Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

De wraak van het spruitje

Het is nog Kinderboekenweek. Wat vinden jullie van De wraak van het spruitje? Het is het kinderboekenweekgeschenk, geschreven door Jan Paul Schutten, de Gouden Griffel Winnaar van vorig jaar. Ik vind het leuk. Het is te vergelijken met De Keuringsdienst van Waarde, maar dan in boekvorm, en voor kinderen. Een klein fragmentje (nee, dit is geen pleonasme, maar een echt klein fragmentje):
Als je een Nederlandse, Britse en Amerikaanse reep (*) naast elkaar zou eten, proef je een klein verschil. Zo krijgt elk land de reep die de bewoners het lekkerst vinden. (*) Mars
Een leuk weetje, en zo zijn er veel, veel meer. Het blijft natuurlijk de vraag of het spruitje het kan opnemen tegen de Mars. Een spannend en informatief Kinderboekenweekgeschenk.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de groep waar ik stage loop, hebben we het boek ook gekregen. Heb het nog niet door kunnen kijken, maar ik moet zeggen, de titel is in ieder gevalbriljant gevonden. En het klinkt heel er leuk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
KLEIN verschil? Een Amerikaanse Mars is een Nederlandse Milky Way (en vice versa). Nogal een groot verschil, als je het mij vraagt :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Gebrek aan caramel is een essentieel verschil. De wijze van eten van een Mars is ook wezenlijk anders dan het eten van een Milky Way. En het formaat van de Mars is significant groter. Dan ook nog heeft Mars meer chocola dan Milky Way - althans in de Nederlandse versie, en hij heeft meer allure. Ouder is hij ook, in mijn herinnering. Daarbij valt hij beter te combineren met c. cola en Milky Way past beter bij pepsi c. Ja, er zijn veel verschillen tussen een Milky Way en een Mars. Maar het ging eigenlijk om de Marsen onderling. Ik ken alleen de Nederlandse uitvoering, en vanavond eten we spruitjes. Met spekjes van Ko en honing. Ik ben benieuwd of die variant aan bod komt, binnen het wraakgebeuren. Ik heb het boek nog niet helemaal uit, maar mijn spruiten - kinderen - zijn dol op dergelijke groente.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, er zijn veel verschillen tussen een Milky Way en een Mars. Maar het ging eigenlijk om de Marsen onderling.
Een Amerikaanse Mars is een Milkyway. Dus het verschil tussen een Amerikaanse Mars en een Nederlandse Mars is enorm, dat was mijn punt. Overigens smaakt de coca cola hier ook heel anders dan in Nederland (de light in ieder geval). In Nederland vind ik CC het lekkerst, hier de Pepsi. Dus de schrijver van het kbwg heeft wel gelijk, zijn voorbeeld klopt alleen niet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een Amerikaanse Mars is een Milkyway.
Is dat zo? Echt nooit geweten. Maar wat heb je dan? Iets dat naar Nederlandse begrippen meer op een Mars lijkt, of meer op een Milky Way?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een smaakverschil: ananassen die voor Amerika geteeld worden, zijn zoeter dan de ananassen die voor Europa geteeld worden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een Amerikaanse Mars is een Milkyway.
Is dat zo? Echt nooit geweten. Maar wat heb je dan? Iets dat naar Nederlandse begrippen meer op een Mars lijkt, of meer op een Milky Way?
Een milkyway in een marspapiertje. Geen caramel, luchtigere vulling. De milkyway heeft juist wel weer caramel.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bizar, mijn Oma nam altijd Mars mee en bij mij vader kreeg ik elke zondag om de 2 weken Milky Way. Die van mij Oma had dus caramel, misschien omdat ze die uit Australie meenam?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doet me gelijk denken aan Marswijven van Twitter, wat een briljante naam! Geen idee trouwens of Marswijven ook van spruitjes houden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat vinden jullie nu van het boek? Wij (kids en ik) hebben het niet uitgelezen. In het begin vochten we er om wie het het eerste mocht lezen. En de eerste bladzijden vonden we nog wel leuk en interessant, maar daarna zijn we alledrie blijven steken. Ik ergens in het stuk over het toprestaurant. Tja, wat Jan Paul en de kinderen precies besteld hebben en wat ze daar van vonden, interesseerde mij niet zo. Ook de structuur van het boek is mij nog niet helemaal duidelijk. Ooit ga ik het nog uitlezen, maar de noodzaak om dat nu te doen ontbreekt. Zijn wij daar de enigen in?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het ook best suf. Gewoon een leuk fictief verhaal zoals "vroeger" had ik beter gevonden. Hopelijk wordt dit geen trend!