historische data omzeilen of ontduiken?
Ivm met mijn ms 'Eden', heb ik de laatste dagen research gedaan op google ivm met een personage : Gouverneur McArthur. Ik wilde o.a. weten of hij qua rank hoger staat dan een kapitein. Ja, dus.
Maar nu ben ik op een ander probleem gestoten.
Ik heb een zeer sterke indruk dat alle gouverneurs (royal governors) in de Engelse kolonies in Noord-Amerika bij naam gekend zijn. Er zijn op google chronologische lijsten met hun namen per kolonie...
Kan ik nu wel een fictieve gouverneur opvoeren?
De kolonie zelf heb ik niet vermeld. In gedachten denk ik aan Maryland en Pensylvanië omwille van het klimaat, de godsienstige tolerantie met voorkeur voor katholiek... ook veel indentured servants en convicts (vooral Maryland).
Ik heb naar een alternatief gezocht en kwam uit op de 'royal proprietor' (koninkijke houder) die een landconcessie in de kolonies kreeg als geschenk of 'faveur' van de koning. Hij kon het regeren als een feodale koning. Vele van die koninklijke houders bleven in Engeland en duidden iemand aan die in de landconcessie kolonisten diende aan te trekken om het land te 'ontwikkelen'.
Probleem is dat de meesten voor 1765 vervangen werden (die indruk heb ik toch). De enkelen die omstreeks 1765 er nog waren, bevonden zich in een gebied dat zich qua landschap niet leent voor mijn roman.
Kan ik historische data (lijst namen van gouverneurs en hun curriculum vitae) naast me neer leggen? Een kolonie kan ik best ook nooit vermelden. Iemand aldaar woonachtig zou meteen kunnen schrijven dat er in zijn/haar staat nooit een gouverneur is geweest met de naam McArthur in 1765.
Het jaartal kan ik ook niet wijzigen : het moet kort na het einde van de Zevenjarige Oorlog zijn, en voor de eerste grote onlusten uitbreken van de Amerikaanse revolutie.
In dit geval zou het omzeilen een beetje zijn als een President van de VSA vernoemen met een fictieve naam.
Wat te doen?
Moeilijke vraag. Ik zou een
Heb je dan een fictief
Ik zou ook een fictieve
Volgens mij kan het juist
chrislaevers schreef: Heb je
Daar is het fictie voor,
Het ligt eraan wat je
Ken je de serie Madame Royale
Multatuli creeerde zijn Max
't Is een hele opluchting dat
Dat tutoyeren vond ik ook