Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratie - ik heb het wel maar het werkt een beetje raar bij mij

Sinds een maand ben ik op dit forum aanwezig. Na de eerste week dacht ik even er maar mee op te houden maar ik werd aangemoedigd om toch nog even te blijven, en ben achteraf erkentelijk voor die bemoedigende woorden. Ik wil niet mijn hele even-voorstellen-topic herhalen maar nu ik sinds een maandje of zo wat meer bezig ben met de vraag hoe of wat ik zou kunnen schrijven, merk ik dat er soms losse gedachten in me opkomen die ik maar even hun eigen gang laat gaan en dan "constateer" dat er iets uitkomt waar ik misschien een keer wat mee kan doen. Voorbeeld: een paar boeken gelezen over het schrijven van gedichten, er staan wat tips in om niet alleen op het eindrijm te letten maar ook op alles wat er binnen het gedicht gebeurt. Ik laat dan even mijn gedachten en gevoelens de vrije loop en op basis van mijn ontzettende angst voor onweer komt er dan iets op van "overdonderd onderga ik jouw ontlading/oogverblindend/oorverdovend/ ik ben bang/" Iets ander is: ik ben gefascineerd door knotwilgen, ik schreef een zinnetje "de knotwilg laat elk jaar zijn kruin gewillig knotten" en ik kwam even niet verder, ineens kwam er een tweede regel waardoor het een beetje gooi-en-smijt-humor lijkt a la dik voor mekaar show "het groet vanzelf weer aan, wat kan het hem verrotten?" ik vroeg een aantal weken geleden op het forum hoe je het geluid van een mobiele melkmachine kunt beschrijven en na veel goede tips - waarvoor alsnog dank - blijft er niet veel meer over dan "het eentonige geluid van de melkmachine met haar typische benzinegeur"... en een verhaallijn die uiteindelijk heel anders uitpakt Ik lijk een nogal vrije manier te hebben om gedachten aan elkaar te knopen, is er iemand die dit een beetje herkent?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voorbeeld: een paar boeken gelezen over het schrijven van gedichten, er staan wat tips in om niet alleen op het eindrijm te letten maar ook op alles wat er binnen het gedicht gebeurt.
Ik een paar duizend. Ik snap het nog niet.
Ik laat dan even mijn gedachten en gevoelens de vrije loop en op basis van mijn ontzettende angst voor onweer komt er dan iets op van "overdonderd onderga ik jouw ontlading/oogverblindend/oorverdovend/ ik ben bang/"
Dit is voor mij een gedicht. Ik ben overdonderd onderga ik jouw ontlading oogverblindend oorverdovend bang
Iets ander is: ik ben gefascineerd door knotwilgen, ik schreef een zinnetje "de knotwilg laat elk jaar zijn kruin gewillig knotten" en ik kwam even niet verder, ineens kwam er een tweede regel waardoor het een beetje gooi-en-smijt-humor lijkt a la dik voor mekaar show "het groet vanzelf weer aan, wat kan het hem verrotten?"
Dit is voor mij een gedicht. No. 682 [Er zijn dichters die geen titel nodig hebben!] de knotwilg laat elk jaar haar kruin [vrouwelijk aub] gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan wat kan het haar verrotten [vrouwelijk aub]
Ik lijk een nogal vrije manier te hebben om gedachten aan elkaar te knopen, is er iemand die dit een beetje herkent?
Ja, iedereen die denkt, herkent dit. Denk ik. Maar ik geef niet erg veel om anderen hun vorm van denken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets om je zorgen over te maken, Emyeye. Met inspiratie weet je inderdaad niet altijd direct waar, wanneer, ... of hoe je uit zal komen. Als je al ergens uitkomt ...

