Echte mensen als personages gebruiken
Als ik personages fabriceer kan ik ze heel moeilijk een uiterlijk geven in mijn hoofd. Ik ben veel beter in het bedenken van het karakter, dan het uiterlijk en dat moet natuurlijk ook. Dus om dat te kunnen beschrijven, gebruik ik foto's van echt bestaande mensen. Eerst bedenk ik het personage en dan zoek ik er een passend uiterlijk bij. Soms gebeurt het ook andersom - dan vind ik een personage op tv zo intrigerend dat ik hem in mijn boek zet (met natuurlijk een twist - mijn eigen inbreng).
Ik merk dat ik hiermee mezelf help het personage beter te begrijpen. Dat niet alleen, maar de karakter beschrijvingen worden er ook beter van, gek genoeg. Op de één of andere manier komt het karakter veel beter tot zijn recht als ik er een duidelijk beeld bij weet te scheppen en ook precies weet hoe het personage eruit ziet en wat het doet.
Het hoeven geen beroemdheden te zijn of zoiets, maar het kunnen ook gewoon plaatjes van het internet zijn. Zolang ik maar een houvast heb en het echt 100% bij het personage past.
Ik merk dat, sinds ik dit doe, mijn schrijfkunst er wel op verbeterd is.
Doen jullie dit ook? En zo ja, helpt het? Vinden jullie dat het tegen de schrijftechnieken indruist of vinden jullie het juist een goede techniek (of iets anders)? Ik ben benieuwd.
Ik weet niet zo goed wat ik
Dit is eigenlijk een
Xuchiejlala schreef: Dit is
Volgens mij kan dat heel
Ik weet het niet. Word je
Voor mij zou het ook wel
Ik doe dat ook, Earthlady,
Als ik al een personage
Ik heb trouwens wel eens iets
Ik heb net wat foto's
Dat van die huizen vind ik
Ik heb inderdaad ook vaak dat
Devushka schreef: Het verste
Xuchiejlala
@Earthlady Zou leuk zijn als
Tot nu toe werkt het bij mij
Angus schreef: Ik kan me
Meestal zijn verfilmingen van
Déesse-en-France
Jamie schreef: Ik doe dat
In zo verre gebruik ik echte
Als ik sub-personages baseer
Mirandala schreef: Als ik
En hoe zit het dan met de…
En hoe zit het dan met de boektrailers? Daar krijg je in de regel wel een goed beeld van de personages. En wat doet de schrijver Robert Galbraith. Op zijn website geeft hij zelfs de hoofdpersonage een levendige gezicht en worden onder de tap 'personages', meerdere personages met foto in beeld gebracht.
@RobertFrankfurt Die foto's…
@Anoniem121 Die foto's zijn van de acteurs die rollen van de personages spelen in de tv-serie Strike (gebaseerd op de boeken over de detective Cormoran Strike). Je weet dat Robert Galbraith een alter ego is van schrijfster J.K. Rowling, ook wel bekend van haar boeken over een tovenaarsleerling?