Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kaarten in Fantasy

Hallo allemaal, Ik vroeg me dit een tijdje geleden af en ik heb niets kunnen vinden via de zoekfunctie, ook niet op andere fantasyschrijversfora (wat een woord). Bij veruit de meeste (high) fantasy-boeken zit er een kaartje voorin van het gebied, land of continent waar het verhaal zich afspeelt. Sommigen zijn echt heel mooi getekend en anderen zijn meer schematisch. Die mooie zijn natuurlijk erg gaaf, maar... daardoor lijkt alles zo klein, vind ik. Omdat ze van een stad geen puntje op de kaart maar een verzameling van vijf huisjes hebben gemaakt, en elke berg afzonderlijk lijkt te zijn getekend, lijkt het alsof ik binnen een minuut door die stad ben gelopen en alsof ik maar maar één berg tegenkom als ik over dat onmogelijk hoge gebergte ga. En ik weet het wel, daar ligt een groot gebergte en niet slechts één berg, maar teken dan ook een gebergte! Helaas moet je dan weer gaan werken met correcte altas-achtige kaarten, die er minder mooi uitzien, en niet iedereen kan die lezen. De randen van de kaart zijn voor mij de belemmeringen van de wereld en dus van het verhaal. Het verhaal kan alleen maar binnen deze lijnen plaatsvinden. Als er dan ook nog een zee ligt, heb ik het gevoel dat die zee eeuwig doorgaat, alsof er geen land meer is achter die horizon, tenminste, niets dat ertoe doet. En het gebied dat op de kaart wordt weergegeven mag dan groot zijn, het voelt alsof deze wereld beperkt is en alsof ik alles al ken van die saaie wereld. Tja, alle interessante details op een kaart verwerken kan natuurlijk niet. Maar misschien zeur ik alleen maar en heeft verder niemand er last van. Want handig is het natuurlijk wel, al helemaal voor mijn verhaal. Ik heb uiteindelijk drie verhaallijnen, die personen die een reis afleggen, weer bij elkaar komen, weer uit elkaar gaan... en daarvoor is het erg handig als die reizen op een kaart te volgen zijn, anders wordt het een warboel. Maar ik twijfel dus over die kaarten. Ik teken ze wel eens, maar als ik er dan naar kijk zie ik alleen maar een slap aftreksel van de wereld. En die kaart, dat aftreksel, is wel wat mensen als eerste zien als ze dat boek oppakken. Bovendien werk ik in de kaarten veel met kleuren om verschillende begroeiingszones aan te geven, maar dat kan in een boek natuurlijk niet. Wat vinden jullie van kaarten in fantasyboeken? Is het een must of niet? Vinden jullie het leuk om de reis van de hoofdpersoon op die manier te volgen en krijg je zo een beeld van de wereld, of belemmert het juist?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind ze heerlijk. Een soort voorpret voordat je gaat lezen, zoals met het boeken van een vakantie. Ook kan het de lezer helpen om te bepalen (even terug bladeren) waar je ook alweer zit. Overigens niet alleen voor de lezer, ook de schrijver. Ikzelf schrijf fantasy en ik heb het gewoon nodig om houvast te hebben. Er is zoveel te creeeren in fantasy (en sf) dat ik het prettig vind om juist de grenzen in topografie wel al te hebben. De wereld die ik nu gemaakt heb en gebruik is een continent, als Australie. Dan kan ik altijd meer creeeren (ideeen voor boek 2 en 3 zijn er al voor die uitbreiding). Ik heb ze zelf gemaakt met een tekenapp op de ipad (pennetje scheelde een jas)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vinden jullie van kaarten in fantasyboeken? Is het een must of niet? Vinden jullie het leuk om de reis van de hoofdpersoon op die manier te volgen en krijg je zo een beeld van de wereld, of belemmert het juist?
