Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chicklits voor mannen

Chicklits zijn verhalen voor vrouwen, over vrouwen. Enkele schrijfsters die volgens mij tegen die grens aan zitten zijn, Heleen van Rooyen, Suzanne Vermeer. Eigenlijk zijn mijn vragen heel simpel. Bestaan er ook chicklits voor mannen? Geschreven door mannen voor mannen. En wie zijn de schrijvers ervan?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als moderne man wordt je tegenwoordig geacht dat je je innerlijke gevoelens kunt uiten op een dusdanige manier dat vrouwen dat kunnen begrijpen...Aanpassen dus..Snap je...
Ik vind dit trouwens een behoorlijke aanname. Volgens mij klopt dat niet en is het meer iets van alle tijden (en boekengenres) dat geliefden moeten proberen elkaars taal te spreken, of het nou mannen of vrouwen zijn. Er zijn theorieën dat seksen daar vanwege hun natuur of opvoeding (of allebei) andere neigingen in hebben en daar spelen chicklits volgens mij op in. En ladlits ook, als ze slim zijn geschreven. Als het te sterk op de bestaande clichés ingaat, begin ik me wel te ergeren. Zowel Bridget Jones als Stijn (hoofdpersoon van Kluun) zijn wandelende gemeenplaatsen.
Ik las laatst ergens dat mannen willen lezen over een hoofdpersoon naar wie ze opkijken (sterk, stoer, succesvol etc), wie ze eigenlijk zelf willen zijn, en vrouwen willen lezen of een hoofdpersoon in wie ze zich herkennen, dus wie ze eigenlijk al zijn, met dezelfde problemen in dezelfde situatie. Geen idee of dat klopt, maar het is wel een aardige observatie.
Ai, als het klopt, zegt dat niet veel goeds over het zelfbeeld van de moderne vrouw. ;) Vooral in chicklits zijn de sterke vrouwen vaak ver te zoeken. Misschien bevat het inderdaad een kern van waarheid. Alternatief: een bepaalde groep mensen leest graag over anti-helden en een andere groep over helden, ongeacht de sekse. Weet je nog waarom deze schrijver dit vermoeden uitsprak? Of was het gewoon een losse observatie?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jamie, nee, weet iik niet precies, maar het stond in een recensie in het NRC over een boek van Suzanne Vermeer. Ik heb het ook maar van horen zeggen verder dus mijn naam is Haas ;) Nou, ik heb zojuist een "gay romance" gekocht, mijn eerste e-book ook nog, contemporary (dus geen staljongens en hoge heren), met goeie reviews, voor $2.80. Niet helemaal het genre dat Bobcat bedoelde denk ik, maar daar kan iemand anders misschien weer in voorzien ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chicklits zijn verhalen voor vrouwen, over vrouwen. Enkele schrijfsters die volgens mij tegen die grens aan zitten zijn, Heleen van Rooyen, Suzanne Vermeer. Eigenlijk zijn mijn vragen heel simpel. Bestaan er ook chicklits voor mannen? Geschreven door mannen voor mannen. En wie zijn de schrijvers ervan?
Als mannen een poging doen om een equivalent van de chicklit te schrijven, dan mondt dat uit in zoiets als American Psycho van Bret Easton Ellis })

