Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven met kinderen

Van de zestig kinderen die zich aangemeld hadden na een oproep in een lokale krant, hadden we er tien geselecteerd om een gesprek mee te voeren. Die gesprekken hebben gisteren plaats gevonden op de redactie van de krant. Naast mijzelf was mijn uitgeefster erbij aanwezig om uit deze tien kinderen de vier gelukkigen te kiezen. Clavis heeft al toegezegd dat het boek sowieso uitgegeven gaat worden. Maandag wordt op twee bladzijden verslag gedaan van de interviews incl een foto van alle kids. Het is de bedoeling dat ik samen met die vier kinderen in een jaar tijd een boek ga maken. We beginnen blanco en met de input en ideëen van deze kinderen en hun eigen schrijfsels moet er over een jaar een boek liggen. Deze kinderen gaan dus niet alleen bedenken en schrijven, maar maken het hele proces mee wat elke auteur meemaakt. Het was geweldig om nu al de gedrevenheid van sommige kinderen te zien en er zaten al kinderen tussen die nu al verslaafd zijn aan schrijven. Er kwamen door hen zelf samengestelde boeken op tafel met complete verhalen. Maandagavond maken we de vier kinderen bekend waarmee ik aan de slag ga. Als jullie het leuk vinden, houd ik jullie hier op de hoogte.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt zeker leuk! Goed initiatief zeg, iets waar ik vroeger van droomde. Leuk om voor een paar kinderen zo'n droom uit te laten komen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtidee! Mag je dat "zomaar" doen of moet je er voor opgeleid zijn, relevante ervaring hebben of (alleen maar) gevoel hebben voor het omgaan met kinderen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is leuk en ik wil er graag meer over horen! Het zou ook echt iets geweest zijn voor mij toen ik jong was. Ben benieuwd welk verhaal er zal ontstaan.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt heel leuk, Rapid. Ik denk dat de droom van sommige kinderen uitkomt wanneer ze samen met een schrijver een boek mogen maken. Super initiatief :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlies, de 10 kinderen waar we mee gesproken hebben zijn tussen de 9 en 13 jaar oud. @FS, ja dat mag zomaar. Ik heb er in ieder geval geen opleiding voor gevolgd. Het belangrijkste is dat je kan luisteren naar wat ze te vertellen hebben en gevoel hebt voor coachen. De krant gaat een jaar lang het hele project volgen. Dat maakt het voor de kinderen nog interessanter. Het worden dan al lokaal bekende mensjes.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rapid, een ontzettend leuk project. Is dit al brainstormend met jouw redacteur ontstaan? Ik volg het graag en kun je mij ook de krant noemen? Veel succes.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bob, het is Alphen.cc. En ja, het is al brainstormend met mijn uitgeefster ontstaan. Bij Clavis heb ik een uitgeefster die mij begeleid met de verhalen en daarnaast nog een redacteur die de puntjes op i zet, zeg maar.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk plan, maar dit gaat je veel werk kosten, vrees ik. Inderdaad, een droom voor veel kinderen :nod:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ontzettend leuk! (daarmee ga je het jeugdjournaal toch wel minstens enige keren halen? ;) ). Heel veel succes, maar vooral ook heel veel plezier met dit project! Houd ons op de hoogte!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, leuk initiatief! En nu ik Clavis ken weet ik dat het ook bij hen past. En bij jou, Rapid, dit kan jij best.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke leuk, Rapid. Inderdaad tijdrovend, dat lijkt mij ook, maar heel erg inspirerend. Succes.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ontzettend leuk. In het klein heb ik zoiets vandaag weer eens met mijn klas gedaan, en als ze na afloop het verhaal voorlezen zijn ze zo trots!