Via

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Meedoen aan schrijfwedstrijden

28 augustus 2010 - 10:15
Hoe is het voor jou om mee te doen aan schrijfwedstrijden? Neem je het serieus of is het 'gewoon voor de leuk'? Voor mij is het redelijk belangrijk (hoewel het van de wedstrijd afhangt). Een paar jaar terug is een keer een verhaal van mij genomineerd in de Kerstverhalenwedstrijd en eentje in de Liefdesverhalenwedstrijd, toen door de NCRV georganiseerd. Vorig jaar heb ik een 'eervolle vermelding' gekregen in de plaatselijke wedstrijd Drechtsteden Schrijft. Dat was voor mij een belangrijke bevestiging en motivatie om door te gaan met schrijven en mezelf er serieus in te nemen. Sinds dit jaar heb ik me (voornamelijk dankzij deze site) helemaal op wedstrijden gestort, en zou het liefst voor alles wat inzenden. Ik hou het bij in een excelsheet, met de naam van de wedstrijd, de deadline van insturen, het verhaal dat ik ingestuurd heb en de datum waarop de uitslag komt, waarna ik op die datum dan doorgaans eufemistisch 'niet geselecteerd' erbij zet. Ik ben me wel gaan realiseren dat ik niet zomaar in het wilde weg aan alles mee kan doen en dat ik een selectie moet maken van de wedstrijden waarvoor ik iets wil insturen. Op het laatste moment nog wat schrijven en dan toch maar insturen werkt gewoon niet. Ik zie het nu als goede oefening, maar ook wie weet als 'opstap' voor het 'grote werk'. Afhankelijk van de wedstrijd ben ik een beetje zenuwachtig tot zwaar nerveus als de uitslag komt en ik ben dan ook echt teleurgesteld als mijn verhaal weer 'niet geselecteerd' is. Aan de andere kant ben ik wel oprecht blij als er iemand van hier dan komt melden dat hij of zij wel gewonnen heeft! Dat doet me goed, want hey, het kan dus wel! En dat is voor mij ook een motivatie om een volgende wedstrijd weer mee te doen.

14 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 7:55
Ach, Schlimazlnik, voor mensen zoals jij en ik, en veel anderen hier, is er ook een wedstrijd, hoor! Die heet: 'proberen je ms bij een reguliere uitgever onder te brengen.' Binnenkort ga ik een poging wagen. En als ik dan niet 'win', ga ik ruiterlijk erkennen dat mijn ms gewoon niet goed genoeg is geweest. Want dat is dan de enige juiste conclusie.

20 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
31 augustus 2010 - 9:16
Oh pardon. Boeken worden natuurlijk niet geschreven.
Jawel, maar het grote verschil is dat je bij de wedstrijden die jij noemt je niet zelf kunt bepalen of je deelneemt. Daarnaast maken eigen beheer-uitgaven geen kans, dus je moet al gepubliceerd zijn bij een reguliere uitgeverij en dan doe je eigenlijk min of meer automatisch mee.

Hay

19 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 10:24
Dries schreef:
Daarnaast maken eigen beheer-uitgaven geen kans, dus je moet al gepubliceerd zijn bij een reguliere uitgeverij en dan doe je eigenlijk min of meer automatisch mee.
Dat alleen reguliere uitgaven in aanmerking komen voor literatuurprijzen wist ik wel. Ik heb wel altijd gedacht dat auteurs daar zelf enige invloed op hebben. Is het dan zo dat in feite de uitgevers boeken voor een prijs aandragen en dat een auteur totaal verrast kan worden door een nominatie of prijs?

19 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 10:32
Dat kan ja. En vaak moet de uitgever er ook nog een bedrag voor neertellen om het boek 'mee te laten doen'.

18 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 11:04
@ Zjors: dat wist ik niet dat uitgeverijen moeten betalen om hun boek(en) te laten meedingen naar een prijs. Money makes the word go round. Sinds dit jaar doe ik fervent mee aan schrijfwedstrijden die mij aanstaan. Ik heb er nu met drie meegedaan. Vroeger begon ik wel aan een verhaal, maar maakte het nooit af. Járen geleden wel eens met een schrijfwedstrijd van de Margriet meegedaan, toen kreeg ik zomaar een vulpen toegestuurd. Bleek ik bij de eerste 100 te zitten. Er waren 550 inzendingen. Met die pen schrijf ik nog altijd de hoofdlijnen van een nieuw verhaal.

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 12:05
Zo'n groot onderscheid zie ik toch niet tussen een wedstrijd en een literaire prijs, behalve dan het bedrag dat ermee te winnen valt. Dat je zelf je werk niet instuurt maar dat je uitgeverij dat doet, lijkt mij niet echt een verschil te zijn - voor dat soort zaken heb je nu eenmaal een uitgever.

