Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samenvatting of niet?

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleempje. Ik ben bezig met het schrijven van een tweede deel van de serie verhalen die ik in gedachten heb. Nu wil ik eigenlijk dat iemand die deel 1 niet gelezen heeft, deel 2 toch kan volgen.

Er zijn een aantal dingen die ik daarbij wil voorkomen:

1 - gruwelijk in herhaling vallen.
2 - vervelende dialogen schrijven met de bedoeling bepaalde info duidelijk te maken.
3 - saaie flashbacks produceren, waar iemand die deel 1 wel gelezen heeft waarschijnlijk verveeld bij in slaap sukkelt.

Een samenvatting van deel 1 in deel 2 plaatsen is misschien een optie. Maar is dat wel zo'n goed idee? Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ahh! Heel herkenbaar!!!! Het boek dat ik momenteel aan het schrijven ben is een semi-vervolg op mijn debuut (semi wil zeggen dat het over dezelfde persoon gaat, een paar jaar later, maar niet noodzakelijk een vervolg is op wat er in deel 1 gebeurde ook al is dat wel zo), en ik heb precies hetzelfde probleem als jij!!
Want je wilt inderdaad niet in herhaling vallen (wat al helemaal irritant is voor de mensen die deel 1 WEL gelezen hebben), maar je wilt ook niet dat ze zich gaan afvragen waar je het in 's hemelsnaam over hebt.

Mijn oplossing tot nu toe is:
1. Laat je hoofdpersoon zo nu en dan wat gedachtes hebben waaruit het een en ander op een natuurlijke manier duidelijk wordt
2. Vertel niet meteen teveel in het begin (want dan 'leg je uit' in plaats van dat het verhaal zichzelf vertelt), maar laat het stukje bij beetje duidelijk worden hoe alles in elkaar steekt
3. Gebruik de flashbacks alleen als ze ook relevant zijn voor het heden!

Schrijf je in ik-vorm? Dan is het namelijk denk ik wat makkelijker.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een hele troost dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Zoals jij het stelt, gaat het bij mij ook om een semi-vervolg.
Het is namelijk een op zichzelf staand verhaal, zij het met een andere hoofdpersoon als verteller dan in deel 1. Je hebt als niet-lezer van deel 1 wel achtergrondinfo nodig, anders begrijp je er geen bal meer van denk ik. Deel 2 speelt een jaar of acht later.

Ik schrijf inderdaad in de ik-vorm en ik heb de methoden die jij beschrijft allemaal gebruikt. Jammer genoeg vind ik het resultaat tot nu toe niet acceptabel. Misschien heb ik inderdaad teveel verteld aan het begin. Daar zal ik me eens over gaan buigen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb je de De sage van Darren Shan - Darren Shan gelezen?
Dat is een serie van 12 delen. Elk deel heeft een proloog. In deel één gaat de proloog over 2 dingen, dit om de kronkels van later duidelijk te maken - maar tijdens de prollog zou je begod niet weten waar het naar toe zou kunnen gaan. in de andere delen wordt meestal een 'wat vooraf ging' ding in de proloog gezet. Het is in de ik-vorm, dus dat gaat wel. En de hoofdpersoon doet aslof hij het verhaal zo kan navertellen, doordat-ie alles in zijn dagboek bijhoudt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

in de Harry Potter reeks wordt ook altijd nog wat herhaald, en je moet echt heel erg oppassen, Rowling doet dit heel kort, en toch denk ik elke keer, komaaaaaan dat weet ik al wel hoor

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En dara heb je bij een proloog geen last van, de mensen die het voorgaande deel al wél gelezen hebben, kunnen gewoon de proloog overslaan (of hem toch lezen als geheugensteuntje :) ).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De methode die Tigergirl aanhaalt, is ook op mijn werkwijze van toepassing!
Mijn tweede manuscript is een vervolg op mijn eerste. Het is een sprookjesachtig jeugdboek, waarbij het erg belangrijk is dat je exact weet wat er in deel 1 is gebeurd. Tegelijkertijd wil ik, dat je de delen (deel 3 en 4 volgen) apart kunt lezen; dat er een afgerond verhaal in staat. Daarom heb ik gekozen voor een proloog: een sprekend paard verteld aan een muisje 'een sprookje' - ofwel: er was eens ... In ca. twee A4 vertel ik in sprookjesvorm wat er in deel 1 is gebeurd. Leuk om te lezen, en vooral handig. Ik hoef immers elders in het boek geen noten meer te maken, welke naar deel 1 verwijzen.

Siska

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet alleen teveel heb verteld aan het begin. Nee! Zo ongeveer elk woord waarmee ik in deel twee uitleg geef over deel 1 is er een teveel. Het plot van deel 1 is gewoon te gecompliceerd om zonder dubbel vertelgezever en suffe dialogen in boek twee te verwerken. Ik ga dus toch maar voor de samenvatting. Dat betekent helaas dat ik een stuk van 40.000 woorden opnieuw moet schrijven, zucht. (Doet me denken aan een ander topic. Ook hier geldt hopelijk dat gedeelde smart halve smart is, Kim)
Soms vraag ik me af waar ik in godsnaam aan begonnen ben :D

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heyy wat een goed idee, een proloog!!!
Ik ga het ook op die manier proberen!! Problem solved!!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik alles zo lees, zou ik een proloog doen. Inderdaad mensen kunnen dat overslaan als ze het eerste boek al hebben gelezen. Dan hoeven ze niet door herhaalpassages heen. Als ik er zo over nadenk zou ik dat als lezer het liefst hebben. Ik had bijv een erge hekel aan die serie de aardkinderen, waar een jaar of 2 geleden het laatste deel van uit kwam, dat jean auel in dat boek de vorige 4 boeken herhaalt en zo een dikke pil schrijft die eigenlijk bestaat uit een samenvatting van de vorige vier. irritant! en denigrerend. Dus ik zou inderdaad een proloog doen. Dan kan de lezer zelf bepalen of het dat wil lezen ja dan nee.