Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Angst om te beginnen

Hallo allemaal, Zoals ik al in het voorstelhoekje schreef, heb ik nog niet eerder een boek geschreven echter loop ik wel met enkele ideeën rond voor diverse boeken in verschillende genres. Het manuscript waar ik nu het eerste mee aan de slag wil gaan is een western, al geldt mijn probleem ook voor de andere genres. (Ik besef overigens dat het western genre met name in Nederland zo goed als uitgestorven is maar dat doet er nu even niet toe...). Voor mijn western verhaal ben ik al enkele maanden druk bezig met onderzoek (ik weet inmiddels alles van Billy the Kid en Jesse James...), met het creëren van een personage (inclusief een fictieve biografie), een verhaal te bedenken etc etc etc. Nu heb ik dit alles grotendeels uitgedacht en kan ik dus beginnen met het schrijven van het manuscript zelf, echter merk ik toch een soort angst om daar daadwerkelijk mee te beginnen. Ik blijf het maar uitstellen en op de lange termijn schuiven. Nu merk ik dat dit voor mij twee redenen heeft: 1. Net als dat iedere ouder zijn/haar eigen kindje het mooiste kindje ter wereld vindt, zo zie ik mijn idee ook een beetje. In mijn gedachten zie ik het beste boek dat ooit is geschreven voor mij, echter spookt ook een andere gedachte continu door mijn hoofd, namelijk dat het allemaal alleen maar tegen kan vallen zodra het eenmaal op papier staat. Dat ene liefdesverhaal is helemaal niet meer zo romantisch als ik voor ogen had en die spectaculaire knallende eindscene blijkt achteraf niet meer dan een slaapverwekkend stukje tekst van circa 10 regels..., ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. 2. (En dit is de grootste probleem...) Ik heb de afgelopen maanden veel western films gekeken voor mijn "onderzoek" en zo nu en dan kwamen daar gebeurtenissen/personages in voor waardoor ik weer nieuwe ideeën kreeg voor mijn eigen verhaal (voor de duidelijkheid: ik neem die scene dus niet regelrecht 1 op 1 over in mijn manuscript maar ik gebruik slechts een klein aspect daarvan in aangepaste/verbeterde vorm). Nu ben ik bang dat als mijn verhaal eenmaal af is en is uitgegeven dat ik weken daarna ineens een film zie, weer nieuwe ideeën op doe en denk: "verdorie, dit idee had ik veel beter kunnen gebruiken, dan was het allemaal veel beter/logischer geweest". Ik blijf dus maar bezig met mijn onderzoek en ik blijf mijzelf aanpraten dat ik eerst nog 1 of 5 of 100 films moet kijken (of artikelen moet lezen) voordat ik echt klaar ben om te beginnen aan mijn manuscript. Nu vraag ik me dus af, hoe zit dit bij andere schrijvers zoals jullie? Ben ik nu echt de enige met dit probleem? Wil ik te perfectionistisch zijn en moet ik gewoon beginnen met schrijven of... Daarnaast, bij films zie je regelmatig dat er een remake wordt gemaakt. In grote lijnen hetzelfde verhaal, echter met andere acteurs en bijvoorbeeld een andere afloop. Gebeurt dit bij boeken ook weleens? Bijvoorbeeld dat Stephen King 35 jaar na dato zijn boek "Carrie" leest en denkt: "goh, dat einde is wel verdraaid slecht, dat zou ik nu heel anders (lees: beter!) doen en dat hij besluit om een nieuwe versie te schrijven? Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Grt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerst eens een 'plattegrond' maken van je verhaal. Wat is je plot? Waar werk je naartoe? Welke scenes heb je al uitgedacht? Waarom schrijf je niet gewoon eerst een paar scenes, die je heel goed hebt uitgedacht? Dan begin je feitelijk niet met het schrijven van je boek, maar ben je wel bezig met schrijven.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jah, Riksts idee is wat ik ook wilde zeggen: leer je personages kennen. Laat ze elkaar ontmoeten of laat ze kleine avontuurtjes beleven die los staan van het beste verhaal aller tijden dat in je hoofd zit. Schrijf eens over hoe je bad guy (ik neem aan dat die erin zit?) als tiener zijn moeder hielp bij de was toen er een vreemdeling langskwam met hoefijzerpech en hoe hij van deze vreemdeling voor het eerst heeft leren schieten. Schrijf willekeurige dingen. Dat is geen historische research, maar research naar je eigen personages. Zo leer je ze beter kennen, diep je ze uit en bovendien wordt het in het algemeen makkelijker om over ze te schrijven. En op een dag schrijf je dan per ongeluk een scène die wél ik je verhaal komt en vanaf dan is het niet eng meer. Dan over je tweede punt. Als je begint met schrijven, hoef je niet bang te zijn dat je verhaal opeens af en onveranderlijk zal zijn. Als je het binnen vijf jaar voltooid hebt neem ik mijn petje voor je af. Bovendien kun je altijd je plot of specifieke scènes nog bijschaven wanneer je daar zin in hebt. Heel waarschijnlijk zal dat sowieso nodig hebt. Want je hebt nu wel een plot bedacht, maar het schrijven zelf is een organisch proces. Alles verandert continue, sommige dingen blijken niet te werken, sommige onvoorziende dingen blijken veel beter te werken. Allemaal dingen die je pas ontdekt wanneer je begint met schrijven. Beginnen dus. Go! Als je denkt dat je al halverwege bent omdat je plot nu zo shiny lijkt, maak dan je borst maar nat, really.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wouter, als je een verhaal wilt schrijven, moet je dat ten eerste doen omdat je het zelf leuk vindt. Je tweede stap is de plot en personages te bedenken. En daarna is het gaan met die banaan, spring in het diepe, verdrinken doe je niet, met dat reddingsvest om je lijf, dat PC heet. Je kunt à la minuut de steker er uit trekken en dan sta je weer met twee benen op de grond, of wel terug bij af. Heb je eenmaal een paar honderd woorden in het geheugen van PC opgeslagen, dan lees je die, bij voorkeur een dag later, nog eens rustig en onbevooroordeeld opnieuw. Meestal vind je dan wel iets wat je wilt veranderen, doe maar, wel opslaan nadien. Door met de kern van het verhaal te beginnen. Kun je het in allerlei richtingen laten groeien of zelfs verkleinen. Zo kneed en boetseer je een poosje door en op een gegeven moment begint het verhaal jou te vervelen. Dan ben je (bijna) klaar. Nu laat je het hele manuscript een maand in de PC gaar koken. Niet meer naar kijken dus. Na die maand ga je alles opnieuw lezen en daarna besluit je of je het zo laat of dat er nog een aantal wijzigingen in moeten. Als je zover gekomen bent, zou ik het eens aan iemand laten lezen en horen wat die er van vindt. Ga nu niet meteen weer van alles aanpassen, want dan blijf je aan de gang. Bedenk, dat iedereen altijd wel wat aan te merken heeft, maar het is jouw verhaal en jouw manier van schrijven. Houd dat voor ogen. Blijf geloven dat je een goed verhaal geschreven hebt, anders druk je op de delete knop. Dan wordt je dus geen schrijver. Geef niet op als je even niet 'iets goeds' kunt schrijven. Ga verder aan een ander gedeelte. Mijn schrijf ervaring is ook niet groot te noemen. Maar ik doe het met en voor mijn plezier. Succes.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Remakes van boeken, dat zie je niet veel. Herziene drukken komen wel voor, waarin de schrijver aanpassingen heeft gemaakt. Ik weet niet of een schrijver ooit het einde van zijn boek in een herziene uitgave verandert heeft. Maar maak je daar maar niet druk om. Schrijf eerst maar eens één boek op één manier. En over dit wil ik ook nog even iets zeggen:
Dat ene liefdesverhaal is helemaal niet meer zo romantisch als ik voor ogen had en die spectaculaire knallende eindscene blijkt achteraf niet meer dan een slaapverwekkend stukje tekst van circa 10 regels
Soms af en toe zul je een scène schrijven die je zoals Raages zegt de volgende dag terugleest en waarvan je dan denkt: ja. Dit is hoe ik het voor ogen had en beter nog. Dan lees je je eigen stukje en heb je bijna tranen in je ogen. Echt waar. Denk liever dááraan. Die momenten zijn het waard om duizend jammere slaapverwekkende kladjes voor te schrijven.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tja ik ben anders begonnen. Ten eerste je moet geen bang hebben om te schrijven. Schrijf maar alles op wat er in je op komt. Daarna kan je beginnen schrappen en herschrijven. ten tweede je kan een stukje op proeflezen zetten en dan kan iedereen iets reageren, vanuit die tips kan je verhaal beter en beter en beter maken. ten derde denk altijd ik heb een goed verhaal geschreven. ik hoop dat je iets kan doen met deze tips

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wouter, Goed gekozen onderwerp, voor dit topic en voor een boek. De laatste film van Quinten Terentino vind ik geweldig. Ik zou zeggen schrijf! Jouw verwijzing naar Carrie komt volgens mij ook niet uit de lucht vallen. De remake komt dit najaar in de bioscoop, in Griekenland dan, wij zijn pas in 2014 aan de beurt, helaas.Ik geloof niet dat schrijvers remakes maken. Hier boven staat al heel wat informatie, die zover ik weet het meest gangbare is onder schrijvers. Ik heb wat aanvullende tips. Ik schrijf namelijk zelf andersom. Tip schrijf, schrijf en schrijf. Zelf schrijf ik duizend woorden per dag. Dit omdat ik een ongelooflijke perfectionist ben en ik steeds strand in het oeverloos herschrijven. Ik heb de stok achter de deur nodig.Raages tips om het te laten liggen en de tijd te nemen om het te laten bezinken is echt van belang heb ik ervaren. Zelf schrijf ik voor mijn plezier en vind ik de combinatie van creatief bezig zijn met tot in detail alles in elkaar puzzelen het leukst. Als mensen het dan ook nog leuk vinden om te lezen is dat helemaal geweldig, maar niet mijn grootste drijveer om te blijven schrijven. Verder sleep ik altijd een schriftje mee waar ik te pas en te onpas een aantekening in kan maken. Ook op de pc heb ik een mapje en schrijf ik de hoofdstukken los van elkaar. Ik begin bij het einde. De meest gruwelijke scene en bedenk vanuit die situatie hoe mensen reageren, wie ze zijn, hoe ze in deze situatie gekomen zijn, etc. Als ik alle hoofdstukken geschreven heb, plak ik ze achter elkaar en laat ze een maand liggen. Dan pas lezen en maak ik aantekenningen over zaken die ik moet verbeteren. Pas dan start ik mijn eerst herschrijfronde. Dit is mijn manier en zo zijn er velen. Een mindmap maken van te voren in een manier waar een vriendin bij zweert. Met andere woorden: schrijf en schrijf en bekijk ondertussen wat bij je past. Succes, ik ben in ieder geval benieuwd naar je schrijfsels.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
myssica ik heb een vraagje: begin jij met het einde van een verhaal en bouw je het dan zo verder op, is dat handig, schrijft dat vlot? sorry dat ik er over begin maar het lijkt me interessant

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wouter, perfectionisme is een mooie eigenschap die je ten volle benutten kunt bij het eindeloos herschrijven en bijschaven van je kindje. Eerst en vooral moet er een ruwe schets komen. Dus wees niet bang, en begin gewoon met schrijven. Die eerste schets hoeft niet te zijn opgebouwd uit een opeenvolging van perfecte zinnen, maar een samenloop van ideeën, halve zinnen, woorden, en dergelijke meer. Sommigen werken met een plan, en weten op voorhand al hoe alles zal verlopen, en houden zich dan ook aan het plan. Maar er zijn ook