Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfdoelen voor mei 2012?

In deze maandelijkse topics kun je je persoonlijke schrijfdoelen bepalen, in haalbare stapjes opbreken en je vorderingen bijhouden. Wat zijn je schrijfdoelen voor mei, evt. met het oog op een groter (jaar)doel? Je grote jaardoelen voor 2012 kun je hier kwijt. Sta ook eens rustig stil bij afgelopen maand: hoe vond je het gaan en hoe wil je nu verder? Veel inspiratie & schrijfplezier!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1e week van mei zit erop. Hoe het met iedereen?
Schrijfdoelen mei: - 1e versie ms afronden - kortverhaal afronden
Ik heb veel aan mijn kortverhaal gewerkt, wil hem volgende week afronden. En jullie?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet veel gedaan vorige week. Verhaal voor FSB is af, klaar om door te sturen. Idem voor de Zeistwedstrijd. Gisteren schrijfdag in Mechelen bezocht, professioneel commentaar gekregen op een kortverhaal waardoor ik me nu vragen kan beginnen stellen. Het verhaal was vlot en goed geschreven, consequent en doordacht. Maar het miste ziel en leven. Het advies was mij te concentreren op lange verhalen, niet kortverhalen. Even goed over nadenken. De tweede les van mijn schrijfcursus was goed, maar de eerste opdracht moet ik toch herschrijven. Dus dat is voor volgende week.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn te lezen al die doelen. Motivatie, plannen, heerlijk ... zouden meer mensen moeten doen :-) Mijn afspraak met mezelf en met de uitgever is dat mijn manuscript aan het eind van de maand mei bij hem in de bus ligt. Alles is geschreven, ik ben aan het bijschaven, punten op de welbekende i zetten, nog maar eens wat zinnen meer kracht geven, en zo mag het deze maand tot een eindproduct komen. Ik heb nagenoeg geen afspraken in mijn agenda staan, mijn werk (wat ik als zzp'er ernaast doe) kan ik over de weken verdelen, er is dus veel ruimte voor deze eindspurt gereseveeerd. Dit weekend weer twee hoofstukken helemaal op orde gemaakt, voelt goed! Met een deadline in mijn nek werkt het toch ook altijd wel fijn. Succes iedereen!!!!

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoelen mei: -van 22.000 woorden naar 25.000 of meer -bepaalde stukjes herschrijven -schema's uitwerken
Vreemd genoeg heb ik mijn eerste doel al bereikt. Terwijl ik vorige maand best wel weinig heb geschreven tegenover deze week. Ik ben er trots op. Nu alleen nog stukjes herschrijven en schema's uitwerken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed bezig, Judy! Interessant, zo'n schrijfdag, Zieveraar. Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik het apart vind dat jou wordt aangeraden je op lange verhalen te concentreren op basis van één kortverhaal? Succes met de laatste 'loodjes', Diana! Goed zo, Fantasia!
1. Kortverhaal schrijven voor het geval ik per ongeluk alsnog in de finale van een schrijfwedstrijd beland 2. Rondkijken naar wedstrijden waarnaar ik dat verhaal zou kunnen sturen indien het bovenstaande niet gebeurt - als dat verhaal een beetje fatsoenlijk wordt, want ik schrijf eigenlijk nooit serieuze kortverhalen en al helemaal niet zo dat ze 'literair' te noemen zijn 3. Besluiten wat ik met een manuscript ga doen. Het is zo goed als af, herschreven, etc., maar er hoort een vervolg bij en uitgevers zitten niet te wachten op iemand die meteen met twee verhalen komt aanzetten. Of ik ga het zo herschrijven dat deel twee er ook al in verwerkt zit, dan heeft het geen vervolg nodig maar dat duurt lang en kan chaotisch worden, of ik werk rustig verder aan een ander manu dat wat veiliger is, geen deel twee nodig heeft, maar waarmee ik geen 'klik' heb. 4. Het manuscript waarmee ik niets ga doen in de ijskast leggen en me volledig concentreren op één verhaal
Ik zit nu op een punt dat ik heel erg de neiging heb om te stoppen met dat stomme kortverhaal. Met mijn manu gaat het perfect, ik heb dé manier gevonden om deel twee erin te verwerken. 2/3 van het oorspronkelijke verhaal is geschrapt en inmiddels zit ik al op de 'overgang'.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed bezig, Judy! Interessant, zo'n schrijfdag, Zieveraar. Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik het apart vind dat jou wordt aangeraden je op lange verhalen te concentreren op basis van één kortverhaal? Succes met de laatste 'loodjes', Diana! Goed zo, Fantasia!
