Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dacht er bijna te zijn....

Het verhaal is klaar. Althans dat dacht ik. Maar nu ik bezig ben met de opmaak (allinea's, hoofdstukken) zie ik dat dit weer veel aanpassingen vraagt. Dat verraste mij, nooit gedacht dat opnaak zelf iets met de tekst doet. Ja dus. Hebben jullie dat ook? En maken jullie pas na het schrijven allinea's e.d. of al tijdens het schrijven?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, de opmaak doet volgens mij niets met je tekst. Je tekst is gewoon niet af, zoals je al schrijft. Tekst is ook structuur aanbrengen. Zoals een gedicht ook geen gedicht is als je alle woorden meteen achter elkaar zet, zo is proza ook geen proza als je alle zinnen achter elkaar zet. Zelf breng ik de structuur al tijdens het schrijven aan, anders kan ik niet beoordelen of de tekst goed is. Begrijp ik het goed dat je pas toen alles klaar was bedacht dat er ook alinea's (met een l) bestaan en hoofdstukken?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je een voorbeeld geven van wat de opmaak met je tekst deed, zodat je hem wilt veranderen?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe dat gelijk tijdens het schrijven. is heel belangrijk wanneer een alinea begint. En het proefleest ook een stuk prettiger.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schaamrood staat mij op de konen :) Je hebt gelijk, Zjors, de tekst is gewoon niet af, dat begrijp ik nu ook. Dat krijg je wanneer overjarige pubers nog denken zonodig een uit de hand gelopen opstel te moeten schrijven :) Ja, ik heb eerst het verhaal geschreven, dacht dat die alinea's en dergelijke later wel ingevoegd konden worden. Dom, maar aldoende leert men, toch? Nu maar weer vanaf het begin er doorheen :) Dank voor je reactie!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne: ik ontdek dat ik nogal vaak 'zei' of 'antwoordde' em dergelijke gebruik. Dat maakt de tekst rommelig, en ja ik weet het: amateuristisch. Ik heb het verhaal geschreven als verhaal en later herschreven in een romanvorm. Niet genoeg besef ik nu. Sjee: topic gelezen, de posting van Ceridwen over Albert begrijp ik, dat zei mij het meest. Overigens kwam mijn probleem om de hoek kijken toen ik met de interpunctie bezig was. A.Redhed: dat ga ik in de toekomst ook maar doen :) Dank voor jullie reacties!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schaamrood is niet nodig, lijkt me. :) In elke fase van het schrijven leer je weer en elke keer dat je wat schrijft gaan er meer dingen op de automatische piloot. :nod: Zo ken ik iemand die nooit aanhalingstekens schreef in dialogen voordat de tekst af was. Dan ging ze die nog allemaal een voor een invoeren. Het kan heel goed natuurlijk, als je maar weet dat dat nog moet gebeuren. Zelf kan ik mijn tekst niet beoordelen zonder die tekens. Dan weet ik niet wie er aan het woord is. Zo kan ik mijn tekst ook niet beoordelen zonder alinea's. Ik moet weten waar er een rust zit (nieuwe alinea ) of een tijdssprong (witregel). Overigens was de eerste tekst die ik schreef voor mijn eerste schrijfcursus een lange brok. De docente vroeg: zou je er geen alinea's in maken en af en toe een witregel? Ik schijn haar toen schaapachtig aangekeken te hebben, waarop iedereen in lachen uitbartstte. :unibrow:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp niet goed hoe je een verhaal kan schrijven ZONDER alinea's. Je maakt ze toch ook in je posts, waarom dan niet in je verhaal tijdens het schrijven?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oorspronkelijk had ik ze wel opgenomen, maar iemand die er verstand van had (neerlandicus) zei dat het niet goed was. Toen heb ik alles achter elkaar gezet en ben opnieuw begonnen met aanbrengen. Het is een goede zaak geweest, ik zie nu erg veel dingen die niet lekker lopen dus gewoon weer opnieuw doorworstelen.