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie interessante én inspirerende feedback. Yrret ik stond er niet bij stil dat namen van bomen blijkbaar vrouwelijk zijn maar het is uiteraard goed daar op te letten.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Emyeye, je loopt al te dichten zonder dat je het doorhebt. Schrijf je die gedachten ook allemaal op? De wilg die zich laat knotten en die het niet kan verrotten vind ik echt hilarisch! Ik denk dat je best al wat meer op je eigen denkvruchten mag vertrouwen. Wat ik er tot nu toe op dit forum van heb gezien word ik vrolijk van :) Groetje Sanne

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanne dank je! Ik schrijf het inderdaad allemaal wel op ja. Desnoods tik ik in mijn smartphone een notitie in als ik in de natuur aan het wandelen (kort geluidsbestandje inspreken is soms nog handiger) ben en geen pen en papier bij de hand heb. Daarna komt het in een word-documentje op de pc , alleen ben ik bang dat ik over een jaar zo'n 300 aviertjes vol heb en dat ik een systeem moet bedenken om het terug te zoeken. :)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik lijk een nogal vrije manier te hebben om gedachten aan elkaar te knopen, is er iemand die dit een beetje herkent?
Herkenbaar, ja ... de een denkt organisch, de ander redeneert. Uiteindelijk, voor een verhaal of gedicht, moet je gedachten aan elkaar zien te knopen. Yrret en Sanne geven een mooie zwieperd aan wat je hier als gedachte neerzet. Is dat voor jou ook inspirerend?
alleen ben ik bang dat ik over een jaar zo'n 300 aviertjes vol heb en dat ik een systeem moet bedenken om het terug te zoeken.
Dan heb je in elk geval een mooi arsenaal aan ideeën. Na een jaar heb je er enige afstand op, en dan kun je zien welke ideeën je nog steeds inspireren. Die kun je dan misschien uitwerken tot een stukje proza of poëzie, misschien voor een wedstrijd, misschien voor je plezier, misschien dat iemand een ideetje van je 'lenen' wil. Om je ideeën overzichtelijk te houden, zou je kunnen proberen categorieën aan te brengen: natuur: bomen, natuur: vogels; mechaniek: melkmachine, mechaniek: oude tractor; mensen: Dirk van hiernaast, mensen: de caissière van de Hema; et cetera et cetera.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Emyeye, Geweldig, zie je nou: het komt. Met die knotwilg schoot ik toch in de lach! Kijk zie je, dat is nu humor. Humor is iets wat spontaan ontstaat. Succes met al je ingevingen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret en Sanne geven een mooie zwieperd aan wat je hier als gedachte neerzet. Is dat voor jou ook inspirerend?
Inspirerend is het zeer zeker ik ben ook erg blij met de feedback.
Om je ideeën overzichtelijk te houden, zou je kunnen proberen categorieën aan te brengen: natuur: bomen, natuur: vogels; mechaniek: melkmachine, mechaniek: oude tractor; mensen: Dirk van hiernaast, mensen: de caissière van de Hema; et cetera et cetera.
Ik zit inderdaad wel aan het onderbrengen in categorieën te denken of iets van wat ze bij moderne websites vaak "tags" noemen, tags bij "overdonderd onderga ik de ontlading" zouden dan kunnen zijn: natuur, binnenrijm (al heet dat misschien anders) enz.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel een mooi idee, dat in categorieën onderbrengen. Zelf heb ik me er al bij neergelegd dat mijn inspiratie te vaak en te snel en te chaotisch toeslaat, en er niets meer écht overzichtelijk te houden valt ;).

