Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat zijn nou goede inspirerende fantasy films/boeken/etc?

Ik zoek goede fantasy/science fiction films/boeken/games/verhlen, die mij kunnen inspireren bij het schrijven. Zodat ik van die fantasy films/boeken/games/verhalen dus iedeen krijg om mijn fantasy boek verder te schrijven. Ik heb al enkele goede films, zoals: Harry potter Lord of the rings Eragon En ik heb net Final Fantasy gekocht, waarvan ik denk dat ik ook goede iedeen kan krijgen. Weet iemand nog wat goede inspiratie films in die genre. Ps: Dries, sorry als deze vraag niet gesteld mag worden op deze site, maar ik dacht dat het wel zo mogen omdat het toch betrekking met schrijven heeft. edit: even titel aangepast, want dit allemaal is wel van toepassingen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet iemand toevallig ook een boek die goed kan tippen aan Harry Potter? En dan bedoel ik een beetje Qua verhaal enzo!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is ook een fantasy/ anime- achtige cartoonserie, Huntik, waar ik erg fan van ben en erg inspirerend vind. Het is erg onbekend en niet meer op de NL- tv maar de afleveringen staan op youtube... het klinkt misschien een beetje kinderachtig, een cartoon, maar om een of andere reden is deze dat niet vind ik, de 4 hoofdpersonages zijn heel leuk (2 daarvan zijn volwassen) en er zit veel magie en actie/ avontuur in.
Klinkt best goed in mijn oren, is er ook iets van nederlandse ondertiteling of nederlands gesproken. Mijn engels is nogal zwak.
Nee sorry, het is in het engels xD Maar het is niet moeilijk engels ofzo, ik denk dat je het best kan volgen. Kan alleen maar goed voor je engels zijn toch? :P

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Euh, nu voel ik mij heel dom want ik heb nog nooit een Fantasy film gezien, behalve een stukje Harry Potter. En pas een Narnia boek gelezen. Ik haal het ook uit het leven en uit mijn fantasie. Ik schrijf wel Fantasy:Dgenre. -mathilde denkt eens na over al jullie antwoorden-

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Labyrinth Howl's moving castle El laberinto del Fauno Nochnoy Dozor - Dnevnoy Dozor - ik geloof dat er nog een derde is, het boek is in ieder geval in drie delen The neverending story Stardust (zelf nog niet gezien) Nightbreed (meer horror misschien, maar erg goed) The Princess Bride Edward Scissorhands, geldt die als fantasy? En Sleepy Hollow? Der Himmel über Berlin zie ik in een overzicht van fantasyfilms op de imdb ook staan, is één van mijn lievelingsfilms, maar zou er niet meteen aan gedacht hebben als fantasy

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willow: als je van klassiek houdt.
Ik vond Willow vroeger echt te gek... Maar ik zag hem laatst weer en toen viel hij me echt vies tegen.
Ik heb hem een hele tijd geleden terug gezien, ik vond hem toen nog steeds leuk :D

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog eentje bovenop : 'The Fearless Vampire Killers' (1967) van en met een jonge Roman Polanski. Ik hou niet erg van het vampire genre, maar deze was qua sfeer, qua komisch element, heel goed te smaken. En volgens mij wijkt deze film enigszins af van het genre zelf. Ik zie er ook een Buster Keaton-element in.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Labyrinth is toch met Jennifer Connelly? Ik vond haar erg amateuristisch acteren in die film, gelukkig is ze later veel beter geworden... De film zelf vond ik wel amusant, maar niet geniaal. Prince of Persia heb ik geprobeerd te kijken, maar halverwege viel ik toch echt van mijn stoel van het lachen. Wat een prutfilm. Hopelijk is de videogame beter.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet iemand toevallig ook een boek die goed kan tippen aan Harry Potter? En dan bedoel ik een beetje Qua verhaal enzo!
Barry Trotter, Tanja Grotter... Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat succesvolle fantasy-schrijvers zich door boeken in het genre laten inspireren. Inspiratie komt van het leven zelf.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet iemand toevallig ook een boek die goed kan tippen aan Harry Potter? En dan bedoel ik een beetje Qua verhaal enzo!
Barry Trotter, Tanja Grotter... Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat succesvolle fantasy-schrijvers zich door boeken in het genre laten inspireren. Inspiratie komt van het leven zelf.
Ik heb ook van mijzelf inspiratie, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik iets lees ik ook meer inspiratie krijg (en dan vooral in tijden dat ik even geen inspiratie heb).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, wat ik niet begrijp is dat je die inspiratie voor fantasy uit fantasyboeken moet halen. Als je bijvoorbeeld een TV-serie als Keeping up appearances (Schone schijn) kijkt, kun je dat "vertalen" naar fantasy: Hyacinth de dwerg die dolgraag een elf wil zijn, bomen knuffelt bij het leven, en haar grot als een bos heeft ingericht. En haar zussen en zwagers zijn dwergen die steeds denken "doe toch normaal", als er al eens een elf in de buurt komt dan kijkt die neer op de dwerg - de baard alleen al.... Dat levert bij mijn weten meer originele verhalen op dan "oh, wat gaaf! Dat wil ik ook in mijn verhaal!"

