Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel schrijf je per dag?

Beste medeschrijvers, Ik kom in feite nog maar net in het schrijfwereldje om de hoek kijken. Maar ik vroeg me af wat jullie hoeveel tijd jullie per dag/week (voorkeur gaat uit naar per dag) besteden aan het schrijven en om hoeveel pagina's het dan gaat. Ik zelf doe op de doordeweekse dagen dag ik naar school ga in de trein (40 minuten enkele reis) 1 pagina op de heenweg en 1 op de terugweg, als ik uitga van 250 woorden per pagina. Soms doe ik even een dag niks, en soms doe ik 's avonds nog een pagina. In tentamen weken (ja ik ben nog student), en in de weken ter voorbereiding van de tentamenweek doe ik meestal helemaal niks en in het weekend komt er gek genoeg meestal ook helemaal niks van terecht. Waar ik nu een beetje naar toe wil met deze vraag is of andere mensen er ook last van hebben als ze op een dag productiever proberen te zijn dan dat ze normaal zijn. En of mijn productieviteit een beetje vergelijkbaar is met dat van andere schrijvers? Is het bij jullie na het verstrijken van tijd steeds sneller afgegaan? Of juist steeds langzamer omdat je steeds beter wilt? Ik zit nu trouwens met mijn eerste boek op 24 pagina's (iets meer dan 6000 woorden) dus dat zegt wel iets over mijn onwetendheid op dit punt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Momenteel ben ik bezig met een manuscript voor 8- tot 12-jarigen. Het moet voor 1 januari af. De synopsis is goedgekeurd. De opzet ligt er dus al. Het denkwerk en het onderzoek is gedaan. Hoewel... ik moet tussendoor toch nog veel nagaan. Het is een historisch boek. Ik heb mezelf opgelegd dat ik elke dag minimaal 300 woorden moet schrijven. Zo blijf ik in het verhaal. Een dag niet schrijven betekent de volgende dag ook niet. Dan ben ik er helemaal uit en wordt het moeilijker om verder te gaan. Vaak schrijf ik echter meer. Soms loopt het lekker en dan 'haal' ik het dubbele.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je stelt de vraag in een speciale tijd, HaJeVeKa, tijdens de NaNoWriMo-maand. Ik schrijf deze maand minimaal 2000 woorden per dag en vandaag waren het er zelfs 4000. Normaalgesproken schrijf ik soms meer dan een week niet en soms veel, maar meestal tel ik de woorden niet aangezien ik vaak met de hand schrijf.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer nu toch wel elke dag even te schrijven. Ook omdat ik anders niet meer in het verhaal kan komen. Ik betrap mezelf vaak op dat ik veel herlees en herschrijf, in plaats van nieuwe stukken schrijven, maar ik ben er toch mee bezig.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@M: De tip over blijven schrijven, dat is een goede tip, want ik ben er inderdaad bijna twee weken (nu, aan het begin al) uitgeweest vanwege tentamen drukte. Misschien juist een goed idee om in die drukke tijd voor ontspanning de volgende keer wat tijd vrij te maken. @anoukplant: Maar hoeveel tijd steek je er dan per dag zo ongeveer in? Als je 2000-4000 woorden per dag haalt? En heb je dan niet het gevoel dat je werk de gewoonlijke kwaliteit, doordachtheid en diepgang mist als je jezelf pusht zoveel te schrijven... tenminste ik vind dat (nu nog) erg veel. @J. : Dat herschrijven, ik heb de eerste paar dagen niet anders gedaan, en daarmee kwam ik dan weer op ideeen en daardoor zijn de eerste 1000 woorden aan tekst helemaal glad gepolijst, maar ik deed dan ook niet meer dan 200 woorden per dag en nu is dat al een tijdje (lijkt niet zo sterk meer te stijgen) 500 woorden per dag. Ik heb het mezelf gelijk afgeleerd en probeer nu elke dag een nieuw stuk te doen... wel moeilijk soms...

