Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kinderboekenweek 2010

Op 2 november wordt het thema van de volgende kinderboekenweek bekend gemaakt. Iemand een idee wat het nieuwe thema wordt? Een overzicht van voorgaande thema's vind je: hier Hoe belangrijk is de kinderboekenweek voor uitgevers? En voor schrijvers? Heb je meer kans op uitgave als je een boek schrijft dat past binnen het thema van de KBW? Iemand hier gedachten over?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas, nog een weekje wachten. Pas op 9 november is de bekendmaking. Ze hebben vast moeite om uit onze ideeën te kiezen :) Raden kan dus nog tot volgende week zondag.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Morgen weten we wie de winnaar is van de chocoladeletter. En heeft niemand het goed, dan eet ik hem lekker zelf op :) Vandaag kan er trouwens nog geraden worden! *schopt topic naar boven*
Loopt "onze" wedstrijd nu door? :D (of is de letter al op? :p)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik moet de letter nog aanschaffen :nod: De wedstrijd loopt gewoon een weekje door. Ik ben trouwens meer van de hartige hapjes (vooral paprikachips, mmm).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, kom ik hier vol spanning kijken wat het onderwerp geworden is... We wachten (on)geduldig verder.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prentenboeken, illustraties en strips is het thema. Ik vrees dus dat Sjee de chocoletter zelf op mag eten :D Ze hebben dus gekozen voor een genre (net als twee jaar geleden met de gedichten) in plaats van voor een thema. Dat is wel slim, denk ik. Hoewel ik me afvraag of dit genre veel extra aandacht nodig heeft (zoals eerder de poezie wel). In ieder geval voorkom je daarmee het probleem van dit jaar, dat er op scholen in de kinderboekenweek koks worden uitgenodigd in plaats van schrijvers. :angry:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een beter thema dan dit jaar, dat was zo beperkend. Het was een hele klus om daar voor school iets mee te bedenken omdat de koppeling met lezen en boeken zo los werd. En Sjee, eet smakelijk!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me wel af wat je er dan in de hogere klassen mee doet. Dan kom je al snel op strips uit, denk ik. Of graphic novels, maar dat is nog een onderontwikkeld genre. Gelukkig heb ik al wat prentenboeken liggen :D

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, nu worden alleen de illustratoren en striptekenaars uitgenodigd... :D Ik denk dat ik maar eens op 'tekencursus' ga googelen... ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee joh, Helga. Wij gaan uiteraard op de scholen uitleggen hoe onze innige samenwerking met de illustratoren van onze tekst is. Ook al hebben we ze nooit gezien voordat het boek uitkomt. :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verwacht ook meer uitnodigingen voor illustratoren. Wat moet je als auteur met dit thema in de kinderboekenweek toevoegen aan een les? Iris B: houd in je agenda de kinderboekenweek maar gereserveerd voor vele lezingen en lesbezoeken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee joh, Helga. Wij gaan uiteraard op de scholen uitleggen hoe onze innige samenwerking met de illustratoren van onze tekst is. Ook al hebben we ze nooit gezien voordat het boek uitkomt. :D
Tegelijk gepost. Ja, daar zit iets in. Gelukkig heb ik twee rijkelijk geïllustreerde boeken (de samenleesboeken en hopelijk ook tegen die tijd de makkelijklezenboeken).

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij gaan uiteraard op de scholen uitleggen hoe onze innige samenwerking met de illustratoren van onze tekst is. Ook al hebben we ze nooit gezien voordat het boek uitkomt. :D
Tegen die tijd heb ik minimaal vier kinderboeken gepubliceerd. In drie gevallen heb ik de illustrator ontmoet, in een van die gevallen was de samenwerking inderdaad innig te noemen. Hoe is dat bij jullie boeken gegaan?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een flutthema. Op de site van de CPNB komt men qua argumenten voor dit thema niet verder dan: Illustraties hebben veel boekenhelden een gezicht gegeven.[...]Van oudsher is er in de kinderliteratuur een grote rol weggelegd voor illustraties. Beelden voegen een aspect toe aan de tekst en geven een extra prikkel aan de fantasie van kinderen. Vooral bij prentenboeken werken de auteur en illustrator nauw samen. In sommige kinderboeken spreken de beelden zo voor zich dat ze het verhaal zelf vertellen. Ja? En? Dus we slaan de Gouden Griffel volgend jaar over en delen extra Gouden Penselen uit?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo? De griffels zijn niet voor boeken met het thema. Die zijn voor alle nieuwe boeken van het jaar. Ik snap ook niet waarom er meer griffels zijn dan penselen en waarom ze meer aandacht krijgen. En ik kan me er wel iets bij voorstellen. Het is een 'boekenweek'. Geen 'schrijversweek'. Kinderboeken worden gemaakt door schrijvers en door illustratoren. De invloed van de laatste groep is naar mijn idee vele malen groter dan de aandacht die ze krijgen. Dus ik vind het een mooi thema. Gerechtigheid. :nod: En ik heb er even over nagedacht en al heel leuke plannetjes (geheim).