Ik vind ze leuk. Vaak ook informatief. Zeer zelden doen ze afbreuk aan het verhaal. Een reis in een nieuwe wereld zou ik altijd in kaart proberen te brengen. Dat is bijna net zo logisch als dat er in het verleden een reis in kaart is gebracht. Ik zie ze ook wel eens op de binnenzijde van de omslag. Twee bladzijden om de volledige wereld [in kleur] in beeld te brengen. Binnen in het boek gaat mijn voorkeur uit naar zwart - grijs - wit kaarten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Topografische_kaart http://nl.wikipedia.org/wiki/Cartografie http://nl.wikipedia.org/wiki/Thematische_kaart http://nl.wikipedia.org/wiki/Geo-visualisatie [Let op de grijswaarden!] http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaart_(cartografie)#… Je kan de kaart ook eerst op A2 formaat tekenen en dan naar formaat van het boek kopiëren. Veel plezier met de tekening.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp wat je bedoelt, @Suicune. Maar ook hier moet je een beetje vertrouwen hebben in de fantasie van de lezer, denk ik. De 'verzameling van vijf huisjes' is een variant op de verzameling van vijf bomen, voor een klein bos ;-) Maar zou je natuurlijk prima achterwege kunnen laten door te volstaan met een punt en de naam van het dorp of de stad. Wij zijn veelal moderne kaarten gewend die de focus leggen op wegen, wateren en plaatsnamen. Hoogtes en gebergten worden veelal alleen nog aangegeven met een kleur of kleurverloop. Waarschijnlijk door de ontwikkeling in de drukkunst, maar ik denk nog meer omdat er zoveel meer bekend is geworden en een kaart gewoon onoverzichtelijk wordt, wanneer alles mooi uitgetekend wordt. Alles heeft tegenwoordig een naam gekregen en is wel in kaart gebracht, een kaart moet tegenwoordig dus vooral functioneel zijn. Vroeger waren kaarten ook kunstobjecten. Belangrijke plekken (landmarks) werden bewust uitvergroot weergegeven, ook omdat men niet altijd tot op detail wist hoe het er werkelijk voorstond. Hoe meer je van een kaart een kunstobject maakt, hoe minder realistisch een kaart zal worden. Om dat gevoel dat jij omschrijft tegen te gaan zou je bijvoorbeeld een mooie overzichtskaart kunnen maken en van bepaalde gebieden een uitsnede, dus een aparte kaart die je een meer realistische invulling geeft. Misschien in eerste instantie alleen voor jezelf en dat je deze later ook beschikbaar maakt voor de lezer.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind ze heel handig en voor mijn verhaal teken ik ze zelf ook, ik gebruik welliswaar geen kleuren maar als er een gebergte is teken ik meerdere bergen, als ergens een stad is teken ik 4 of 5 huisje, een stip vind ik niet erg mooi. Ik vind een kaart zelf enorm handig en gebruik hem daarom ook vaak om te kijken, wat leeft hier en wat hebben ze met de hp te maken.... Maar als je het gevoel hebt dat het oneindig is waarom teken je dan niet een kaart van het hele continent? Dan kun je de steden wel in stippen veranderen maar kun je de bergen er gewoon op laten staan. Ik maak ook altijd eerst een kaart van het continent, wat soms niet echt goed uitkomt.. En als je het gevoel hebt dat de zee oneindig is zet dan een pijltje in een richting aan de rand van het blad verzin een naam voor een land en zet die achter het pijltje zodat de lezer weet dat daar wel degelijk iets is en zelf kun je dat volk dank ook weer helemaal uitwerken. Misschien staat het land wel bekend omdat honderden vluchtelingen daar naartoe vluchten, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar om niet al te ver af te dwalen, ik vind dat je zou juist een beter beeld van de wereld krijgt omdat je weet wat er is en waar precies, ik heb wel eens tijdens het lezen van de hunger games gehad, zat er maar een kaart bij dan kon ik kijken waar alle districten lagen.. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoogtes en gebergten worden veelal alleen nog aangegeven met een kleur of kleurverloop. Waarschijnlijk door de ontwikkeling in de drukkunst, maar ik denk nog meer omdat er zoveel meer bekend is geworden en een kaart gewoon onoverzichtelijk wordt, wanneer alles mooi uitgetekend wordt
Moet je eens een hedendaagse kaart aan een Middelseeuwse cartograaf geven en vragen of hij die overzichtelijk vindt. Los daarvan. De reden waarom kaarten tegenwoordig zoveel gedetailleerder zijn, is omdat het kan. Ze worden overgetrokken van satelietfoto's. Waarom dergelijke kaarten niet aanslaan in fantasy is 1) omdat het niet Middeleeuws aandoet en 2) omdat het voor enig verhaal volstrek zinloos is om de exacte hoogtelijnen van bergketen X te kennen. En daar komt het op neer: hoeveel detail heeft jouw kaart nodig om de informatie over te brengen die de lezer nodig heeft? Bijvoorbeeld, als het slechts van belang is in jouw verhaal hoe ver de steden uit elkaar liggen, dan is het in principe niet nodig om de exacte routes van de wegen in het land uit te tekenen. Alle nodige informatie moet erin zitten. Je kunt voor de lol, voor de mooi of voor de geloofwaardigheid van je wereld wel dingen toevoegen, maar die dingen waar het om gaat, mogen niet vergaan in een woud van minitieus uitgetelde bergtoppen, boomgrenzen van wouden of niet ter zake doende ruïnes in moerassen. Tenminste, dat vind ik. Maar mijn wereld heeft geen kaart behalve die die in mijn hoofd zit. Ik denk dat het verhaal ook zonder kaart goed te lezen is. En dat brengt mij op een tegenvraag. Hoe erg vinden jullie het als een fantasy-wereld géén bijgevoegde kaart heeft? Als je uit het verhaal zelf moet opmaken hoever de steden van elkaar liggen en hoe het land is ingedeeld? Laten we aannemen dat dat in de tekst goed en helder omschreven wordt, hoezeer zouden jullie een kaart dan alsnog missen?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar mijn wereld heeft geen kaart behalve die die in mijn hoofd zit. Ik denk dat het verhaal ook zonder kaart goed te lezen is. En dat brengt mij op een tegenvraag. Hoe erg vinden jullie het als een fantasy-wereld géén bijgevoegde kaart heeft? Als je uit het verhaal zelf moet opmaken hoever de steden van elkaar liggen en hoe het land is ingedeeld? Laten we aannemen dat dat in de tekst goed en helder omschreven wordt, hoezeer zouden jullie een kaart dan alsnog missen?