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wolfke betekent dat ook dat je soms leuke ideeën krijgt en ze daarna weer helemaal kwijtraakt? Dan is dat categoriseren natuurlijk extra nuttig.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie interessante én inspirerende feedback. Yrret ik stond er niet bij stil dat namen van bomen blijkbaar vrouwelijk zijn maar het is uiteraard goed daar op te letten.
Als je regels wil volgen van anderen zijn ze mannelijk. Blijkbaar trek ik mij erg weinig van regels aan. Als je wil, mag je doen, wat je zelf wil. Als je gedichten schrijft mag je alles. Alles! Ik sta nergens bij stil als ik dicht. Ik kan mijn gedachtenstroom toch niet de baas. Starre dichters "uit het boekje" herken ik op 48 centimeter afstand. Dat zijn mensen die uitsluitend volgens de regels dichten. Verzonnen door mensen die graag willen helpen, hun regels belangrijk te vinden. Let op je eigen gevoel. Of doe het niet. Waarom moet iets mannelijk zijn?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret ik zit nog even te kijken. Ik zie ook dat je mijn regels op een bepaalde manier afbreekt en begreep niet meteen wat de reden daarvan was. maar heeft het er mee te maken dat je in dat tweede gedeelte ook een bepaald visueel "patroon" hebt van beginletters nl. h-w-w-h ? Dus dat je ook een soort "typografisch ritme" wilt creëren? In elk geval zeer bedankt voor je uitleg/meedenken :) de knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan wat kan het haar verrotten

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neen, ik noteer ze -als ik iets vind om te noteren, maar ik ben creatief daarin- op de een of andere manier wel. Het is alleen een chaotische stapel van papiertjes en files, waar ik wel ergens een klassement in probeer aan te brengen. Maar meestal gaat het me te snel, en dan heb ik geen tijd om categorieën aan te maken of mij eraan te houden. Dan staat in één file of op één papier weeral een reeks van totaal andere ideeën, die dan op hun beurt weer andere dingen uitlokken. Ik heb gewoon tijd tekort om alles overzichtelijk te houden of te maken. Vaak ook omdat die inspiratie niet altijd komt wanneer ze nodig is of als het past, en ik iets dus maar 'snelsnel' ergens noteer of onthoud. Maar voor dit laatste heb je niet altijd de mogelijkheid. 't Zou wel makkelijker zijn als ik minder ideeën had; om het overzichtelijker te houden bedoel ik dan ;). Nu, als ik ooit geen inspiratie meer heb, dan kan ik wel even grasduinen in de chaos :p. Als ik dan één idee lees, dan komen er weer een heleboel andere ...

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret ik zit nog even te kijken. Ik zie ook dat je mijn regels op een bepaalde manier afbreekt en begreep niet meteen wat de reden daarvan was. maar heeft het er mee te maken dat je in dat tweede gedeelte ook een bepaald visueel "patroon" hebt van beginletters nl. h-w-w-h ? Dus dat je ook een soort "typografisch ritme" wilt creëren? In elk geval zeer bedankt voor je uitleg/meedenken :) de knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan wat kan het haar verrotten
Ik zou het zo neerzetten: de knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan wat kan het haar verrotten Lettergrepen: 4-4-5 4-4-5

