Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

div gratis progr om avi vast te stellen

Misschien is het al eens gezegd hoor, maar op interent barst het van de gratis programma's die je kunt downloaden. Mooie handige progr om avi niveau vast te stellen. Je knipt en plakt een stuk tekst erin en hij rekent zelf uit wat het niveau is!

Super! Groetjes

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:

In welke versie kan het volgens jou wel, Zjors? Ik heb geloof ik Word 2003, maar steeds als ik de leesbaarheidsstatistieken aanzet geeft 'ie een foutmelding en Word vliegt eruit. Lekker handig, nou weet ik het dus nog niet.

Ik heb Word 2000 en die doet het goed. Met lettergrepen per woord.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anne wrote:
Ik heb mijn manuscripten ook eens getest...

De ene totaalscore kwam op 78 (147 lettergrepen, 9.47 woorden per zin), het andere op 87 (141 lettergr., 9.87 woorden per zin). :shock:
Het is bedoelt voor kinderen van ca. 10 jaar en ouder...
Is dit haalbaar?
Mijn zoon is tien en AVI uit, maar dat zijn lang niet alle kinderen van zijn klas.

Lijkt me perfect Anne.
Het gemiddelde kind is in kerst groep 6 aan AVI 9 toe (al zijn er veel verschillen, maar richt je gerust op een gemiddelde).

Jouw boeken zijn ergens tussen AVI 8 en 9. Dus dat is perfect. Ik kom bij jouw tweede boek trouwens op 81 bij die gegevens. Wie rekent er fout?

Naast deze gegevens moet je ook nog even kijken naar extra lange zinnen en zo. Het kan wel zo zijn dat je gemiddeld op 10 zit maar dat er enkele zinnen van 20 of meer tussen zitten. Daar hak je dan even in.

Maar zeker vanaf een jaar of tien is het niveau niet meer echt bepalend. Als je kijkt wat Thea Beckman voor woorden gebruikt en wat voor zinnen ze maakt. Ppffff. En toch smullen kinderen ervan omdat ze het onderwerp leuk vinden. Dan kunnen ze ineens veel meer lezen, net als bij de Harry Potters.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O, gelukkig zeg :D , ik ben helemaal opgelucht. Had er nl. nog nooit op deze manier naar gekeken.
En ik zal wel fout gerekend hebben :oops: niet m'n sterkste kant.
Ik heb wel wat moeilijke woorden gewijzigd, bijvoorbeeld 'intimiderend' in 'dreigend' is dat slim of kun je er beter af en toe een ingewikkelder woord laten staan, is dat juist de uitdaging bij die leeftijd? En woorden als 'illegaal' zou jij die veranderen voor 'verboden'? De intensie van het woord gaat een beetje teniet, maar kinderen die niet zo ver zijn kunnen het dan ook begrijpen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een paar moeilijke woorden is niet erg, kinderen lezen tenslotte ook om hun woordenschat uit te breiden. Maar het moet niet teveel zijn, dan haken ze af. Of vinden ze dat het niet een boek voor hen is.
Ik laat een moeilijk woord soms volgen door een soort beschrijving waarbij het niet opvalt dat het uitleggerig is.

Bijvoorbeeld: De spullen waren daar illegaal gedumpt. Die mochten daar helemaal niet liggen, dat snapte Jasper ook wel.

Zoiets maar dan fraaier. (Ben nu niet zo creatief want heb een hamsterwang. Er is een kies ontploft en nu is mijn snuit zo dik dat ik nog maar met een oog kan kijken. Zo meteen ga ik naar de beul).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ojee Zjors wat erg. Zo'n kies heb ik geregeld... ik weet dus hoe dat voelt. STERKTE BIJ DE BEUL!!!!!!!!!!

En bedankt voor je tip. Zo doe ik het ook meestel, een beetje 'uitleggen' zonder dat 't opvalt... :D

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie! Ja ik ben al geweest. Mijn hoofd zwol dusdanig op dat mevrouw de tandarts (zij verving 'de beul') hier en daar een snee heeft gemaakt. Gggrrrrrrrr. Nu moet alle troep eruit kunnen en ik een boel antibiotica en pijnstillers slikken. Ben net een zombie want daar kan ik niet goed tegen. Ze proberen nu maar weer een nieuw soort op me uit. GGGrrrrr. Mijn tweede oog kan weer een beetje open. Zover was de zwelling al doorgevreten. Bah bah. In een nacht tijd had ik een hamsterface.
Maar volgende week volgt de bonus: dan gaat zij die vreselijke boosdoener met een fikse KRAK verwijderen. Hij is er al bijna uit gewiebeld omdat er geen plaats meer voor hem was in de kaak met al die troep.
Fris verhaal, maar niet heus. Heb er wel een leuke column over geschreven inmiddels.
Een mens moet lijden om te kunnen schrijven tenslotte.
De column is hartstiike off-topic, net als de rest van mijn geklaag, want hartstikke buiten de AVI niveaus.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
want hartstikke buiten de AVI niveaus.

Mot effe kenne toch? Ik vind dat je best even mag klagen, want wat een pokkepijn is dat!
Gelukkig wordt het kreng er dus uitgetrokken; die kan je waarschijnlijk missen als kiespijn...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

“Een hond lijkt leuk,
maar het is veel werk,” zegt hij.

Mag ik dit als twee zinnen rekenen?

of kan ik dan beter schrijven:

"Een hond lijkt leuk," zegt hij.
"Maar het is veel werk."

Het gaat om AVI 3. Nu ik de formule weet, blijkt ook mijn boek slechts op één onderdeel AVI 3 te zijn en op de rest niet. Ik ben dus aan het bewerken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oké, ik heb een hoofdstukje herschreven en gescreend op AVI.

