Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspringende regel bij nieuwe alinea

Ik ben al een aardig eindje op weg met mijn eerste hoofdstuk, maar wil al graag het een en ander toepassen. Ik wil graag een inspringende regel zodra je op enter drukt. Is daar een knopje voor? O ja, ik heb Word 2007 ;) maar alle knopjes van versie 2003 zitten erop hoor.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat doet er toch niet toe? Tenzij je het zelf wil gaan printen.. Uitgevers willen het meestal op een platte manier aangeleverd krijgen, dus daar geldt het sowieso niet. Vind JIJ het prettig lezen/werken, dat is het enige wat telt hier.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, bedankt MichaM... Ik dacht dat, zoals je het inleverd, zo word het ook gedrukt ect. En anders kan ik het altijd nog weghalen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind zo'n inspringende regel wel fijn bij het schrijven - en bij het lezen. Dan zie je tenminste wanneer het echt begint, en als er een nieuwe zin op een nieuwe regel begint zie je meteen of het ook echt een nieuwe alinea is.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je wilt inspringen, Eline, moet je een tab geven: tab links van je toetsenbord, dat staat op de toets. En dan springt je tekst altijd op dezelfde plaats in. Na een witregel spring je dan weer niet in. Dan begin je gewoon links. Dat doe je ook bij de eerste regel van een nieuw hoofdstuk. Maar inspringen HOEFT niet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, dat is ook een manier. Het is alleen wel meer werk. Ik zal er nog eens over nadenken. Op dit moment vind ik het wel prettig. Daarom zei ik al... ik kan het altijd nog weghalen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind inspringen juist niet fijn. Dat maakt mij weer onrustig, constant zo'n stukje tekst dat verspringt. :paranoid:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Eline, Ik ben freelance redacteur en vrijwel alle uitgeverijen die ik ken willen dat bij de alinea's wordt ingesprongen. Het leest gewoon makkelijker, bovendien is zo tenminste overal duidelijk wanneer er een nieuwe alinea begint. Overigens kun je ook achteraf (dus na het schrijven) het inspringen van alinea's in Word instellen, via het menu Opmaak - Alinea - Inspringen - Eerste regel. S.G.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb begrepen dat het gebruikelijk is om drie staties te maken op elke nieuwe regel die je begint. Uitgevers vinden tabs heel vervelend. Kijk maar eens in een leesboek: in de meeste boeken begint elke nieuwe regel (behalve na een regel wit) met drie spaties.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb begrepen dat het gebruikelijk is om drie staties te maken op elke nieuwe regel die je begint. Uitgevers vinden tabs heel vervelend.
Van wie heb je dat begrepen? Hier heb ik nog nooit van gehoord.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gelezen, volgens mij in schrijfwijzer, dat je bij het begin van een nieuwe zin bij de volgende allinea volgens de regeltjes dus, moet inspringen verder niet. Ook niet na een witregel die bij het vorige onderwerp hoort, alleen bij een volgend onderwerp in hetzelfde hoofdstuk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spaties of tabs zijn wel klote als je uiteindelijk besluit dat je ze niet wil gebruiken... Moet je ze allemaal met de hand weghalen...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb begrepen dat het gebruikelijk is om drie staties te maken op elke nieuwe regel die je begint. Uitgevers vinden tabs heel vervelend.