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook interessant wat je nu schrijft Via, jij let dus weer op het aantal lettergrepen! Het moedigt mij dan weer aan om op ál die aspecten te letten. Stel dat we in plaats van een alfabet een zogenaamd "syllabarium" hadden (dus niet een teken per klank maar een teken per lettergreep) dan zag het er op papier ook best aantrekkelijk uit, bijna een soort schilderijtje.Alleen als je het gaat voorlezen met die wetenschap in je achterhoofd, weet ik niet of het zo aanslaat. Hoe dan ook, weer een leuke suggestie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Emy Ik heb nog nooit gedicht, maar experimenteer wel met ritme in mijn verhalen. Volgens mij gaat het niet zozeer om het aantal lettergrepen per se, maar wordt het ritme m.n. bepaald door de samenwerking tussen klemtonen (zgn. heffingen) en doffe lettergrepen (zgn. dalingen). Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar de verzamelnaam voor dit fenomeen is metrum. Je zou eens kunnen googlen op jambe, trochee, dactylus en anapest. Dat zijn de vier basisritmen en die komen het meeste voor.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Leonardo er valt weer een veertig jaar oud kwartje, ik weet nog dat we die termen bij de lessen Nederlandse literatuur op het gymnasium voorgeschoteld kregen... ik was die begrippen helemaal kwijt maar ik zie ineens de lerares weer voor me - een zeer beminnelijk iemand overigens :) - met van die gebaren en tikken op de lessenaar van tik BOEM tik tik - tik BOEM - tik tik of iets dergelijks, ik zeg het een beetje badinerend maar daar ga ik dus echt eens naar zoeken!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret ik zit nog even te kijken. Ik zie ook dat je mijn regels op een bepaalde manier afbreekt en begreep niet meteen wat de reden daarvan was. maar heeft het er mee te maken dat je in dat tweede gedeelte ook een bepaald visueel "patroon" hebt van beginletters nl. h-w-w-h ? Dus dat je ook een soort "typografisch ritme" wilt creëren? In elk geval zeer bedankt voor je uitleg/meedenken :)
Nee Emyeye, de "h-w-w-h"had ik niet gezien. Ik zie een basis die zich leent voor vele varianten. Dit was er één, die op jouw basis-gedicht paste, en bij mijn gevoel. Er zijn nog veel meer varianten mogelijk. knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan wat kan het haar verrotten Er is een grens aan de mogelijkheden, maar als dichter is het beslist de moeite waard om een goed gedicht te gebruiken als inspiratiebron [de woorden] voor nog eens 11 versie's. Je mag echt heel erg veel. Zelf ben ik geen liefhebber van die Japanse dingen als die door een Nederlander zijn gemaakt. Lettercombinaties zijn mij niets waard. Maak gewoon een goed [mooi] gedicht voor jezelf. Knot - rot De knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan - wat kan het haar verrotten!

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suggestie: verander het woord 'het' in de laatste regel in 'dat'. Want dan is die strofe op meerdere manieren uit te leggen. In Via's ritme, want ik vind die 4-4-5 wel strak: Knots de knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer aan - wat kan dat haar verrotten Nu staat er of: wat kan het de knotwilg schelen of wat rotten haren als zij geknot zijn. Er was al een verwijzing naar haren, de kruin in strofe 1. Associatie: je haar losgooien. Suggestie: verander het woord 'aan' in los. Knots de knotwilg laat elk jaar haar kruin gewillig knotten het groeit vanzelf weer los - wat kan dat haar verrotten Gedachtenstreepje om de nadruk op de wending te leggen. Hoeft natuurlijk niet. Niets hoeft. Mooi gedicht :)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het groeit vanzelf weer aan - wat kan dat haar verrotten Mooi gedicht :)
Dank je voor het compliment en ook de interessante suggesties. Ik vind zelf het wel aardig om in die laatste regel "het" te vervangen door "dat". Ik wil zelf best graag dat het woord "verrotten" echt herkend wordt in de betekenis van "er maling aan hebben" en dus het feit dat het de wilg niet kan schelen dat zij elk jaar geknot wordt. Anderen ook bedankt voor de suggesties, ik voel me toch wat meer gesterkt om verder te gaan met proza en/of poëzie dus er komt te zijner tijd ook wel wat op proeflezen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wel oppassen dat de oorspronkelijke vraag niet ondergesneeuwd wordt door de tekst over de knotwilg. Mogelijkheden daarvoor kun je dan beter in Proeflezen bespreken.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geniaal, Mirandala! Alleen van 'aan' naar 'los' snap ik niet.
Dank je Via :) en maakt niet uit, ik snap 'aan' naar 'los' zelf eigenlijk ook niet ... Het topic ging over inspiratie, ik probeerde te laten zien hoe inspiratie en associatie dicht bij elkaar liggen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel oppassen dat de oorspronkelijke vraag niet ondergesneeuwd wordt door de tekst over de knotwilg. Mogelijkheden daarvoor kun je dan beter in Proeflezen bespreken.
Ja heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ik er een heel eind uit ben met dit specifieke gedicht maar als ik behoefte heb aan wat meer details dan zal ik het op Proeflezen plaatsen (kan ik meteen testen of het weer werkt :) )

