Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Help, ik schrijf te vlaams !

Jawel, ik ben vlaming. En ik ben niet beschaamd om mijn roots.

Maar, na mijn laatste insturing, krijg ik steeds meer te horen dat ik nogal vlaams schrijf. Taalkundig aanvaardbaar, maar vlaamse woorden zijn oude woorden en niet zo stijlvol, aanvaardbaar. Ik was blij dat ik die commentaar kreeg van roos, omdat ik van verbetering houdt. Zo blijf ik evolueren of groeien. Maar steeds meer hoor ik :oops: die mening en ik begin me er een beetje voor te schamen.
Hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker ik het vind om daar wat aan te doen.
Of hoef ik er niets aan te veranderen? Heeft het z'n charmes? Of is elke (vlaamse) schrijver er als de dood voor? Bestaan er bekende schrijvers die vlaamse taal gebruiken? Zou je een boek lezen van iemand die Vlaamser schrijft? Wat zijn vlaamse woorden, bestaat er een lijst, boek of website voor vervangwoorden?
In elk geval te veel vragen, ik weet het zo niet meer. Zucht !
:oops: :cry:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vlaams of niet, dat maakt niet uit. De meeste Nederlanders zijn wel zo pienter om het te begrijpen. Schrijf op de manier waarop jij het prettigst vindt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het voorbeeld, Mirandala. Dat zou wel eens een goede test zijn, gewoon een Vlaamse tekst schrijven en inzenden. Eens zien wat de commentaren erop zijn!