1. Kortverhaal schrijven voor het geval ik per ongeluk alsnog in de finale van een schrijfwedstrijd beland 2. Rondkijken naar wedstrijden waarnaar ik dat verhaal zou kunnen sturen indien het bovenstaande niet gebeurt - als dat verhaal een beetje fatsoenlijk wordt, want ik schrijf eigenlijk nooit serieuze kortverhalen en al helemaal niet zo dat ze 'literair' te noemen zijn 3. Besluiten wat ik met een manuscript ga doen. Het is zo goed als af, herschreven, etc., maar er hoort een vervolg bij en uitgevers zitten niet te wachten op iemand die meteen met twee verhalen komt aanzetten. Of ik ga het zo herschrijven dat deel twee er ook al in verwerkt zit, dan heeft het geen vervolg nodig maar dat duurt lang en kan chaotisch worden, of ik werk rustig verder aan een ander manu dat wat veiliger is, geen deel twee nodig heeft, maar waarmee ik geen 'klik' heb. 4. Het manuscript waarmee ik niets ga doen in de ijskast leggen en me volledig concentreren op één verhaal
Ik zit nu op een punt dat ik heel erg de neiging heb om te stoppen met dat stomme kortverhaal. Met mijn manu gaat het perfect, ik heb dé manier gevonden om deel twee erin te verwerken. 2/3 van het oorspronkelijke verhaal is geschrapt en inmiddels zit ik al op de 'overgang'.
Het was een beetje kort uitgelegd. In de halfuur die ik had voor de bespreking van mijn ingezonden verhaal, vroeg ze veel over mijn motivatie en begin. Dan was ik begonnen met het plot en details te vertellen van mijn langer verhaal waar ik enkele maanden geleden mee bezig was. Daarop vond ze dat verhaal en de uitwerking ervan veel interessanter dan het kortverhaal. Op zich is het een mening, maar van sommige kortverhalen die ik aan anderen heb laten lezen, kreeg ik ook wel die opmerking. Leuk idee, maar niet zo heel levendig. (post bijgewerkt om mijn tekst onderaan de quote te plaatsen en niet erin :D)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoel is niet erg verrassend... maar het is de bedoeling om in de eerste week van mei mijn volgende 10.000 woorden af te hebben, zodat het totaal op 110.000 komt.
Klaar en opgestuurd naar mijn schrijfdocent! :) Ben zelfs ruim over de 110,000 heen... op naar de 120,000 en hopelijk ook naar het einde van mijn verhaal (zucht).

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mei schrijf ik 12.000 woorden aan mijn kinderverhaal en maak ik de laatste 12 schetsen voor mijn prentenboek.
Ik heb iets meer dan 3.000 woorden geschreven aan mijn kinderverhaal en wil daar vanavond nog 4.000 van maken. Verder heb ik de afgelopen week 3 schetsen gemaakt voor het prentenboek. Iedereen een inspiratievolle nieuwe week!!! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoelen voor mei: -promotie Overstroomd -website maken, of eerst een meer publiek blog? -eerste versie MS contemporain YA-verhaal afschrijven -ideeën voor MS deel twee blijven uitwerken -wedstrijden? -voor mijzelf, ook om afleiding te zoeken van deze spannende tijd: autobiografische verhalen schrijven, eergisteren al één geschreven, was erg fijn om te doen - Als Overstroomd terug is van de bureauredactie weer doornemen Succes iedereen!
