Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderboekentaal

Ik schrijf voor kinderen van alle leeftijden. Bij hele jonge kinderen moet je korte en duidelijke zinnen schrijven en bij iets oudere kinderen moet het een spannend en grappig, maar ook leerzaam verhaal zijn. Nou is mijn schrijfstijl erg in detail. Ik beschrijf een heleboel precies zoals ik in het mijn hoofd zie. hoe doen jullie dat? Moet je ook iets aan de fantasie van het kind overlaten en hoe zit het met uitleg van bepaalde situaties, bijvoorbeeld een moeilijk stuk over schaduwen die achtervolgd worden door een "spieder" ( een karakter uit mijn boek). Het ging erover dat mijn hoofdpersoon een spreuk had uitgesproken over de schaduwen van haar en haar vrienden. De Spieder, de slechterik in mijn verhaal, rende daardoor achter de schaduwen aan in plaats van achter de hoofdpersoon. Moet je zoiets tot in detail aan kinderen uitleggen of maak je het dan alleen maar ingewikkelder, zoals nu waarschijnlijk. Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes Hexcaja :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je maakt het nu inderdaad erg ingewikkeld. ;) Ik zou een stukje bij proeflezen plaatsen en erbij vermelden welke doelgroep je in gedachten hebt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vaak zelf de details nodig om het verhaal te kunnen schrijven, om het verhaal zelf voor me te kunnen zien. Als ik het fragment na een tijdje beoordeel, schrap ik alles wat overbodig is. Voor mij is dat een handige methode.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reactie. Ik zit nog te twijfelen welk stukje en waaruit ik op proeflezen zal zetten. wordt het iets voor volwassenen of voor kleine kinderen of iets oudere kinderen. Of een gedicht. Ik weet het nog niet. Zal er een nachtje over slapen. Groetjes Hexcaja

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf zelf ook kinderverhalen. Kinderen willen niet te veel details. Zij willen direct in het verhaal springen zonder allerlei lastige details te moeten lezen. Het blijkt dat ze dan snel afhaken. In mijn boek b.v. heeft Helena een lichtbol. Ik beschrijf maar heel summier dat het blauw licht geeft die haar overal volgt. Niet dat het van kristal of glas is of donkerblauw of lichtblauw. Laat het aan het kind over om haar eigen versie eraan te geven. Wanneer Helena Emarald City binnentreedt, de stad van de magiers, beschrijf ik het heel summier en laat de kinderen hun eigen fantasie geven hoe de stad er in werkelijkheid uitziet. Als ze afdaalt naar het dal van de doden dan beschrijf ik dit wel want hier ligt de climax van het boek. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zet een stukje op proeflezen dan kunnen mensen het lezen. Allereerst is het natuurlijk belangrijk voor wie je schrijft. is het voor volwassenen dan kun je uitgebreider schrijven. Success

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, hofje77. Jouw verhaal klinkt trouwens spannend. Ik heb ondertussen al een stukje op proeflezen gezet en inderdaad gaven anderen ook al als commentaar dat er iets meer actie en dialoog in moesten zitten. Ik ben druk bezig met het herschrijven. Binnenkort komt de herschreven versie op proeflezen. Groetjes Hexcaja