Je schrijfdoelen voor mei 2010?

Vroeger zat ik op een dansforum waarin aan het begin van elke maand gevraagd werd naar je maanddoelen, en aan het begin van het nieuwe jaar naar je intenties voor dat jaar. Het was altijd ontzettend inspirerend en leek me leuk om ook voor dit schrijfforum te doen. Dus hierbij: Wat zijn je schrijfdoelen voor mei (evt. met het oog op een groter jaardoel)? Is er iets specifieks dat je deze maand zou willen doen, leren, bereiken? Probeer het verder ook zo behapbaar en concreet mogelijk te maken, bijvoorbeeld: 'Ik wil eind mei een kort verhaal van 500 woorden over onderwerp X af hebben, en ruim 3x per week een half uur schrijftijd hiervoor in.'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
tantebetje, je mag mij ook (gedeeltelijk) rekenen tot de dichters. Zitten we al op 2 1/2. Schiet lekker op, toch?
:thumbsup:
@ tantebetje: maar mijn leven is al een doel op zich om staande te blijven.
Niets kan belangrijker zijn dan dat, JanJR. Leven met één dag tegelijk.
Ik moet voor de schrijversacademie twee eindwerken inleveren eind mei: Een cyclus poëzie (ik ben de derde dichter denk ik?) en vier tot acht pagina's uit een groter geheel.
Ja, de derde, denk ik ook ;). En als ik lees dat je een cyclus poëzie ter beoordeling moet inleveren, dan word ik wel een beetje jaloers. :!: Misschien ga ik toch nog eens rondkijken of ik een geschikte cursus of opleiding kan vinden voor het nieuwe schooljaar.
13 mei 2010 - 18:15

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok dan, speciaal voor de deelnemers aan deze draad nog een inspirerend citaat om de moed erin te houden: 'My therapist told me the way to achieve true inner peace is to finish what I start. So far today I have finished two bags of M&M's and a chocolate cake. I feel better already.' - Dave Barry, Amerikaanse columnist https://mail.google.com/mail/e/338
13 mei 2010 - 19:25

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen stranden nooit op schrijven maar om het randgebeuren. Ik schrijf stukjes, columns en artikeltjes. Die probeer ik aan de man te brengen maar ieder excuus tot uitstel van de volgende stap, grijp ik aan. Niet insturen betekent niet afgewezen worden. Een tic die ik overhield aan de periode dat ik solliciteerde. Er zit een grens aan het aantal afwijzingen die een mens kan incasseren. OP dit moment is de PC stuk, ik mail via een noodmailsysteem, en ik kan niet printen. Dus weer niet de volgende stap gezet... En daarnaast heb ik een file-probleem. Ik moet orde houden (brengen, liever gezegd) en de veelheid van documenten. Daar heb ik inmiddels een systeem voor, dat wel maar ik heb het zo slecht bijgehouden, dat het nu echt een grote klus is geworden. En inplaats van op te ruimen, ga ik verder schrijven aan een stukje wat half-af is. Ik ga het dus niet halen, helaas. Ik wil wel en ik besteed er ook genoeg tijd aan, maar zo werkt het blijkbaar niet... En om goede inspiratie voorbij te laten gaan, is toch ook zonde?
15 mei 2010 - 12:52

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk topic. Complimentje. Mijn schrijfdoel: De resterende tien hoofdstukken schrijven van mijn nieuwe jeugdroman. Het aanpassen van m'n manuscript in samenwerking met m'n uitgever. Gestrand kinderboek weer tot leven wekken.
15 mei 2010 - 17:13

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Janheij, Pure herkenning. Ik kan ook een aardig kluts maken. Grr..dan wil ik het allemaal ordenen en halverwege volg ik niet eens meer wat ik waar heb gelaten. Terwijl op het moment zelf is het logisch. Maar ik ga soms iets te creatief met bestandsnamen om..smile.. Ik wil liever ook gewoon verder schrijven. Maar ik ben nu ook bezig om alle reacties te verzamelen en kijken of ik dingen heb laten liggen die mij goed zijn geadviseerd. Aricha, Je schrijfdoel klinkt helemaal top. Succes.
15 mei 2010 - 18:14