Van de doelen aan twee gewerkt. Met mijn website ben ik druk bezig, vandaag een heel goeie schrijfdag gehad, net als eerdere dagen deze week. Die eerste versie moet deze maand wel lukken. :) Ook autobiografische stukjes geschreven; één over mijn oma die deze week 90 wordt. Aan een wedstrijd zou ik op zich mee willen doen, maar ik heb geen goed idee voor een kort verhaal momenteel. Ach, ik zie dat laatste wel.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren feedback gekregen van een proeflezer over het FSB 2012 verhaal. Ze had een paar kleine opmerkingen en de meeste heb ik vandaag verwerkt in mijn verhaal. Volgens mij is het verhaal nu klaar... voor zover dat mogelijk is. :) Morgen nog één keer lezen en dan opsturen. Op twee hoofdstukken na heb ik nu heel mijn roman in yWriter geïmporteerd. Ik moet zeggen, een mooi stukje software. Morgen de laatste twee nog doen en dan ga ik mijn boek van voor tot achter lezen . De eerste proeflezer van mijn roman is al met hoofdstuk 12 bezig en heeft hoofdstuk 1 al naar mij opgestuurd met zijn op- en aanmerkingen. Kreeg een berichtje van hem. "Het boek leest als een film", was zijn opmerking. Goed om te horen. :) Doel voor deze week: boek lezen en daarna beginnen met herschrijven. Hoe snel dit gaat verlopen weet ik nog niet. Ik heb er nog geen ervaring mee. Succes iedereen met jullie doelen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt lekker, jongens! Allemaal veel succes en plezier deze week.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben alleen nog maar aan eerste versie-schrijven toe gekomen, maar dat verhaal is nu wel voor driekwart af en ik ben er voorlopig erg tevreden over. Deze week moet ik toch echt iets naar Luitingh sturen, dus terug naar mijn ms. Verder doe ik het rustig aan. Proficiat aan degenen die hun schrijfdoelen geheel of gedeeltelijk al gehaald hebben! 8)

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hekate, laat je het weten als je bevallen bent? Ik was vorige week lekker op vakantie (zonder laptop of internet). Heerlijk rustig! Mijn doelen voor mei: - De oversteek (vervolg van Kate) de eerste 35.000 woorden kritisch doorlezen en herschrijven - 5000 woorden toevoegen aan de oversteek - column kerkblad - twee columns baby en kind Vrij bescheiden doelen, dus dat moet wel te halen zijn. Ik heb bewust mijn doelen niet te hoog gesteld, want ik hoop dat er nog iets bij komt. Er liggen drie manuscripten bij een uitgever, die in ieder geval over twee enthousiast is. En een verhaalidee ligt op de 'picatwijfelstapel', dus misschien dat ik dat ga uitwerken.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We zijn alweer halverwege mei. Hoe gaat het, jongens?
Schrijfdoelen mei: - 1e versie ms afronden - kortverhaal afronden
Ik heb aan mijn kortverhaal gewerkt en aan mijn ms. Ik baal van mijn kortverhaal (loop telkens vast, ben niet tevreden over het plot etc.), maar wil deze week toch een degelijke eerste versie hebben staan rondom het huidige plot. Er een proeflezer op zetten. En dan kijk ik vanaf daar wel verder. En jullie?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We zijn alweer halverwege mei. Hoe gaat het, jongens?