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jamie, nee, weet iik niet precies, maar het stond in een recensie in het NRC over een boek van Suzanne Vermeer. Ik heb het ook maar van horen zeggen verder dus mijn naam is Haas ;) Nou, ik heb zojuist een "gay romance" gekocht, mijn eerste e-book ook nog, contemporary (dus geen staljongens en hoge heren), met goeie reviews, voor $2.80. Niet helemaal het genre dat Bobcat bedoelde denk ik, maar daar kan iemand anders misschien weer in voorzien ;)
Ik heb hem eindelijk uit, die gay romance :') Dus sorry voor de schop maar ik had het beloofd. Ik moet zeggen dat ik het met plezier gelezen heb, omdat de schrijfstijl goed was, maar het verhaal zelf was niet geweldig. Rechttoe rechtaan, met best wat spanning maar het draaide echt om de beginnende relatie (hij wil me niet/hij wil me wel/ik wil hem niet/ik wil hem wel) en veel minder om de rest. Het was echt 100% gelijk aan een doorsnee chicklit, maar dan met een man als hoofdpersoon. Overigens waren de seksscenes zonder doekjes en eigenlijkbest opwindend :o Zit je daar in de tram :') Overigens heb ik rond dezelfde tijd ook een vergelijkbaar boek gelezen dat dan zogenaamd literair moest zijn, maar dat zat slechter in elkaar, met veel semi-intellectueel geneuzel en een nog zeikerige hoofdpersoon. Zie ook de recensies op goodreads van mijn hand.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarschijnlijk niet wat jij bedoelt, maar mijn vader las altijd Perry Rhodans. Ik heb altijd gedacht dat dat de bouquetreeks voor mannen was. Weet niet of ze nog bestaan eigenlijk.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chicklits zijn verhalen voor vrouwen, over vrouwen. Enkele schrijfsters die volgens mij tegen die grens aan zitten zijn, Heleen van Rooyen, Suzanne Vermeer. Eigenlijk zijn mijn vragen heel simpel. Bestaan er ook chicklits voor mannen? Geschreven door mannen voor mannen. En wie zijn de schrijvers ervan?
Ja, dat noemen we pulp. Schrijvers: Raymond Chandler, Mickey Spillane en in de Nederlandse pendant onovertroffen: J.J. de Lochte. Literair: Jack London en Ernest Hemingway.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het bestaat al jaren, dat zijn de stripverhalen. Ik bedoel de volwassenenstrips dan. En die halen een bijzonder hoog niveau. Zeker grafisch, de verhaallijnen ken ik zo niet.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Westerns. Van die slappe blaadjes in de boekhandel. Dat loopt gewoon alsmaar door en volgens mij zijn het geen vrouwen die die dingen lezen ...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben het over de mannelijke tegenhanger van chicklits, niet over de tegenhanger van kasteel- of dokterromans (al dan niet in slappe kaft).

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je met pulp wel ongeveer op het juiste spoor zit, maar wordt dat niet ook (redelijk) veel door vrouwen gelezen?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt af van wat je onder (echte) pulp verstaat, lijkt mij. Chandler, Splllane zijn vrij karikaturaal in hun beschrijving van vrouwen. Ik denk niet dat dit de hedendaagse vrouw aanspreekt. Iemand als Bil Pronzini (schrijver van een reeks boeken met als HP de detective zonder naam) is dat minder maar hanteert wel een op mannen gerichte schrijfstijl. Hij speelt ( ik denk bewust) met het genre pulp maar schrijft wel erg op mannen gericht. Ik denk niet dat vrouwen zich door die schrijfstijl aangetrokken voelen. Hetzelfde geldt denk ik voor bijvoorbeeld Elmore Leonard of iemand als J.L. Burke. Dat zijn echte cocklits (term net bedacht).

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. Hetzelfde geldt denk ik voor bijvoorbeeld Elmore Leonard of iemand als J.L. Burke. Dat zijn echte cocklits (term net bedacht).
Het is geen clitlit, maar chicklit. Dus ladlit ipv jouw zelfbedachte term. Als je even zoekt op het internet hoef je geen term te bedenken want hij bestaat al.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je. Die stond ook al in #4. Maar volgens mij is dat niet de echte - maar gezochte, geforceerde - tegenhanger.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is geen tegenhanger voor Chicklits. Chick-Lit: Postfeminist Fiction [wiki] Heleen van Royen is geen chick meer. Hoewel! Wat ze schrijft is geen literatuur. Zeggen jaloerse vrouwen en mannen. Echte mannen lezen alles. Ook chicklits. Ook Heleen van Royen. " 50 tinten grijs" van E.L. James is een chicklit. Die weiger ik te lezen. *uche*

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
" 50 tinten grijs" van E.L. James is een chicklit. Die weiger ik te lezen. *uche*
als je het niet gelezen hebt, hoe weet je dan wat het is? Ik heb het deels gelezen. *uche*