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet voor de schrijversacademie twee eindwerken inleveren eind mei: Een cyclus poëzie (ik ben de derde dichter denk ik?) en vier tot acht pagina's uit een groter geheel.
Ja, de derde, denk ik ook ;). En als ik lees dat je een cyclus poëzie ter beoordeling moet inleveren, dan word ik wel een beetje jaloers. :!: Misschien ga ik toch nog eens rondkijken of ik een geschikte cursus of opleiding kan vinden voor het nieuwe schooljaar.
OFF TOPIC: Dat is een echte aanrader, tantebetje. Het niveau is niet altijd zo hoog als ik zou willen, ik vind niet alle leraars even interessant, maar ik heb er toch erg veel aan. Je leert mensen kennen die ook serieus met schrijven bezig zijn en ook uren kunnen praten over die ene zin die eeuwig dwars ligt. Je leert mensen kennen (publicerende docenten) die mensen kennen (uitgevers). Alleen ben ik jammer genoeg te principieel om er gebruik van te maken. Je leert jezelf als schrijver beter kennen doordat je door andermans ogen naar je werk kijkt. Heerlijk. Ik heb zo ontdekt dat zowel docenten als medestudenten me eerder als dichter zien dan als prozaschrijver, en worstel daar nu nog een beetje mee. :) Ach ja, het heeft mij persoonlijk alleen maar goeds opgeleverd. ON TOPIC: Mijn meidoelen worden even gehinderd door een geblokkeerde zenuw of iets dergelijks. Nekpijn arghl. Morgen chiropractor. Verder ontdekte ik dat een sleutelscene in mijn verhaal totaal onlogisch is. Werk aan de winkel dus!
15 mei 2010 - 22:32

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds een paar dagen heb ik gelukkig een voorlopig nieuw doel voor mei gevonden: de VPRO/Volkskrant wedstrijd. De deadline is a.s. maandag, ben nu aan het herschrijven. In elk geval ben ik nu even uit het 'zwarte gat' van tussen twee boeken inzitten :D.
15 mei 2010 - 23:11

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoelen voor de maand mei heb ik niet. Die heb ik eigenlijk nooit. Soms schrijf ik heel bezeten aan mijn boek, soms weer een tijdje niet en schrijf ik wat andere dingen. Een planning of een stuctuur heb ik wat tijdsindeling betreft helemaal niet eigenlijk. Al doe ik af en toe mee aan schrijfwedstrijden en dan heb je natuurlijk wel een deadline. Wel heb ik een langere planning. Ergens dit jaar moet mijn boek wel klaar zijn. Wat ik er dan mee ga doen is overigens nog steeds vers twee.
16 mei 2010 - 11:23

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meidoelen: - Een verhaal schrijven voor Vlaamse Filmpjes (hier 2 maanden, dus t/m half juli voor uittrekken) - Een lees/studieprogramma maken dat aansluit op dat verhaal - Een cursus volgen van Schrijven Online in een voor mij ongebruikelijk genre, om mezelf uit te dagen (hier 2 maanden voor uittrekken) - 1 tot 3 nieuwe hoofdstukken per week schrijven aan samenwerkingsroman - Een aantal afgeronde manuscripten die ik nog heb liggen voor het einde van deze maand naar geschikte/gewenste uitgeverijen sturen Jaardoelen: - Een jeugdroman afronden en gepubliceerd zien bij een gerenommeerde uitgeverij (inmiddels 2 afgerond en bezig met onderdak vinden) - Samenwerkingsroman afronden en aan het einde van het jaar klaar voor uitgeverij - Een persoonlijk studie/leesprogramma maken dat aansluit op mijn schrijfpraktijk - Evt. meedoen met schrijfwedstrijden die me aanspreken - Evt. een schrijfopleiding, cursus en/of workshop volgen die aansluit op mijn schrijfpraktijk (of een schrijfcoach overwegen) - Evt. onderdak vinden voor afgeronde manuscripten die ik nog heb liggen
23 mei 2010 - 20:52

