Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

illustratie

Nu mijn manuscript bij mijn proeflezers is en ik toch alvast wat verder wil met mijn schrijfactiviteiten. Ben ik bezig met het opstellen van een geschikte brief voor een uitgever. Hiervoor heb ik al wat tips gevonden op deze site. Daar gaat mijn vraag dan ook niet over.

Tijdens het schrijven ben ik begonnen met wat schetsen te maken voor mijn verhaal. Hieruit is een schilderij gekomen, waar ik zelf persoonlijk erg tevreden over ben. Ook mijn proeflezers zijn er erg onder de indruk hier van. Natuurlijk is niets leuker als illustrator zijndend om je eigen illustratie bij je boek te krijgen. Ik weet dat dit bij uitgevers vrij ongebruikelijk is. Het liefst zoeken zij zelf de juiste illustrator bij het verhaal. Toch wil ik mijn illustratie op 1 of andere manier onder hun aandacht laten komen.

Wat vinden jullie hier de beste methode voor. Bij het versturen van een manuscript een kopie van illustratie toevoegen en bij het begeleidend schrijven gelijk een verwijzing naar de illustratie. Of is het beter om eerst het manuscript te versturen en als ze interesse tonen, dan pas de illustratie te laten zien.

Voor de nieuwsgierige onder ons een linkje naar de illustratie waar het over gaat.

http://img.photobucket.com/albums/v169/Calenzia/Kunst/schilderij.jpg

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou een kopie bijvoegen en in je begeleidend schrijven zetten dat je deze illustratie speciaal ontworpen hebt daarvoor, maar dat ze er ook voor mogen kiezen een van de eigen illustratoren te nemen. Zoiets.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In principe geen illustraties meesturen.
Maarrrr als jij en daarbij anderen overtuigd zijn van jouw illustratie, dan zou ik (en die tip kun je op meerder plaatsen c.q. schrijversboeken vinden) het tóch meesturen. - Zo ga ik de kaart van de fantasiewereld waar ik over schrijf óók meesturen - .

Geen betere plaats om de mening van anderen over jouw illustratie te horen, dan dit forum.

Calenzia, bij deze:
:shock:
In één woord: PRACHTIG

Ik zou het wagen,

Veel suc6 en liefs,

Siska

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind hem ook geweldig. En natuurlijk stuur je hem mee, desnoods zet je erbij wat je hier postte. Dat het niet gebruikelijk is enzo, maar dat je hem toch onder hun aandacht wil brengen.

Maar wat issie mooi...
Alleen wat is dat zwart met rode (spinachtige?) ding midden in die roodoranjegele bol?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Denk dat ik hem inderdaad bescheiden in de brief hou, maar ze er toch op probeer te attenderen.

Quote:
Alleen wat is dat zwart met rode (spinachtige?) ding midden in die roodoranjegele bol?

Dat zijn de schimmen uit haar verleden. Bewust een beetje vaag gehouden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij is echt heel mooi,

Gewoon meesturen, terzijde leggen kan altijd nog.

Eerlijk gezegt weet ik echt niet hoe uitgevers reageren. Geen ervaring mee. :roll:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry :oops: Maar mij doet dat schilderij aan de kaft van een boek denken (als je van de zijkanten een stuk afdenkt, zodat hij rechthoekig wordt). Alleen nog de titel en jouw naam erop (over het haar heen).

Echt gaaf, man :D

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weet ik 't :P Ik klets weer 'ns uit m'n, eh, handpalmen :-P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je een manuscript voor het eerst naar een uitgeverij stuurt, dan gaat het natuurlijk in eerste instantie om je verhaal - en een uitgever wil dat graag op papier hebben.

Waarom zou je je kunstwerk dan niet kopiëren en als kaft gebruiken?

Je maakt er een compleet boek van (met titelblad, inhoudsopgave, paginering, alles) en dat stuur je op.

In de begeleidende brief schrijf je niets over je kunstwerk. Het is nl het eerste wat ze zien. Als ze je manuscript lezen en ze vinden het goed, vragen ze misschien vanzelf iets over die prachtige tekening ... dat is jouw moment.

