Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf magneetpoëzie maken

Hoi, voor wie het leuk vindt: ik heb mijn eigen magneet/koelkast poëzie gemaakt. Je weet wel, die losse woordjes die je op de koelkast kunt plakken. Ik vond het altijd al een geweldig iets, maar zo jammer dat je het met voorgefabriekte woorden moest doen. Liever wilde ik mijn eigen woorden gebruiken. Ik heb printbaar magneetpapier gekocht (ik wist niet dat het bestónd!!) en daarna eindeloos mooie, gekke, aansprekende en inspirerende woorden genoteerd. Toen ik er zo'n 700 had heb ik ze geprint, gesneden en klaar. Helaas hebben we een koelkast met houten deur dus er moest ook nog een magneetbord geknutseld worden, en dit alles hangt nu in de wc. Het leuke eraan vind ik dat je tot woordcombinaties komt die je zelf niet zo snel had bedacht. Maar het mooiste vind ik nog om te merken hoe woorden werken. Zet een paar willekeurige woorden bij elkaar en er ontstaat een beeld. Een mooi beeld, een rauw beeld, een herinnering, een droom. Vervang een van de woorden en er ontstaat meteen iets anders. Tot nu toe (ik heb nooit gedicht) dacht ik altijd dat er eerst het beeld was, en dat je daar de woorden bij zoekt. Het kan dus ook andersom. Ik ben erg enthousiast. Op mijn weblog vind je enkele voorbeelden: www.boterletters.net Niet al te hoogstaand, wel verrasssend. Omdat 700 woorden (en vervoegingen) veel te weinig is heb ik intussen ook een gedichtengenerator in Excel gebouwd. Met de 'at random' functie pikt ie willekeurige woorden en zet ze op een rijtje. Nee, geen kant en klaar gedicht, maar wel zeer verrassende en soms prachtige of stroeve woordcombi's, halve zinnen, ideeën om op voort te borduren. Misschien om net even op het goede/andere been gezet te worden als je vast zit.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee. Wat een productiviteit tijdens je wc-bezoek!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, maar een beetje raar, eigenlijk. Ik zie gedichten als een expressie, een manier om jouw gevoelens te verwoorden, en dit zijn eigenlijk alleen maar woorden zonder dat de maker er een bedoeling mee heeft. Het is een beetje als de zin uit mijn onderschrift: het klinkt mooi, maar het betekent niks. Het zegt niks. Omdat er geen reden achter zit toen het geschreven werd.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat wel leuk. Gedichten op de koelkast. :nod: Je kunt toch woorden maken die betekenis hebben voor jezelf, en daarmee een gedicht componeren. Of rare fantasiewoorden. Ik zie gelijk al mooie sonneten op mijn koelkastdeur verschijnen. Waar kun je dat printbare magneetpapier kopen? En is dat erg duur?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in de winkel van Schrijvenonline het magnetisch woordenspel gekocht. Daarmee kan je hetzelfde doen. Allemaal magnetische woorden waarmee je uren kunt variëren. Ik vond het leuk om op die manier rare, maar soms toch poëtische zinnen te construeren, zoals bijvoorbeeld: een klein lijk is als de dood (die herinner ik me nog steeds). Magnetisch papier, joh, ik wist niet eens dat het bestond.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha: "Omdat er geen reden achter zit toen het geschreven werd." Ach. Waarom moet zoiets van te voren een reden hebben? Mooie woorden op zich kunnen ook reden zijn om iets te schrijven. Heb je wel eens van de term 'Art pour 'l Art" gehoord? De mooiste en beroemdste schilderijen zijn ontstaan zonder een enkele gedachte of idee vooraf. Laat je inspireren door het toeval en wat er onder je ogen ontstaat (laat de controle los). Zjaan: ja, dat magnetisch woordenspel was mijn inspiratie ook! Maar ik vond de woorden te weinig "van mij".

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sekhmet: je kunt dat printbaar magneetpapier bij een kantoorboekhandel halen,en overal online, ik heb het bij hobbywinkel.net gekocht.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha: "Omdat er geen reden achter zit toen het geschreven werd." Ach. Waarom moet zoiets van te voren een reden hebben? Mooie woorden op zich kunnen ook reden zijn om iets te schrijven. Heb je wel eens van de term 'Art pour 'l Art" gehoord? De mooiste en beroemdste schilderijen zijn ontstaan zonder een enkele gedachte of idee vooraf.
