Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe creëren jullie een fantasy wezen

een fantasy boek kent fantasy wezen. en naast de oude al bestaande wezens is het ook wel eens leuk om zelf een wezen te bedenken. maar hoe creëren jullie zo´n wezen?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoel je precies met creëren? Beschrijven of bedenken of iets dergelijks? Groet, Bernard
ik bedoel bedenken en beschrijven

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Youris zit zelf ook op dat goeie-vraagforum, dus ik neem aan dat hij die vraag daar heeft opgepikt. Klopt dat, Youris?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Youris zit zelf ook op dat goeie-vraagforum, dus ik neem aan dat hij die vraag daar heeft opgepikt. Klopt dat, Youris?
inderdaad, maar ik wou jullie ervaring weten. niet hoe het moet

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Youris zit zelf ook op dat goeie-vraagforum, dus ik neem aan dat hij die vraag daar heeft opgepikt. Klopt dat, Youris?
inderdaad, maar ik wou jullie ervaring weten. niet hoe het moet
Ik begrijp het verschil waar je op doelt niet zo goed. Bernard

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om op de vraag terug te komen. Ik zorg er voor dat het fantasie-wezen (en alles in de fantasy!) geloofwardig is. Dus bedenk hoe het wezen leeft, eet, hoe het er uit ziet, welke kleur, eigenschappen, hoe oud het kan worden enz. enz. Je hebt dan een goed beeld van het wezen en kan het dan goed gebruiken in je verhaal.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de Burger King, waar je werkt, komen genoeg vreemde wezens binnenwandelen, maak van een van hen in je fantasie een fantasy wezen. Verder kan ik je niet adviseren, want ik zit niet in dat genre.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de Burger King, waar je werkt, komen genoeg vreemde wezens binnenwandelen, maak van een van hen in je fantasie een fantasy wezen. Verder kan ik je niet adviseren, want ik zit niet in dat genre.
dat zijn niet echt rare wezens

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Youris, Bij komt het in mijn hoofd. Ik zie het wezen voor mij en beschrijf het op papier, of dat probeer ik althans. Als ik een verhaal schrijf dan komt het als een film in mijn hoofd en hoef ik het eigenlijk alleen maar op ter schrijven, wat op zich al moeilijk is, want de film gaat heel snel en je moet er de juiste dingen en sfeer uit zien te halen. Succes Groetjes Hexcaja