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zal inderdaad veel tijd in gaan zitten, maar wel tijd waar ook ik veel van kan leren. Ik ben heel benieuwd hoe kinderen een verhaal verzinnen als ze in een bepaalde richting geduwd worden. En hoe de samenwerking zal verlopen, want het moet wel teamwork worden. Ook daar hebben we rekening mee gehouden tijdens het selecteren. Zodra ik de eerste bijeenkomst gehad heb, zal ik verslag doen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, de eerste bijeenkomst zit erop. Afgelopen maandag heb ik samen met de vier kinderen het project afgetrapt. Ik heb hen verteld hoe het proces van een idee tot een boek verloopt en wat er zo allemaal bij komt kijken. Op 18 oktober neem ik ze mee naar de kinderboekenmarkt in Den Haag en op 8 november komen ze, met hun ouders, naar de Antwerpse boekenbeurs. Daar zal ik, met mijn uitgeefster, de Hockeytweeling III bespreken. De kinderen lezen vooraf het manuscript en kunnen zo ervaren hoe zo'n gesprek in zijn werk gaat. Daarnaast hebben ze een aantal opdrachten meegekregen. Ze hebben een boek van mij gekregen en moeten die technisch lezen aan de hand van een aantal tips die ik hen heb meegegeven. Hier moet je denken aan het ontdekken van de verschillende verhaallijnen, hoe zit het plot in elkaar en hoe loopt de spanningsboog. Uiteraard nadat ik uitgelegd had wat dat is en hoe ze dat kunnen ontdekken. Verder gaan ze vast nadenken over het verhaal. Waar moet het over gaan, waar speelt het zich af, hoe ziet de setting van de personages eruit etc etc. Volgende week zitten we weer bij elkaar en vanaf dan gaan ze, opnieuw aan de hand van een aantal opdrachten, echt beginnen met schrijven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rapid, heb je niet overwogen om dit hele proces uitgebreid op papier te zetten? Ik weet dat veel schrijfscholen op dit moment worstelen om een leerlijn voor kinderen/jongeren uit te zetten. De meeste scholen hebben geen idee hoe ze kinderen kunnen boeien met het 'vak' schrijven. ik kan me voorstellen dat het voor die scholen en ook voor gewone scholen heel leerzaam kan zijn om zo'n proces van binnenuit te lezen. Een soort van 'best praktice-boek'. Misschien iets voor de schrijfbibliotheek?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is inderdaad een idee, Zjors. Ik zal eens rondvragen. Ik ben wel al begonnen om het hele proces op papier te zetten om te beoordelen wat de verschillende stappen voor effect hebben. Wat werkt wel en wat werkt niet.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldig project! *beetje jaloers omdat dit er niet was toen ik jong was...* :)
De meeste scholen hebben geen idee hoe ze kinderen kunnen boeien met het 'vak' schrijven.
Het is een ondergeschoven kindje, helaas. In het Engelse onderwijs is het heel anders, daar is het taalonderwijs gebaseerd op het schrijven (en lezen, elke week staat er een tekst/ kinderboek centraal) van verschillende soorten teksten (fictie, non-fictie en poëzie) en wordt er vanaf vierjarige leeftijd tekst geproduceerd. Spelling en grammatica wordt erin verwerkt. Ik stond echt versteld toen ik zag wat voor teksten tienjarigen al kunnen schrijven en hoe groot hun woordenschat is. Het Engelse systeem is niet volmaakt, maar voor mij is het heel motiverend om ermee te werken. (sorry voor het off-topic gaan)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Per Groen heeft het ook ooit eens gedaan. Die heeft toen een boek geschreven over het proces van kinderen die beginnen met schrijven. Ik ben het op dit moment aan het lezen. En ja, ik zou dat ook graag gewild hebben in mijn klas.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Per Groen, de schrijver van het cursus boek "Van idee tot verhaal" Het boek hierover heet "Verhalen schrijven"

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo Rapid, je zet ze goed aan het werk. Enorm leuk project. Als oud paob-student, fanatiek leester en daarmee voorstande van beter leesonderwijs, vind ik dit heel interessant om te volgen. Veel plezier met de kids!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inmiddels zijn we ruim een maand verder en het verhaal begint al aardig handjes en voetjes te krijgen. We hebben nu drie bijeenkomsten gehad en de kinderen hebben zelf al behoorlijk wat geschreven. Mooi om te zien wat ze verzinnen en welke taal ze gebruiken. Het onderwerp laat veel ruimte voor creativiteit en daar maken ze optimaal gebruik van. Afgelopen zondag zijn ze met mij mee geweest naar de Kinderboekenmarkt. Daar hebben ze met zijn vieren rondgelopen van 12:00 tot 16:00 en ik heb ze nauwelijks gezien. Voor mij een bevestiging dat het echte boekenkinderen zijn. Het leuke is dat ze elkaar zo goed leren kennen en dat zag ik maandag bij de bijeenkomst terug. Ze durfden veel meer te zeggen en hun mening te geven omdat ze zich veiliger voelden. De volgende bijeenkomst staat gepland op de Boekenbeurs in Antwerpen waar zij met hun ouders naartoe gaan. De uitgever heeft voor kaartjes gezorgd zodat ze dat ook een keer kunnen ervaren.