Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

lezingen auteurs

Aanstaande maandag (30 maart dus) ga ik naar een lezing van Arthur Japin en natuurlijk verheug ik me daar enorm op. Ik ben erg benieuwd wat hij zal vertellen en ik hoop/verwacht een inspirerende avond. Gaan jullie wel eens naar lezingen van auteurs? Hebben jullie er iets aan voor je eigen schrijfontwikkeling?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inderdaad enkele lezingen bijgewoond (Simone vd Vlugt en René Appel) en vind dat erg leuk, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik daar voor mezelf veel aan heb, als ik eerlijk ben. Ik vind het vooral heel leuk, omdat ik het altíjd leuk vind om te horen hoe anderen het doen. Niet echt omdat ik goede tips krijg of wat dan ook of dingen daarna anders doe. Veel plezier iig bij Japin! :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben laatst bij Renate Dorrestein geweest en bij Elisabeth Musser. Leuk, maar niet echt leerzaam. Vorig jaar heb ik een workshop gevolgd bij kinderboekenschrijver Tosca Menten. Daar heb ik wel echt wat van opgestoken. Maar met een workshop heb je natuurlijk een ander doel voor ogen dan met een lezing.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit echt gedaan, zelfs niet op school. Wel jammer want ik denk dat je er als schrijver wel veel aan kan hebben.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het altijd leuk om even een moment met de schrijver (als ik hem/haar bewonder) alleen te hebben. Bij het signeren van een boek bijvoorbeeld. Maar om lezingen geef ik niet zo veel, omdat ik het moeilijk vind om me te concentreren.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga heel vaak naar lezingen. Ik vind de sfeer altijd heel prettig. Ik maak ook altijd een praatje met de auteur tijdens het signeren. Naar Arthur Japin ben ik nog nooit geweest. Veel plezier in ieder geval.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel plezier Ing. Ik ben vorig jaar eens naar Jan Siebelink geweest. Daar vond ik hem nog erg sympathiek. Toen ik hem daarna op tv zag vond ik hem een fat. Niet eens een kleintje, met zijn witte lakleren schoentjes en suede handschoenen om in zijn cabrio naar Duitsland te gaan om daar eens keihard die auto op zijn donder te geven. Maar goed, toen ik bij hem was, sprak hij over zijn jeugd en opgroeien, dus ook over de waanzin van zijn vader. Vorige week ben ik naar Amerikadeskundige, Maarten van Rossem geweest. Wat een humor heeft die man. Na de pauze was gelegenheid om vragen te stellen. In twee uur tijd speelt hij het klaar om drie vragen via kilometerslange omwegen uiteindelijk beantwoord te krijgen. Je zult hem als geschiedenisleraar op de middelbare school hebben. Ik wed er iets om dat geen enkele leerling nog een onvoldoende haalt. Zo briljant, vond ik. :nod: Dat had ik van tevoren niet gedacht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nog nooit naar een lezing geweest, maar wil in de toekomst er toch wel een paar bijwonen. Het probleem is alleen dat ik het erg druk heb met mijn gezin. VEEL PLEZIER!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arthur Japin was op een cursistendag van de LOI. Een hield een heel inspirerende lezing en is een vriendelijke, gedreven man. Hij beantwoordde ook echt alle vragen, over hemzelf, research, stijl, werkwijze. Een leuke middag, en zeker leerzaam. Ik merk dat ik er nog wel aan terug denk bij het schrijven, hoewel zijn werk me niet altijd bevalt.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga woensdag naar Yvonne Keuls. Ik moet er een verslag over schrijven voor de plaatselijke krant, maar ga zeker ook kijken of ik er persoonlijk iets van kan leren.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben net thuis en het was GAAF, met hoofdletters. Wat kan die man vertellen zeg, ongelooflijk. Hij las passages voor uit De overgave waarbij de hele zaal stil was. Incluis de scholieren die overduidelijk naar de lezing móesten, een hele kunst, want verder waren zij helaas vrij onrustig. Voor de pauze vertelde hij voornamelijk over twee boeken, na de pauze was er alle gelegenheid tot vragen stellen. En hoe hij die vragen beantwoordde, dat waren al kleine lezingen op zich. Over boeken, zijn leven, zijn manier van schrijven, opgaan in de personages... ik ben er vol van. Een van de meest aansprekende dingen die hij zei, was dat schrijven discipline vereiste, dat hij er elke dag van tien tot vier mee bezig was, maar dat het niet een kwestie van woordjes tikken is. Een vorm van non-concentratie noemde hij het, een gemoedsgesteldheid waarin hij zichzelf brengt en die ook doorwerkt met sporten en boodschappen doen. Ik geloof dat ik alleen maar heel heftig aan het knikken was, vond het zeer herkenbaar. Hetzelfde geldt voor zijn wijze van schrijven (ik durfde zowaar een vraag te stellen). Ook hij schrijft zonder vooropgezet plan, want juist het niet weten wat zal gebeuren, maakt hem nieuwsgierig naar wat er zal komen en laat hem verder schrijven. Hij heeft natuurlijk (historische figuren) wel de geschiedenis als vaststaande punten, maar het gaat hem om de personages. De drijfveer om tot de essentie van hun emoties te komen om op die manier hun handelen te verklaren. Vergroeien met je personages, tot het verhaal staat. Ik geloof niet dat ik het nu helder kan formuleren, zo lastig om zaken terug te halen ook en om zo hier even in een topic verbanden en speerpunten aan te geven. Maar algemeen: WAUW dus. Of ik er veel voor mijn eigen schrijven aan heb, weet ik niet. Wel vond ik het zeer inspirerend en boeiend, maar dat is geloof ik wel al duidelijk. :D

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, leuk om je enthousiaste verslag te lezen. Opeens weet ik weer heel goed waarom ik graag naar lezingen van schrijvers ga: omdat ik er zo'n jeuk van krijg in mijn pen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, Ing, ja, dat is een mooi verslag. Inspirerend, zo'n avond. Ook al zou je voor je eigen werk nog niet eens zoveel hebben aan een lezing, het voegt toch iets toe aan je gemoedsgesteldheid als schrijver. Soms kan iemand horen of zien al van allerlei doen opborrelen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geniet ook weer mee. Het is natuurlijk ook een goed acteur met een prachtige stem, hij weet het prima te brengen. Hij is echt ook aardig. We gingen met de laatste cursisten, docenten en Japin in de lift en HIJ was verlegen, terwijl ik maar bang was dat ik mijn krukken op zijn tenen zou zetten. We hebben gekke plots staan bedenken toen, net voor de deur dicht ging de telefoon boven ergens ging. Heeft mij nog een leuk verhaal opgeleverd. De lezing is al een paar jaar geleden en ik denk er nog geregeld aan. Als ik research denk, hoor ik Japin zeggen, dat hij voor een boek tien jaar onderzoek gedaan heeft in archieven. En als ik zie of hoor: 'Snoep verstandig, eet een appel' (heeft hij als kind bedacht)heb ik weer medelijden, maar ik vind het wel een geweldige vondst.