Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

13 jaar

Ik schrijf graag boeken. Daar is opzich niets raars aan. Maar ik ben 13, en ik schrijf graag voor mensen die ouder zijn dan mijn eigen leeftijd. Vroeger begon ik altijd met een heel idealistisch verhaal voor kinderen dat ik nooit afmaakte omdat het té idealistisch was. Maar nu ik een keer heb geprobeerd een thriller voor volwassenen te schrijven, vindt ik dat veel leuker. Wat moet ik hiermee? Mensen die eventueel willen weten hóé een dertienjarige dan voor volwassenen schrijft en hoe mijn verhaal eruit ziet, mogen gerust een berichtje sturen hoor

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hallo Emma, Er zijn wel meer jonge mensen hier hoor. We hebben onder andere iemand van 12 en iemand van 15. Dus ook voor je leeftijd is het niet raar. We hebben op dit forum een onderdeel Proeflezen. Daar kun je als je wilt een deel van je schrijfsels door anderen laten lezen. Dus als antwoord op je vraag "wat moet ik hiermee?" zou ik zeggen: Schrijven! Doe lekker wat je leuk vindt en laat je niet tegenhouden door je leeftijd. Welkom op Schrijven Online

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan best zijn dat je het schrijftalent in je hebt, dat je een thriller voor volwassenen kunt schrijven, maar dat kan ik hiervandaan niet beoordelen ;) Heb je het al eens laten lezen aan eeen volwasene?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Oprah zag ik een meisje, Nancy Yi Fan, die heel jong al een boek uitbracht bij uitgeverij Harpercollins, ze was geloof ik 10 toen ze met het boek begon en het werd een groot succes! Het boek heet Swordbird.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig zie je dat steeds meer erg jonge schrijvers en schrijfsters een boek proberen te schrijven en te laten uitgeven. Veel meer dan vroeger, denk ik. De jeugd probeert en durft op schrijfgebied veel meer dan jaren geleden. Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.
Vind je? Ik vind dat kinderen bij uitgevers weg moeten blijven :P Ze mogen wel schrijven, graag zelfs, maar zie dat als oefening en ga pas later echt serieus aan het werk. Als het op je elfde goed genoeg is, dan ook wel op je achttiende.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow! Leuk, Emma. En wat goed! Misschien kun je een stukje plaatsen op het forum? Dan kan ik (kunnen we) meteen zien of het voor volwassenen werkt wat jij schrijft. Ik ben 51, dus volwassen genoeg, al voel ik me vaak het omgekeerde: de meid van 15 op haar solex de laatste hit van George Harrison of Procul Harem (zegt jou waarschijnlijk niks) brullend, terwijl ze door Noord-Holland krost op weg naar haar bijbaantje. :lol: Ik ben heel benieuwd.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig zie je dat steeds meer erg jonge schrijvers en schrijfsters een boek proberen te schrijven en te laten uitgeven. Veel meer dan vroeger, denk ik. De jeugd probeert en durft op schrijfgebied veel meer dan jaren geleden. Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.
Ik denk dat dat ook veel te maken heeft met het feit dat ieder kind (in de westerse wereld) zo ongeveer de beschikking heeft over een computer en internet. Ik weet nog dat ik in de brugklas zat en een boek wilde schrijven. Moest eerst een jaar sparen voor een tweedehands typemachine. Het 'boek' ligt nog steeds in een la. Emma, veel succes schrijven!!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat goed van je Emma dat je al zo met schrijven bezig bent. Ben ook benieuwd naar wat je schrijft, dus wil ook graag wat van je lezen. Veel succes. :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Emma, ik ben jaloers op je. Ik schreef ook op die leeftijd, maar ook toen vond 'men' dat vreemd. Iets doen met je werk kwam niet eens in je hoofd op en cursussen waren er niet, een typemachine kwam er bij ons pas jaren later. In deze tijd is er veel mogelijk. Je kunt allerlei cursussen volgen, en de mogelijkheden van internet en de computer zijn geweldig. Blijf dus lekker schrijven, maar blijf je ook ontwikkelen, leer wat je leren kunt, doe ervaring op met allerlei dingen. Of het schrijven wat wordt komt wel, bind je nog niet aan iets of iemand. Kijk rond in de uitgeefwereld, laat je niet gek maken, vraag je af of jij ergens aan toe bent en of je het zelf echt wilt, of dat er iemand zit te pushen omdat er geld te halen valt. Je hebt misschien nog meer talenten, geniet van alles wat je kunt en doet, maak er een leuke puberteit van, met je schrijven als basis heb je een heerlijke uitlaatklep, pesters kun je zo lekker vermalen in een thriller. Schrijf, leef en geniet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.
Vind je? Ik vind dat kinderen bij uitgevers weg moeten blijven :P Ze mogen wel schrijven, graag zelfs, maar zie dat als oefening en ga pas later echt serieus aan het werk. Als het op je elfde goed genoeg is, dan ook wel op je achttiende.
Natuurlijk is het zo dat als je op je elfde goed met taal kunt omgaan, je dat op je achttiende ook nog kunt ... en misschien zelfs de rest van je leven. Maar ik heb gehoord dat bijvoorbeeld in België uitgevers contact hebben met basisscholen over kinderen die uitstekend stellen. Nou, ik had wel gewild dat dat in mijn lagereschooltijd in Nederland zo was geweest! Het talent kan er dan meteen uitgevist worden en begeleid. Een kind met schrijftalent hoeft dan niet eerst via de decaan een beroepskeuze te maken (een decaan adviseert niet: Word maar auteur), een opleiding te volgen die hem niet aanstaat en op zijn dertigste /veertigste nog eens achter zijn oor te krabben: 'Had ik niet ooit het idee dat ik schrijver wilde worden? Nou, dan ga ik daar maar eens aan beginnen.' En dan het hele taaie proces zonder begeleiding of tegen privébetaling doorlopen. In België wordt de waarde van taal en spelling sowieso meer ingezien. Bij vrijwel alle taalspelletjes op tv blijkt dat Belgen een betere taalbasis hebben dan Nederlanders. Ik weet eigenlijk niet hoe het in andere landen is, maar een investering in jong schrijftalent vind ik volkomen op zijn plaats.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet eigenlijk niet hoe het in andere landen is, maar een investering in jong schrijftalent vind ik volkomen op zijn plaats.