Dit is de uitkomst:
341 lettergrepen, 302 woorden en 5,7 woorden per zin.

Als ik daar de leesindex op loslaat kom ik op 131,7.

Dan nu mijn vragen:
- Kan ik er zo niet beter de (paar) drielettergrepige woorden uithalen en er AVI 2 van maken?
- Waar kan ik vinden wat de gemiddelde zinslengte per AVI-niveau is? Of geeft dat niet, zolang het lengteverschil tussen de zinnen maar niet te groot is en de leesindex klopt?
- Bestaat er voor AVI 2 een gemiddelde woordlengte? Ik weet dat er vooral eenlettergrepige woorden in voor moeten komen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:
“Een hond lijkt leuk,
maar het is veel werk,” zegt hij.

Mag ik dit als twee zinnen rekenen?

Dit mag je als twee zinnen rekenen. Als er een harde return staat doet Word dat ook volgens mij als je het automatsch laat berekenen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:
Oké, ik heb een hoofdstukje herschreven en gescreend op AVI.

Dit is de uitkomst:
341 lettergrepen, 302 woorden en 5,7 woorden per zin.

Als ik daar de leesindex op loslaat kom ik op 131,7.

Dan nu mijn vragen:
- Kan ik er zo niet beter de (paar) drielettergrepige woorden uithalen en er AVI 2 van maken?
- Waar kan ik vinden wat de gemiddelde zinslengte per AVI-niveau is? Of geeft dat niet, zolang het lengteverschil tussen de zinnen maar niet te groot is en de leesindex klopt?
- Bestaat er voor AVI 2 een gemiddelde woordlengte? Ik weet dat er vooral eenlettergrepige woorden in voor moeten komen.

Allereerst: je leesindex is volgens mij 108,3

Woordlengte is 1,13
Zinslengte is 5,7
A= 195- tweederde keer 113- 2keer 5,7= 108,3

Alledrie de normen moeten voldoen voor AVI 3. Dus zowel de zinslengte, als de woordlengte als de leesindex. Dan zijn er per AVI-niveau nog aanvullende eisen soms. Bijvoorbeeld dat er geen spellingsmoeilijkheden mogen zijn.

Van AVI 3 naar 2 is niet enkel lettergrepen schrappen. Er zijn ook andere eisen zoals aantal medeklinkers achter elkaar dat is toegestaan of juist niet. En natuurlijk de zinslengte.

Het slimste is om even te Googlen op AVI niveau. Dan krijg je verschillende sites waar wat staat uitgelegd. Lees er meerdere. Ze zijn lang niet allemaal compleet. Vul bij de een aan wat je bij de ander extra leest. Print in ieder geval Meester Koen en Wikipedia uit. Vanuit uitgevers heb ik soms nog aanvullende eisen gekregen, soms zijn ze echter ook veel soepeler dan de regels. Dus dat verschilt. het is een beetje een glijdende schaal wat mag en niet mag.
Overigens laten uitgevers die zichzelf serieus nemen het LAT-keurmerk aanbrengen door KPC in Den Bosch. Dan komt er niet alleen het (leestechnisch) AVI niveau op maar ook de Leeservaring (hoeveel moet een kind inhoudelijk kunnen snappen) die vereist is en het Thema.
Ze noemen dat de LAT (van Leeservaring, AVI en Thema). Je kent het vast wel van kinderboeken. Achterop zo'n rechthoek met gekleurde balkjes waar dat allemaal instaat.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Zjors! Die aanvullende eisen heb ik ook in het boek van Wim Daniels gevonden en de site van meester Koen heb ik al gekopieerd naar Word. Word telt bij mij ook geen lettergrepen, maar bij AVI 3 is het nog wel te doen om het zelf te tellen.

Volgens mij voldoe ik nu i.e.g. wat betreft de eerste twee hoofdstukken aan de eisen van AVI 3. De rest moet ik nog herschrijven.

Hoe ik nou op 131.7 kwam??? Ws. ergens een fout getal ingetypt. Ik zie het al, ik heb per ongeluk eerst de laatste twee afgetrokken :).

Als jij een hoger AVI boek schrijft (bijv. AVI 6), kijk je dat dan bladzij voor bladzij na of pluk je er her en der stukken uit om te screenen voordat je het manuscript opstuurt?

Nogmaals dank je!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn Word telt de lettergrepen dus ik doe het over het hele boek. Of als het veel is (slaat-ie op tilt) verdeel ik het boek in twee delen.
Maar vroeger toen ik dat nog niet ontdekt had, deed ik op een stuk of tien plaatsen honderd woorden. Is ook makkelijk delen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik tover deze maar weer even naar boven omdat er instaat hoe je je statistieken aanzet in Word. Die weet blijkbaar nog niet iedereen te vinden en die heb je wel nodig als je bijvoorbeeld AVI schrijft. Dus Trenke, speciaal voor jou (en de anderen die het nog niet wisten). In de versies van Word 2003 en hoger staan helaas niet meer de lettergrepen per woord vermeld. Die moet je dus nog even tellen. (Overigens is de kiespijn van januari 2007 inmiddels over :) )

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Zjors, maar het lijkt niet erg soepel te werken. :( Voor de mensen die net als ik Word 2007 hebben, daar zit het bij: controleren - spellingscontrole - statistieken aanklikken. Echter, hij doet het alleen voor het hele document, ik kan geen delen selecteren, en als ik het eenmaal gezien heb, laat hij het niet weer zien... Dus ik denk dat ik dan toch het progje van mijn man verkies. ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij kan delen selecteren wel. Vreemd. En anders simpelweg dat deel kopieren in een nieuw bestandje. Maar wellicht is het progje van je man slimmer :wink: