Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe ontwikkelen jullie fantasierassen en cultuur?

Ik had de vraag hoe jullie, jullie fantasy rassen creëren en uitwerken en hoe jullie de namen voor jullie rassen verzinnen. Alvast bedankt.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een onuitputtelijke voorraad rassen en namen in mijn hoofd. Op dit moment ben ik bezig met het ras: " HalfHart " [de HaHa] Een soort één dag levend mens. Meestal gaan ze zinloos dood. De HaHa heeft bij geboorte [uit een ei] een half hart. Als ze binnen 24 uur hun wederhelft HaHa vinden, leven ze voor altijd. Dan zijn ze een; " HeelHart " [de HeHa] Lang geleden ontstond uit een gedachtenbevruchting tussen een HaHa en een HeHa, een; " KwartHart " Die heten de; " Khwaar " Het nog te schrijven boek heet; " Daar waar de Khwaar waren " En jij, Justus? Hoe doe jij dat? Vertel mij eens hoe jij een naam verzint? Of een Brychnuzkus?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij komt het er gewoon binnen wandelen, heel veel tv kijken. Meestal kijk ik tekenfilms met mijn broertjes, uit de flauwste dingen haal ik inspiratie. Geloof me kijk 'cartoon network' bom vol inspiratie als je science fiction of fantasy schrijft, als dat niks voor jou is kijk films in jouw genre.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedacht laatst een soort mens dat op een wereld leeft waar het het halve jaar dag is en het halve jaar nacht. Het voornaamste wat ik over hen bedacht was dat ze een soort winterslaap moeten houden. En dat de mannetjes ergens tijdens de lange nacht wakker worden om een vrouwtje te zoeken dat ze bevalt, waar ze dan bij gaan liggen zodat ze in de zomer samen wakker worden. Dit naar aanleiding van een documentaire dat ik met een half oog bekeken had aangaande poolnacht en noorderlicht. Volgens mij was het Mirandala die laats zei: je moet je inspiratievoelsprieten uitsteken. Kijk bij elke film, elk nieuwsbericht, hack, elke straathoek, naar iets wat je kunt gebruiken om een nieuw idee te vormen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk ook naar de rol die ze moeten spelen in het verhaal en welke eigenschappen daarvoor nodig zijn. Zo had ik een buitenaards ras nodig dat vooral heel vriendelijk en vreedzaam is, en verre van oorlogszuchtig. Het enige dat ze doen, is handelen: kopen en verkopen. Het ras is gebaseerd op herten, inclusief Bambi-ogen. Ik hoop dat dat beeld bij de lezer onschuld oproept.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zoek vaak de betekenis van een naam op. Er zijn op internet zat vertaalsites, waarop je van het Nederlands naar het Indonesisch (of welke taal je maar wil) kunt vertalen. Wat daar uit komt vervorm ik dan een beetje, en dan heb je een naam met een betekenis die nog leuk klinkt ook.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik geen systematische oplossing voor. Het nieuwe ras moet echt nieuw zijn. Ik stoor me enorm aan een pluizig diertje met grote oren en een wippend loopje dat een t'kena is, terwijl konijn ook voldoet.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook geen vaste oplossing. Vaak probeer ik te bedenken hoe een volk een bepaald beest zou noemen. Dan kom ik ook op redelijk simpele namen uit, in de meeste gevallen. Soms bedenk ik wel een "rare" naam voor iets of iemand. Belangrijk vind ik daarbij dat het uitspreekbaar moet blijven (aangezien je zo'n rare naam meestal vaak in een tekst tegenkomt). Een voorbeeld van iets eenvoudigs. Ik ga even door op Anaïds voorbeeld en maak er een "haas" van. (Met konijn kan ik minder makkelijk uit de voeten.) Stel, die haas is allesbehalve vegetariër. Het is dus een vleesetende haas met lekkere scherpe tanden en in plaats van een pluizig staartje heeft het meer een rattenstaart. Om die vergelijking te kunnen maken moet er in die wereld uiteraard ook de "gewone" haas rondlopen. Maar nu hebben we dus een haas die vlees eet, ik denk dat hij in groepsverband jaagt, hij heeft gemene tanden en dus een lange, zwiepende staart. Hoe noemt iemand zo'n ding? Op zo'n moment ga ik met woorden husselen. Ik ga brainstormen. Vlees - fleisch (duitse woord ervoor) boeuf (frans) meat (engels) - en de varianten, zoals "beef", of "carnivoor" -- als het maar met vlees te maken heeft, aangezien ik mijn haas daarmee associeer. Wat klinkt maf: iets als een "carnhas" (combi "haas" en "carnivoor") of een "gierhaas" --- dat krijg je met bedenken, dan schiet het alle kanten uit en nu bedenk ik dus; wat als deze haas zich als een soort aasgier gedraagt... Mogelijkheden genoeg voor het verzinnen van rare rassen (mensachtig of beest). Ook mogelijkheden genoeg om namen ervoor te verzinnen. Soms is het gewoon leuk om de scrabble-doos te pakken en daarmee te goochelen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij was het Mirandala die laats zei: je moet je inspiratievoelsprieten uitsteken. Kijk bij elke film, elk nieuwsbericht, hack, elke straathoek, naar iets wat je kunt gebruiken om een nieuw idee te vormen.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegd, maar ik ben het er helemaal mee eens. Edit: http://m.spitsnieuws.nl/pl/svt/po/opnl/si/tmg_spi… en http://www.weirdworm.com/top-12-weirdest-frogs/

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vlees - fleisch (duitse woord ervoor) boeuf (frans) meat (engels) - en de varianten, zoals "beef", of "carnivoor" -- als het maar met vlees te maken heeft, aangezien ik mijn haas daarmee associeer. Wat klinkt maf: iets als een "carnhas" (combi "haas" en "carnivoor") of een "gierhaas" --- dat krijg je met bedenken, dan schiet het alle kanten uit en nu bedenk ik dus; wat als deze haas zich als een soort aasgier gedraagt...
Bij Anaïds konijn zat ik al aan de Karnickel te denken. Dat is een Noordduitse vorm van Kaninchen (konijn, konijntje). Ik zou dan dus eerder de Karnikkel introduceren. En om bij die soort te blijven: er bestaat ook zoiets als Wolpertinger, een diersoort die deels is gebaseerd op dieren (konijnen of reeën?) die door een ziekte een soort slagtanden ontwikkelen (feit). Bovendien is er over de Karnickel een horrorfilm gemaakt die zich in de buurt van Bielefeld afspeelt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb daar ook geen systeem voor, het gebeurt in functie van het verhaal. Bij voorkeur put ik uit de mythologie en verzin dus niet echt iets nieuws. Een paar keer heb ik het wel gedaan omdat dat nodig was voor het verhaal. In "Leven op Yoggoth VI" (gebpubliceerd in de BOF-bundel "zee van verbeelding") voer ik een buitenaards ras op dat gebaseerd is op verschillende creaturen en ideeën uit het werk van H.P.Lovecraft. Ik heb toen een heleboel Lovecraft-verhalen na elkaar gelezen en heb ondertussen notities gemaakt over benamingen, uiterlijk, enzovoort. Omdat Lovecraft-verhalen vooral draaien om angst voor het onbekende, maakte ik er een ras van dat juist niet bang was voor het onbekende en vol nieuwsgierigheid de cosmos ging verkennen. Daarbij creëerde ik ook een soort van communistische samenleving en de wezens waren tweeslachtog waardoor man/vrouw-verhoudingen niet speelden. Het waren wezens die zowel op water als op land konden overleven, maar in de kern wel zeewezens, dus ik liet hen slapen in een zoutwatertank en bedreigde hen met de ontzoutingsdood die volgt wanneer hun huid te lang van zout water verstoken is. Sommige van die dingen heb ik ook pas tijdens het schrijven bedacht, dus het is niet zo dat ik een heleboel overbodige zaken over dit ras verzonnen heb die in het verhaal niet van belang waren.