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Judy: :thumbsup: @ Runaway: misschien off topic en misschien ook niet, het heeft wel met doelen te maken denk ik, al gaat het om de wat langere termijn. Maar die mogelijkheid, de langere termijn, werd ook genoemd in het startbericht. Dat jouw medestudenten en docenten je zien als dichter, verbaast mij niets. Toen ik hier voor het eerst een gedicht plaatste bij Proeflezen, was jij een van de eersten die reageerden. Ik heb je reactie vele malen herlezen, ook maanden later nog. Je opmerkingen waren zo juist, zo to the point, bijzonder waardevol. Jammer genoeg heb je daarna nooit meer gereageerd op mijn gedichten :crybaby: . Maar nu ben ik dus wel echt off topic. :ninja: Hoe dan ook, ik hoop dat je snel weer helemaal gezond bent en dat je je meidoelen nog haalt. Met mijn doelen voor mei gaat het ondertussen redelijk: het is 23 mei en ik heb 19 sonnetten geschreven. En ben bezig met de lay-out van het sonnettenmeidenbundeltje. Het helpt wel, om ze hier neer te zetten. Het is net of het serieuzer is dan wanneer ze alleen maar tussen mijn aantekeningen staan.
23 mei 2010 - 21:46

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doel mei: mijn hoofdpersoon op een boeiende manier terugkrijgen in het land waar ze vandaan komt. Zucht... :D
Oei, het is al bijna juni... ik mag wel opschieten. In ieder geval ben ik over een dood punt heen.
23 mei 2010 - 22:07

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meidoelen: - Draft voor een Vlaams Filmpje afkrijgen. - Eerste les cursus afkrijgen (eerste tussenopdracht heb ik reeds af, nu de tweede en de eindopdracht nog). M.a.w. Zjors gaan pesten. Jaardoel: - Manu over Mijre afmaken (de draft). - Cursus afmaken en eventueel nog een tweede gaan doen. - Aan een paar wedstrijden meedoen.
23 mei 2010 - 22:18

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil verder met de rest van mijn ms, herschrijven. De eerste vier hoofdstukken zijn klaar en liggen bij een uitgever. Nu als de bliksem zorgen dat de rest ook in orde komt. Intussen begint het volgende boek erg ongeduldig te worden en wil geschreven worden. Aan het werk dus, Anouk! Trouwens heel gek: op pagina 1 van dit topic beginnen de berichten op 11 mei. Dan zijn er een paar op 12 mei geschreven en daarna gaat het weer vrolijk verder op 11 mei. :?
25 mei 2010 - 9:59

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Runaway: misschien off topic en misschien ook niet, het heeft wel met doelen te maken denk ik, al gaat het om de wat langere termijn. Maar die mogelijkheid, de langere termijn, werd ook genoemd in het startbericht. Dat jouw medestudenten en docenten je zien als dichter, verbaast mij niets. Toen ik hier voor het eerst een gedicht plaatste bij Proeflezen, was jij een van de eersten die reageerden. Ik heb je reactie vele malen herlezen, ook maanden later nog. Je opmerkingen waren zo juist, zo to the point, bijzonder waardevol. Jammer genoeg heb je daarna nooit meer gereageerd op mijn gedichten :crybaby: . Maar nu ben ik dus wel echt off topic. :ninja: Hoe dan ook, ik hoop dat je snel weer helemaal gezond bent en dat je je meidoelen nog haalt. Met mijn doelen voor mei gaat het ondertussen redelijk: het is 23 mei en ik heb 19 sonnetten geschreven. En ben bezig met de lay-out van het sonnettenmeidenbundeltje. Het helpt wel, om ze hier neer te zetten. Het is net of het serieuzer is dan wanneer ze alleen maar tussen mijn aantekeningen staan.
@ tantebetje: wat is het fijn om nog eens te horen dat mijn reactie op je gedicht waardevol was. Ik ben lang niet echt als 'poster' op Sol te vinden geweest, en al helemaal niet op het proefleesgedeelte. Het is hier zo druk namelijk. Ik zit meer op Zinniger Zinnen, en post daar ook mijn eigen werk. Kom anders daar ook eens kijken? @ de rest ;) Ik zit op schema met mijn gedichtencyclus, die stuur ik vandaag op. (Per fax, onze leraar is een beetje archaïsch maar dat staat hem wel.) Mijn werk voor vanavond de essayles heb ik ook klaar. Mijn 'roman' heeft het zwaarst geleden onder mijn verschoven nekwervel, die ligt volledig stil. Tegen vrijdag moet ik er vier volledig fijngeschuurde bladzijden uithalen en opsturen naar mijn lerares proza. Het schooljaar is weer bijna om. Jammer en toch oef. :)
25 mei 2010 - 10:13