20 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
31 augustus 2010 - 14:49
Het grote verschil lijkt mij dat je aan een heel lastige voorwaarde moet voldoen om überhaupt mee te mogen doen: je boek gepubliceerd krijgen bij een reguliere uitgeverij. Als je dat toevallig hebt is de stap wellicht klein, maar het is een erg restrictieve voorwaarde natuurlijk.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 14:58
Maar de vraag aan het begin van het topic luidde: hoe is het voor jou om aan schrijfwedstrijden mee te doen? Die vraag is alleen relevant als je zelf iets instuurt. Als je uitgeverij iets instuurt, ben je daarvan niet eens altijd op de hoogte. Dan kun je opeens het juryrapport in je mailbox aantreffen, terwijl je geen idee had dat je boek meedong naar een prijs.

Hay

19 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 15:51
Ik begrijp uit de reacties dat zoiets in theorie mogelijk is. Maar ik stel me zo voor dat een gepubliceerd auteur dat meestal wel via de uitgever weet of op zijn minst vermoedt. Het zal soms ook wel zo zijn dat een auteur er niet naar vraagt en zich het liefst gewoon laat verrassen.

20 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
31 augustus 2010 - 16:33
Maar de vraag aan het begin van het topic luidde: hoe is het voor jou om aan schrijfwedstrijden mee te doen? Die vraag is alleen relevant als je zelf iets instuurt. Als je uitgeverij iets instuurt, ben je daarvan niet eens altijd op de hoogte. Dan kun je opeens het juryrapport in je mailbox aantreffen, terwijl je geen idee had dat je boek meedong naar een prijs.
My point exactly. Laten we uitgaan van wedstrijden waar je in ieder geval zelf het initiatief tot deelname kunt nemen.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 16:51
Ik begrijp uit de reacties dat zoiets in theorie mogelijk is.
Bij mij bleek het in de praktijk mogelijk, Hay. ;) En ik had geen flauw vermoeden.

Hay

19 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 augustus 2010 - 21:47
Het lijkt me helemaal geweldig als zoiets uit de lucht komt vallen. :) Maar behalve dromer probeer ik ook nog af en toe realist te zijn. Zoiets gaan slechts weinigen van ons ooit meemaken. :rolleyes: Met mijn Vlaams Filmpje in aantocht zul je mij echter niet horen klagen. :p Nu maar weer :ontopic: , want Dries heeft gelijk, dit ging over 'normale' schrijfwedstrijden.

14 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 September 2010 - 9:47
Af en toe schrijf ik iets voor een wedstrijd. Als het mijn genre is, wil ik zeker een poging wagen. Ik won twee keer een plaatsing in een bundel. Dat geeft toch wel lekker gevoel. Ik schrijf gedichten en jeugdverhalen

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 September 2010 - 12:11
Ik ben net als Via: als ik aan schrijfwedstrijden begin, vind ik het moeilijk om het "half" te doen. Dan wil ik dus meteen overal iets voor inzenden (binnen mijn genre dan). Ik vraag me dan ook wel eens af of die spreiding niet wat beter kan: zo is er een paar weken niks, en zo zijn er een stuk of 8 deadlines op dezelfde dag. Volkomen logisch dat veel organisaties een wedstrijd uit willen schrijven rond de boekenweek en de "opening van het schrijfseizoen", maar mijn vingertjes slaan nu wel een beetje blauw uit van al dat typen. :confused: Ook vraag ik me af of mijn verhalen nou beter of slechter worden van al die eindsprints. :p Vooruitplannen is niet mijn sterkste punt.

16 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 September 2010 - 13:15
Ik doe soms mee aan schrijfwedstrijden die mij interesseren; sf, fantasy, thrillers, horror. De reden dat ik daaraan mee doe is simpel. Behalve de aantrekkingskracht van de uitdaging heb ik gemerkt dat het schrijven van korte verhalen mijn schrijfkwaliteiten op een aantal punten verbetert. Zo word ik gedwongen om binnen een strak tijd- en inhoudskader mijn volledig creativiteitsvermogen aan te spreken en een verhaal te vertellen dat helder is, spanning opbouwt en een schokkende gebeurtenis presenteert. Door dit vaak te doen bouw je aan je eigen kwaliteiten als schrijver. Ik heb gemerkt dat dat soms (niet altijd natuurlijk) leidt tot het winnen van prijzen en andere positieve reacties.