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel veel is al genoemd, maar eeuwen geleden heb ik 'The Dark Crystal' gezien, was (toen) erg leuk. Ik las dat je fantasy schrijft voor 12/13 jaar en ouder. Leuk, ik ook. Op mijn site kan je - als je wil, ter inspiratie - het eerste hoofdstuk lezen. Volgens mij valt die leeftijdscategorie onder Young Adult boeken. Zelf haal ik mijn inspiratie deels van bestaande verhalen, maar voor een groot deel uit mijn eigen fantasie. Ik kijk wat er echt is en geef daar een kleine fantastische draai aan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet echt onder fantasy te scharen, maar wel erg goed geschreven en zeer inspirerend: 'Erik of het klein insectenboek' van Godfried Bomans. Een stukje prachtige vaderlandse kinderliteratuur, geschreven... wel, een hele tijd geleden. Een absolute must-read, vind ik (http://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_of_het_klein_in…) Verder, als je écht inspiratie zoekt om zelf fantasy te schrijven, vind ik dat ik je mijn favoriet aller-tijden moet aanraden: De sprookjes van Grimm (maar ook die van Andersen en La Fontaine zijn zeer goed te pruimen). Ook de Vertellingen van 1001 nacht zijn ge-weldig. En dan wel de originele (vertalingen). Het is even wennen, de vertelstijl, 'en zo gewerd mij de mare...' maar héérlijk om te lezen. Mijns inziens vormden de sprookjes, mythen, sagen en fabels de bodem voor alle hedendaagse fantasy. Veel leesplezier! (daar haal je meer inspiratie uit dan uit films ;0)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, wat ik niet begrijp is dat je die inspiratie voor fantasy uit fantasyboeken moet halen. Als je bijvoorbeeld een TV-serie als Keeping up appearances (Schone schijn) kijkt, kun je dat "vertalen" naar fantasy: Hyacinth de dwerg die dolgraag een elf wil zijn, bomen knuffelt bij het leven, en haar grot als een bos heeft ingericht. En haar zussen en zwagers zijn dwergen die steeds denken "doe toch normaal", als er al eens een elf in de buurt komt dan kijkt die neer op de dwerg - de baard alleen al.... Dat levert bij mijn weten meer originele verhalen op dan "oh, wat gaaf! Dat wil ik ook in mijn verhaal!"
Ik kopieer zelf ook niks van andere verhalen. Alleen door het lezen van die verhalen weet ik hoe ik mijn eigen verhaal verder wil schrijven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik 'kopieer' wel van andere verhalen. En dat geef ik grif toe. Mijn debuut, welke in april verschijnt, is grotendeels geïnspireerd op fabels en sagen. Er zijn 'stukjes fabel' in verwerkt. Feitelijk zit er zelfs een bewerking in (een verteld verhaal) van vier of zelfs vijf fabels die in elkaar zijn verweven en waar ik dingen bij heb verzonnen. Dat is helemaal niet erg, deze fabels zijn afkomstig van verhalen uit het oude Egypte en zijn honderden jaren oud.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik 'kopieer' wel van andere verhalen. En dat geef ik grif toe. Mijn debuut, welke in april verschijnt, is grotendeels geïnspireerd op fabels en sagen. Er zijn 'stukjes fabel' in verwerkt. Feitelijk zit er zelfs een bewerking in (een verteld verhaal) van vier of zelfs vijf fabels die in elkaar zijn verweven en waar ik dingen bij heb verzonnen. Dat is helemaal niet erg, deze fabels zijn afkomstig van verhalen uit het oude Egypte en zijn honderden jaren oud.
Het maakt niet uit, als het maar wel een eigen verhaal is geworden en er niet echt uit te halen is dat het daarvandaan komt, toch?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt niet uit, als het maar wel een eigen verhaal is geworden en er niet echt uit te halen is dat het daarvandaan komt, toch?
Zolang je die verhalen niet rechtstreeks overtypt uit een modern boek is het in dat geval juist wèl heel belangrijk om door te laten schemeren waar de inspiratie van het verhaal vandaan komt. Hervertelde oude fabels zijn dan geen probleem. Dat zijn intertextuele verwijzingen, daar kan je heel goed mee spelen en daar kan een verhaal veel diepte van krijgen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt niet uit, als het maar wel een eigen verhaal is geworden en er niet echt uit te halen is dat het daarvandaan komt, toch?
