Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

synopsis en manuscript

Hey Ik ben echt een leek in de schrijvers wereld, dus het spijt mij zeer als dit een erg domme vraag is.. Ik ben nu bezig met het schrijven van mijn boek. Als ik daarmee klaar ben is het de bedoeling dat ik aan de slag ga met een synopsis en manuscript. Is een manuscript niet gewoon een aantal pagina's/hoofdstukken uit het boek wat je geschreven hebt? Ik lees namelijk veel topics over manuscripten die helemaal geschreven worden.. Ik snap het niet helemaal. Schrijft hier iedereen ook eerst het hele boek af voordat je een manuscript opstuurt? Groetjess

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een manuscript is het hele boek voor het uitgegeven wordt, dat hoef je dus niet opnieuw te doen :D En domme vragen bestaan niet, je moet het toch ooit gaan leren :P

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een synopsis is volgens mij een samenvatting. Een manuscript is een boek in een onuitgegeven stadium. (Ik keutel achter Waus aan, zie ik nu.) Ik schrijf hele boeken en stuur dan pas iets op. Ik heb totnogtoe ook gewoon hele manuscripten opgestuurd, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook de synopsis opsturen met de eerste drie hoofdstukken. Een beetje zoals bij de hockeyschrijfwedstrijd.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, het manuscript IS het boek. Het is de oude term voor de eerste versie die altijd met de hand (manos) geschreven (scribere - samen manuscript) was. (vervolgens werd hij gezet en dan was het een typoscript.) Maar je kunt al een gedeelte van je manuscript (eerste versie dus) opsturen, als je daar al overtuigd van bent. Geen enkel probleem, en dat vinden uitgevers vaak nog fijner.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Owww ok En bij iedere uitgever verschilt het dus hoeveel je van je manuscript opstuurt? Fijn dat dat opgehelderd is zeg!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
twintig, dertig pagina's zegt al veel over je werk. maar zorg dat je de meest interessante stuurt! En foutloos!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Domme vragen bestaan niet, het is pas dom als je een vraag niet stelt hihi. Enne een manuscript is gewoon het complete script (boek in wording). Ik zou adviseren uitgevers eerst aan te schrijven/mailen met een synopsis (samenvatting). Als zij interesse hebben, kun je het hele script opsturen. Anders kost het je kapitalen aan papier en inkt. Succes!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat is een goeie tip van je. Een synopsis per mail sturen met de vraag of ze interesse in mijn manuscript/het onderwerp hebben komt dus niet raar over? Dat ze niet gaan denken dat ik bijvoorbeeld te lui ben om m'n manuscript op te sturen..

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel uitgeverijen willen manuscripten alleen over de post ontvangen. Dat zal met synopsissen niet anders zijn.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het staat bijna altijd op de website van de uitgever, wat je hoe moet opsturen. Maak een lijstje met uitgevers die boeken uitgeven die te maken hebben met het onderwerp van je boek en zo mogelijk de schrijfstijl. Dat kan ook helpen om je kansen te vergroten. Ga bijvoorbeeld naar de bieb om eea op te zoeken. Zelf schrijf ik het liefst het hele verhaal wel helemaal af, omdat ik nog heel goed weet hoeveel van mijn verhalen halverwege bleven haken en levenloos neerstorten. Ik ben er liever zeker van dat ik een heel product verkoop.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook het Handboek voor schrijvers bestellen via deze site. Daar vind je ook al dit soort informatie handig op een rij.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook het Handboek voor schrijvers bestellen via deze site. Daar vind je ook al dit soort informatie handig op een rij.[qoute=Micha M]Aandelen, Zjors? wink
[/quote] Het is een goede tip van Zjors. Door een eerdere post van haar waar ze het boek ook aanraadde heb ik het maar eens besteld. Het is idd een heel handig en informatief boek. Ik heb geen spijt dat ik het heb aangeschaft. Dus voor een ieder die met schrijven bezig is, is het echt een aanwinst.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook. Het is inderdaad een goed boek. Bij mij werkte het een synopsis sturen (al had ik wel mijn script helemaal af) om te kijken of ze interesse hadden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook het Handboek voor schrijvers bestellen via deze site. Daar vind je ook al dit soort informatie handig op een rij.
Zeker een goede tip. Gezien de prijs zou ik eerst even in de bib kijken en dan beslissen of je het koopt. Ik heb het helemaal doorgelezen en vond het geweldig, toch merk ik dat ik er zelden meer naar pak.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Louis Stiller heeft in antwoord op een vraag in de schrijfhelpdesk een stuk geschreven over de synopsis. De moeite waard om te lezen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik het het handboek ook in de bieb geleend. Lekker low-budget en ik ben goed bevriend met Google. Het antwoord op wat een synopsis is heb je zo gevonden (of misschien wel via de zoekfunctie hier). Maar goed ik lees ook Engelstalige info dan gaat er helemaal een wereld voor je open. Blijf hier rondhangen dan weet je straks heel veel. :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het boek gister besteld bij bol. Wel handig. Een lijstje maken van uitgevers is een goeie tip, ga ik zeker wat mee doen. Eerst maar eens mijn boek af schrijven haha

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeanet, als je dit leest, kun je dan even in jouw reactie het citatenblok aanpassen? Ik geloof dat er bij jou iets fout is gegaan waardoor dit topic niet meer goed in zijn jasje zit.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt inderdaad aan Jeanet. :P Ik vraag me nog altijd af, maak je een synopis van tevoren en pas je hem na het schrijven eventueel aan?