Via

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 december 2010 - 10:46
Leuk om mijn openingspost hiervan weer terug te lezen. In een paar maanden tijd ben ik er wel anders in gaan staan. Ik voel die drang niet meer zo en ben niet meer zo uit het veld geslagen als er een afwijzing volgt. Veel succes heb ik het afgelopen jaar qua schrijfwedstrijden niet gehad. Alleen op de ikvertel.nl site heb ik een vijfde prijs met de schrijversprijzen gehaald, en een kinderverhaal dat op een longlist is geplaatst (van Troepiaal was dat). Dat lijkt wel wat, maar niet als je bedenkt dat ik aan ruim tien wedstrijden mee heb gedaan. Ik realiseer me nu dat ik meer tijd moet nemen voor het schrijven en dat ik er niet zulke hoge verwachtingen van moet hebben.

Hay

19 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 december 2010 - 11:08
Dries heeft hier volkomen terecht de twee draden over hetzelfde onderwerp samengevoegd.

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
29 december 2010 - 13:25
Ik heb aan verschillende schrijfwedstrijden meegedaan waar een juryrapport uit kwam rollen. Een verhaal van mij werd door 3 deskundige personen beoordeeld. no1: vond het helemaal geweldig, no2: vond het goed en no3: vond het letterlijk, gewoon bagger! Toen heb ik wel even moeten slikken. Ook een deskundig oordeel over je verhaal wil niet altijd iets zeggen. Maar je word er wel harder van, tenslotte kun je niet voor iedereen het ideale verhaal schrijven.

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
29 december 2010 - 14:38
Een van de redenen dat ik bij SOL ben, is het overzichtelijke rijtje met wedstrijden waaruit je kunt kiezen. Ik heb nog maar aan een paar wedstrijden meegedaan (korte verhalen of poezie) en 1 daarvan wordt binnenkort gepubliceerd in een bundel (kort verhaal Aquazz). Van de rest is nog geen uitslag van (deadline 31-12 of 1-1) De gedichten die ik heb ingestuurd voor de Aan het Woord wedstrijd in mijn woonplaats hebben het niet gehaald. Een publicatie stimuleert mij enorm om ermee door te gaan maar een afwijzing stimuleert mij ook om mijn werk te verbeteren. Door mee te doen aan wedstrijden krijg ik alleen maar meer ervaring en heb zelfs het idee dat ik minder naar woorden hoeft te zoeken dan voorheen.

15 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
31 december 2010 - 8:27
Ik doe graag mee aan schrijfwedstrijden. Het motiveert me om door te gaan met schrijven. Op de een of andere manier vind ik het minder pijnlijk als ik niet gewonnen heb dan dat ik mijn ms naar een uitgever stuur en afgewezen word. Het is in mijn ogen een prima oefening. Lekker veel schrijven en ook nog met een doel...... :nod: (Sorry Suma, daar heb je toch weer mijn puntjes ;) )

17 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 december 2010 - 20:49
:lol: wacht maar totdat je er achter komt hoe je puntjes hoort te gebruiken... :? Bovendien, trek je niets aan van mijn opmerkingen. ASf en toe ben ik ietsje gek. Nou ja, af en toe? :D

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
31 december 2010 - 21:13
Zelfkennis is de eerste stap in het ontwaken van een bewust schrijvende geest. De tweede stap is het bewust blijven van de geest tijdens het eerste schrijven.

17 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 januari 2011 - 16:18
Zelf heb ik de afgelopen jaren ook regelmatig aan schrijfwedstrijden meegedaan en ben regelmatig in de prijzen gevallen. Voor mij is het een goede stok achter de deur om te gaan schrijven. Ik vind de voor- en napret ook erg leuk van zo'n wedstrijd en het is ook spannend. Als een verhaal 'iets' doet is dat telkens een fijn juichmoment. Al die verhalen zet ik op een weblog. Ook had ik telkens een stille hoop dat een uitgever interesse had, maar verder dan een malafide uitgever en een uitgever waarvoor ik af en toe mag voorlezen, ben ik nog niet gekomen. Zolang het een leuke hobby blijft, is dat ook prima. De laatste tijd heb ik niet meer zo vaak meegedaan omdat ik nu fulltime werk. Ook zou ik graag me eens wagen aan een langer verhaal/roman. Ik heb al een idee, nu nog beginnen. Mooi voornemen voor 2011.

13 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 januari 2011 - 19:34
Ik heb bij 5 wedstrijden wat ingestuurd en vier keer een prijs gewonnen. Bij de vijfde wedstrijd stond er in een van de sub regels verstopt in een link via een link via een link wat het genre moest zijn en dat zag ik dus pas nadat ik het had ingestuurd in het verkeerde genre dus ik had geen schijn van kans door eigen domheid. Ik vind het leuk ter stimulans maar doe het niet heel vaak.