schrijvers die gewoon zien waar ze uitkomen, dus aan jou om uit te vissen wat jouw manier van werken is. Nieuwe ideeën kunnen verrijkend zijn, maar zijn niet altijd beter dan de oorspronkelijke gedachtes. Het komt er dus vooral op neer om ergens een knoop door te hakken, daar dan mee door te gaan, en vooral vol te houden! Anders blijf je maar denken in plaats van doen. Dus gewoon beginnen. Trouwens, welke schrijvers lezen hun boeken na uitgave opnieuw? Want je kan blijven herschrijven, je kan blijven denken: had ik dit of dat niet beter anders gedaan. Succes, en bij twijfels kan je altijd eens een stukje laten proeflezen!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Kayliegh Ik verzin het einde eerst tot in detail en dan weet ik waar ik heen moet schrijven. Bijvoorbeeld, om even in het thema te blijven, het volgende idee voor een verhaaltje voor een meisje van zes dat houdt van paarden en spannende verhalen. Hinnik en van Hoefhuizen, de paarden van de sheriff en hulpsheriff verijdelen een bankoverval. Hoe gaan ze dat doen? Met hun teugels en stijgbeugels? Dan moeten ze die vanaf het begin dragen. Hebben ze meer paarden nodig? Dan zullen ze die eerst ergens moeten ontmoeten. Waar zijn de mensen? Er is bijvoorbeeld een groot dorpsfeest in de Saloon. Wat zijn het voor paarden? Zijn het helden, dan hebben ze dit vaker gedaan en verloopt de eindsituatie gesmeerd. Is het een neurotisch politiepaard? Dan slingert hij het hele verhaaltje andere paarden op de bon voor verkeerd gehinnik dan wel verkeerde hoefslag. Ze stuiten dan per ongeluk op de bankovervallers. Dan is het bijvoorbeeld handig dat je de bank kan zien vanaf de Saloon. Zo dus ongeveer. Ik hoop dat ik je vraag voldoende heb beantwoord. Dit is natuurlijk een klein verhaaltje voor een kind maar werkt voor mij prima ook voor andere verhalen, zeker bij complexe moordaanslagen. Zo raak ik in ieder geval niet in de knoei met details die nodig zijn voor het einde. Groeten

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle reacties! Het is een beetje veel werk om op ieder bericht afzonderlijk te reageren maar er zitten zeker tips tussen die ik zal onthouden. Ik hou jullie op de hoogte!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Ik vind dit een interessant topic want ik begin ook net aan mijn verhaal. Ik sta ook op he punt om te beginnen maar het lukt niet, ik schrijf in fantasy en ik ga het goed versus kwaad aansnijden, een beetje cliché i know maar ik schrijf iedere avond voor ik ga slapen over de volken die ik gebruik in mijn verhaal, zo krijg ik inspiratie en zin om te beginnen, srry als ik je hiermee niet help maar ik wilde zeggen ga over je personages, steden, dorpen of stammen schrijven dan krijg je misschien inspiratie en de moed om te beginnen. Ik hoop dat mijn reactie je geholpen heeft. Veel schrijfplezier! Succes.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen angst om ergens mee te beginnen. Ik begin gewoon. (Wel na enige voorbereiding uiteraard - personages, beetje plotten, het einde en begin weten enz.). Je weet van te voren toch nooit wat het wordt en hoe je manuscript er uiteindelijk uit komt te zien. Er is maar een manier om daar achter te komen: schrijven. Ook al is je begin 'slecht' of is het niet 'het juiste begin', je moet toch beginnen. Eenmaal je manuscript af, dan begint eigenlijk pas het echte werk: het herschrijven. Maar je kunt niet herschrijven zonder iets op papier te hebben. Ook al klinkt het idee 'slecht', 'cliche' of 'afgezaagd' in de oren, er zijn vele manieren om dat zelfde idee toch weer origineel te maken. Dit kan door je eigen schrijfstijl, je personages, je plot. Geef vijf schrijvers hetzelfde idee en ze zullen met vijf verschillende verhalen komen :)