Als men geïnteresseerd is, reageert men altijd positief.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tigergirl wrote:
mij doet dat schilderij aan de kaft van een boek denken (als je van de zijkanten een stuk afdenkt, zodat hij rechthoekig wordt).
Echt gaaf, man :D

Hoeft niet. Prachtig is ook de afbeelding in het midden van bijvoorbeeld een wit of een rood kader wat rechthoekig is.

Droom..... :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:

Waarom zou je je kunstwerk dan niet kopiëren en als kaft gebruiken?

Waar haal je deze wijsheid vandaan, Marriejeanne. Dit wordt juist overal afgeraden. Deze aanpak getuigd namelijk van steralures; je dringt jouw mening aan hun op, terwijl het de bedoeling is dat uiteindelijk zij gaan publiceren. Zij hebben hier het laatste woord in.
Pak het handboek voor schijvers er maar bij, of zoek op het net naar tips over 'manuscript insturen'.

Oh ja; een boek NOOIT ingebonden o.i.d. insturen, altijd losbladig in evt een ringbandje, wat gemakkelijk kan worden losgehaald.

Ook Zjors gaf het eerder al aan - niet opdringerig zijn - haar aanpak lijkt mij de beste.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi kunstwerk Calenzia!

Ik zou het mee opsturen en even verwijzen,
denk toch wel dat ze hem mooi zullen vinden :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ahum. Het kunstwerk is van Calenzia. Ik kan niet zo mooi schilderen. :oops:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

siska wrote:
Ahum. Het kunstwerk is van Calenzia. Ik kan niet zo mooi schilderen. :oops:

Oepsie klein foutje! :oops:
Ben niet zo briljant met namen...
maar het is alweer aangepast

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Deze aanpak getuigd namelijk van steralures; je dringt jouw mening aan hun op, terwijl het de bedoeling is dat uiteindelijk zij gaan publiceren.

???
Dat zijn toch geen sterallures: je biedt gewoon iets aan? Mijn idee is niet dat je er ook nog eens nadrukkelijk bij schrijft: 'Zie die omslag heb ik ook zelf gemaakt, ik vind hem prachtig. Wat vindt u?'
Of moet je volgens jou en de boeken een wit omslagvel aanbieden met enkel titel en je naam?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marriejeanne; nee, dat is niet 'volgens mij', dat zijn algemene regels bij het aanbieden van een manuscript.
Als ik dit verkeerd heb begrepen uit diverse bronnen, tik mij dan op de vingers, jongens!
Ik denk gewoon, dat wat Zjors zegt: kopie erbij bij doen en een briefje erbij stoppen, wat vrijblijvender overkomt.
Ik zeg dus niet, dat Calenzia het niet mee moet sturen. Juist wél doen.
Maar houd je manuscript zo 'basic' mogelijk.
Of wilde jij, als je een manuscript zou opsturen er alvast een kartonnen omslag bij maken, compleet met flaptekst en alles, een foto van jezelf op de achterzijde etc.? Wat wordt dan de rol van de uitgever/publiceerder?
Als jij al in je hoofd hebt, hoe je boek er het beste uit kan gaan zien, waarom zou je het dan nog naar een uitgever sturen? Geef het dán zelf uit.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Joh! Er zijn zovéél auteurs met een dubbeltalent (die dus ook hun eigen boeken illustreren). Die gebruiken alles en laten alles zien. Daar zijn uitgevers best blij mee, juist.
Waarom zou je in eigen beheer uitgeven als je kwalitatief voldoende in huis hebt om dat via een gerenommeerde uitgever te doen? De voordelen zijn legio - voor alle partijen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk, dat is helemaal waar.
Maar, als je een roman of boek schrijft waarin niet geïllustreerd wordt....
Enfin, laat ik er maar over ophouden. Het is nog altijd je eigen keuze hoe je een manuscript opstuurt.
Of dat nu op gekleurde velletjes is, of op geparfumeerd papier, ieder mag het zelf weten. :wink:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het gaat uiteindelijk om het verhaal.
Ahum. Jazeker! :wink:
Tenzij het een prentenboek is ...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja ik wil dat ook wel eens zeggen. Plagiaat, natuurlijk ...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:lol: Zolang je de royalties maar betaalt.....

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Calenzia, ik vind het een prachtig schilderij!!
Echt heel mooi...

Meesturen!
Of anders eerst afwachten wat hun reactie op je manuscript is, en als dat positief is, je illustratie bespreken?