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doelen voor juni (mei telt voor mij niet echt meer mee :D ) 1. De opmerkingen van mijn zes proeflezers uit groep 7/8 verwerken op de eerste versie van mijn nieuw Vlaams Filmpje voor de John Flandersprijs. De kinderen zijn al ijverig aan het lezen. Ik ben heel benieuwd. Een meisje gaf het vanmorgen om half negen al terug met de mededeling dat ze het stiekem in bed had uitgelezen. Dat geeft de burger moed! 2. Een oud fantasyverhaal herschrijven voor die leeftijd en het aan een paar goede lezers uit groep 8 geven. Als die het niet te moeilijk vinden, stuur ik dat tussendoor op als Vlaams Filmpje. Aan de wedstrijd kan dat verhaal niet meedoen, omdat daar de eis is dat het 100% origineel is en geen herschreven versie van een eerder gepubliceerd verhaal. Maar 'los' insturen mag. Dat heb ik nagevraagd. 3. Een begin maken met een verhaal voor de Paul Harland Prijs. De deadline is 14 juli, dus het wordt tijd dat ik begin! Het basisidee heb ik overigens al, dit keer wordt het iets in de SF-richting. Vorig jaar was ik 12e. Nu wil ik ook eens die toptien halen. 4. Een kort verhaal afschrijven voor Piet Paaltjens. Vorig jaar haalde ik een nominatie en dat ga ik weer proberen. ;) 5. Een stukje verder aan een fantasyjeugdverhaal dat ik samen met iemand schrijf. Dat zit nu rond de 15.000 woorden.`Het gaan er denk ik zo'n 20.000 worden. Moeilijk aantal trouwens, te lang voor een wedstrijd, te kort voor een boek! Ik zie wel of ik dat allemaal ga redden. :)
26 mei 2010 - 16:44

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mei? nog even op de valreep, misschien lukt het. Mijn Zucht van de Moor laten pod-drukken (1 exemplaar) voor een laatste proefleesronde door 2 mensen die alleen maar van papier willen lezen. Trouwens wat is iedereen hard aan het werk. Schrijven schrijven schrijven maar!
26 mei 2010 - 20:34

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had als doel om voor eind mei mijn manuscript naar een uitgever te sturen. Ik loop echter wat vertraging op door wat dingen voor school die ook wel belangrijk zijn. Eerst daar maar eens mee bezig dan. Schrijfdoel 2010: Mijn eerste verhaal ooit afronden en een uitgeverij vinden die het wil uitgeven.
Zit jij op nog school? Of ben je leraar of anders iets anders. En als je nog op school zit: hoe oud ben je? Zelf ben ik nog maar 14. Ps: Mijn doel was om mijn kort verhaal af te hebben voor 14 juli. Dat was de deadline voor de PHP 2010. Gelukt!
31 juli 2010 - 19:38

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Deel vier herschrijven van mijn serie jeugdverhalen. 2. Deel één afmaken en misschien naar uitgever sturen. 3. Een nieuwe serie van minstens 5 artikelen schrijven over een onderwerp dat ik nog niet verklap. Dat is voorlopig wel genoeg, denk ik. :)
Punt 1 is gedaan (nu pas) :o (moet trouwens deel 3 zijn! Ik kon zeker niet tellen. :lol: ) Punt 2 was eind juli gedaan, behalve dan dat opsturen. Punt 3 ben ik (nog) niet aan toe gekomen. In plaats daarvan heb ik in mei wel 8 andere artikelen geschreven. :nod:
19 augustus 2010 - 10:03