Een schilderij is IMO heel wat anders dan een gedicht.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook dat magnetisch spel gekocht bij Schrijven Online. Is leuk om mee te spelen. Zomaar een woordje kiezen en daarmee een zin maken.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het zelf maakt kun je wel meer je eigen woorden kiezen. Of je koopt het spel, en knutselt er, zonodig,wat woorden bij. Dat zou ook kunnen, als gulden middenweg. :nod:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan Iris! Ik vind het helemaal niet nodig om vanuit een gedachte of een reden vooraf met dichten bezig te zijn. Het is zinvol en waardevol als die ontstaan tijdens of na het bezig zijn met taal. Heel leuk om zo ook met kinderen te werken trouwens! Taal is om mee te spelen, vind ik. Daar zijn geen regels voor.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha: "Een schilderij is IMO heel wat anders dan een gedicht." In een bepaald opzicht niet. Spelen met materiaal, kijken wat er ontstaat, verrast zijn door wat er onder je ogen gebeurt, verrukt zijn over een bepaald effect. In feite doe je in je hoofd wat je met die magneetwoorden op de koelkast doet: zoeken, associeren, proberen, afkeuren, nog eens proberen. Wat is het verschil, of je nu in je hoofd woorden zoekt en combineert of met je handen? Het tweede heeft zelfs als grote voordeel dat je niet de gebaande paden in je hoofd aflegt maar heel nieuwe dingen ziet ontstaan. En uiteindelijk is het nog altijd de schrijver die beslist welke woorden welk mogen blijven staan en welke niet. Bovendien, de reden voor je begint met schrijven kan toch net zo goed "ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik die berg woordjes door elkaar gooi' zijn. Ken je dit gedicht? http://klassiekegedichten.net/index.php?id=28 Probeer het eens, zou ik zeggen. Free your mind.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schilderij kan puur visueel genot zijn, door de kleuren, vormen, de voorstelling, zonder dat ik de bedoeling van de kunstenaar hoef te begrijpen. Bij een gedicht heb ik dat niet, of veel minder. Woorden zijn er in eerste instantie om een boodschap over te brengen. Als die boodschap ontbreekt omdat er gewoon wat leuke woordjes bij elkaar zijn gezocht, is het een leeg omhulsel. Kan in het eerste opzicht best mooi zijn hoe de woorden bij elkaar passen, maar aangezien ik er altijd een boodschap in verwacht, vanwege bovenstaande, verliest het al snel zijn charme voor mij. Liedjes zonder inhoud hebben tenminste nog het voordeel dat het ook mooie muziek kan hebben. Je kunt best met woordjes spelen en dergelijke, om tot verrassende combinaties te komen die je dan misschien later in een "echt" gedicht weer kunt gebruiken, maar publiceer het dan niet. Een schilder lijst ook z'n schetsen niet in, tenslotte.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha: "Je kunt best met woordjes spelen en dergelijke, om tot verrassende combinaties te komen die je dan misschien later in een "echt" gedicht weer kunt gebruiken," En dat is nou precies het hele idee. Soms hoeft er maar heel weinig bij of af om het af te laten zijn. En dat "publiceren" van mij moet je natuurlijk niet zo serieus nemen. En dan nog wat, ik denk dat een goed schilderij altijd ergens over gaat. Het kan zelfs over zichzelf gaan en dat is wat ik bedoelde met Art pour l'Art.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha: "Je kunt best met woordjes spelen en dergelijke, om tot verrassende combinaties te komen die je dan misschien later in een "echt" gedicht weer kunt gebruiken," En dat is nou precies het hele idee. Soms hoeft er maar heel weinig bij of af om het af te laten zijn. En dat "publiceren" van mij moet je natuurlijk niet zo serieus nemen, ik laat inderdaad mijn schetsen zien. En dan nog wat, ik denk dat een goed schilderij altijd ergens over gaat. Het kan zelfs over zichzelf gaan en dat is wat ik bedoelde met Art pour l'Art.