Van wie heb je dat begrepen? Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Van Yusef el Halal. Hij heeft een boek uitgegeven bij Nijgh en Van Ditmar.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh, dus je moet toch zelf voor de opmaak van je ms zorgen dan? Nu word ik wel benieuwd wat je wel zelf moet doen en wat juist niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, sabarinde, dat hoef je niet te doen. Tekst opmaken is een vak, dat kan iedereen niet. Tekst indelen is iets anders. Dat doe je zoals jij het mooi vindt. Vervolgens houdt een uitgever zijn eigen stijl / structuur / stramien aan als je boek wordt uitgegeven.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het voordeel van inspringen via de methode die ik hierboven beschreef, is dat het met een druk op de knop ook weer ongedaan gemaakt kan worden. Uiteraard maken uitgeverijen het boek uiteindelijk op naar hun eigen maatstaven - daar hoef je je als schrijver geen zorgen over te maken. Bovendien gebeurt dat in een heel ander programma dan in Word. Waar we het hier over hebben is hoe je je tekst opmaakt tijdens het schrijven/bij het insturen van een ms naar de uitgeverij. Een inspringing maakt heel duidelijk dat er een nieuwe alinea begint, dat is niet alleen tijdens het (her)schrijven wel zo overzichtelijk, maar ook voor de redacteur die je ms uiteindelijk leest en ja of nee gaat zeggen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een witregel is toch ook duidelijk? Ik heb de neiging om juist teveel alinea's te maken. Daar wordt mijn tekst onrustig van. Maar om de onduidelijkheid hierbij voor te zijn lever ik de platte tekst aan waarmee, behalve witregels, niets gedaan is. Ik neem dan aan dat ze dit straks omzetten naar hun eigen regels. :confused:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een witregel is toch ook duidelijk? Ik heb de neiging om juist teveel alinea's te maken. Daar wordt mijn tekst onrustig van. Maar om de onduidelijkheid hierbij voor te zijn lever ik de platte tekst aan waarmee, behalve witregels, niets gedaan is. Ik neem dan aan dat ze dit straks omzetten naar hun eigen regels. :confused:
Ha Mara, Het is in mijn ogen meer dan alleen een opmaakkwestie. Een witregel (twee harde returns) is in mijn beleving als redacteur toch een heel ander soort ingreep dan een nieuwe alinea (een enkele harde return). Een witregel reserveer ik echt voor een breuk in een scene, of voor een heel nieuwe scene. Zo'n 'blokje wit' is toch een soort signaal voor de lezer: let op, nu komt er even iets heel anders. Een overmaat aan witregels is dus onrustiger dan veel alinea's - een nieuwe alinea is een veel minder 'harde' overgang. Het komt inderdaad voor dat ik als redacteur de witregels/alinea-indeling verander - maar dat heeft dan dus niet zozeer met opmaak te maken als wel met ordening van verhaalelementen. S.G.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn om dat ook weer te weten Sectret Garden ;) Ik wist niet dat het zo in elkaar steekt, ook al voer ik het wel automatisch door in mijn verhaal. Bedankt voor de informatie.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een witregel is toch ook duidelijk? Ik heb de neiging om juist teveel alinea's te maken. Daar wordt mijn tekst onrustig van. Maar om de onduidelijkheid hierbij voor te zijn lever ik de platte tekst aan waarmee, behalve witregels, niets gedaan is. Ik neem dan aan dat ze dit straks omzetten naar hun eigen regels. :confused:
Dat merkte ik in Het monster van Mama ja, en de redacteur had minstens de helft eruit moeten halen...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in mijn schrijfcursus(LOI) geleerd drie spaties in te springen bij elke alinea. Na een witregel wordt niet ingesprongen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Spaties of tabs zijn wel klote als je uiteindelijk besluit dat je ze niet wil gebruiken... Moet je ze allemaal met de hand weghalen...
Dan haal ik liever een tab weg dan drie spaties. Ik heb es zo'n tekst gehad. Gek word je ervan. En het helpt allemaal niets. Ik denk: het beste kun je gewoon je manuscript zonder opmaak inleveren. Maar wel op een nieuwe regel beginnen, waar dat moet, en wel de interpunctie correct hanteren, en daar waar nodig een witregel.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe je tabs snel moet verwijderen, maar drie spaties (of twee) kun je gemakkelijk verwijderen met 'zoeken en vervangen' in Word. Bij zoeken zet je drie spaties en bij vervangen niets. Dit is ook handig bij het opsporen van dubbele spaties, die je dan door een spatie vervangt (leve de computer!)