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je gelijk in, de griffels zijn niet voorbehouden aan boeken die aansluiten bij het thema. Was even een denkfout van me. Zal wel aan de nog niet helemaal verdwenen griep liggen. Ook je volgende opmerking over 'boekenweek', geen 'schrijversweek' vind ik steekhoudend. Afijn, mijn commentaar was niet bedoeld om iemand voor het hoofd te stoten of de rol van illustratoren te ontkennen. Laten we het er maar op houden dat het thema me gewoon niet echt aanspreekt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach wat jammer, niemand heeft het geraden :( Ik heb het hele topic doorgenomen om te kijken of iemand in de buurt kwam, maar helaas... Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wel jammer, dit thema spreekt mij ook niet zo aan, hoewel ik strips wel leuk vind.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik heb er even over nagedacht en al heel leuke plannetjes (geheim).
O, wat maak je me weer nieuwsgierig! Ik houd niet van geheimen, Zjors. :ninja:

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens met Zjors, ben blij dat tekenaars ook weer eens extra aandacht krijgen! Het een kan ook niet zonder het ander. Ik heb ook net gehoord dat Mirjam het gaat doen. Leuk, maar niet heel voordehand liggend. En waarom wordt er geen illustrator genoemd? Daar snap ik weer niks van. En mochten mensen leuke plannetjes hebben, bel me! :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook net gehoord dat Mirjam het gaat doen. Leuk, maar niet heel voordehand liggend. En waarom wordt er geen illustrator genoemd? Daar snap ik weer niks van.
Ik ook niet. Lijkt me ook een moeilijke opgave om zo'n geschenk te schrijven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, sorry, dat was ik er vergeten bij te schrijven. Stond natuurlijk ook op de site van CPNB. Ja, vreemd dat daar de illustrator niet bij wordt genoemd in dit geval. Ik was eens op het kinderboekenbal, waar het boek dat Lydia Rood toen had geschreven feestelijk werd gedoopt. Naast mij stond heel sip de illustrator van dat boek. Hij mocht niet op het podium. Hij had alleen maar die leuke tekeningetjes erbij gemaakt. :( Daar is nog een wereld te veranderen!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg, zijn naam was zeker niet groot genoeg! :\\ Wat zit die boekenwereld toch raar in elkaar. Bah! Maar misschien is dit thema het begin van een verandering. Al kan dat net zo goed eenjarig zijn... Ik las trouwens gisteren dat het boekenweekgeschenkonderwerp niet perse hoeft aan te sluiten met het thema van die week. Dan maakt het ook niet uit wie het schrijft. Trouwens, ik moet Mirjam nog even feliciteren, ik heb nog les van haar gehad!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was eens op het kinderboekenbal, waar het boek dat Lydia Rood toen had geschreven feestelijk werd gedoopt. Naast mij stond heel sip de illustrator van dat boek. Hij mocht niet op het podium. Hij had alleen maar die leuke tekeningetjes erbij gemaakt. :( Daar is nog een wereld te veranderen!
Wat een fout van de organisatoren! De auteur staat altijd in de belangstelling, terwijl de illustraties, zeker bij prentenboeken, net zo belangrijk zijn. Wat dat betreft is het wel goed dat er extra aandacht aan illustraties besteed wordt.
Trouwens, ik moet Mirjam nog even feliciteren, ik heb nog les van haar gehad!
Wat leuk. Om wat voor les ging het?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@M Ze gaf prentenboekenschrijfles bij script plus. Heel leuk, ze zorgt er voor dat je strak schrijft en helder voor ogen hebt wat je wil zeggen. Dat is niet altijd mijn sterkste kant :o