Helemaal mee eens!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Emma, Allereerst: Gewoon lekker blijven schrijven! Ik ben nog niet pensioengerechtigd maar schrijf al zo lang als ik mij kan herinneren. Ik had een meester in groep 7 (ik was dus nog maar 11) die een opstel van mij gelezen had en mijn moeder belde om haar te vragen mij te stimuleren wat betreft schrijven omdat ik er goed in was. Nou moet ik bekennen dat tot enkele maanden geleden niemand mijn verhalen mocht lezen. Het was (en is) mijn ding en ik beschouw het meeste wat ik schrijf niet als goed genoeg om door iemand gelezen te worden. Sinds enige tijd laat ik bepaalde dingen wel lezen en tot mijn verbazing vinden mensen het meestal best aardig. Uiteindelijk schrijf je voor je zelf en daar ben je nooit te jong voor, vind ik. Je hoeft niet meteen een bestseller te schrijven. Schrijven is gewoon leuk en dat kan je op elke leeftijd. Schrijf gewoon wat in je opkomt en dan merk je vanzelf voor wie dat geschikt is!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je er vroeg bij bent kunnen ze je gaan kneden, begeleiden en nog een heleboel bijbrengen. Als je op veel latere leeftijd gaat schrijven heb je jezelf al een stijl aangeleerd die een uitgever misschien liever anders zou willen zien. Als je ouder wordt krijg je namelijk nieuwe inzichten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.
Vind je? Ik vind dat kinderen bij uitgevers weg moeten blijven :P Ze mogen wel schrijven, graag zelfs, maar zie dat als oefening en ga pas later echt serieus aan het werk. Als het op je elfde goed genoeg is, dan ook wel op je achttiende.
Natuurlijk is het zo dat als je op je elfde goed met taal kunt omgaan, je dat op je achttiende ook nog kunt ... en misschien zelfs de rest van je leven. Maar ik heb gehoord dat bijvoorbeeld in België uitgevers contact hebben met basisscholen over kinderen die uitstekend stellen. Nou, ik had wel gewild dat dat in mijn lagereschooltijd in Nederland zo was geweest! Het talent kan er dan meteen uitgevist worden en begeleid. Een kind met schrijftalent hoeft dan niet eerst via de decaan een beroepskeuze te maken (een decaan adviseert niet: Word maar auteur), een opleiding te volgen die hem niet aanstaat en op zijn dertigste /veertigste nog eens achter zijn oor te krabben: 'Had ik niet ooit het idee dat ik schrijver wilde worden? Nou, dan ga ik daar maar eens aan beginnen.' En dan het hele taaie proces zonder begeleiding of tegen privébetaling doorlopen. In België wordt de waarde van taal en spelling sowieso meer ingezien. Bij vrijwel alle taalspelletjes op tv blijkt dat Belgen een betere taalbasis hebben dan Nederlanders. Ik weet eigenlijk niet hoe het in andere landen is, maar een investering in jong schrijftalent vind ik volkomen op zijn plaats.
Oh stimuleren is prima (dat valt wel onder het oefenen toch?). Maar kinderen die boeken uitgeven? Neu. Wacht daar maar lekker mee.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
^ Wachten? sorry, maar waarom zou je? Als het toch een leuk vermakelijk boek dat iedereen zou kunne lezen: dan is daar toch niets mis mee? Waarom zou je moeten wachten tot het uitgeven van ene boek alleen omdat het door een jong persoon geschreven is? Oude mensen die het zelfde schrijven zouden het dan ook niet mogen. Aangezien veel pubers heel goed kunnen schrijven zou dat betekenen dat alleen het beste van het beste uitgegeven mag worden waardoor heel veel boeken niet meer op de markt zullen komen die wel veel gelezen worden. Ik vind dat alle leuke vermakelijke boeken uitgegeven moeten worden.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allemaal, ontzettend bedankt voor alle reacties. Ik zal binnenkort een stukje van mijn verhaal bij proeflezen zetten, maar ik moet er nog wel aan schaven. Mijn moeder vind het best goed geschreven, maar ze zegt dat de hoofdpersoon een beetje van de ene gebeurtenis in de andere valt. Ze vindt in ieder geval dat het echt een verhaal voor volwassenen is, en zeker niet voor kinderen van mijn leeftijd. Ik lees zelf trouwens ook graag volwassenenboeken (het liefst thrillers waar je makkelijk doorheen komt), dus misschien dat ik iets daarvan overgenomen heb qua schrijfstijl.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er staat nu een stukje bij proeflezen, nl het begin. dus de mensen die daarin geïntereseerd zijn: Het staat onder de titel Turbulentie.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Emma, welkom hier :) Degene van 12 jaar op dit forum heeft btw al 2 boeken uitgegeven, via een POD-uitgeverij. En leeftijd maakt niet veel uit :P Verder ben ik het met Simotte eens over het wachten waar MichaM over praat. Waarom wachten? Zij werken er vast net zo hard voor als wij, hoor.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Emma! Als eerste welkom :P . Ik ben 12 en schrijf ook graag, dus opzich is er niets raars aan dat je graag schrijft. Ik kan dus ook echt NIET voor kleine kinderen schrijven, heb er dan wel een boek van uitgebracht, maar dat is dan ook alles. Ik kan het echt ABSOLUUT niet. Ik schrijf ook weer niet graag voor volwassene, maar gewoon voor ongeveer 11/12+ . Maar schrijf gewoon wat jij leuk vindt en als andere kritiek geven op je verhaal, vraag dan wat beter kan en verwerk dat erin. Helaas kan ik geen beoordeling geven als je een verhaal bij 'Proeflezen' zou plaatsen, want ik ben geen volwassene xD . Maar als je topic er over een jaar of 5, 6 nog staat zal ik er eens naar kijken :P .