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je moet een fantasy wezen gewoon zien als een personage. Het moet geloofwaardige mix van karaktereigenschappen, uiterlijk, woonomgeving, dieet en gewoontes zijn. De woonomgeving dicteert voor deel het uiterlijk. Het dieet ook. Zo kun je door omgevingsfactoren naar het uiterlijk toewerken.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Youris, Bij komt het in mijn hoofd. Ik zie het wezen voor mij en beschrijf het op papier, of dat probeer ik althans. Als ik een verhaal schrijf dan komt het als een film in mijn hoofd en hoef ik het eigenlijk alleen maar op ter schrijven, wat op zich al moeilijk is, want de film gaat heel snel en je moet er de juiste dingen en sfeer uit zien te halen. Succes Groetjes Hexcaja
Zo doe ik het ook, soms zie ik ze zelfs in mijn dromen en maak ik er een verhaal over(klinkt misschien wat raar maar het is waar)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon doen. En dan vervolgens m.b.v. Google ontdekken dat het al bedacht is :D . Veel fantasiewezens zijn combinaties van bestaande dieren, omdat het nu eenmaal erg moeilijk is om iets te bedenken dat niet van deze wereld is. Ik google gewoon op mythologieën uit verschillende culturen, dan kom ik vanzelf wel iets tegen wat interessant is. Vervolgens pas ik het naar eigen behoefte aan, maar vaak geeft de mythe om het beest heen me nieuwe ideeën. Dus tot nu toe heb ik geen enkel wezen zelf verzonnen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik aan Fantasy denk, dan vind ik dat wij in J.K. Rowling een waardige opvolgster van Roald Dahl hebben gekregen. Fantasy figuren hebben geen last van verkeersdrempels, belasting en ineenstortende beurskoersen, maar leven wel in een wereld die de lezer kan herkennen. De personages moeten 'net echt' zijn (magisch realisme), en leven in een wereld waarin wij leven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sla er een paar biologieboeken op na. Wat Dries al zei: een beest past zich aan op zijn omgeving en zal er precies zo uitzien zodat hij de beste overlevingskansen heeft. Ik moet zeggen dat ik de biologie van Avatar wel aardig vond. Daar heeft een team echt goed over zitten nadenken, in plaats van puur wat elementjes nemen die het wel leuk doen op het scherm.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet zeggen dat ik de biologie van Avatar wel aardig vond.
Dat was ook wat het meeste indruk op me maakte. Het idee van één groot brein vond ik erg mooi gevonden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet zeggen dat ik de biologie van Avatar wel aardig vond.
Dat was ook wat het meeste indruk op me maakte. Het idee van één groot brein vond ik erg mooi gevonden.
Ook het feit dat alle gewervelden zes poten hadden... dat soort dingen kloppen m.i. gewoon. En die dubbele vleugels enzo. En en en ook dat de Na'vi zo enorm waren, vanwege de lagere zwaartekracht. Heel subtiel maar wel goed over nagedacht.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een fantasiewezen moet hebben dan ga ik eerst mezelf een aantal vragen stellen. * Waar heb ik hem voor nodig? (Moet hij helpen, tegenwerken, huisdier of is het aankleding) * Is het er 1 of een heel volk? * Is het goedaardig of boosaardig? * Waar heb ik het nodig (op de steppen, in het oerwoud, de woestijn, de poolstreken?) * Moet het lopen, zwemmen, vliegen? * Is het magisch? of juist niet? Vecht het met wapens? met telepathie? * Is het plantaardig? dierlijk? groot of klein? harig, schubben, stekels? en zo verder en langzaam krijg ik een beeld van het wezen dat ik wil hebben. Na verloop van tijd krijg je er handigheid in en dan gaan al die stappen bijna vanzelf. Je moet er wel op letten dat ze in de juiste omgeving voorkomen of anders heel goed uitleggen waarom niet. Bijv. een ijsberg vol paddenstoelen kun je best bedenken, maar dan moet je er wel een goede uitleg bij geven. Fantasylezers willen een hoop dingen 'geloven', maar je moet ze er wel bij helpen door ze een reden te geven om het te geloven.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik doe is een bestaand dier nemen en die in gedachten aanpassen en er over nadenken hoe ze zouden kunnen leven. Ik heb in mijn fantasy het nodige bedacht, maar voor mij moest het geloofwaardig blijven en overal is een biologische en/of natuurkundige verklaring voor. Ik heb deze niet altijd expliciet uitgelegd, maar het helpt me (en de lezer) wel dat ze geloofwaardig zijn. Bovendien weet je dan ook hoe die wezens reageren in bepaalde omstandigheden. Ik zal niet op de details ingaan, maar ik weet precies hoe bepaalde wezens uit mijn verhalen kunnen blijven zweven, ondanks hun enorme omvang. Het komt door hun eten (zwermen insecten) dat vergast wordt. Dat gas wordt in enorme blazen opgeslagen en zo blijven ze als zeppelins/balonnen in de lucht. Eigenlijk hetzelfde als vissen met hun zwemblaas in het water doen. Op deze manier is het (voor mij in ieder geval) geloofwaardig. Een leuke oefening is wllicht om zo'n fantasiewezen te beschrijven, net zoals in een biologieboek. Succes en laat ons eens kennis maken met een van je fantasiewezens.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries heeft het helemaal goed. Elk wezen in je verhaal moet een eigen, herkenbaar karakter hebben dat hem/haar/het in het hoofd van de lezer tot leven brengt. Als je er geen genegenheid, afschuw of iets anders voor kunt voelen, is het een mislukt verhaalwezen, al is het dan nog zo fantastisch. Misschien kun je dat beter eerst in een 'gewoon' verhaal met 'gewone wezens' uitproberen. Als het je zo goed lukt een echt personage neer te zetten, heb je nog een heel leven de tijd om een origineler wezen te bedenken. ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet zeggen dat ik de biologie van Avatar wel aardig vond.
Dat was ook wat het meeste indruk op me maakte. Het idee van één groot brein vond ik erg mooi gevonden.
Dat ene grote brein,... is misschien wel afgekeken van de werkelijkheid....

