Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zin te lang?

Ik ben bezig met een klein verhaaltje, over iemand met een rothumeur die de bus neemt... In de zin beschrijft hij een oude dame waarnaast de laatste resterende zitplaats is op de bus. Ik herlas het stukje verhaal en merkte die zin op die zo'n 5 regels in beslag neemt.( in mijn boekje)
Is die te lang? Ik weet het niet. Stoort hij het leesgemak? Ik denk van niet. En ik meen te geloven dat de interpunctie ook snor zit.

Maar wat denken jullie ervan? Te lang? Andere gedachten of irritaties?

"Terwijl ééntje links voor me, amper nog levend, tevergeefs een druppel speeksel probeert terug op te slurpen en terzelfdertijd gebaart om me de laatste plaats aan te bieden die nog rest, zie ik me genoodzaakt naast dat oud mens plaats te nemen waar ik onvermijdelijk gebukt zal gaan onder een tirade van nasale geluiden, voortgebracht door een lid van de plaatselijke seniorenbond, met halfvergane bijters achter een ontsloten poort vol ziekte en verderf."

Mijn vrouw vindt het hele goedje zelfs te grof, maar dat was net mijn bedoeling. Wat denken jullie, kan iemands rothumeur echt voor zo'n grove gedachten zorgen of is dit niet realistisch meer?

Lustig aan het schrijven,

Cheops

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops, ik vind het een mooie zin. Las 'm zelfs nog 'n keer grinnikend na. Interpunctie is oké, gevoel is super. Zeker niet te grof. Wel ontdekte ik een foutje:

(...) naast dat oud mens plaats te nemen (...)
Moet: naast dat oude mens plaats te nemen zijn. Je zegt immers: 'dat is een oud mens', en 'ik zat naast dat oude mens'.

Verder weet ik wel bijna 99% zeker, dat 'terzelfdertijd' geen nederlands woord is. Het is érg vlaams. 'Tegelijkertijd' is dan beter. Tenzij je dat Vlaamse - wat erg veel sfeer aan je zin geeft - vast wil houden.

Liefs,
Siska

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie zin! Niks te grof, lekker zo laten.

Ik smul van wat je neerzet.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt juist helemaal met het gevoel van een rothumeur! Volgens mij wordt dat door de lengte van de zin juist mooi versterkt! Geeft het sjacherijn nog wat extra lading.:evil:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De zin leest wel lekker weg, en ik vind het niet te grof.
Als je in een pestbui bent valt je alle dingen anders op en denk je er ook meteen negatief over. Dus kan ik mij al lezende er wel in vinden.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ehm... muggenzifter weer aan het woord:

Quote:
me de laatste plaats aan te bieden die nog rest

de laatste plaats die nog rest, dat is dubbel. Hoe wilde je dat de laatste plaats niet rest, bedoel ik.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uhm...mag ik ook wat anders vinden? Ik vind de zin behoorlijk denigrerend naar ouderen. Snap dat het door iemand wordt gebezigd die in een rothumeur is, maar zou een boek waarin zo'n zin voorkomt meteen wegleggen. Vind het dus echt niet kunnen.

Ik lees sowieso geen teksten waar groepen of rassen of zo onderuit gehaald worden. Daar laat ik me niet mee in. (Behalve misschien als het witte upperclass mannen zijn, die mogen van mij wel een deukje hebben, hypocriet he?).

Maar ja ik heb vandaag dan ook kiespijn met bijpassend humeur.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Zjors:
Mag van mij, ik denk er ook zo over. De zin is niet te lang, maar de inhoud gaat me te ver.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo'n zin is een goede zin :D ben het alleen wel eens met marriejeanne en siska.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn:

Quote:
De zin is niet te lang, maar de inhoud gaat me te ver.

Dit is zó prachtig gesproken! Wat een heerlijke zin!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, 't wordt nog wel wat met mijn schrijverscarrière... 8)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Verder weet ik wel bijna 99% zeker, dat 'terzelfdertijd' geen nederlands woord is.

Dan moet het in elk geval nog tezelfdertijd zijn.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het geen contaminatie van tegelijkertijd en op hetzelfde moment?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is een ouderwetse vervoeging van 'op dezelfde tijd', net als 'te dien dage', 'ten huize van' en dergelijke (uit die goede oude tijd dat er in het Nederlands nog naamvallen te herkennen waren).

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Zjors. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik niet tegen oude mensen ben. Ik liet mijn personage alleen maar z'n gang gaan. :oops:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geef hem een schop onder zijn kont dat personage van je! :twisted:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lange zinnen schrijven is niet echt mijn ding. Ik vind het daarom knap wat je gedaan hebt.
Ik ben bezig met de cursus Creatief Schrijven van de LOI. Ik moet nu zeer toevallig ook een lange zin schrijven (ongeveer 60 woorden) en dat valt niet mee.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op zich houd ik niet zo van lange zinnen, maar deze loopt helemaal lekker, goed hoor.
De inhoud is grof ja!
Als in het verhaal maar duidelijk is dat het een uitspraak is van een botte eikel.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Draaikever wrote:
De inhoud is grof ja!
Als in het verhaal maar duidelijk is dat het een uitspraak is van een botte eikel.