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een uitzondering, HaJeVeKa, deze maand november. Het is een wereldwijde marathon en het doel is om 50.000 woorden te schrijven in een maand. Het is te gek om gewoon door te schrijven, waar ik normaal stop als ik even niet verder kan. Nu draai ik drie rondjes en zet me er weer aan en verdraaid, het gaat gewoon verder! Ik vind de kwaliteit erg meevallen, moet ik zeggen, het doet niet onder voor het andere boek dat ik schrijf, maar ik schrijf nu een vergelijkbaar aantal woorden in een maand terwijl ik er met mijn andere boek al drie jaar over doe. Wat wel anders is, is dat ik sommige stukken schrijf die pas veel later in het boek voorkomen. Ik schrijf alles wat los en vast zit en na november komt het plak- en knipwerk. En het schrapwerk uiteraard. Ik denk dat ik voor dit project niet meer dan 500 tot 1000 woorden per dag schreef, meestal veel minder.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook als ik het druk heb, maak ik toch elke dag tijd vrij voor die 300 woorden minimaal. Dat werkt echt. Vandaag zat ik trouwens op 1340. Het ging super.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf soms tijden helemaal niks, of zit dagen op een zin te puzzelen. Andere keren schrijf ik duizend woorden, maar later wordt daar ook een deel weer van verwijderd, omdat het zo vluchtig klinkt :(

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voorlopig schrijf ik alleen gedichten en ik schrijf één gedicht per dag. De rest van de dag fantaseer ik op het gedicht van morgen. Volgens een proza schrijvende vriend van mij moet je minstens 1000 woorden per dag schrijven.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de laatste maanden dagelijks,- van maandag tot en met zaterdag-, gemiddeld 1500 woorden per dag geschreven. Het is een verhaal voor de jeugd van 10 tot 14 jaar. Ik was verbaasd over mijzelf dat ik elke dag van 9.00 tot 12.30 uur zat te schrijven. Rapid heeft het al eerder gezegd, al schrijf je elke dag maar een stukje dan houd je ritme en voorkom je frustratie. Op dit moment doe ik niets terwijl ik ideeën heb voor wel zes van dergelijke jeugdverhalen. Ik moet gewoon voor mijzelf weer het startschot geven. Ik heb inmiddels wel de ervaring dat je niet telkens moet teruggrijpen op de voorgaande pagina's of moet gaan corrigeren. Dat moet je pas op het einde doen. Succes.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf maandenlang zo goed als niet om dan ineens wekenlang vier of meer uren per dag de schrijven. Nu is het herschrijven ik doe een hoofdstuk per dag. Geen idee hoeveel woorden dat zijn. Deze winter wil ik het schrijven van negen tot twaalf in de morgen, zes dagen per week volhouden. Of dit lukt weet ik niet.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik eenmaal lekker in m'n boek zat, schreef ik gerust een paar duizend woorden per dag. Toen m'n boek net uit was, schreef ik een tijd niets... Nu ben ik weer begonnen, dankzij nano, en schrijf ik gemiddeld 1500 woorden per dag. Ik hoop dat uit te breiden als ik weer helemaal in een nieuw verhaal zit. We zullen zien...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn tweede boek schreef ik een groot deel van het manuscript ongeveer 1000 woorden per dag. 't Is hard werken, maar het levert wel veel op.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik probeer ongeveer 2000 woorden per dag te schrijven, en meestal doe ik dit vanaf ongeveer 10.00 uur 's ochtends tot 15.30 uur 's middags. Met veel tussenpozen, anders lukt het niet (concentratiegebrek). Als ik in een goede flow zit lukt dit aardig, maar als ik in een slechte fase zit dan kan het gebeuren dat er wekenlang niets uit mijn vingers komt. Maar ik denk dat het voor iedereen anders is.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een lastige vraag, omdat schrijven niet alleen opschrijven is. Ik kan, als ik in een goed verhaal zit, duizend woorden per uur schrijven. Meestal haal ik dat per dag, overigens, het komt helaas niet vaak voor dat ik al zoveel verhaal in mijn hoofd heb dat het er zo uit floept. Maar dan komt het ´probleem´. Die duizend woorden moeten nog nagekeken worden. Ik moet een verhaal altijd herschrijven, omdat het aan het einde van het verhaal soms zo anders gaat dan ik in het begin dacht, dat het begin niet meer klopt. En dan zijn er nog de zinnen die niet lekker lopen, de feiten die niet kloppen, de stukken die te snel gaan en de stukken waar ik zit te zemelen over zaken die er niets mee te maken hebben. Sommige stukken zijn vrij goed in de eerste versie, dan gaat het snel. En soms zit ik een hele avond te hangen op één alinea. Zoals vanavond bijvoorbeeld. ;) Maar dan hebben we het niet meer over een aantal woorden die je kan schrijven, ik kan dit niet meten.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een paar maanden niks geschreven. Het kwam er echt niet van. En nu wil ik wel schrijven, maar ik vind het moeilijk om weer in een ritme te komen. Hoe beter ik in een verhaal zit, hoe meer woorden ik op papier krijg. Dus vanaf vandaag ga ik iedere dag schrijven!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms schrijf ik een paar weken niet, dan weer een paar weken elke dag 1-2 uur. Een woordenaantal is niet te geven, ben meer bezig met herschrijven dan schrijven, op Nanowrimo na, maar goed.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij hangt dat heel erg af van mijn gemoedstoestand. Ik schrijf niet als ik daar geen zin in heb. Terwijl ik op sommige dagen de hele dag achter mijn pc zit te schrijven. Dat hangt ook heel erg af van mijn inspiratie. (maar dat zal bij iedereen wel een beetje zijn denk ik). Als ik nu terug kijk op mijn eerste maandje schrijven zit ik aan iets minder dan 1500 woorden per dag. Maar ik denk dat dat varieert van niets tot 2500 op een dag ofzo (ruw geschat).