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas kan ik geen beoordeling geven als je een verhaal bij 'Proeflezen' zou plaatsen, want ik ben geen volwassene xD .
Waarom niet? Iedereen kan commentaar geven, leeftijd maakt niet uit :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikzelf ben 15, en ik schrijf ook. Waarom zou je ermee wachten? Waarom zouden jongeren geen boek uit mogen geven? Als ze maar goed schrijven, want daar gaat het tenslotte om!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er heel, HEEL weinig kinderen zijn die een echt goed boek kunnen schrijven. Dat de kans dat een volwassene het beter doet niet zoveel groter is, laten we even buiten beschouwing. Maar kinderen missen gewoon de ervaring en het inlevingsvermogen. Dat is zelfs fysiek bepaald, hun hersenen zijn gewoon niet zo ver ontwikkeld. Ze kunnen (bijna letterlijk) niet verder kijken dan hun neus lang is. Wat dus niet wil zeggen dat ze andere dingen niet kunnen leren (woordenschat, plotlijnen, spanningsbogen etc), maar om daar nu de uitgevers mee te gaan bestoken terwijl die het al zo druk hebben... En hoeveel mensen schamen zich niet dood over wat ze in hun onbezonnen jeugd hebben geschreven als ze later ouder worden? Oefen gewoon lekker een paar jaar, doe een cursus etc, daar heb je later alleen maar profijt van, en als je na je puberteit iets moois hebt geschreven, met objectieve (dus niet "mijn leraar nederlands vindt het geweldig en mijn moeder is trots op me") proeflezers, dan kun je het eens naar een zorgvuldig uitgezochte uitgever sturen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM: Het ene 'kind' is het andere niet. Ik word bijna zestien, en een echt kind ben ik niet meer. Ik heb bovendien meer dingen meegemaakt in mijn korte leventje, dan de meeste mensen van 60 jaar. Ik heb dan ook zeker het idee dat ik verder kan kijken dan 'mijn neus lang is'.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weg

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM: ik sluit me aan bij eversleeping. Bovendien, SOMMIGE kinderen hebben dan minder inlevingsvermogen, het hoeft niet zo te zijn dat dat bij ieder kind het geval is. Ik probeer me in het dagelijks leven ook in te leven in andere mensen, omdat ik soms niet begrijp waarom mensen iets doen. Dit lukt soms al best aardig, dus ik ben al een beetje geoefend. Verder heb ik nu even geen tijd meer om deze reactie af te maken, maar er komt een vervolg.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM: Het ene 'kind' is het andere niet. Ik word bijna zestien, en een echt kind ben ik niet meer. Ik heb bovendien meer dingen meegemaakt in mijn korte leventje, dan de meeste mensen van 60 jaar. Ik heb dan ook zeker het idee dat ik verder kan kijken dan 'mijn neus lang is'.
Dat denken alle kinderen. De meeste kinderen zijn de andere kinderen ook.