaten. Heel vaak vroegen mensen mij of ik me niet verveelde. Niet dus. Ik schreef in alle stilte... Het vertellen was geen optie want de druk en de verwachtingen die daarmee gepaard gaan leken mij heel onprettig. Als ik geen uitgever zou vinden, was ik overigens van plan om gewoon een nieuwe job te zoeken.
Tegelijk vind ik het heel leuk als mensen vertellen dat ze een boek willen gaan schrijven. Schrijven is sowieso een fantastisch tijdverdrijf, of je nu een reguliere uitgever vindt of niet. Het brengt je zoveel, op zoveel manieren.

Martijn, ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat je meer kans maakt als je fans hebt. Een uitgever beoordeelt op de eerste plaats je manuscript. Als ze er niks in zien, dan verandert dat niet omdat andere mensen het wél leuk vinden.

Hay
Laatst aanwezig: 2 dagen 6 uren geleden
Sinds: 1 Dec 2004

Dat laatste is grotendeels waar, Elin, maar niet helemaal. Natuurlijk wil een reguliere uitgever alleen iets uitgeven als ze het goed genoeg vinden, Maar dat is niet het hele verhaal. Er worden namelijk veel meer goede verhalen geschreven dan de gezamenlijke reguliere uitgevers per jaar uit kunnen geven. Ze moeten dus keuzes maken. Als ze twijfelen tussen twee manuscripten, dan gaan ook andere overwegingen een rol spelen en een daarvan is de vraag of de auteur zelf ook actief meewerkt aan de promotie, bijvoorbeeld door een website te onderhouden, door actief te zijn op sociale media, bijvoorbeeld in de op boeken en schrijven gerichte Facebook-groepen of op platforms als Hebban en Schrijvenonline. Dat is allemaal best lastig als je niet echt het type bent om jezelf te promoten, maar af en toe wordt het wel van je verwacht.

Zelf zit ik in dat opzicht een beetje in het midden. Ik houd er helemaal niet van om vaak in de schijnwerpers te staan, maar als ik denk dat het nuttig is voor de verkoop van mijn debuut, weet ik me daar aardig overheen te zetten. Naargelang je open bent over je schrijven en daardoor steeds meer mensen weten dat en wat je schrijft, wordt het allemaal vanzelf wat makkelijker. Maar je moet dan wél eerst over die mentale drempel heen...

Harryhol
Laatst aanwezig: 2 uren 1 min geleden
Sinds: 26 Jul 2010

Gewoon eerlijk zijn, en niet moeilijk doen over je schrijven. Het is eerst en vooral een liefhebberij, en daar hoef je je net zo min voor te schamen als iemand die voor zijn plezier schildert.

Zo lang je maar niet probeert groter over te komen dan je bent is er toch niets aan de hand?

Dat wil overigens ook niet zeggen dat je jezelf moet verantwoorden of nederig zijn over je creatieve uitlaatklep.

Akaatje
Laatst aanwezig: 1 week 4 uren geleden
Sinds: 28 Aug 2014

Ik ben het eens met Harryhol. Ik denk dat dit het beste is. Je schrijft. Dat is wat je doet. Je kunt uitleg geven over wat je schrijft, welke technieken je toepast, maar het punt is dat je schrijft. En daar gaat het om, lijkt mij zo.

Ik kan niemand anders zijn dan puur mezelf.

• Uitgeven in eigen beheer wordt steeds volwassener: een overzicht van succesvolle en inspirerende zelf uitgegeven boeken en de auteurs die ze schreven
  • Schrijven vanuit je hart. Michelle Shanti legt uit hoe je dat doet – en geeft je oefeningen
  • Kathy Mathys geeft tips voor het schrijven voor young adults
  • Ruimte voor schrijven: je hebt ruimte nodig om jezelf te ontwikkelen. Hoe zorg je dat je die ruimte ook hebt?
  • Als schrijver op het podium staan, hoe doe je dat?
  • Nieuwe series: Het schrijfproces en fantasy.

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 24 september 16:00 u. een abonnement!

WORD ABONNEE
Schrijven

Ontvang de gratis nieuwsbrief boordevol tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!