Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karakterontwikkeling kinderboek?

Ik ben een kabouterverhaal aan het schrijven. Deze loopt door het bos en ontmoet allerlei interresante dieren/planten/kabouters/ect. Hij zelf komt echter niet uit de verf. Moet een karakter in een kinderboek ook ontwikkelen? In een roman/drama heeft de hoofdpersoon altijd een conflict. Innerlijk en/of met de buitenwereld. Hierdoor moet hij keuzes maken en problemen overwinnen. Daardoor leer je hem kennen, en wordt hij interresant. Geld dat voor kinderboeken karakters ook? Hoe doe je dat? :confused: Zo niet lijkt me: +------------------------+ Een kabouter met sadistische neigingen Op gelopen in zijn jeugd op 83 leeftijd. Zijn broer zette zijn vingers vast in het tuinhekje en deed 20 keer het hekje express open en dicht. Nu 216 is, ontmoet hij een lief elfje. Hij snijd al honderd jaar pas geboren koolmezen open om te zien hoe het hartje er mee stopt. Dat kan hij nu niet meer doen, en wil van die tik af. Als het elfje er achter komt gaat ze misschien wel weg. Hij gaat dus bij de kabouter-psycho analist op het kabouter-divan. Daar komt hij er achter dat "het open snijden van koolmezen om het hartje te doen stoppen" een drift is die komt door het onverwerkte trauma met het tuinhekje en zijn broer. +------------------------+ Dit lijkt me niet echt iets voor een kinderverhaal. :D Hoe dan wel? Is Jip en Janneke bijvoorbeeld leuk? En zo ja/nee waarom dan wel/niet?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het verhaal moet vooral aanspreken en lief (en soms een beetje griezelig) zijn voor de allerkleinsten. Voor oudere kinderen is spanning heel belangrijk. Kinderen moeten zich niet al met conflicten bezig houden. Dit is slechts mijn mening.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je niet echt een goed verhaal kan schrijven als je personage(s) niet geraakt worden door wat er met hen gebeurt. Dan wordt inleven erg lastig.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderen moeten zich niet al met conflicten bezig houden.
Het is maar net wat je onder conflict verstaat. Wim Daniëls heeft het in zijn boek onder andere over "Het kwijte ei", als ik mij niet vergis (geen zin om het boek erbij te pakken) waarin sprake is van een conflict: er mist een ei en degene die het ei mist, gaat ernaar op zoek. Dat is ook een conflict, maar niet één van traumaniveau. Dat is prima. Er moet wel iets gebeuren in een kinderboek, zelfs in een prentenboek gebeurt er vaak wel wat. Of de hoofdpersoon volledig van karakter verandert door de gebeurtenissen, dat hangt af van de (leeftijd van) de doelgroep en de gebeurtenissen, dat hoeft misschien iets minder in een kinderboek dan in een boek voor volwassenen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een conflict is niet hetzelfde als een ruzie. Een conflict in een boek is iets wat de hoofdpersoon wil en wat niet lukt, om wat voor reden dan ook. Die obstakels probeert hij te overwinnen en dat is wat het verhaal voortdrijft. Dit geldt ook voor een kinderboek. Waar moet het verhaal anders over gaan? Lees Jip en Janneke maar eens, dan zul je zien dat elk verhaal een conflict in zich draagt. En dat de lezer (of de voorgelezene) wil weten hoe het afloopt. Aan het eind van het verhaal blijkt of dat wat de hoofdpersoon wilde, wel of niet is bereikt. In een goed verhaal is de hoofdpersoon door die gebeurtenissen dan ook (ten goede of ten kwade) veranderd. Dus ja, karakterontwikkeling, ook in een kinderverhaal. In een boek met losse verhalen zoals Jip en Janneke verandert het karakter juist niet, omdat er anders geen voer is voor een volgend verhaal. Dit kenmerkt ook het verschil tussen films (verandert de HP wel) en series (verandert de HP niet of veel langzamer). Jouw voorbeeld lijkt me inderdaad erg ongeschikt voor een kinderverhaal. Maar er zit wel degelijk een conflict in: kabouter wil van die tik af omdat hij anders elfje kwijt raakt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ff off/topic: Bestaat er al een topic over de vraag wat nu eigenlijk een conflict inhoud (als het gaat om het schrijven van boeken)? Ik heb namelijk het idee dat het een veel ruimer begrip is, dan wat er staat in het woordenboek, als ik dit zo lees.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iris heeft het duidelijk uitgelegd. Mijns inziens moet er (misschien juist) in een kinderboek en zelfs prentenboek, een conflict aanwezig zijn. Of noem het een dilemma. Er moet, op wat voor niveau dan ook, een spanningsboog in zitten, anders moddert het verhaal maar wat door. Maar als je voor kinderen schrijft, probeer dan te bedenken wat voor hen interessant en inleefbaar is.