Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welk naslagwerk gebruiken jullie het meest?

Schrijvers hebben een bataljon naslagwerken op hun bureau staan, vermoed ik zo. (of ze gebruiken het internet natuurlijk) Ik zou nou zo graag willen weten welk naslagwerk jullie het meest gebruiken. Is dat het woordenboek, de schrijfwijzer, het groene boekje...welk? Zelf zou ik niet buiten ‘Het juiste woord” kunnen; die raadpleeg ik ook het aller- allermeest. Ze kunnen mij al mijn naslagwerken afpakken. Als ik ‘Het juiste woord” maar mag houden; alleen dan kan ik doorgaan met schrijven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik niet weet hoe ik iets moet schrijven, vul ik het woord in bij de google zoekmachine en kijk ik naar de resultaten. Als er staat: bedoelt u XXX? Dan heb ik het meestal wel verkeerd gespeld.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
synoniemen.net google.nl Die twee gebruik ik het meest. @FS, wordt dat niet lastig lezen, al die x'en?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben dol op Van Dale. Het groene boekje heb ik wel, maar ik moet tot mijn schande bekennen dat ik er nog nooit ingekeken heb.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt je synoniemen toch gewoon opvragen in Word? Als je met je rechtermuisknop op het woord gaat staan, komt er een menu waarin je daarvoor kunt kiezen. Mijn persoonlijk meest gebruikte naslagwerk is www.onzetaal.nl of www.taaladvies.net. Op beide sites staat veel informatie over taalregels en vooral de uitzonderingen hierop. Alleen geven ze vaak net iets andere voorbeelden, vandaar dat ik ze ongeveer even vaak gebruik.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ehh..waar begin ik? Google off course, internet allerlei, synoniemen.net, mijnwoordenboek.nl, rijmwoorden.nl en nog een paar andere die ik minder gebruik. Ook ben ik van plan een aantal papieren naslagwerken aan te schaffen, maar welke weet ik nog niet.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel. On-line Google, Wikipedia, DBNL, onzetaal. Op papier van Dale en het groene boekje. En, een gouden vondst, het Cultureel Woordenboek van Anthos. Ik ben dol op dat boek.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat raar, ik heb nog nooit op synoniemen.net gekeken en ook nog nooit de synoniemen van Word gebruikt. :confused: Wat raar dat jullie die dan zo veel gebruiken. Zou het komen omdat ik kinderboeken schrijf. Dat ik het toch meer blijf zoeken in de alledaagse woorden. Ik ga daar eens over nadenken. Bij mij is de Schrijfwijzer onmisbaar en de digi van Dale. Die wordt ook wel elke dag even geraadpleegd al was het maar voor al die vragen hier op het forum :D

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS; Ik vind dat ding geweldig. Veel informatie en lekker compact. @Zjors; Die synoniemendingen kende ik ook niet. De website heb ik net opgezocht. Lijkt me best handig. Hoe het met die Word-functie zit weet ik niet. Ik heb Open Office, ik geloof niet dat daar zo'n functie inzit.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat raar, ik heb nog nooit op synoniemen.net gekeken en ook nog nooit de synoniemen van Word gebruikt. :confused: Wat raar dat jullie die dan zo veel gebruiken. Zou het komen omdat ik kinderboeken schrijf. Dat ik het toch meer blijf zoeken in de alledaagse woorden. Ik ga daar eens over nadenken.
Ik gebruik de synoniemenfunctie vooral als het gekozen woord niet past in de omgeving. Het is dus ook vooral iets van het herschrijven. Wanneer een woord niet past bij het personage dat het uitspreekt of de vaart uit een alinea haalt, bijvoorbeeld doordat het onnodig lang is. Soms kom ik zelf niet op een ander woord en gebruik ik hiervoor de synoniemenfunctie in Word. Die is overigens ook heel handig als je wel het woord weet dat in de buurt komt van wat je wilt zeggen, maar het niet precies kunt verwoorden. Word geeft namelijk ook woorden die erop lijken. En antoniemen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS; Kweenie, ik grijp zelf wel snel naar een boek als ik iets wil weten.Hoewel ik merk dat het internet de laatste tijd steeds vaker gebruikt wordt.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Google, mijn partner hij is een wandelende encyclopedie, mijn interne harde schijf!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat raar, ik heb nog nooit op synoniemen.net gekeken en ook nog nooit de synoniemen van Word gebruikt. :confused: Wat raar dat jullie die dan zo veel gebruiken. Zou het komen omdat ik kinderboeken schrijf. Dat ik het toch meer blijf zoeken in de alledaagse woorden. Ik ga daar eens over nadenken. Bij mij is de Schrijfwijzer onmisbaar en de digi van Dale. Die wordt ook wel elke dag even geraadpleegd al was het maar voor al die vragen hier op het forum :D
Mijn geheugen werkt een beetje rottig. Soms heb ik een visueel hulpje nodig om het "oh ja, dat woord kan ook" gevoel te krijgen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik met mijn tweede boek bezig was gebruikte Mara straattaal. Dat heb ik toen allemaal opgezocht. In het derde boek doet Mara dit weer veel en veel minder.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik in mijn tekstverwerker ook vaak de synoniemenfunctie. Ik heb ook dat `oja, dat woord kan ook` gevoel van Micham soms... :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors; Die synoniemendingen kende ik ook niet. De website heb ik net opgezocht. Lijkt me best handig. Hoe het met die Word-functie zit weet ik niet. Ik heb Open Office, ik geloof niet dat daar zo'n functie inzit.
Er wordt as we speak gewerkt aan een Nederlandstalige synoniemenlijst voor open office.org. je kunt hier: http://simonbr.xs4all.nl/wiki/images/9/95/Th_nl_v… de testversie downen. Ik krijg `m geinstalleerd, maar ben nog even aan het zoeken hoe ik dan een synoniem krijg aangeboden. Zoieso is de lijst verre van compleet.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom grijpt iedereen altijd meteen naar Google? er zijn meer goede en betere zoekmachines, Yahoo bijvoorbeeld, hoestw eer andere zaken op. Just for the record. Ik grbuik vooral van Dale en een synoniemenboek. Als ik schrijf ben ik offline, dus niks constant back-upinfo open. Als ik wat wil verifieren schrijf ik het op in kladblok en ga ik met de volgende internetsessie op zoek. De info kopieer ik dan weer naar kladblok en lees ik off line. Tja, telefoonverbindingkje he,

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ADSL, dus voor mij maakt het toch niets uit ;) En ik heb wel een synoniemenfunctie in Word, maar ik heb een Engelse helaas dus daar heb ik niet veel aan.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@RW; Dank je, ik zal kijken of ik het aan de praat krijg. Ben helaas niet zo'n ster met computers. Het meeste schrijfwerk doe ik nog met pen en papier. Gelukkig schrijf ik geen dikke boeken. ;) @Carduelis; Het Cultureel Woordenboek is een soort mini-encyclopedie met allerlei onderwerpen uit geschiedenis, kunst, literatuur,muziek enzovoorts. De nadruk ligt op Nederland, maar de rest van de wereld komt ook aan bod. Geen diepgaande informatie, meer korte samenvattingen. Vaak net wat je even nodig hebt. Anthos brengt regelmatig vernieuwde versies uit. Handig en betaalbaar.