Zolang je die verhalen niet rechtstreeks overtypt uit een modern boek is het in dat geval juist wèl heel belangrijk om door te laten schemeren waar de inspiratie van het verhaal vandaan komt. Hervertelde oude fabels zijn dan geen probleem. Dat zijn intertextuele verwijzingen, daar kan je heel goed mee spelen en daar kan een verhaal veel diepte van krijgen.
Oh oke, dat wist ik niet eens :P.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog eentje bovenop : 'The Fearless Vampire Killers' (1967) van en met een jonge Roman Polanski. Ik hou niet erg van het vampire genre, maar deze was qua sfeer, qua komisch element, heel goed te smaken. En volgens mij wijkt deze film enigszins af van het genre zelf. Ik zie er ook een Buster Keaton-element in.
Wist je toevallig dat hierop een musical is gebaseerd? Tanz der Vampire. Een geweldige musical. Zowel in Duitsland en Belgie gezien. Echt een aanrader. Voor meer info verwijs ik naar Google en Youtube :) Betreft de fantasy genre, er zijn werkelijk zoveel boeken en films daarover. De laatste jaren zijn er tientallen fantasy boeken geschreven en films daarover gemaakt. Ik zal adviseren om zelf orgineel te zijn. Kom met een verhaal wat iemand nog nooit eerder heeft gelezen. Zelf schrijf ik ook een verhaal waarvan ik denk, dat niemand daar eerder mee is gekomen. Maar goed, een uitgever moet daar ook brood in zien ;)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schlimazlnik: helemaal mee eens. Jezelf duidelijk laten inspireren door oude verhalen kan een verhaal veel meer diepte geven. Ook in de muziek geldt dit. Ik weet niet of je/jullie 'Mumford and Sons' kennen? Zij hebben schitterende lyrics, en de zanger/songwriter geeft grif toe dat hij voor zijn teksten inspiratie haalt uit Shakespeares' werk. Soms zelfs letterlijk overneemt.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen heel erg bedankt! Ik heb weer een behoorlijke verzameling aan inspirerende dingen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Futuristische films mogen trouwens ook. :P Beetje dom dat ik dit zo laat zeg, maar ach.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met een aantal mensen hier op dit forum eens dat je inspiratie grotendeels uit de dagelijkse dingen om je heen zou moeten komen; een krantenberichtje, een opmerking van een collega, de waarschuwende woorden van je moeder. Maar het kan ook inderdaad geen kwaad om een fabel of sprookje te bewerken. Er is hier al veel over fantasy en sf boeken en films verteld dus veel heb ik er niet aan toe te voegen. Ik zou alleen nog willen wijzen op de oude serie The Twilight Zone. Een fantasy/sf filmserie boordevol bizarre gebeurtenissen en onverwachte twists. Later is er ook nog een op de serie geente speelfilm van gemaakt met de dezelfde titel. Je zou deze kunnen downloaden of lenen van de videotheek. Qua boeken ben ik een fan van Jack Vance. Grotendeels SF met een behoorlijke fantasytwist. Vance is een meester in het bedenken van werelden. Voor het geestesoog ontrolt zich het decor van de vertelling. Planeten, landschappen, klimatologische omstandigheden, flora en fauna, geuren en kleuren, steden, nederzettingen, kastelen, burchten of sloppen en de bewoners (zowel mensen als bizarre, doch volstrekt invoelbare wezens) ervan - met hun leefwijzen, behuizing, kledings- en voedingsgewoonten, zeden, absurde gewoonten, (a)sociale omgangspatronen, kasten, rangen en standen, middelen van bestaan, transport- en communicatiemiddelen. Door zijn boeken te lezen zou je ook veel inspiratie kunnen opdoen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees net dat de film Cats eye vanavond op tv komt naar een boek van van Stephen King; drie horror/suspenseverhalen in een film. Bijna verplichte kost volgens mij als je horror/fantasy/suspense wilt schrijven.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier krijg je mijn lijstje: Films/ series: LOTR, Matrix, Johnny Mnemonic, Hellsing, Bleach, Akira, Gundam Wing, Ghost in the shell, I Robot,... Boeken: Donkere Toren, Percy Jackson and the Olympians, Duistere vloed cyclus,... Games: Diablo, Final fantasy, Doom, Duke Nukem,... Meer kreeg ik er niet uit op twee minuten :)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie :) @MetaBull Ik wil percy jackson lezen, maar hij is in de ik-vorm, dus ik kom daar niet doorheen :(.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Das jammer het zijn wel goeie boeken
Dat geloof ik met hart en ziel. Vond het ook echt jammer, dat ik er niet doorheen kon komen.