Dat is niet erg. Ik koop een fantasyboek niet om de kaart. Met jouw aanname zal ik die kaart niet missen. En toch ... zelfs als het verhaal perfect is. En ik zou dan mogen kiezen. Dan zou ik kiezen voor het reeds perfecte verhaal en de kaart. Graag een mooie. Die uit het boek kan. Om in te lijsten.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kaart graag. Met wegen, bruggen, bergpassen. En dus met rivieren, gebergten, enz. Want de lengte van de weg bepaalt de reisafstand, tenzij men vliegt. En in een grote stad, graag een plattegrond met straten, bruggen en rivier. Ik kijk tijdens het lezen vaak op de kaart. Vooral als de actie zich verplaatst naar een andere persoon in een ander gebied. In steden raak ik altijd de weg kwijt. Vooral als je een stad hebt met zeven heuvels, aan een rivier en een stadsmuur, zoals het oude Rome. Beschrijvingen teruglezen (waar ligt dat ook alweer?) is vervelend.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet even in mijn geheugen graven, maar in de boeken van de reeks 'Wheel of time' waren, volgens mij, geen kaarten opgenomen. Ik miste dat een beetje en zocht op internet en bleek niet de enige te zijn. Lezers hadden zelf kaarten gemaakt op basis van de info uit de boeken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt aan de editie Hahou. De hardback-versie in het Engels had een kaart, zelfs in kleur, aan de binnenkant van de kaft. Maar het kwam erop neer dat zijn land een volmaakt vierkant was en het door niemand bekende dorpje waar de hoofdpersoon vandaan kwam lag precies in het midden. Ik heb het nooit helemaal geloofd...

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind kaarten vaak ook niet helemaal nodig, ze zijn wel erg handig natuurlijk, maar dan moet je óf goed kunnen tekenen óf iemand hebben die dat goed kan, en dat wordt soms wat minder mooi... Ik heb heel veel boeken gezien met kaarten van dit kaliber: http://lytherus.com/wp-content/uploads/2013/04/Er… Deze vind ik bijvoorbeeld niet erg mooi. Bedankt voor jullie meningen, het komt er dus op neer dat de meesten kaarten wel erg handig vinden maar ook vooral mooi. Een mooie kaart doet het halve werk. Ik denk dat ik dan wel een kaart erbij maak/laat maken (mijn tekeningen zijn waarschijnlijk niet van het juiste niveau). Ik vroeg me alleen af of veel mensen een boek wegleggen als het een kaartje heeft wat niet aanspreekt, bijvoorbeeld. Maar eens een goede cartograaf zoeken.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
http://lytherus.com/wp-content/uploads/2013/04/Er… Deze vind ik bijvoorbeeld niet erg mooi.
Dit zou een mooi opzetje zijn voor een betere kaart. En inderdaad. Niet dat een kaart het belangrijkste onderdeel is van een boek, maar zo'n kaartje zou in mijn optiek afbreuk doen aan het boek. Trouwens zo heel erg moeilijk is het niet hoor; flink kijken naar voorbeelden (op internet) van mooie kaarten en dan onderdelen ervan proberen na te tekenen. Na verloop van tijd kom je een heel eind en kun je een poging wagen om jouw kaart op dezelfde manier te tekenen. Ook erg leuk om te doen ;-)