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zat gisteren een oude TV-Show te kijken over Saskia Noort. Die schrijft ongeveer 1000 woorden per dag, 9 maanden lang voor haar boek.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf met periodes veel en dan weer wat minder. Zo heb ik de laatste weken veel aan mijn kinderboek gewerkt, maar heb ik gisteren weer een F1 column geschreven die vrijdag online komt. Soms schrijf ik ook een paar dagen niet. Ik heb gemerkt dat dat ook prettig werkt. Ik werk overdag en heb kinderen en kan nou eenmaal niet iedere dag een paar blaadjes volkalken. Maar dat geeft ook niet. Een paar dagen, of een week niets doen, werkt soms prettig en inspirerend. Ik heb ook geen enkele haast.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat schrijven jullie allemaal veel! Ik haal de 500 woorden per dag meestal net, met moeite. Daar staat wel tegenover dat ik meestal zo lang over een alinea doe, dat hij haast niet meer herschreven hoeft te worden. Dat is namelijk al tientallen keren gebeurd. Maar het blijft een moeilijk proces, het schrijven.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens gewone school/werkdagen zo'n 750 woorden per dag in de schrijfperiode (elk verhaal heeft bij mij een bedenkperiode en een schrijfperiode). Wanneer ik meer tijd en inspiratie heb worden dat er uiteraard meer.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zit tussen de 5 en 1000 woorden per dag. Hihi! Ik ben het helemaal eens met iedereen dat woorden niet altijd woorden zijn... Met herschrijven erbij is dat toch een verhaal apart. Soms heb ik een stuk van honderden woorden, waar ik dan een zin van bewaar bijvoorbeeld. Eline, je haalt me de woorden uit de mond. Schrijven is een moeizame business. :rolleyes: Vandaag heb ik trouwens alleen nog maar gesold, gezzt en geandereforaad... Snel, aan het werk... Oef! NU! xD Ariadne

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na 800 woorden ben ik geestelijk volledig afgeschreven. Tijd voor een nieuwe dag. Frisse blik en wederom 800 woorden.xsg

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat verschilt per dag. Soms schrijf ik een aantal dagen niet omdat ik er gewoon geen tijd voor heb. Vandaag heb ik een hoofdstuk afgemaakt, en toen zat ik muurvast. Mijn rode draad was op dat punt een enorme warboel geworden. Ik besloot eerst hoofdstukken op te schrijven, met titel & een korte beschrijving van wat er gebeurd. Zodat ik voor mezelf alles even op een rijtje heb staan en de volgende keer gewoon verder kan met schrijven. Nu wordt het beeld ook wat helderder voor mij, ik weet wat ik moet schrijven en hoef niet zo snel bang te zijn dat er iets fout gaat. Ik heb er met dit proces al een aantal fouten uitgehaald. Dingen die niet klopten en dergelijke. Toch een handige tip voor mensen die hetzelfde hebben. Eerst alles op een rijtje zetten en dan verder schrijven, het bespaart een hoop ge-delete. ;)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastisch dat je in de trein kan schrijven. Daar moet ik niet aan denken, ik mag geen afleidingen hebben. Mijn kop en mijn computer (met internet), punt. Dan ga ik (als het even kan) door tot het vat af is. Gemiddeld zal dat twee uur per dag zijn. Hoeveel woorden dat zijn, kan variëren. Soms schrap ik meer dan dat ik bijverzin. Eén voordeel in geen uitgever of eender wat te hebben: geen deadline :)