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bezig associaties ook zoals Miranda laat zien, maar bij mij worden het weleens onbegrijpelijke teksten omdat ik niet op tijd ophoud. Het is frustrerend als inspiratie komt op momenten dat je wilt gaan slapen en te moe bent of tijdens het koken. En anderzijds niet komt als je achter de computer plaatsneemt klaar om iets te schrijven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedichtje en draadje! Heel herkenbaar allemaal. Mijn tekenleraar zei overigens: creatieve mensen zijn niet chaotisch, die hebben overal lopende projecten. Ze worden overvallen door inspiratie die ze ergens kwijt moeten. Chaos is een term van de structuurpolitie, laat je daar niet door leiden. (of lijden :) ) Ook ik heb overal schriftjes met krabbels en aantekening op de pc waar ik ook nog geen handige structuur voor heb bedacht. Schrijven is echter niet mijn enige hobby. Overal staan doeken, tekenspullen voor mijn stripjes, kasten vol lintjes, draadjes, stof, etc. Ben op dit moment een tuinbank aan het breien ook niet bepaald een project die je even in een laadje schuift als er bezoek komt. Ik heb altijd inspiratie en nooit genoeg tijd om alles af te maken, helaas. Ik vraag me af waar anderen de tijd en ruimte vandaan halen. Sommige SOL-ers zijn zo productief. Iemand een gouden tip? Ik richt me de laatste maanden voornamelijk op schrijven. Eén project per keer. Bovendien oogt de digitale "chaos" een stuk minder rommelig in huis. Toch blijf ik het lastig vinden om structuur aan te brengen in al mijn ideeën. Ieder project leidt tot een nieuw project. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Hoe blijf je je inspiratie de baas, zodat je tijd hebt om daadwerkelijk ook je project af te maken, zonder dat je je idee vergeet of kwijt raakt? Groeten

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In Via's ritme, want ik vind die 4-4-5 wel strak.
Inspiratie. Een strak ritme bevalt mij ook. Het zijn veelal dichters die zichzelf meerdere keren hebben verfijnd in het dichten. Vaak ook dichters die hun eigen gedicht hardop voorlezen aan luisteraars. Ik kom de ruimte binnen en bevries oorverdovende stilte verwelkomt mij een ieder wil mij kunnen verstaan zoek de versie met het strakke ritme de chaos van verwachtingen gedachten kijken mij indringend aan ik sla op hol - betaal de tol geef ze wat ze eisen versie vier - vier - vijf ik dreun het op het publiek komt los we zweven

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lijk een nogal vrije manier te hebben om gedachten aan elkaar te knopen, is er iemand die dit een beetje herkent?
Ja, bij mij werkt het ook zo. Associëren, dissociëren, verbinden.
Het is frustrerend als inspiratie komt op momenten dat je wilt gaan slapen en te moe bent of tijdens het koken. En anderzijds niet komt als je achter de computer plaatsneemt klaar om iets te schrijven.
Ja natuurlijk, denken ligt als stof op de spiegel van inspiratie.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
..., merk ik dat er soms losse gedachten in me opkomen die ik maar even hun eigen gang laat gaan en dan "constateer" dat er iets uitkomt waar ik misschien een keer wat mee kan doen.
Dat heb ik ook. Ik schrijf ze op en misschien kan ik er ooit wat mee doen, misschien ook niet. Je mag dat niet forceren, de puzzel valt vanzelf in elkaar (denk en hoop ik dan).
Iets ander is: ik ben gefascineerd door knotwilgen, ik schreef een zinnetje "de knotwilg laat elk jaar zijn kruin gewillig knotten" en ik kwam even niet verder, ineens kwam er een tweede regel waardoor het een beetje gooi-en-smijt-humor lijkt a la dik voor mekaar show "het groet vanzelf weer aan, wat kan het hem verrotten?"
Gooi-en-smijt-humor, zeg je .... maar ik ben toch blij dat ik het gelezen heb. Ik moest hier namelijk hartelijk om lachen. Van mij mag je zo honderd gedichten maken, ieder zijn smaak ! Grtz, Lesley