Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doseren van informatie voor de lezer via HP

Ik weet niet zeker of mijn vraag op dit stukje forum thuis hoort, sorry Dries.. Ik ben bezig met een fantasie verhaal volgens het heldenreis-stramien. Mijn hoofdpersoon komt in het eerste bedrijf veel te weten of haar ware identiteit en over het avontuur dat ze aangaat. Nu heb ik de neiging om die informatie te doseren voor haar (HP), omdat ik denk dat dat logisch is in het verhaal, maar ook voor de lezer. Toch heb ik moeite met het doseren. In de info komt vooral bij haar binnen via dialogen; het wordt haar dus verteld. Dat wordt vrij eentonig. Ik heb haar ook al delen laten lezen in boeken, maar dat is voor een lezer dan weer niet heel spannend om dat te lezen. Kort gezegd: ik zit met een bak aan info die ik kwijt moet aan de lezer, via mijn hoofdpersoon, en ik kom ideeën te kort om die info op een originele en goed gedoseerde manier over te brengen. Hebben jullie tips en trucs of andere geniale ideeën hiervoor? Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje helder heb geformuleerd. Ik heb er een beetje moeite mee namelijk. Anders hoor ik het wel, dan vul ik het graag aan. Alvast super bedankt! EDIT: ik heb wel gezocht op dit onderwerp en er zijn al eerder dit soort vragen voorbijgekomen. Maar ik heb het idee dat het dan vooral gaat over één scene, ik heb het over vele hoofdstukken. Ik zit nu op 27k en ben nog lang niet klaar met het eerste bedrijf en met de te geven achtergrondinfo voor het verhaal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MOET je die info wel kwijt? Is het echt noodzakelijk? Kun je niet eerst het verhaal schrijven en achteraf kijken welke informatie echt onontbeerlijk is om het verhaal te kunnen volgen?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daar heb ik ook wel aan zitten denken inderdaad. Maar dat vind ik dus ook lastig. Omdat ik het idee hebt dat het meeste wel essentieel is. Bovendien gaat het om fantasy en als ik niet vertel is het niet zo heel voor de handliggend dat de lezer het er zelf bij verzint, of tussen de regels door leest.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ziet ze, hoort ze, voelt ze, denkt ze, ruikt ze, proeft ze? Welke activiteiten onderneemt ze waaruit ze weer nieuwe info oppikt? Ik weet niet of ze in een voor haar nieuwe wereld terecht is gekomen, maar ook als haar wereld in principe dezelfde is, dan gaat ze die toch anders bekijken met de nieuwe informatie. Stel je voor dat je in een oud gebouw komt waar je nog nooit geweest bent en dat je niet kent. Een gids kan je alles vertellen over hoe het gebouw heet, wat de functie was en hoe het de tijd doorstaan heeft, maar dat is maar een klein deel van jouw ervaring. Je ziet hoe het gebouw eruit ziet, je hoort geluiden, je ziet andere mensen voorbijkomen, je ruikt bepaalde geuren, je voelt de oneffen stenen op de vloer... enz. Verder sluit ik me bij Micha aan. Niet alle achtergrondinformatie die je bedacht hebt, hoef je te vertellen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een probleem dat een beetje vergelijkbaar is. Bovendien is het ook sf/fantasy-achtig, leuk een mede fantasist hier te hebben. Ik heb meerdere oplossingen gebruikt voor jou probleem, misschien dat sommigen voor jou bruikbaar zijn. Ik laat sommige zaken door de HP zelf ontdekken. Soms worden dingen verteld aan de HP, door verschillende personen/wezens met elk hun eigen invalshoek en voorkennis. Mijn HP ontdekt in het twede deel een boekje waar informatie in staat. Mijn verhaal is veel en veel langer geworden (meerdere delen). Hierdoor wordt de lezer niet overspoeld met informatie. Het ontdekken van de informatie en de puzzelstukjes vinden is zo deel van het avontuur geworden. Soms worden zaken NIET aan de HP verteld, ik probeer zo de spanning en nieuwsgierigheid van de lezer een beetje op te voeren. Heel veel zaken vertel ik niet. Ik heb heel veel achtergrondinformatie die ik nodig heb om alles kloppend te hebben, maar ik heb gemerkt dat ik het meeste niet gebruik/niet nodig heb in de vertelling van het verhaal. Misschien dat ik dat allemaal ga gebruiken op een website. Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je hier wat aan heb maar dit kwam bij mij op. In Harry Potter boeken - Brieven door Uilen - Brul brieven met informatie - Gegevens uit de krant van het Ministirie van Hekserij. - Speciale snoepplaatjes die vertellen over wat Perkamentus gedaan heeft - Flesje met hersenspinsels die in de hersenpan gedaan worden - gesprekken tussen Hermelien en Ron - Dromen - Vermoedelijke anayles - "Het dagboek van Voldermort" in Harry Potter en de geheime kamer - Dingen op grafstenen laten lezen en zo analyses laten bedenken - Hermelien informatie uit de bibliotheek laten halen. - Het gevonden 'kruidenboek' in Harry Potter en de half bloed prins - De krant van de vader van Luna Leeflang - Gevonden delen van Brieven in Harry Potter en de order of the fenix - Afluisteren van Draco Malfidus in de zweinstein express onder de mantel - Afluisteren in Zweinsfeld onder de mantel - Verhalen rondom het wereld cup zwerkbal. In de de Hobbit - Verhalen over reizen van lang geleden - Verhalen over voorvaderen en hun reizen Lord of the Rings - Het met moeite af laten geven van de ring van Bilbo op Frodo - Gandalf de geschiedenis laten vertellen van Gollem - een grote raad bij een laten komen en het verhaal vertellen over de ring door een stuk of acht personen. (een heel hoofdstuk is hier aan gewijd) - oude gebeurtenissen aanhalen bij recente dingen Meer weet ik er nog niet van, want de rest moet ik nog lezen/luisteren. :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan ook een (begin scene) laten zien van andere mensen. Harry Potter en de vuurbeker begint ook met de scene van de vader van Voldermort. En in Harry Potter 5 of 6 begint er ook een scene in het huis van de vader van Draco Malfidus waar de raad bij een komt. Ook worden er een keer twee heksen gevolgd die bij Sneep om raad en hulp vragen Of Terug blikken/ Flash backs Succes er mee

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hp dingen laten ervaren. Hp laten terugdenken aan iets in het verleden door iets waar hp nu mee geconfronteerd wordt. Via dialogen Flash backs Lastig als het zo'n bulk is en je wil niet dat het verveeld. Ik maak in mijn boek een vergelijk met gewone dingen in het nu, waarna ik het gevoel dat het geeft reflecteer op het verleden van de hp en info over de hp geef, euhm ben ik duidelijk?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kleine tip, wellicht ten overvloede. Verwerk achtergrondinfo op het moment in je verhaal dat die achtergrondinfo ertoe doet. Dus niet in bulken, maar in kleine brokjes.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of voer een raar persoon op waar die toevallig mee in aanraking komt, zoals Jammerende Jenny in Harry Potter. Die kan je dan dingen uit het verleden vertellen, zoals zij de "ingang naar de geheime kamer" vertelde

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Super bedankt allemaal (alvast)! Ik heb zeker veel aan jullie tips! Ik moet inderdaad bekijken wat ik allemaal perse moet vertellen, en wat ik niet hoef te vertellen. En met herschrijven kom je er natuurlijk ook achter waar het ontbreekt aan info.