Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Cliché-scene of niet?

Ik schrijf een verhaal waarin mijn hoofdpersonage in Bangladesh gaat wonen en zich daar terugvindt in een strijd tussen zijn eigen ethisch-morele waarden, en de belangen van het bedrijf waar hij voor werkt. Om het nog wat aan te zetten heb ik er een familiebedrijf van gemaakt, zodat simpelweg ontslag nemen niet zo makkelijk gaat. Dat terzijde, ik worstel nu even met het begin van het boek. Ik heb zojuist mijn eerste twee hoofdstukken, waar ik maanden aan heb gewerkt, gewist, omdat ik vond dat het verhaal niet snel genoeg op gang kwam. Ik wil zo snel mogelijk daar zijn, zonder dat hele voortraject. Nu maak ik mij echter weer zorgen of een beginscène waarin mijn personage nog in het vliegtuig zit net voor de landing, niet een soort van clichébeeld oproept. Wat denken jullie daar over?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over een scène die ik niet inhoudelijk ken. Wat ik je wel zou willen zeggen: mij hielp het heel erg om gewoon door te schrijven. Als je op een gegeven moment verder bent in je verhaal, zie je het begin in een heel ander perspectief. Dat helpt mij doorgaans om te beslissen wat er nu wel en niet in de opening hoort, en op welk punt van het verhaal die opening is.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers; Ja, dat doe ik al. De vraag is vooral of die vliegtuig scene aan het begin geen cliché-scene is. @Diana Silver; Ik heb erg lang geworsteld met de tekst. Eigenlijk heb ik pas recentelijk een schrijf-modus gevonden waarbij ik gewoon 'blind' 2000 woorden schrijf, uit pure intuïtie. De dag erna ben ik soms verrast over de kwaliteit. Pas later ben ik van plan alles helemaal door te spitten.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een boek gelezen dat opende met een scène in een vliegtuig, moet ik zeggen. Dus cliché misschien niet. Anderzijds kan dat ook aan genre liggen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeken inderdaad niet, films wel (zonder een lijst klaar te hebben, krijg ik er een jaren '90/begin '00-gevoel bij). Meestal een teken dat de hoofdpersoon een nieuw hoofdstuk in zijn leven begint en de zaken even met afstand bekijkt. Het is niet nog nooit gedaan, maar cliché zou ik het ook niet willen noemen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn verhaal is er niet echt een afsluiting van een periode. Hij gaat gewoon naar een ver land, waar hij een soort geheime opdracht moet uitvoeren. De lezer komt langzaam maar zeker achter de aard van deze opdracht.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven of niet, een scene die geen functie heeft in het verhaal is overbodige ballast. Uit je opmerkingen begrijp ik dat de kern van je verhaal gaat om een moreel dilemma. Speelt de vliegreis daarin een rol? Vooralsnog zou ik het verhaal laten beginnen daar waar het dilemma zich zal presenteren: in Bangladesh. Je zou bijvoorbeeld de hp direct al handelingen kunnen laten verrichten in het kader van zijn geheime opdracht, waarvan de zin de lezer niet helemaal begrijpt. Dat roept meteen vragen op. Voor zover gewenst kun je gaandeweg de voorgeschiedenis toelichten in één of meerdere flash backs. Een geur die de hp doet verlangen naar de zuurkool met worst van thuis, de benauwende damp in de jungle waardoor die druilerige motregen op een koude november dag opeens niet meer zo onaantrekkelijk lijkt, de vrouw achter de balie met dat jaren 60 brilletje met schildpad motief, die je doet denken aan juffrouw Gerda. Ach, de aanleidingen liggen voor het oprapen. Als het vertrek uit Nederland (?) en de overgang naar een andere cultuur essentieel is voor het centrale thema, en je zou er voor kiezen om dat in chronologische volgorde te beschrijven, vraag je dan af of je daarmee je lezer het verhaal intrekt. Een scene in het vliegtuig doet mij denken aan archaïsche filmbeelden waarbij een verplaatsing de kijker duidelijk gemaakt moest worden met beelden van het opstijgen en landen van het vliegtuig. Vliegtuigscenes voeren mij automatisch terug naar een tijd dat vliegen ook zonder kapingen, luchtdoelraketten, en piloten die psychisch in de war zijn, nog spannend was. Ik zou er alleen voor kiezen als er tijdens die vlucht iets gebeurd wat van wezenlijk belang is. Iedereen gaat immers met een vliegtuig naar Bangladesh? Althans dat mag je op voorhand aannemen. Maar ook als dekpassagier op een vrachtboot, of zelfs als verstekeling in een omgekeerde vlucht op een houtvlot zou ik de verplaatsing alleen beschrijven als het noodzakelijk is voor het verhaal.