Ik heb mijn cursusopdracht af :) Nog even een paar daagjes laten liggen, nog eens overkijken en dan verstuur ik hem.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
- Kortverhaal 1 laten proeflezen (als mijn proeflezer tijd heeft) en herschrijven - Kortverhaal 2 laten proeflezen (als mijn proeflezer tijd heeft) en herschrijven - Kortverhaal 3 laten proeflezen (en nog even nadenken wie ik daarvoor ga vragen) en herschrijven - (Nog meer) research doen naar onderwerp kortverhaal 4 en eerste versie schrijven - Ideeën voor twee andere kortverhalen over dezelfde gebeurtenissen kort uitwerken (eventueel in een verhaalopbouwschema) zodat ik ze later uit kan werken - Eerste opzet maken voor een kortverhaal voor de FSB (kortverhaal 5) - Ander kortverhaal (kortverhaal 0) laten proeflezen, eventueel herschrijven/redigeren en een literair tijdschrift uitzoeken om het naar op te sturen - Een column schrijven - Een heleboel artikelen voor onze schoolkrant schrijven en redigeren - Boek voor THB recenseren Mei is tot nu toe een belabberde schrijfmaand. Ik heb wel een kortverhaal laten proeflezen, maar volgens mij valt er niet eens meer iets aan te herschrijven om het fatsoenlijk te krijgen. Het staat er bijna letterlijk en niemand haalt het eruit. Ik word er zo moedeloos van. Ik denk erover één extra scène in te voegen, maar als zelfs dat niet helpt, weet ik het ook niet meer. Dan kan ik niets meer met dat verhaal. Gek genoeg vind iedereen die het (bijna) snapt het een geweldig verhaal. :confused: Als je het niet snapt, is het bagger. :rolleyes: Zojuist twee kortverhalen op de mail gedaan. Vanavond trek ik de stoute schoenen aan en vraag ik een redelijk bekende dichter die mij kent (en mij geweldig vindt :D ) of hij zin en tijd heeft om een kortverhaal voor mij proef te lezen. Van dat verhaal ben ik heel benieuwd hoe een (van huis uit) dichter het beoordeelt. En ik moet komende dinsdag echt eens aan een vaste proeflezer hetzelfde vragen, maar dan voor drie verhalen. Al weet ik dat ze de komende weken geen tijd heeft. Voor de FSB heb ik het begin staan. Vooralsnog ben ik niet verder gekomen. Ik weet hoe het begint en hoe het af moet lopen, maar weet het middenstuk nog niet precies, dus kan ik niet verder. Als ik binnen nu en een week niets bedenk, begin ik aan het einde. Als dat verhaal niets wordt, heb ik inmiddels wel een reserve-idee met dank aan PF. Blijkbaar wil iets in mij erg graag weer meedoen. Als ik dat wil doen, moet eind mei de opzet voor het verhaal staan. Veel andere doelen heb ik nog niet kunnen halen omdat ik daarvoor deels afhankelijk ben van anderen. Zo heb ik nog steeds mijn researchboek niet gekregen...

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben momenteel met het "gewoon" lezen van mijn ms, halverwege hoofdstuk 18. Heb in mijn notitieblok aantekeningen gemaakt met dingen die mijn opvielen. Foutjes in de tijdlijn, extra uitleg of juist minder en dat soort dingen. Ik heb waarschijnlijk hoofdstuk 19 en 20 dinsdag gelezen. Dan kan ik gaan beginnen met het herschrijven. Van proeflezer nummer 1 heb ik de eerste zes hoofdstukken ontvangen met zijn op en aanmerkingen. Deze heb ik al even vlug gelezen en zo te zien kan ik daarmee mijn ms goed verbeteren en aanpassen. Doel voor aankomende week: ms uitlezen en als het lukken wil de eerste twee hoofdstukken herschrijven.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Derde les ontvangen en voor volgende week, fsb verhaal is opgestuurd. Nieuw kortverhaal gestart, niet voor een wedstrijd maar een oefening van de eerste twee lessen, nog veel werk aan. De eerste proeflezing was nogal negatief, teveel onduidelijkheden.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doelen voor mei: - De oversteek (vervolg van Kate) de eerste 35.000 woorden kritisch doorlezen en herschrijven - 5000 woorden toevoegen aan de oversteek 3000 woorden af - column kerkblad - twee columns baby en kind EEN AF ANDER HOEFT PAS OVER TWEE WEKEN
