Oorlog en poëzie

27 januari 2007 - 17:36

Dit citaat hebben jullie natuurlijk allemaal gelezen:

Quote:
Wat vind ik nu zo mooi aan die poëziefestivals? Wel, het is een utopie natuurlijk: maar mocht de wereldbevolking regelmatig deelnemen aan poëziefestivals dan zou er geen oorlog meer zijn. Dat geloof ik echt.
- Eddy van Vliet

Zou dat nu echt waar zijn? Wat hebben poëzie en (het voorkómen van) oorlog met elkaar te maken? Hoe kan poëzie nu oorlog voorkomen - je kan van alles dichten maar een kanonnenloop?

30 januari 2007 - 16:05

Ken je die ook: iets van een gezonde geest in een gezond lichaam of zo? Alles in balans.
Met schepen kun je - net als met poëzie - zowel oorlog voeren als voeden.

30 januari 2007 - 16:17

marriejeanne wrote:
een gezonde geest in een gezond lichaam

Die ken ik ja, maar dat zou je dan tegen die Bart moeten zeggen.

Met schepen kun je - net als met poëzie - zowel oorlog voeren als voeden.

Tja, 't is niet anders.

30 januari 2007 - 17:19

Ja ik zou dat best wel tegen die Bart willen zeggen en tegen al die anderen van wie er hier citaten op de site staan.
Maar bij gebrek aan aanwezigheid van hen gooi ik het hier maar in de groep.

30 januari 2007 - 17:27

Grrr, zie ik je grommen, Oscar ... :wink: Pech voor jullie. Waarom plaatsen ze hier dan zulke citaten? Toch ook niet voor niks.

30 januari 2007 - 17:32

Haha, ik grom helemaal niet.
Maar moet af en toe wel ff de energie hebben om 'de diepte' in te gaan, qua gesprek. En dat heb ik niet altijd.

18 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 januari 2007 - 22:45

Poezie. Denken over de wereld. Denken over elkaar. Woorden zoeken omdat dat te beschrijven. Nadenken over de woorden. De uitdaging om het mooiste woorden te vinden, het beste beeld te schetsen, het juiste gevoel in de juiste woorden tot leven te brengen. Stilstaan. Eerst denken, dan doen. Terugkomen op je woorden. Heroverwegen. Een nieuw woord een nieuw beeld een ander beeld. Een onverwachte wending. Een nieuw hernieuwd inzicht in de wereld. Groeiend begrip. Plotseling begrip. Begrip. Begrijpen. Begrepen worden.

Ja, ik denk dat het wel nuttig is voor de bevordering van wereldvrede. Moeten we wel allemaal meedoen. Waar zullen we beginnen? Gewoon hier maar?

18 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 6:33

poezie lezen = De sleutel vinden om de poezie te begrijpen.

Maar dit lukt me niet altijd.
Ik heb laatste een gedichtenbundel, de bundel, van Charles Ducal geleend uit de bib. Hij is , zoals jullie allicht weten, winnaar van de Herman de Coninckprijs voor dichtbundels. En er is nagenoeg geen enkel gedicht dat ik helemaal begrijp. Je zult nu wel lachen maar, daar zouden boeken, of websites over moeten bestaan. Maar goed, dit is de eerste keer dat ik mijn aandacht richt op gedichten. En ik wil alweer koning zijn...

zoals : "een meisje met hoge rug dat in haar schoot een haan draagt"?
"Wat bedoelen ze met een haan?"
(bestaan daar boeken over?)

31 januari 2007 - 9:30

Quote:
"een meisje met hoge rug dat in haar schoot een haan draagt"?
"Wat bedoelen ze met een haan?"

Mijn eerste gedachte is: een dominante vrouw, met opgeblazen ego (zoals katten een hoge rug opzetten als ze zich willen laten gelden), en die haan ... sja dat is eigenlijk zo'n 'ding' dat de mannen meestal in hun schoot dragen (snap je?).
Maar dit is mijn eerste associatie: een vrouw die zich mannelijke eigenschappen aangemeten heeft.
Hoe is de rest van het gedicht?

31 januari 2007 - 9:31

P.S. Het is misschien wel leuk en leerzaam om met ons allen een gedicht (niet van iemand van het forum) te analyseren. In een ander topic?

31 januari 2007 - 12:00

Heb wel een gedicht, maar het moet waarschijnlijk een gedicht zijn wat moeilijk te begrijpen is, anders hoef je het ook niet te analyseren.
Toch?

18 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 15:02

een meisje met hoge rug dat in haar schoot een haan draagt

Ik zou eerder zeggen dat ze zwanger is van een zoontje, maar eigenlijk kan je bij een gedicht nooit één regel noemen.

Als ik heel eventjes reclame mag maken, op mijn site wordt veel poëzie besproken én uitgelegd.

Bernadet

31 januari 2007 - 16:21

Quote:
Ik zou eerder zeggen dat ze zwanger is van een zoontje

Daar krijg je toch geen hoge rug van? :roll:
Ik denk dat er wel meer sites zijn die poëzie onder de loep nemen, maar ik vroeg me af: is het een idee voor hier?

18 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 20:20

Mag je zomaar(wettelijk) een bestaand gedicht citeren en analyseren? Misschien neem ik om te starten dat gedicht van Charles Ducal eens? Ik heb het elke dag bij me om ernaar te staren (bestuderen) :lol:

18 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 21:03

Quote:
Daar krijg je toch geen hoge rug van?

haha nee, daar krijg je geen hoge rug van, ik dacht aan een meisje met een bochel.

