Mentaal versus lichamelijk
Ik ben eraan gewend om intensief mentaal bezig te zijn. Zo heeft het grootste deel van mijn leven eruit gezien. Beweging bestond uit het huishouden, boodschappen, en lopen of fietsen naar afspraken. Af en toe iets van sport. De rest van de tijd zat ik binnen aan een bureau achter een computer en werkte ik, of schreef ik.
Tegenwoordig is het meeste werk dat ik doe lichamelijk en in de buitenlucht. Ik merk dat hele dagen schrijven, en dus zitten, erin resulteren dat ik me lichamelijk ongemakkelijk ga voelen en ook dat ik me niet meer goed concentreer op het schrijven. Ik heb gemerkt dat ik prettiger schrijf als ik naast de schrijfuren een flinke dosis buiten lichamelijk bezig zijn tot me neem. Tegenwoordig waak ik ervoor om niet teveel aan het schrijven te denken, niet steeds in het verhaal te zitten, maar bewust afstand te nemen en tot nu toe lijkt dit mijn schrijven veel goeds te doen.
Zijn jullie lange dagen achter elkaar voornamelijk mentaal bezig? (baan, schrijven) Raak je daar 'overschrijft' van, of gaat dat moeiteloos? Kun je tijdens het schrijven afstand nemen van het verhaal, vind je dat prettig of juist niet?
Ik ben inderdaad lange dagen
Het is nooit goed als je
Als ik met een manuscript
Ik doe overdag
Mijn werk bestaat
Als ik niet mijn rondje kan
Het is heerlijk om naast
De laatste maanden doe ik
De combinatie van sporten (ik
nou, mijn kinderen 'sporten'
Zowel beroepsmatig als mijn