Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

alinea's

Hoe maken jullie alinea's? Door inspringen of door witregels?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alinea's maken vind ik best moeilijk. Waar houdt het onderwerp nu op en wanneer mag ik een iets hardere 'las' maken?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, Ik maak een andere allinea meestal als het perspectief of het onderwerp verandert. Of dat correct is weet ik niet, maar ik vind het voor mijzelf altijd zo duidelijk.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet dat inspringen en witregels twee andere dingen zijn, maar ze hebben toch allebei de functie voor het maken van een alinea. ik maak nu een nieuwe alinea.. als de situatie of plaats verandert.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inspringen met tabs. Dan staat het begin van de nieuwe zin altijd op de goede plaats. Wanneer? In dialogen. Als een nieuw iemand iets zegt of als er een adempauze te verwachten is, dus een ietsiepietsie kleine wending in het verhaal. Witregel als er een wezenlijke wending te melden valt: een tijds- of plaats- of persoonsoverbrugging. Zo doe ik het. Maar of dat correct en volgens de regels is? En is dit eigenlijk wel een duidelijke uitleg? Heeft Renkema daar geen regels voor? Zjors? (Ik heb dat boek nog steeds niet). Wat is een 'las', Mara?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de schrijfwijzer van Renkema ook wel ergens op zolder liggen, zal hem eens opzoeken. Kan best van pas komen weer dat boek hihi.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Witregels als ik dingen voor het beeldscherm schrijf of als er een heel nieuw stuk komt (tijdssprong, perspectiefwisseling). Anders begin ik gewoon op een nieuwe regel, inspringen zit in de opmaak dus dat gaat vanzelf.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een 'las' zit in kinderboeken. Dat zijn de overgangen van het ene naar het andere stuk. Je mag voor de jongere kinderen geen 'harde las' maken, wel een 'zachte.' Een 'harde las' kan weer wel voor vanaf 12 of 15 jaar, weetjewel. Abrupt een nieuwe zin beginnen om het schokeffect extra aan te zetten. Cryptische cliffhangers ... etc.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nieuwe alinea begint bij mij op een nieuwe regel, dus na een harde return. Als er een tijdssprong in het verhaal is, plaats ik een witregel. Ik las onlangs een kinderboek dat gebrukk maakt van tabs, zoals marriejeanne beschrijft. Bij mijn weten zijn witregels in ieder geval niet bedoeld om voor elke nieuwe alinea te gebruiken, dan zou je veel te veel witregels krijgen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietje, op internet kun je antwoorden op dit soort vragen vinden. Ik heb het voor jou gekopieerd, maar probeer het zelf de volgende keer ook eens? :) Een ALINEA is een taalkundige en typografische term. Het staat voor de kleinste inhoudelijke 'container' binnen de hiërarchie van een tekst. Een alinea bestaat uit een reeks zinnen die inhoudelijk een deelonderwerp (of eerder een deel van een deelonderwerp) bevatten. Meerdere alinea's vormen samen inhoudelijk bijvoorbeeld een paragraaf (of een kort hoofdstuk). Een alineatekst begint altijd op een nieuwe regel. Meestal herkent men een alinea (visueel) aan de kortere laatste regel ervan (de staartregel). Soms gebruikt men extra typografische 'herkenningsmiddelen', zoals een inspringing van de eerste regel of een witregel (een lege regel) voorafgaand aan de alinea. Het inspringen van de eerste regel komt vaak voor in boeken, brieven en kranten. Het laten voorafgaan door een lege regel komt meer voor op beeldschermen. Een combinatie van beide is ook een optie. Een WITREGEL (in computertermen ook wel lege regel genoemd) is een regel in een tekst waar niet is geschreven of gedrukt. Witregels worden gebruikt om een tekst in kleinere stukken in te delen en daardoor leesbaarder en/of overzichtelijker te maken. Te veel of onoordeelkundig aangebrachte witregels kunnen echter een warrige bladspiegel opleveren en de lezer afleiden. In de literatuur, met name in gedichten, zijn witregels van belang om de verschillende onderdelen van elkaar te scheiden.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marriejeanne, Dit is nog een hele oude topic.. nou ja behoorlijk oud. In mijn enthousiasme veel te veel geplaatst. Dit heb ik allemaal inmiddels gevonden. Ik ben heel goed met googlen ;) Bovendien heb ik het handboek voor schrijvers en de schrijfwijzer inmiddels en lees het boekje van renate dorrestein. Groetjes, Rianne p.s. toch bedankt :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wat te laat, maar toch nog mijn "ervaringen": Ik doe 't eigenlijk allebei wel, als meerdere alinea's nog hetzelfde beschrijven, dan spring ik wat in (instellingen met Word) en als zo'n groepje alinea's afgerond is, dan sla ik een regel over (een witregel, dus).

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
met deze vraag zat ik dus ook, tot aan vandaag. ik ga dus gewoon inspringen gebruiken en bij als de hoofdpersoon iets gaat lezen of een tijdsprong een witregel