Bernadet

18 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 21:12

Leuk topic, gedichten begrijp ik echt niet.

Volgens mij is het net als bij cryptogrammen, je hebt er een bepaalde hersenkronkel voor nodig om het te snappen, die heb ik niet. Ook al denk ik wel dat je het kan leren.

Gedichtjes met overpeinzingen die met een paar woorden iets neerzetten, over een sfeer of een voor ieder te herkennen gebeuren vind ik wel heel knap gemaakt.
Dat is voor mij net zo knap als iemand die met drie lijnen een karikatuur kan tekenen. Iets terug brengen tot de essentie.

18 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 21:12

Quote:
Mag je zomaar(wettelijk) een bestaand gedicht citeren en analyseren?

Een volledig gedicht mag je niet zomaar plaatsen, op alle gedichten zit copyright.
Voor m'n site moet ik van de dichters toestemming hebben en leven ze niet meer dan moet ik aan de erven van de dichters toestemming vragen.
Of je moet van de uitgever toestemming hebben, het ligt er maar net aan wie de rechten heeft.
Je kan wel verwijzen naar een gedicht en mag wel enkele regels uit een gedicht citeren.

De gedichten van Nederlandse dichters zijn vrij als de dichter langer dan 70 jaar overleden is.

Bernadet

18 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 21:33

Bernadet wrote:
een meisje met hoge rug dat in haar schoot een haan draagt

Ik dacht aan een trots meisje met een effectief verdedigingsmechanisme tegen vooruitstrevende mannen :P .

Eigenlijk vind ik dat nu zo mooi aan poezie. Het kan nog van alles zijn en van alles worden, zolang het nog een dromerig beeld is, een schaduw van de werkelijkheid. Als het uitgelegd word ben ik vaak teleurgesteld, omdat het beeld dan nooit meer zo mooi zal zijn als het was toen ik zelf iets bedacht had.

Dat neemt niet weg dat het verstandig is om wat meer te leren over structuren en beeldspraak en dergelijke zaken.

18 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 22:11

Ceridwen wrote:
Dat neemt niet weg dat het verstandig is om wat meer te leren over structuren en beeldspraak en dergelijke zaken.

Bedoel je structuren en beeldspraak in dichtkunst?

"Bestaan dààr boeken over", vraagt deze boekenwurm?

Ellis wrote:
Volgens mij is het net als bij cryptogrammen, je hebt er een bepaalde hersenkronkel voor nodig om het te snappen, die heb ik niet.

uhhhh !!! Ik hàààt cryptogrammen! Misschien vat ik de logica niet echt. En wanneer ik iets niet begrijp erger ik me er aan.

18 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 januari 2007 - 22:25

Ongetwijfeld, ik kan me iets herinneren van school. Lang lang geleden :wink: . Het begon in elk geval met de oudst bekende nederlandse versen. Maar nu zo concreet een titel noemen lukt me niet.

31 januari 2007 - 23:43

Cheops:

Quote:
Misschien neem ik om te starten dat gedicht van Charles Ducal eens?

Ik ben wel benieuwd naar de rest van het gedicht. Maar of je dat nu zonder meer plaatsen en bespreken mag? Ik weet het niet. Hoe kun je daar nu achterkomen?
Op school bespreken ze toch ook gedichten?

18 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 februari 2007 - 7:48

Citeren mag wel maar een heel gedicht plaatsen mag niet.

De auteurswet staat citeren toe, maar voor integraal gedichten publiceren, of het nu in een boek of op internet is, is vrijwel altijd de toestemming van de maker nodig.
Dit staat in het artikel waar Irene naar verwijst.

Ik heb echt alle regels en alles uitgespit wat betreft het plaatsen van gedichten, inlichtingen gevraagd bij het auteursrechtenbureau LIRA enz enz. Citeren mag dus. En als je het hele gedicht wil laten zien kan je verwijzen met een link naar een site waar het gedicht staat, zoals bijv. de site van Contrabas of Meander.
Gedichten bespreken en analyseren mag ook zolang je maar niet het hele gedicht erbij plaatst of het hele gedichten in citaten erbij plaatst.

Bernadet

1 februari 2007 - 8:00

En hoe zit dat met songteksten?
Ik bedoel, je hoeft maar te googelen op 'lyrics en dan een naam' en je krijgt een hele lijst songteksten, waar dan volgens mij lang niet altijd hoe of wat bij staat.

18 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 februari 2007 - 8:09

Bij songteksten moet je ook toestemming vragen. Op alles zit copyright.

Er wordt inderdaad heel veel gepubliceerd zonder toestemming, ook gedichten, maar 'men' is bezig om daar paal en perk aan te gaan stellen.
Veel dichters en zangers hebben tegenwoordig een eigen site waar ze zelf kunnen bepalen welke tekst ze wel of niet op internet willen hebben.

Bernadet

1 februari 2007 - 11:01

Het lijkt me wel een goede methode om iedereen die mee zou willen doen aan het analyseren van een gedicht, het gedicht via mail te sturen en dan openbaar te bespreken.
Dus dan heb je het gedicht wel maar je publiceert het niet.
Bij de bespreking kun je het dan hebben over (bv) 1e couplet 2e regel waar staat: 'hij liep mank met de wolken in het gelid' vat ik als volgt op: en dan je interpretatie.