Ik zit dus prima op schema. Weet iemand iets van Hekate?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben lekker bezig. -Mijn website is zo goed als af. Ik probeer er zoveel mogelijk inhoud op te zetten, zodat ze ook een beetje het bezoeken waard is. Ik heb mijn blog geïntegreerd in de site. Erg tevreden. -MS ben ik een heel eind mee opgeschoten. Ik denk nog max 10.000 woorden -anders schrijfsels: vorig weekend toen mijn oma 90 werd een biografisch stukje over haar leven geschreven Veel schrijfplezier iedereen!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Kortverhaal schrijven voor het geval ik per ongeluk alsnog in de finale van een schrijfwedstrijd beland 2. Rondkijken naar wedstrijden waarnaar ik dat verhaal zou kunnen sturen indien het bovenstaande niet gebeurt - als dat verhaal een beetje fatsoenlijk wordt, want ik schrijf eigenlijk nooit serieuze kortverhalen en al helemaal niet zo dat ze 'literair' te noemen zijn 3. Besluiten wat ik met een manuscript ga doen. Het is zo goed als af, herschreven, etc., maar er hoort een vervolg bij en uitgevers zitten niet te wachten op iemand die meteen met twee verhalen komt aanzetten. Of ik ga het zo herschrijven dat deel twee er ook al in verwerkt zit, dan heeft het geen vervolg nodig maar dat duurt lang en kan chaotisch worden, of ik werk rustig verder aan een ander manu dat wat veiliger is, geen deel twee nodig heeft, maar waarmee ik geen 'klik' heb. 4. Het manuscript waarmee ik niets ga doen in de ijskast leggen en me volledig concentreren op één verhaal
Ik zit niet in de finale, dus dat scheelt weer een hoop zorgen. Wat nieuwe schrijfdoelen om mezelf bezig te houden: - verdergaan met manu, gaat lekker tot nu toe - wat blogs schrijven

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed bezig, Spirit! Ik ga ook lekker. Van mijn doelen moet ik alleen nog een columnpje schrijven, maar de deadline is pas over anderhalve week. Maar er komt wel weer wat voor in de plaats.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Klaar en opgestuurd naar mijn schrijfdocent! :) Ben zelfs ruim over de 110,000 heen... op naar de 120,000 en hopelijk ook naar het einde van mijn verhaal (zucht).
Inmiddels feedback terug (al eerder in een ander topic genoemd) en extra doel: minstens hetzelfde effect bereiken met het volgende deel, dus doorgaan en mijn schrijfstijl verder ontwikkelen, en niet op een luie manier (=met fantasieloos taalgebruik) schrijven. Die manier van werken bevalt goed. In combinatie hiermee: meer lezen (schrijvers als Katherine Mansfield, Hemingway, Ray Bradbury, Phillip Roth en Katherine Anne Porter werden me o.a. aanbevolen door mijn schrijfdocent). Tweede extra doel: nadenken over/ research doen naar mogelijkheden tot publicatie in tijdschriften, ook n.a.v. wat mijn schrijfdocent zei. Daar wil ik me van de zomer ook meer mee bezig houden, als ik twee maanden niet werk.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Derde week van mei zit erop. Hoe gaat het met iedereen?
Schrijfdoelen mei: - 1e versie ms afronden - kortverhaal afronden
Ben nog steeds bezig met mijn kortverhaal. Dus, daarmee komende week verder. En jullie?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De derde les is af en opgestuurd. Nu wachten op de vierde. Het kortverhaal is ook geschreven maar ik ben er niet echt tevreden over, herschrijven dus.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga prima. [quote=EileenO]
Mijn doelen voor mei: - De oversteek (vervolg van Kate) de eerste 35.000 woorden kritisch doorlezen en herschrijven - 5000 woorden toevoegen aan de oversteek 3000 woorden af - column kerkblad - twee columns baby en kind EEN AF ANDER HOEFT PAS OVER TWEE WEKEN