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Helpt het ook om wetenschappelijke tijdschriften te lezen als de Kijk en de National Geographic en om naar natuurdocumentaires te kijken als je een fantasywezen wilt creëren?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ene grote brein,... is misschien wel afgekeken van de werkelijkheid....
:) Het idee dat alles met elkaar in verbinding staat is niet nieuw natuurlijk. Ik vind een brein een mooi beeld om dat weer te geven. Daarnaast is het erg mooi gedaan met de special effects.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een rare opmerking als je zelf niet eens de moeite neemt op goedbedoelde bijdragen te reageren. En dat terwijl dit toch jouw draad is. :rolleyes:

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries heeft het helemaal goed. Elk wezen in je verhaal moet een eigen, herkenbaar karakter hebben dat hem/haar/het in het hoofd van de lezer tot leven brengt. Als je er geen genegenheid, afschuw of iets anders voor kunt voelen, is het een mislukt verhaalwezen, al is het dan nog zo fantastisch. Misschien kun je dat beter eerst in een 'gewoon' verhaal met 'gewone wezens' uitproberen. Als het je zo goed lukt een echt personage neer te zetten, heb je nog een heel leven de tijd om een origineler wezen te bedenken. ;)
met gewone wezens bedoel je al bestaande fantasy wezens denk ik

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik doe is een bestaand dier nemen en die in gedachten aanpassen en er over nadenken hoe ze zouden kunnen leven. Ik heb in mijn fantasy het nodige bedacht, maar voor mij moest het geloofwaardig blijven en overal is een biologische en/of natuurkundige verklaring voor. Ik heb deze niet altijd expliciet uitgelegd, maar het helpt me (en de lezer) wel dat ze geloofwaardig zijn. Bovendien weet je dan ook hoe die wezens reageren in bepaalde omstandigheden. Ik zal niet op de details ingaan, maar ik weet precies hoe bepaalde wezens uit mijn verhalen kunnen blijven zweven, ondanks hun enorme omvang. Het komt door hun eten (zwermen insecten) dat vergast wordt. Dat gas wordt in enorme blazen opgeslagen en zo blijven ze als zeppelins/balonnen in de lucht. Eigenlijk hetzelfde als vissen met hun zwemblaas in het water doen. Op deze manier is het (voor mij in ieder geval) geloofwaardig. Een leuke oefening is wllicht om zo'n fantasiewezen te beschrijven, net zoals in een biologieboek. r Succes en laat ons eens kennis maken met een van je fantasiewezens.
dus wat jij doet, je neemt bestaande wezens (van onze wereld) en die pas je aan naar wat jij wilt. dat is misschien wel de beste manier

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een fantasiewezen moet hebben dan ga ik eerst mezelf een aantal vragen stellen. * Waar heb ik hem voor nodig? (Moet hij helpen, tegenwerken, huisdier of is het aankleding) * Is het er 1 of een heel volk? * Is het goedaardig of boosaardig? * Waar heb ik het nodig (op de steppen, in het oerwoud, de woestijn, de poolstreken?) * Moet het lopen, zwemmen, vliegen? * Is het magisch? of juist niet? Vecht het met wapens? met telepathie? * Is het plantaardig? dierlijk? groot of klein? harig, schubben, stekels? en zo verder en langzaam krijg ik een beeld van het wezen dat ik wil hebben. Na verloop van tijd krijg je er handigheid in en dan gaan al die stappen bijna vanzelf. Je moet er wel op letten dat ze in de juiste omgeving voorkomen of anders heel goed uitleggen waarom niet. Bijv. een ijsberg vol paddenstoelen kun je best bedenken, maar dan moet je er wel een goede uitleg bij geven. Fantasylezers willen een hoop dingen 'geloven', maar je moet ze er wel bij helpen door ze een reden te geven om het te geloven.
je zecht dus dat je eigenlijk een soort ´wie ben ik´ voor het wezen moet maken, voordat je hem in je boek kan zetten. het is een goed idee

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet een fantasy wezen gewoon zien als een personage. Het moet geloofwaardige mix van karaktereigenschappen, uiterlijk, woonomgeving, dieet en gewoontes zijn. De woonomgeving dicteert voor deel het uiterlijk. Het dieet ook. Zo kun je door omgevingsfactoren naar het uiterlijk toewerken.
is het ook nuttig om zo´n zelf bedacht wezen te tekenen