Waarom kan die uitspraak enkel en alleen van een botte eikel zijn?
Je kunt niet alles zeggen wat je denkt. En je kunt ook niet alles schrijven wat je denkt. Maar hebben jullie nooit dermate grove gedachten, dat je denkt: dit houd ik maar beter voor mezelf?
Ik durf dit best toe te geven hoor, hoewel ik mezelf niet hélemaal bloot ga geven hier. Ik durf best toe te geven, dat als ik een klotedag heb gehad, waarin allerlei dingen verkeerd zijn gegaan, en ik zat al niet lekker in mijn vel, en het is druilerig weer, en ik heb een chronisch gebrek aan vitamine ... ja, dan zou ik wel eens een soortgelijke gedachte kunnen hebben.
Maar dat zou ik natuurlijk nóóit hardop zeggen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hormonen ben je nog vergeten :lol:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja Siska daarin heb je wel gelijk.
En daarom kunnen gedachten ook lekker prive zijn, er zit inderdaad een groot verschil tussen denken, en zeggen.
En ik denk dat er maar weinig zijn die niet af en toe eens denkt (bij wijze van spreke dan) Oeps dat mag ik niet denken. :?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Waarom kan die uitspraak enkel en alleen van een botte eikel zijn?

Da's wel waar ja, je hoeft niet per definitie een botte eikel te zijn om zulke gedachten te hebben, maar op het moment dat iemand ze heeft,
is hij het wel lijkt me.

Ik vind dat er een verschil is tussen (be)denken en opschrijven.
Ik ben het met Zjors eens dat hier oudere mensen beledigd worden.
Vervang het woord 'oud mens' door bijvoorbeeld 'buitenlander' en iedereen vindt het (waarschijnlijk) opeens niet kunnen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

... En wordt het gezegd tijdens een hilarische act door bijvoorbeeld Joep van 't Hek, of Najib Amhali... dan liggen we allemaal in een deuk. Niet alleen dingen denken, hangen af van de situatie, maar ook hoe dingen overkomen.
Zoals Zjors al zijn: 'maar 't kan ook door mijn kiespijn komen, dat ik 't wat zwaarder opvat'....

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
dan liggen we allemaal in een deuk

Aan dat 'allemaal' twijfel ik.
Het is trouwens een hele kunst om grappen te maken, sommigen verstaan die kunst.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou mijn personage zoals die voor jullie nu geillustreerd werd, zelfs nobel durven noemen.
Sla me nu niet op mijn dakpannen, maar ik vind het zelfs lovend als een mens negatieve gedachten heeft, maar die voor zichzelf houdt en er de betreffende persoon niet mee lastig valt of kleineert.

En daarbij komt nog dat mijn personage karikaturen aan het scheppen was, waarvan hij ook wel beseft dat het niet echt zo is. En karikaturen stimuleren de zelfrelativering hoop ik.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops, misschien kan dat sjagerijnige personage van je nog dienst doen bij de schrijfwedstrijd van Psychologie Magazine: je duistere kant.:roll:

En grof, tsja, ik vind het inderdaad niet sympathiek wat die persoon denkt over ouderen, maar heb je dat nooit dat je bijvoorbeeld in de auto rijdt achter iemand die maar niet opschiet dat je dan ook de meest vreselijke dingen kunt denken? :twisted:
Of dat je ongesteld bent en zelfs tegen de postbode uit kunt vallen? :evil:
Of gewoon een ontzetttende winterdip? :evil:
Of alleen maar omdat je nu net even geen zin hebt om vrolijk te zijn? :evil:
Ik natuurlijk niet... (echt wel! :oops:)

Ik vind de zin juist mooi de sjacherijnigheid weergeven. Je kunt je personage van alles laten denken, daarom hoef je het nog niet echt zo te vinden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hum, ik blijf over iets nadenken.... 'oud mens' en 'lid plaatselijke seniorenbond' is m.i. dubbelop.

zie ik me genoodzaakt naast dat oud mens plaats te nemen waar ik onvermijdelijk gebukt zal gaan onder een tirade van nasale geluiden, voortgebracht door een lid van de plaatselijke seniorenbond,

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

El wrote:
Of dat je ongesteld bent en zelfs tegen de postbode uit kunt vallen?

:D Nee, dat heb ik nooit.

@Eliza: Dit is niet per se dubbelop. Het kan ook een opsomming, een
herhaling zijn en niet elk oudje is lid van een seniorenbond. :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

haha, nee, jij niet....:D